VOLG: Een huis op Zanzibar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Suzanne F.
Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:07

Ik vind het supertof om te zien maar als ik de foto’s zie dan denk ik persoonlijk: oh dat is zo niks voor mij, ik ben blij in Nederland te wonen. Ik ben veel te veel een luxe dier voor dit soort avonturen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:28

Mooi geworden!
Ik begrijp de creatieve bloembakken met handdoek en cement niet. Hoe gaat dat eruit zien?

En ik zag nu op een foto best luxe huizen van de buren?

Niet banketstaaf maar poetsen.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:40

De bloembakken staan op hun kop te drogen :j

Pien: ben ik wel benieuwd naar. In Afrika heb je vaak grote luxe naast heel primitief maar dat is zo afhankelijk van waar je precies bent.
Als ik zie hoe manueel het werk voor de bouw is, zou ik eraan twijfelen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

tjakka123
Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:32

pien_2010 schreef:
poes schreef:
Kan dat zonder versnipperaar?


Dat weet ik niet, likkt me teveel werk, maar Africa zal toch wel een versnipperaar hebben of is dat te positief gedacht?


'Afrika' is nogal iets anders dan Zanzibar op zich. :D
Verbranden is heel effectief en wordt ook gedaan in Europa.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:43

poes schreef:
De bloembakken staan op hun kop te drogen :j

Pien: ben ik wel benieuwd naar. In Afrika heb je vaak grote luxe naast heel primitief maar dat is zo afhankelijk van waar je precies bent.
Als ik zie hoe manueel het werk voor de bouw is, zou ik eraan twijfelen.


Ah! En dan om te snel drogen te voorkomen hebben ze er natte handdoeken over?

Niet banketstaaf maar poetsen.

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:44

De handdoeken zijn ingesmeerd met cement en worden de bloembakken :Y)

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 16:57

pien_2010 schreef:
poes schreef:
Kan dat zonder versnipperaar?


Dat weet ik niet, likkt me teveel werk, maar Africa zal toch wel een versnipperaar hebben of is dat te positief gedacht?


Bij deze reactie moest ik wel grinniken :D Je kan hier eigenlijk alles wel krijgen, maar overal zit natuurlijk een prijskaartje aan en wij moeten een beetje op ons budget letten. :j

Algemeen gezien kun je hier alles krijgen maar doordat de lonen lager liggen en de prijzen over het algemeen hetzelfde zijn als in nl is veel niet te betalen voor mensen met een "normaal" salaris. Eigenlijk is het enige dat wel goedkoper is hier de versproducten zoals groenten, fruit en vis en de specerijen waar Zanzibar bekend om staat. Vlees is qua prijs bv. alweer vergelijkbaar met de nlse prijs. Vandaar dat er een grootte markt is voor 2e hands spullen.

poes schreef:
De bloembakken staan op hun kop te drogen :j

Pien: ben ik wel benieuwd naar. In Afrika heb je vaak grote luxe naast heel primitief maar dat is zo afhankelijk van waar je precies bent.
Als ik zie hoe manueel het werk voor de bouw is, zou ik eraan twijfelen.


Ik snap jullie reacties over luxe goed. Want er zijn soms dingen uit nl die ik mis en voor mij "luxe" zijn. Ik mis soms de goede wegen, openbaar vervoer (trein) en als je een pakketje besteld de postbode de volgende ochtend op de deur klopt. :j

Maar geloof mij, luxe is hier zeker, en dan bedoel ik echte luxe. Hele wijken met kastelen van huizen. Hier aan het strand staan mega villa's die enkel dienen als vakantie huisje.

Veel mensen hebben hun eigen "dada" (letterlijk betekend dit zus), die zorgt voor het huishouden het koken en eventueel de kinderen. Iets wat in Cyprus bv. ook heel gewoon was maar in nl erg vreemd.

De reden dat veel manueel gebeurd is ook weer het salaris. Er zijn wel machines maar mankracht is gewoonweg goedkoper. Daarnaast geef je mensen hiermee ook werkgelegenheid. In mijn ogen dus een win-win situatie. Dezelfde reden dat veel mensen hier hun was uitbesteden en door iemand met de hand laten doen. Er zijn wel wasmachines maar waarom zou je een dure wasmachine kopen als je het aan iemand kan geven die blij is wat extra's bij te verdienen.

Maar ik heb dus ook gemerkt dat "luxe" een rekbaar begrip is.*D Maar dat mensen zeggen "ik zou het niet kunnen" begrijp ik helemaal. Want er is echt wel een hoop heel anders hier.

Over het algemeen houden mensen er hier ook niet van wanneer je over "Afrika" praat. In Tanzania alleen al worden er al meer dan 120 talen gesproken en zijn er net zoveel of mischien nog meer verschillende bevolkingsgroepen met hun eigen gewoontes en gebruiken.
Dit zou hetzelfde zijn als zeggen dat iedereen in Europa Pizza & Pasta eet omdat je van een Iteliaan hebt gehoord dat hij dat eet. Of dat alle europeanen gierig zijn omdat je toevallig een gierige hollander bent tegen gekomen.

ista schreef:
De handdoeken zijn ingesmeerd met cement en worden de bloembakken :Y)


Klopt :D Mischien had ik dit even moeten toelichten..
Laatst bijgewerkt door pressent op 05-01-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

rink
Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:16

Is er geen openbaar vervoer? Hoe heten die volgepakte busjes waar je wel mee kunt gaan voor een appel en een ei? Dat is toch soort OV?

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 17:21

rink schreef:
Is er geen openbaar vervoer? Hoe heten die volgepakte busjes waar je wel mee kunt gaan voor een appel en een ei? Dat is toch soort OV?


Dat is er zeker ja, ik doelde meer op de trein in nl waar ik veel gebruik van maakte toen ik er nog woonde. :D Als ik nu in nl ben dan plan ik expres een ritje met de trein, ookal had dit met de auto gekunt. :D

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:58

Die voorraad bananen is dan weer wel luxe voor ons :D :9

pien_2010
Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:21

Duidelijk je uitleg over de kosten in verhouding tot de normale lonen. Jammer want houtsnippers zijn zo'n goede voeding voor je bodem.

rink
Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:34

Haha expres met de trein, maar ik snap je nu.
Hoe heten die busjes op Zanzibar ook al weer?

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:52

pien_2010 schreef:
Duidelijk je uitleg over de kosten in verhouding tot de normale lonen. Jammer want houtsnippers zijn zo'n goede voeding voor je bodem.

Verbrande takken > as is dat ook!

Erg leuk je updates TS!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:05

Herkenbaar wat je vertelt. Mijn schoonzus afkomstig uit Congo vindt haar leven hier best armtierig. Thuis had ze een huis dat tien keer zo groot was (en ze hebben hier echt een heel erg groot huis) en het stuk land en meer zullen we maar over zwijgen. In haar hele leven had ze nog nooit wat in huis gedaan. Gewoon niets. Voor alles was personeel.
Ze vindt ons gek met hoeveel wij werken voor hoe ‘weinig’ luxe.
De verschillen zijn daar gewoon enorm.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:42

Ik volg ook mee! Wat ontzettend gaaf om te lezen zeg, en wat wordt jullie huis al mooi. Leuk ook om jullie ervaringen te lezen en te leren over hoe de dingen eraan toe gaan.

Wij zijn ook in Afrika geweest, al meer dan 10 jaar geleden. Eerst doorheen gereden, oa door Senegal en Gambia. Later nog een keertje teruggegaan naar Sierra Leone, op bezoek bij iemand die daar was gaan wonen. Zo bijzonder om mee te maken hoe anders het daar is, vooral in Sierra Leone.

Hoe zit dat bij jullie? Zijn er een beetje afspraken te maken met de mensen die komen werken? Hebben jullie wel gewoon electriciteit en water en alles? Zijn de mensen er echt heel arm of valt het wel mee?

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:10

MarlindeRooz schreef:
pien_2010 schreef:
Duidelijk je uitleg over de kosten in verhouding tot de normale lonen. Jammer want houtsnippers zijn zo'n goede voeding voor je bodem.

Verbrande takken > as is dat ook!

Erg leuk je updates TS!


Klopt, wij gebruiken altijd het as van onze brandstapels en de haard voor de tuin of strooien het uit over de weide :D

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

noviceh
Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:07

pressent schreef:
Vlees is qua prijs bv. alweer vergelijkbaar met de nlse prijs. Vandaar dat er een grootte markt is voor 2e hands spullen.
Tweedehands vlees lijkt mij dan weer niet zo lekker… :')
Wat gaan jullie hard zeg! En ik kan me goed voorstellen dat het klimaat daar erg aantrekkelijk is!

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

pien_2010
Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:38

Zanzibar lijkt me een perfect gebied voor permacultuur (is topic over op Bokt) en om te mulchen zijn snippers fantastisch, vandaar mijn opmerking. As is inderdaad ook fijn om te gebruiken. Maar voor het echt mulchen zijn snippers beter, maar wat niet kan dat kan niet.

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-22 16:45

pien_2010 schreef:
Duidelijk je uitleg over de kosten in verhouding tot de normale lonen. Jammer want houtsnippers zijn zo'n goede voeding voor je bodem.


Bedankt voor je leuke en meelevende reacties! Ik wordt er vrolijk van :D
We gaan wel een composthoop maken, deze grond kunnen we later ook goed uitstrooien tussen de planten en bomen.:)

rink schreef:
Haha expres met de trein, maar ik snap je nu.
Hoe heten die busjes op Zanzibar ook al weer?


De busjes zijn de Daladala en de Bodaboda zijn de moterbikes die mensen vervoeren.

nps schreef:
Ik volg ook mee! Wat ontzettend gaaf om te lezen zeg, en wat wordt jullie huis al mooi. Leuk ook om jullie ervaringen te lezen en te leren over hoe de dingen eraan toe gaan.

Wij zijn ook in Afrika geweest, al meer dan 10 jaar geleden. Eerst doorheen gereden, oa door Senegal en Gambia. Later nog een keertje teruggegaan naar Sierra Leone, op bezoek bij iemand die daar was gaan wonen. Zo bijzonder om mee te maken hoe anders het daar is, vooral in Sierra Leone.

Hoe zit dat bij jullie? Zijn er een beetje afspraken te maken met de mensen die komen werken? Hebben jullie wel gewoon electriciteit en water en alles? Zijn de mensen er echt heel arm of valt het wel mee?


Dankje, :) Sierra Leone lijkt me inderdaad erg bijzonder!
Omdat de familie van mijn man hier woond hebben we gelukkig snel goede mensen kunnen vinden. Het Makuti huis hebben we zonder aannemer gedaan dus dat was een goede leerervaring voor mijn man, iedereen zelf aansturen. Voor het grootte huis hebben we wel een aannemer. Toch moet je overal wel bovenop zitten.

We hebben een waterput dus water is geen probleem, electriciteit werkt hier helaas niet altijd dus voor de bouw huren we soms een generator in. Als we meer budget hebben in de toekomst zouden we meer met zonne-energie willen doen. We krijgen iniedergeval een solarkoelkast.

Ja, er zijn wel echt arme mensen in Zanzibar. En nu met de corona waren het voor de toeristen branche ook 2 moeilijke jaren. De branche waar de meeste mensen van het eiland afhankelijk van zijn. Veel mensen hebben geen zorgverzekering en als je van je dagloon leefd en ziek wordt dan ben je echt wel afhankelijk van de mensen om je heen.

De jongste jongen die we hier rond hebben lopen is slechts 16 jaar komt van het vaste land, heeft alleen de basisschool afgemaakt. Is zelf gaan reizen om werk te vinden en via een carwash waat hij werkte bij ons terecht gekomen. Hij stuurt maandelijk de heeft van zijn salaris naar zijn moeder. En zo zijn er vele, eigenlijk nog kinderen, die veel verantwoordelijkheden met zich meedragen voor de zorg van de familie en al jong zelfstandig in het leven moeten staan.

noviceh schreef:
pressent schreef:
Vlees is qua prijs bv. alweer vergelijkbaar met de nlse prijs. Vandaar dat er een grootte markt is voor 2e hands spullen.
Tweedehands vlees lijkt mij dan weer niet zo lekker… :')
Wat gaan jullie hard zeg! En ik kan me goed voorstellen dat het klimaat daar erg aantrekkelijk is!


:') _/-\o_

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-22 16:51

Onze nieuwste aanwinst.
Bij kennissen gedumpt die al 2 katten hebben en waarmee het helaas niet klikte. Wie weet er een leuke naam? :)

[ img ]

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

pien_2010
Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:14

Blijmee

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:19

Joepie

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Ethelate
Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:22

Trijntje ;)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:24

Bij mij wordt alles poptje, poekie, baby, miesje, keptje, dus wat ik kies als echte naam maakt niet veel uit :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

noviceh
Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:40

Zanzi :D

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LuCa88, Renss en 250 bezoekers