Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 15:47

Na drie keer de wereld om hebben gezocht, zijn we uiteindelijk belandt in Sri Lanka. We willen daar twee weken naar toe. Ik heb al wel wat dingen die ik graag wil doen (beetje in volgorde van aankomst in Colombo):

- Anuradhapura
- Trincomalee
- Leeuwenberg
- treinreis Kandy - Ella
- Overnachting Ella / Theeplantages
- Yala national park
- Galle
- Via Colombo Malediven

Daar zijn we in twee weken natuurlijk al best druk mee. Misschien heb je nog andere tips voor ons? Yala is best heel druk weet ik, waar moeten we zijn voor de rustigere plekken of welk park is vergelijkbaar met Yala? En hebben jullie nog pareltjes van onderkomens? Mag best mid luxe, met zwembad en niet te massaal. We, oh nee, ik :') wil graag naar de Malediven, maar misschien is dat voor 2 weken net te krap. Daarom mogen mooie idyllische stranden ook aanbevolen worden :P

Earth het reisbureau.


Miekje23
Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:12

Somawathi Holland house of Hope, Ratnapura Adams Peak

Epilepsie en een licht verstandelijke beperking. Dus soms komen dingen ánders over dan jullie bedoelen. Alvast hartelijk dank voor t begrip

Abracadabra9
Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:42

Adams Peak inderdaad! En ik zie dat de treinreis al op je lijstje staat.... Die is echt geweldig.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:49

Ik denk dat je in 2 weken niet alle bezienswaardigheden kunt zien en dan ook nog de Malediven.Nou ja,het kan wel maar dan wordt het sight-seeing.Dan zou je het beste een georganiseerde rondreis kunnen boeken waar alles inzit.Die kun je ook prive krijgen dus zonder een reisgezelschap met vreemden erbij.Het eiland is in elk geval prachtig en de mensen vriendelijk,vaak goed Engels-sprekend.

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:55

Veel mensen plakken de Malediven er achteraan, schijnt niet duur te zijn als je dat van daaruit zelf regelt, maar dan heb je wel minimaal 3 weken nodig. Die combinatie staat tenminste nog wel op mijn reisbucketlist.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:38

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit. Maar vroeger werd op Colombo gevlogen en terug via Male (hoofdstad van de Malediven). Daar had je dus altijd een tussenstop en je kon er dan voor kiezen om daar nog een tijdje te blijven.Hotels op de Malediven waren wel prijziger dan op het goedkope Sri Lanka!

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:16

Wij vonden Kandy en daar de botanische tuinen ook erg tof! Daar op de trein stappen naar Ella, echt fantastisch! En bezoek een van de vele thee plantages. Galle vonden wij qua sfeer ook een verademing.

Als je Malediven gaat doen en je staat open voor iets minder dan een tropisch resort, kan ik echt aanraden om bij locals te verblijven. Die mogen sinds (geloof) 2012 ook guesthouses openen, dat kan ik echt iedereen aanraden. Dat is ook wat vriendelijker voor je budget.

Mocht je tip willen, stuur maar PB.

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:18

Ik heb deze rondreis gemaakt met Kras (met 5 dagen malediven) als je tips wilt geef maar een seintje :)

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 18:23

anjali schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit. Maar vroeger werd op Colombo gevlogen en terug via Male (hoofdstad van de Malediven). Daar had je dus altijd een tussenstop en je kon er dan voor kiezen om daar nog een tijdje te blijven.Hotels op de Malediven waren wel prijziger dan op het goedkope Sri Lanka!


Goeie, waarom zouden we weer terugvliegen op Colombo, dat is natuurlijk niet nodig haha. Ik weet dat de Malediven wat duurder is ja, maar ik zou dan maar 2 nachten ofzo gaan.

En bedankt voor de tips. Welke stad / tempels etc moeten we echt zien?

Bianca ik vind het wel leuk om een paar dagen dan wat luxer op zo'n resort te gaan. Maar ik had inderdaad gezien dat het ook goedkoop kan tegenwoordig :j
Theeplantage wil ik ook bezoeken ja :j

Earth het reisbureau.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:36

Earth schreef:
anjali schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit. Maar vroeger werd op Colombo gevlogen en terug via Male (hoofdstad van de Malediven). Daar had je dus altijd een tussenstop en je kon er dan voor kiezen om daar nog een tijdje te blijven.Hotels op de Malediven waren wel prijziger dan op het goedkope Sri Lanka!


Goeie, waarom zouden we weer terugvliegen op Colombo, dat is natuurlijk niet nodig haha. Ik weet dat de Malediven wat duurder is ja, maar ik zou dan maar 2 nachten ofzo gaan.

En bedankt voor de tips. Welke stad / tempels etc moeten we echt zien?

Bianca ik vind het wel leuk om een paar dagen dan wat luxer op zo'n resort te gaan. Maar ik had inderdaad gezien dat het ook goedkoop kan tegenwoordig :j
Theeplantage wil ik ook bezoeken ja :j

Die resorts die liggen op eilandjes waar je dan met een bootje heen moet.Het lijkt mij nogal stresserig om er dan maar 2 nachten te zijn.Je hebt dan heel weinig tijd om te genieten.

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 18:44

Ja dat had ik al uitgekiend, want ik heb een eiland gevonden dat maar 30 minuten varen van het vliegveld af ligt :D

Earth het reisbureau.

Lestria
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:45

Wij hebben ook de combinatie Sri Lanka en Malediven gedaan een aantal jaren terug (ook maar 2 nachtjes Malediven) en ik vond dit dus totaal niet:

Citaat:
Die resorts die liggen op eilandjes waar je dan met een bootje heen moet.Het lijkt mij nogal stresserig om er dan maar 2 nachten te zijn.Je hebt dan heel weinig tijd om te genieten.


Het is daar allemaal zo goed geregeld. Je stapt uit het vliegveld zo de klaarliggende boot in. Een lekker boottochtje verder (inderdaad een eiland zoeken wat niet te ver van het vliegveld af ligt kiezen) en je kan direct starten met relaxen.

Wij zijn toen hier geweest: https://www.adaaran.com/prestigevadoo/
Zeker niet goedkoop maar ik zie wel vaker topics van je voorbij komen dat jullie wel van luxe houden dus wellicht een optie voor jullie.

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:02

Een ander vraagje dan over de Malediven.Het is wel al lang geleden dat ik naar Sri Lanka ging en ook over de Malediven kwam. Maar ik ben nooit de Malediven echt ingegaan (door de douane) omdat me verteld was dat zij omdat ze streng Islamitisch zijn geen voorwerpen,boeken etc. van andere religies toelaten, dus ook geen Boeddhabeeldjes uit Sri Lanka in je bagage.Is dat nu nog zo? Het was toen ook zo dat er voor toeristen speciale eilanden zijn waar die mogen verblijven en dat ze niet mochten wonen tussen de eigen 100%Islamitische bevolking. Op Sri Lanka kon je juist wel heel veel contact hebben met de locale bevolking, van 4 verschillende religies.

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:07

NIET naar Yala gaan.
Zeker niets als je al eens vaker wildparken hebt bezocht. Ik vond de manier waarop ze daar rondcrossten met jeeps echt vreselijk.
Wij vonden udawalawa NP een verademing. We hadden een privé gids en hadden hem gevraagd om juist iets anders te laten zien de 2e dag. Veel meer kleine beesten gezien. Veel mooie vogeltjes.

Probeer ook een stukje bus (gewoon openbaar vervoer) mee te pikken. Een hele ervaring op zich in zo'n bus. Wij hebben samengeperst een een te klein bankje nog een heel gesprek gehad met een basisschool directeur.

Adamspeak. Maar let dan op met hun feestdagen. Ga dan NIET. Tenzij je het grappig vind om met 1000 man tegelijk op een bergpaadje geperst te staan.

Qua overnachting heb ik geen tips voor je. Wij hebben het meer basic gehouden.

Lestria
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:52

Citaat:
Een ander vraagje dan over de Malediven.Het is wel al lang geleden dat ik naar Sri Lanka ging en ook over de Malediven kwam. Maar ik ben nooit de Malediven echt ingegaan (door de douane) omdat me verteld was dat zij omdat ze streng Islamitisch zijn geen voorwerpen,boeken etc. van andere religies toelaten, dus ook geen Boeddhabeeldjes uit Sri Lanka in je bagage.Is dat nu nog zo? Het was toen ook zo dat er voor toeristen speciale eilanden zijn waar die mogen verblijven en dat ze niet mochten wonen tussen de eigen 100%Islamitische bevolking. Op Sri Lanka kon je juist wel heel veel contact hebben met de locale bevolking, van 4 verschillende religies.


Het is voor mij ook al weer een jaar of 8 geleden maar toen mochten we inderdaad geen voorwerpen van andere religies meenemen. Maar die konden we op de luchthaven in een kluis achterlaten.

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-21 19:04

Lestria schreef:
Wij hebben ook de combinatie Sri Lanka en Malediven gedaan een aantal jaren terug (ook maar 2 nachtjes Malediven) en ik vond dit dus totaal niet:

Citaat:
Die resorts die liggen op eilandjes waar je dan met een bootje heen moet.Het lijkt mij nogal stresserig om er dan maar 2 nachten te zijn.Je hebt dan heel weinig tijd om te genieten.


Het is daar allemaal zo goed geregeld. Je stapt uit het vliegveld zo de klaarliggende boot in. Een lekker boottochtje verder (inderdaad een eiland zoeken wat niet te ver van het vliegveld af ligt kiezen) en je kan direct starten met relaxen.

Wij zijn toen hier geweest: https://www.adaaran.com/prestigevadoo/
Zeker niet goedkoop maar ik zie wel vaker topics van je voorbij komen dat jullie wel van luxe houden dus wellicht een optie voor jullie.


Wij houden inderdaad wel van luxe maar dit is vooralsnog iets te duur :P Maar bedankt voor de tip :)

Bedankt ook voor de tip van Yala en Udawalawa. Daar was ik naar op zoek :D Kun je daar wel een luipaard vinden? Want dat is wel een droom van mij om die dieren te zien <3

Earth het reisbureau.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 19:22

Luipaarden schijnen er wel te zijn maar ik heb ze niet gezien.Wel olifanten! Als je die leuk vindt dan zit je goed in Sri Lanka.

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 19:23

Voor mij zeker Gal Oya, met een bootje op safari. Vond ik heel erg gaaf. Dat was de enige plek waar wij zijn geweest waar olifanten nog daadwerkelijk schuw zijn.

Miekje23
Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:38


Epilepsie en een licht verstandelijke beperking. Dus soms komen dingen ánders over dan jullie bedoelen. Alvast hartelijk dank voor t begrip

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:44

Earth schreef:
Bedankt ook voor de tip van Yala en Udawalawa. Daar was ik naar op zoek :D Kun je daar wel een luipaard vinden? Want dat is wel een droom van mij om die dieren te zien <3


Die hadden wij meteen bij binnenkomst in Yala in het vizier. Maaaar dat hadden 40 andere auto's ook. En toen ontstond er een soort klopjacht met jeeps en daarna een file rondom de vermoedelijke plek van dat beest. En ergens in de bosjes heb ik er toen wel een glimp van opgevangen. Maar toen was ik er echt al zo lang en breed klaar mee, zo wil ik geen wildpark bezoeken......Dat ik niet eens meer echt gekeken heb.
Dus dat is gewoon een afweging die je moet maken.

Ze gaan in Sri Lanka echt wel anders om met wild als in bijvoorbeeld Zuid Afrika. Ik heb me daar gruwelijk aan gestoord dus heb toen besloten me ergens anders op te focussen. Maar aan de hordes andere toeristen te oordelen is dat een kwestie van smaak.

https://www.reis-expert.nl/azie/sri-lan ... onal-park/
Ze zitten er blijkbaar wel.

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:32

Dat is inderdaad ook mijn ervaring in Yala. Daarom vond ik Gal Oya zo leuk. Prachtig natuurgebied en de mensen hadden heel veel respect voor de dieren. We hebben daar een hele groep olifanten volledig kopje onder zien zwemmen. Welliswaar wel van een grote afstand met verrekijker, maar imo is dat zoals het hoort.

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-21 14:28

Oh dat is wel heel jammer zeg. Dat ze geen max aantal toeristen per dag dan doen? Dat is toch wel een beetje zonde van zon NP.
Maar Yala vermijden we dan maar :)

Earth het reisbureau.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:23

Rainer schreef:
Dat is inderdaad ook mijn ervaring in Yala. Daarom vond ik Gal Oya zo leuk. Prachtig natuurgebied en de mensen hadden heel veel respect voor de dieren. We hebben daar een hele groep olifanten volledig kopje onder zien zwemmen. Welliswaar wel van een grote afstand met verrekijker, maar imo is dat zoals het hoort.



Ik erger me ook aan te opdringerige sightings :j maar heel eerlijk voor olifanten enkel zichtbaar met verrekijker vind ik ook wel karig voor Safari. Als dat je ding is, denk ik dat afrika dan veel fijnere opties heeft :) zoals Addo in zuid Afrika, daar is het net een kunst om niet midden in een kudde te belanden :')
Onze eerste olifant was ook echt heel echt weg weet ik nog! Dat was in Namibië. Gelukkig al erg veel Safari kunnen doen en het komt wanneer het komt :)

Luipaard zijn lastig qua sightings want ze schuw. Ik reken er nooit op, en heb best lang moeten wachten om er eentje te spotten. En toen zag ik er 5 relatief kort na elkaar (verspreid over 3 reizen).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:48

Ik zou ook zeker niet naar sri lanka gaan als op safari gaan je doel is. Ik was daarvoor al in yala geweest en vond dit echt intens genieten. Wij werden begeleid door hele respectvolle mensen op een prachtig water en hebben die ochtend ook geen enkele andere tourist gezien en echt olifanten hun eigen dingetje zien doen. Lekker zwemmen en daarna zandbaden nemen. Later kwamen we iets te dichtbij een mannetje die meteen agressief met zijn oren begon te klapperen en te trompetteren, een geluid dat ik ook nog nooit in het echt had gehoord. De olifanten vonden yala perikelen dus ook echt niet oke daar. En dat vond ik eigenlijk juist geweldig, zo had in het in tanzania ook nog niet meegemaakt en is voor mijn gevoel eigenlijk zoals het overal zou moeten zijn. :)

RanjaRietje
Berichten: 524
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:55

Die trein reis is prachtig!! Tempel of Tooth, (ik weet niet hoe je het schrijft) dat vind ik ook heel indrukwekkend om te zien.

Stal Madelicious
Welsh pony's

[KS-MK] A Welsh veulens verwacht 2024


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berriepi, Floortje_NL, JudithGigi, mvdende, petraaken, Ubermetrics en 72 bezoekers