Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:19

Citaat:
Wij werden begeleid door hele respectvolle mensen op een prachtig water en hebben die ochtend ook geen enkele andere tourist gezien en echt olifanten hun eigen dingetje zien doen. Lekker zwemmen en daarna zandbaden nemen. Later kwamen we iets te dichtbij een mannetje die meteen agressief met zijn oren begon te klapperen en te trompetteren, een geluid dat ik ook nog nooit in het echt had gehoord. De olifanten vonden yala perikelen dus ook echt niet oke daar. En dat vond ik eigenlijk juist geweldig, zo had in het in tanzania ook nog niet meegemaakt en is voor mijn gevoel eigenlijk zoals het overal zou moeten zijn.


Mij ontgaat van alles...
Respectvol?
Neem een abonnement op de dierentuin, kun je heus ook getrompetter horen.
Het risico dat de stier daadwerkelijk op je afkomt en er ongelukken gebeuren is dan een stuk kleiner.

@Earth: er is niets dat je "moet" zien in Sri Lanka.
Ja, het is er prachtig.
Zoals op heel erg veel plaatsen.

Vraag dus vooral jezelf af, wat je precies wil.
Rust?
Natuur?
Warmte?
Andere cultuur...?

Sommige mensen hebben een speciale reden om Peru of Egypte - of Sri Lanka te willen zien.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:30

Respectvol ja. Ons zoveel mogelijk willen laten zien maar absoluut de dieren niet willen storen ten koste van dat, dat vind ik respectvol. Ik snap niet waar jij nou over struikelt. De stier is direct met rust gelaten en wij zijn meteen verder gegaan. Overigens was dit ook nog op zeker 80 meter als het niet meer was. Ben het met je eens dat je olifanten nergens zo dichtbij ziet als in de dierentuin, en yala dan.

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:32

Janneke struikelt over iedere vliegreis die gemaakt wordt ;)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:48

Ik ben al zo vaak per ongeluk letterlijk naast en tussen de olifanten beland en in veel parken zijn de olifanten hier niet gestresst door en is er absoluut niets aan de hand. En dan ben je echt een pak dichter dan in welke dierentuin ook want soms raken ze de auto net niet aan. Er zijn parken waar al jaren geen geweld meer is tegen olifanten en soms is ‘ertussen’ staan niet te vermijden. Niks aan de hand.

Andere parken zijn de olifanten schichtiger en dan hou je vanzelf wel meer afstand (en zij ook). Dat vind ik dan wel belangrijk: dat je bij stress afstand houdt.

Maar ook ik maak wel eens mee dat ik onbedoeld letterlijk op een olifant bots bijna. Hoe groot ze ook zijn, als ze net in de Bush staan merk je ze soms op het allerlaatste moment op. Ik ben zo 1 keer gewaarschuwd door een ranger dat er verder op de weg een bull in must net naast de weg in de Bush stond. Wij reden zo voorzichtig mogelijk en effectief ik zag hem pas toen ik naast hem stond. Gewoon rustig doorrijden en zeker niet stoppen en kijken en er is niets aan de hand.

Ik ben vaak meegeweest op georganiseerde drives (meestal rijden we zelf) en in de nationale parken met rangers vandaar gaat het altijd prettig. Enige negatieve ervaring op dat vlak was een keer met een chauffeur die niet in het park werkte en die heb ik er ook op aangesproken toen.

Ik zie veel liever olifanten in nationale parken dan in dierentuinen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 15:57

We gaan niet naar Sri Lanka vanwege de wildlife, maar de mix van wildlife, mooie natuur, cultuur en mooie stranden is wat ons trekt. :)
Maar we zijn minder van het drukke toerisme. We willen wel wat meer betalen voor bepaalde ervaringen. :)

Earth het reisbureau.

pol013
Berichten: 8964
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 08:43

Als je onder wildlife ook leuke aparte vogels verstaat zit je ook in Sri Lanka wel goed. Dan kun je de massa's gewoon achter je laten en genieten van al het andere moois. Dan is een eigen gids waarschijnlijk wel een aanrader. Dan kun je zelf aangeven dat je niet de klopjachten wil volgen maar gewoon wil genieten van het moois wat iets meer spontaan op je pad komt.

Toegegeven: wij hadden 2 trips Zuid Afrika 'nodig' voor we ook de kleinere dieren leerden waarderen. Maar daar amuseer ik me dus tegenwoordi ook goed mee (ook in mijn eigen achtertuin)

Wat betreft olifanten: Die heb ik toch echt al vaker van aardig dichtbij gezien. Maar in Si Lanka gingen ze zo ver dat ik het niet mijn verantwoord vond. En dat bleek ook want in de andere auto met gasten uit ons verblijf sleurde een olifant een tas met spullen (incl telefoon en paspoort) op zoek naar de bananen waarvan ze wisten dat ze die konden scoren.....Dan ben je als chauffeur niet lekker bezig geweest wa mij betreft. Dat is wat mij betreft iig té dichtbij.
Niet dat ik het ze echt kwalijk kan nemen. De toeristen vinden het grotendeels natuurlijk geweldig. Tot hun dure iphone onder een olifantenpoot verdwijnt......

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:03

Oei dat is echt niet ok !

Hier ook steeds meer genieten van de grazers en kleine dieren. En vooral sightings waar iets gebeurt (dus geen platte leeuwen) en die dichtbij zijn. Maar het dier gaat idd altijd voor!

TS: vlot de zoektocht al wat? Beyond borders heeft ook een leuke reis naar Sri Lanka. Je gaat individueel en reist met een tuktuk. Lijkt mij ook super leuk. Misschien kun je bij hen nog wat inspiratie opdoen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:29

poes schreef:
Oei dat is echt niet ok !

Hier ook steeds meer genieten van de grazers en kleine dieren. En vooral sightings waar iets gebeurt (dus geen platte leeuwen) en die dichtbij zijn. Maar het dier gaat idd altijd voor!

TS: vlot de zoektocht al wat? Beyond borders heeft ook een leuke reis naar Sri Lanka. Je gaat individueel en reist met een tuktuk. Lijkt mij ook super leuk. Misschien kun je bij hen nog wat inspiratie opdoen?

Ik heb dit eens bekeken.Dat is alleen geschikt voor zeer avontuurlijke reizigers.De wegen in Sri Lanka zijn heel slecht.Er gebeuren heel veel ongelukken.Er wordt weinig aandacht aan verkeersregels geschonken.Je zit in een open tuktuk voortdurend in de uitlaatgassen van slecht onderhouden vrachtwagens enzo.De bedoeling is eigenlijk ook nog dat je de tuktuk zelf gaat besturen.Onverantwoordelijk als je de plaatselijke situatie niet kent.(Het blijkt ook mogelijk wel een chauffeur erbij te huren,dat is dan nog beter).Ik ben vaak in Sri Lanka geweest en een locale vriend van me is op zijn motorfiets doodgereden.Een andere werd aangereden als passagier van een brommer en belandde in het ziekenhuis.Dit alles gebeurde op de kustweg van Colombo naar Galle.Die overigens volgens de site van Beyond Borders niet wordt gebruikt.Maar,een tuktuk is een leuk vervoermiddel voor kleine afstanden. Eigenlijk een driewielbrommer met een dakje.Wordt veel gebruikt in Aziatische steden,niet voor grote afstanden.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:47

Het is 1 van hun populairste reizen. Ik neem aan dat je bij hen altijd eens kunt doorvragen op veiligheid. Voor mij is dit geen super avontuurlijke reis, hangt ook van je eigen visie daarop af.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 11:01

poes schreef:
Het is 1 van hun populairste reizen. Ik neem aan dat je bij hen altijd eens kunt doorvragen op veiligheid. Voor mij is dit geen super avontuurlijke reis, hangt ook van je eigen visie daarop af.

Vind je dit niet superavontuurlijk? Het zal wel bedoeld zijn voor heel jonge mensen.Dezelfden die op vakantie ergens ter plekke ook brommers huren. Niets voor mij.Als ik de site goed begrepen heb kun je bij hen ook auto's met chauffeur huren.Dat heb ik zelf ook steeds gedaan daar en vroeg dan aan de chauffeur om voorzichtig te rijden.Het verkeer is een crime daar omdat er weinig wegen zijn,ook nog smal en slecht onderhouden,vaak nog uit de tijd dat de Engelsen daar zaten.Inmiddels is het verkeer heel erg toegenomen en dat moet allemaal over die paar wegen.Met heel veel uitlaatgassen en wat ze ook doen is aan een stuk door toeteren.Ik had het er voor over omdat buiten de wegen Sri Lanka schitterend is,rustig,frisse lucht,vriendelijke mensen waar je gemakkelijk contact mee krijgt.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 11:05

Ik ben 37 :D ik denk dat ze de drukste wegen overslaan maar het is zeker interessant om het na te vragen. Wij willen deze reis met 4 personen doen, met tuktuk :j

Maar TS kan het reisprogramma ook gewoon inkijken ter inspiratie :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-21 11:43

Ik kijk die reizen idd wel door. Maar ik vind het echt het leukste om het zelf te doen. Ik ben momenteel bezig met de invulling, waar willen we nou echt naar toe en hoe verdelen we dat qua tijd. Dat is best leuk om te doen. Een tuktuk doen we alleen voor korte afstanden, anders wordt het gewoon een auto of de trein. Ik let bij het boeken op hotels altijd of er ter plekke wat geregeld kan worden met chauffeurs.
En wij zijn dol op vogels!!! Dus we kunnen dat zeker waarderen. We spelen ook wingspan en we hebben net de Aziatische versie gekregen, dus maar gauw even met die vogels spelen :P

Tot nu toe is dit een beetje het idee.
Negombo begin
Lions rock
Polonnaruwa
Trincomalee
Kandy-Ella
Ella
Gal-oya
Galle
Dit zijn niet alle plekken waar we gaan slapen hoor, dat worden er maar 2 of 3, maar dat moet ik even zien met de afstanden. Ik zoek alleen nog een mooie plek waar we tempels etc kunnen zien. Ik twijfel tussen Anuradhapura en Polonnaruwa. Die tweede ligt veel gunstiger qua locatie.
[ img ]

Earth het reisbureau.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 12:50

Ter plekke een auto met chauffeur huren,dat kan overal wel. Via de receptie van je hotel is heel goed om eventuele oplichters te voorkomen.Al heb ik dat probleem in Sri Lanka zelf nooit ontmoet gelukkig.Het was toen ik er kwam ook heel goedkoop. Echt niet te vergelijken met taxiprijzen in Europa. Een vraagje aan degenen die recentelijk in Sri Lanka zijn geweest: Hoe zit dat met de oostkant van het eiland? Toen ik er kwam was dat een no-go gebied wegens de vijandigheden tussen Tamiltijgers en regeringstroepen.Maar nu zie ik dus op reissites dat daar toch gewoon heengegaan wordt.Zijn die problemen nu voorbij?

Niqui
Berichten: 2109
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:08

Wij zijn er ruim 20 jaar geleden met Djoser geweest. Toen hebben we onder andere geslapen in een tentenkamp (Udalawawe) aan een riviertje. Vandaar uit deden we de 'safari's'. Ik vond het toen een hele belevenis en soms best spannend. Vooral toen er midden in de nacht een dier in de tent rondscharrelde. Dat bleek een tamme marter te zijn, die bij iedereen die nacht langs is geweest.

Tijdens een van de safari's reden we in een rij (dichte) auto's door het park. Een kudde olifanten passeerde ons en nam aanstoot aan een auto. Met een paar olifanten gingen ze eraan lopen duwen. De mensen die er in zaten vonden dit behoorlijk spannend. Wij waren in ieder geval blij dat wij er niet in zaten toen :+ .

We hebben daar ook een boottocht gemaakt. Dat is wat mij betreft ook een aanrader. We hebben van heel dichtbij grote krokodillen gezien en zelfs een varaan. En verder nog een wandeling door het oerwoud met een gids gedaan.

Er komt nu nog meer naar boven. We hebben ook een begeleide fietstocht gedaan. Dat was ook erg leuk.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 25-11-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:27

Niqui schreef:
Wij zijn er ruim 20 jaar geleden met Djoser geweest. Toen hebben we onder andere geslapen in een tentenkamp (weet helaas niet meer hoe het heette) aan een riviertje. Vandaar uit deden we de 'safari's'. Ik vond het toen een hele belevenis en soms best spannend. Vooral toen er midden in de nacht een dier in de tent rondscharrelde. Dat bleek een tamme marter te zijn, die bij iedereen die nacht langs is geweest.

Tijdens een van de safari's reden we in een rij (dichte) auto's door het park. Een kudde olifanten passeerde ons en nam aanstoot aan een auto. Met een paar olifanten gingen ze eraan lopen duwen. De mensen die er in zaten vonden dit behoorlijk spannend. Wij waren in ieder geval blij dat wij er niet in zaten toen :+ .

We hebben daar ook een boottocht gemaakt. Dat is wat mij betreft ook een aanrader. We hebben van heel dichtbij grote krokodillen gezien en zelfs een varaan.

Dat nachtelijk rondscharrelen in je slaapverblijf dat herken ik wel.Slangen en apen.Ik ben een ultieme dierenvriend dus ik vond het leuk.Ben je daar minder op gesteld,boek dan een luxe hotel,die heb je daar ook voor lage prijzen.Duwende olifanten? Ja ook,ik ben zelfs rondgedragen door een olifant in haar slurf.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:29

Dat kan vandaag echt niet meer natuurlijk. Kijken niet aankomen ;) ben blij dat de meeste organisaties het ook niet meer opnemen in hun programma.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:26

poes schreef:
Dat kan vandaag echt niet meer natuurlijk. Kijken niet aankomen ;) ben blij dat de meeste organisaties het ook niet meer opnemen in hun programma.

Dat zat bij mij niet in een programma en stond geheel los van welke reisorganisatie dan ook.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:36

anjali schreef:
poes schreef:
Dat kan vandaag echt niet meer natuurlijk. Kijken niet aankomen ;) ben blij dat de meeste organisaties het ook niet meer opnemen in hun programma.

Dat zat bij mij niet in een programma en stond geheel los van welke reisorganisatie dan ook.


Maar je snapt toch wel hoeveel leed daarachter zit met de inzichten van nu?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Waar moet je in Sri Lanka geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-21 17:00

Ik blijf inderdaad weg van organisaties die olifantritten aanbieden etc. Wil misschien nog kijken of we een paardrijrit kunnen maken, maar ik heb daar nog niks over gelezen.
Ik ben niet zo van de rondscharrelende dieren, dus een tent is een no-go voor ons :') Sowieso heb ik behoefte aan een goede nachtrust, en een gehorige tent is geen optie voor mij :')

Earth het reisbureau.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Avany, ChanelR, DJZ, GrapeshotBot, HarmanyL, Lestria, MagicBullet, moonsparkle, Nalonyda, xMadelene9 en 80 bezoekers