VOLG: Een huis op Zanzibar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Emj_23
Berichten: 1180
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:12

Stille meelezer komt even onder de steen vandaan. Ik was benieuwd hoe het gaat met jullie vorderingen…


pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-22 12:31

Alweer een tijdje geleden, maar afgelopen maand is er niet heel veel gewerkt. Het was Ramadan en het is vollop regenseizoen. Dit was mijn eerste Ramadan hier en ik moet zeggen dat het me een beetje tegen viel hoe stil het ineens werdt. Veel hotels, shops en restaurants waren gesloten. Vorig jaar scheen dit anders geweest te zijn, toen waren er een hoop Russen. Mijn man heeft ook gevast dus we hebben wel elke dag uitgebreid gekookt voor de Iftar, het breken van de vasten, en er kwamen elke dag wel vrienden of familie langs om met ons te eten. Dus dit was wel erg leuk. De Eid (het suikerfeest) hebben we in Stone Town gevierd bij familie, dat is hier een soort van Nieuwjaar. Het huis wordt schoongemaakt, nieuwe gordijnen opgehangen, nieuwe kleding gekocht en uitgebreid koken. En op Eid uitgebreid eten en veel familie over de vloer. Erg gezellig dus.


De bouw ligt momenteel een beetje stil. Deels vanwege de financiën en deels vanwege de regen. De regen is wel goed voor de tuin dus we proberen hier vollop gebruik van te maken door bomen en planten in de grond te zetten.

[ img ]
We zijn momenteel met het houtwerk bezig zodat we de bovenste vloer kunnen storten.

[ img ]
Van de voorkant is het een indrukwekkend gebouw.

[ img ]
Zonder de palen ziet het er ineens een stuk ruimtelijker uit.


[ img ]
Vanaf de andere kant.


[ img ]
Nieuwe planten!

[ img ]

En verder heeft mijn man een nieuwe hobby, namelijk een aquarium!
Ik moet zeggen het staat wel erg gezellig in de woonkamer.


[ img ]
Onze nieuwe familiemembers.
Laatst bijgewerkt door pressent op 29-02-24 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:04

Leuke update. Doe je zelf ook mee met de Ramadan? Lijkt me wel handig nl.
Je dochter ziet er prachtig en vrolijk uit. Je tuin schiet op. Je huis wordt prachtig.

CaptainJS
Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:41

Hoe gaat het met Lexie de Duitse dog en Pieter de kat? Heb er de laatste updates niets meer over gelezen. Ik kan er ook overheen gelezen hebben.

“This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow”

― Captain Jack Sparrow

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:12

Jullie dochter, wat een lachebekje <3 . Heb jij ook gevast en eid El fitr gevierd of alleen je man?

Op de foto's zie je wel lekker groeizaam weer! :D Valt er veel mm regen in dit seizoen op zanzibar?

When nothing goes right,

go left.

Ladyson
Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 23:21

Oh wat een fantastisch topic toch! Zo leuk om dit mee te kunnen lezen en kijken

beenjesshar
Berichten: 1213
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 01:21

Wat gaaf , kom graag mee lezen !!

Anoniem

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:20

Inderdaad indrukwekkend gebouw zo! Goed bezig! En wat een snoezige meid <3

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:45

Wow, het huis krijgt steeds meer vorm en wordt groter dan ik had verwacht.
Wat een leuke foto van de kleine.

Ik begrijp uit je verhaal dat je man een ander geloof belijdt dan jij? Hoe wordt jullie dochter opgevoed?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-22 22:11

CaptainJS schreef:
Hoe gaat het met Lexie de Duitse dog en Pieter de kat? Heb er de laatste updates niets meer over gelezen. Ik kan er ook overheen gelezen hebben.

Over de andere dieren heb ik inderdaad geen update gegeven. Pieter en Lexie zijn dikke vrienden geworden en spelen & slapen vaak samen. Mijn zusje was hier vorige maand en toen was Pieter haar waarschijnlijk gevolgd en waren we haar een week kwijt. Gelukkig kwam de buurjongen haar tegen en heeft haar toen terug gebracht. We waren bang dat ze zwanger was want we willen echt geen jonge katjes. (Er zijn al voldoende straatkatten hier op het eiland helaas.) Gelukkig bleek dit niet het geval. De vorige x dat we bij de dierenarts waren was ze te jong om te steriliseren, inmiddels is ze oud genoeg, dus dit gaan we binnenkort regelen.
Met Lexie gaat het ook goed, ze is lekker waaks. Maar tegenover ons en de kleine super lief. Helaas brengt ze op dit moment wel een klein probleempje naar het huis toe, namelijk teken.. Dit zal ook met de regen te maken hebben, maar ze brengt dus echt een hoop teken met zich mee elke keer dat ze los loopt. Dus helaas voor haar zit ze op dit moment iets vaker aan de lijn.

[ img ]
Overdag is ze lui en s'avonds vaak actief. Toen ze weg was merkte we dit direct aan het aantal insecten in huis dus ik was super blij dat ze terug was.

[ img ]
En dit is het favo slaap plekje van Lexie.

[ img ]
Verder hebben we veel kuikentjes momenteel. Hier gaan Aika en ik wel een paar keer per dag bij kijken. Ze kan al Kuku (kip) zeggen. <3

Rytir schreef:
Jullie dochter, wat een lachebekje <3 . Heb jij ook gevast en eid El fitr gevierd of alleen je man?

Op de foto's zie je wel lekker groeizaam weer! :D Valt er veel mm regen in dit seizoen op zanzibar?

Ik heb deze keer echt gevast. Er was familie, dus leuke uitjes gehad met lekker eten en de kleine eet ook regelmatig. Daarnaast de stress van het de bouw. Dus ik kon me er deze keer niet toe zetten. Voor de baby er was heb ik wel 3 jaar meegedaan.

Zelf sta ik open voor verschillende geloven. Ik zie hier wel een hoop mooie elementen van de Islam. Ik vindt het ook goed om dit mee te geven aan mijn dochter. Maar verder zal ze van ons beide de vrijheid krijgen om te kijken wat bij haar past.

Er valt op dit moment veel regen. Hoeveel mm weet ik niet. Maar het regent momenteel bijna dagelijks. Vooral snachts en s'ochtends, waarna het de rest van de dag vaak weer lekker weer is.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:20

Wat liggen die beestjes er lekker bij. Lexi past nog net zo te zien.

Hoe heb jij het vasten ervaren (toen je dat wel deed)? Deed het echt iets voor je mindset?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Midoy
Berichten: 53
Geregistreerd: 22-09-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:51

Heel gaaf je topic en de bouw volgen. Ik heb het gisteren helemaal doorgelezen.

Sommige dingen herkenbaar (fruit, leefritme, familiebanden - m’n ouders komen uit Suriname) en andere dingen leuk om over te leren.

Door je foto’s en verhalen heb ik Zanzibar nu op m’n lijst om ooit op vakantie heen te gaan.

Tymone
Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 01:00

Ik geef het toppic een schopje.

Zit nu zelf op Zanzibar (wat een heerlijk eiland, Nou ja eigenlijk eilandengroep begrijp ik) en moest ineens aan dit toppic denken.

Waar zijn jullie ongeveer aan het bouwen? Niet dat we langskomen hoor, maar heb nu een veel beter beeld van Zanzibar en ben gewoon nieuwsgierig.

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:57

Het is al lang stil in dit topic! Ik las net dat een grote en langdurende storm is geweest en ik vroeg me af hoe het met je gaat. En ik hoop natuurlijk dat alles nog steeds goed gaat met jullie.

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-23 15:50

Het is al een tijd geleden dat ik wat geplaatst heb in het topic. Maar hier een (lange) update.
Omdat ik ons hele verhaal aan het uittypen ben hier het gedeelte vanaf ongeveer de laatste keer dat ik gepost heb.

Juni 2022

De financiën leveren momenteel behoorlijk wat stress op.. Want we hebben niet genoeg budget om de bouw momenteel volledig zelf te financieren. Tevens ben ik al 3 jaar niet in Nederland geweest vanwege de corona en is onze dochter vanwege dezelfde reden dus ook nog nooit in Nederland geweest. We hebben besloten dat ik een tijdje naar Nederland ga om bij mijn familie te zijn zodat onze dochter de Nederlandse kant van haar familie kan leren kennen. Daarnaast kan ik in Nederland dan wat werken om de bouw te ondersteunen en wellicht kunnen we een investeerder vinden.

Augustus 2022

Mijn man is ondertussen volop bezig met eigenlijk alles waar hij aan verder kan werken en maakt lange dagen mede omdat hij ons hierdoor wat minder mist. Hij heeft het kippenhok naar de andere kant van ons land verplaatst, we hebben er een stuk land bij gekregen waardoor we meer ruimte hebben voor de opzet van alles en nu we een Hotel gaan bouwen willen de gasten vast niet om 6 uur s ’ochtends wakker gekraaid worden door de haan..

Daarnaast is de waterput eindelijk af en geeft deze relatief zoet water. De buren, of eindelijk vooral de buurvrouw begon zich inmiddels af te vragen wanneer we eindelijk onze eigen waterbron zouden krijgen zodat we die van hen niet meer hoefde te gebruiken.

Ook wordt er gewerkt aan de aanleg van elektriciteit naar ons huis. Doordat onze beide buren geen gebruik maken van het elektriciteitsnetwerk en beide enkel solar hebben zijn wij zelf verantwoordelijk voor het aanleggen van de elektriciteitsbedrading naar ons land toe. Welke via hoge houten palen Bij ons terecht komt. Extra kosten voor ons dus. En dit terwijl als onze buren er in de toekomst gebruik van willen maken zijn gebruik kunnen maken van het dichtstbijzijnde punt om de elektriciteitsdraden naar hen door te trekken. In dit geval gaat dus op: Wie het eerst komt wie die betaald.

Ondertussen zijn ik en mijn dochter weer aardig gewend aan Nederland. Ik ben aan het werk en mijn dochter is veel in de tuin met opa en gaat graag met oma op uit naar de winkel of kinderboerderij. Ik ben blij dat ik wat inkomen kan genereren maar iemand vinden die eventueel interesse heeft om in ons project te investeren blijkt lastiger. Vooral omdat het erg moeilijk blijft om mensen een voorstelling te laten maken van Zanzibar als ze er nog nooit geweest zijn en te overtuigen van de eventuele mogelijkheden.

Het feit dat ik de hele corona lockdown periode gemist heb doordat in Zanzibar alles open was en in Nederland nu alles pas weer een beetje normaal begint te worden blijkt voor sommige mensen al lastig voor te stellen. En ikzelf vergeet af en toe dat iedereen hier in Nederland de afgelopen maanden gewoon binnen in huis gezeten heeft.

September 2022

De bouw van een 2e huis. Weer een nieuw project zou je denken? Maar het hotel is nog verre van af? Ja, dat klopt inderdaad, maar de vooruitziende blik van mijn man vindt het een goed idee om een huis te bouwen aan de andere kant van ons land. Het stuk dat we er later bij gekregen hebben. Dit omdat ons huidige Makuti huis in de toekomst onderdeel van het hotel zal worden en we hier dus niet kunnen blijven als het hotel klaar is. Daarnaast wordt onze kleine meid ook groter en is een extra slaapkamer welkom.

Het nieuwe huis wordt opnieuw een met een makuti dak, er zullen 2 slaapkamers zijn op de begane grond, en een semi open woonkamergedeelte. Op de 1e verdieping komt er 1 slaapkamer, een klein zitgedeelte en een balkon. Hier is het gebruikelijk dat elke slaapkamer zijn eigen badkamer heeft dus komen er ook 3 badkamers.

De planning is dat mijn man in December naar Nederland komt en we dan gezamenlijk weer terug naar Zanzibar gaan.

Oktober 2022

Mijn dochter en ik vliegen onverwachts terug naar Zanzibar vanwege een overlijden in de familie. Een lastige tijd, maar ook mooi om de samenhorigheid van de familie en de gehele community te zien. Ik ben dankbaar hier te zijn op dit moment. Ik blijf een maand in Zanzibar maar omdat ik halsoverkop en met alleen handbagage het vliegtuig was ingedoken vlieg ik dan weer terug naar Nederland. Mijn man legt de focus op het afbouwen van het nieuwe huis zodat we als we de volgende keer voorgoed terug komen hier in kunnen trekken.

December 2022

Eindelijk is het zover en mijn man komt naar Nederland. Het is zijn 2e keer dus ik heb er erg veel zin in Nederland met hem te verkennen. Het is de koudste maand van het jaar en is zelfs -6 graden.. Een groot verschil met Zanzibar.. Hij is echter wel blij met de verandering in het weer en we maken s’ ochtends vaak een mooie wandeling over de dijk bij ons langs alle fruitboomgaarden. Erg fijn om tijd door te brengen en daarnaast werken we aan ons business plan. Want de financiën voor het Hotel hebben we helaas nog niet rond en we willen de plannen nu toch wel wat concreter op papier zetten.
Vlak voor de kerst vertrekt hij helaas weer naar Zanzibar. Het is toch altijd spannend om je huis achter te laten voor langere tijd en vooral omdat we met zo’n groot project bezig zijn. Gelukkig heeft hij in de afgelopen maanden goede mensen om zich heen verzameld, een schilder die in ons personeelshuisje naast de kippen woont en zorgt dat onze tuin voldoende water krijgt en de dieren te eten krijgen. 2 Masaai die s’ nachts de boel in de gaten houden maar eigenlijk bijna altijd wel ergens op het terrein te bekennen zijn en een jongen die ons helpt met de tuin en eigenlijk alle voorkomende klussen. Ook hebben we een meisje die helpt met schoonmaken en de was voor ons doet. We hebben geen wasmachine dus dit doet ze met de hand. Ook hebben we sinds dat we zijn begonnen in Zanzibar een goede band opgebouwd met een verre neef van mijn man die vlak bij ons in het dorp woont en ons met van alles en nog wat helpt.

Eind Maart 2023

Eindelijk is het zover en vliegen ik en dochterlief terug. We vliegen eerst naar Dar es Salaam en zullen daarna met de ferry naar Zanzibar gaan. Omdat mijn dochter 2 is heeft ze haar eigen stoel in het vliegtuig en dus ook haar eigen bagage. Dit heeft als resultaat dat ik 4 grootte en 2 kleine koffers mee mag nemen met een gewicht van meer dan 100 kg. Wat ervoor heeft gezorgd dat ik de afgelopen weken druk ben geweest om al deze koffers in te pakken, cadeaus voor familie te kopen en nog wat leuke accessoires voor het huis heb kunnen inpakken. Na een vlucht van 12 uur met een korte overstap in Cairo komen we s’ ochtends vroeg aan in Dar. Helaas blijken onze koffers echter niet meegevlogen te zijn en zullen we moeten afwachten wanneer deze in Dar arriveren. Dochterlief is door het dolle heen om haar papa weer te zien en wil de hele auto rit naar het hotel bij hem op schoot zitten. We blijven 1 nachtje in het centrum van Dar slapen en zullen morgen met zijn zus naar zijn tante reizen die in een buitenwijk van de stad woont. Dar is qua verkeer echt verschrikkelijk, je moet voor een ritje door de stad dan ook altijd ruim de tijd nemen. Omdat onze koffers er niet zijn en ik in de handbagage maar 1 extra setje kleren voor mij en mijn dochter heb meegenomen gaat we eerst even naar de mall om wat extra kleding te kopen.

Na 3 fijne dagen bij mijn man zijn tante te hebben verbleven is het tijd om richting Zanzibar te gaan. We hebben deze ochtend tevens het nieuws gehad dat onze koffers op het vliegveld gearriveerd zijn. Dit blijkt echter maar gedeeltelijk te kloppen want 1 van de koffers is niet Dar maar in Kilimanjaro.
Gelukkig kunnen we het zo regelen dat deze koffer naar Zanzibar gevlogen wordt en we deze daar op kunnen halen. Helaas is dit wel mijn koffer met mijn kleding en persoonlijke spullen..

April 2023

Terug in Zanzibar, na gedag te hebben gezegd tegen mijn man zijn moeder die in Stone Town woont gaan we eindelijk richting huis.

Ik kijk mijn ogen uit als we aankomen, ten eerste omdat er bij de buren, wat eerst een stuk braakliggend land was nu bijna een compleet huis staat en daarnaast omdat ons nieuwe huis bijna klaar is.

In het huis zelf moeten nog ramen komen en daarnaast moet het nog worden ingericht. Mijn man heeft zelf de banken en bedden gebouwd, maar deze zijn nog niet in elkaar gezet. Daarnaast wordt er nog gewerkt aan een grootte buiten keuken waarnaast ook nog eens een ware BBQ corner komt inclusief stenen pizza oven.

Het meest verbaasd ben ik echter over de grootte stenen vijver die mijn man aangelegd heeft, hij mag nog wat meer begroeiing hebben maar de goudvissen, kleine koikarpers en guppies hebben het naar hun zin.

Nu de komende weken eerst maar even settelen.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:47

Ik volg! Wat een bijzondere plek lijkt Zanzibar mij zeg! Misschien heb ik er overheen gelezen maar willen jullie in de toekomst ook iets met paarden gaan doen daar? Jullie hebben een prachtige omgeving <3

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:48

Wat een leuke update! Fijn dat alles goed met jullie en de nieuwe plannen gaat. Ik ga weer meelezen :)

Anoniem

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:59

Leuk om weer wat van je te lezen en wat een jaar hebben jullie achter de rug! :oo Heb je ook foto's van hoe het er nu voor staat? Ben heel benieuwd om de veranderingen te zien! :D

eclair98
Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:05

Ik heb het topic net pas ontdekt en alle berichten van TS gelezen. Erg leuk TS, ben benieuwd wat de toekomst voor jullie gaat brengen :D

juval
Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:25

wat een fijne update!! ik hoop dat je je koffer inmiddels terug hebt.

Ben ook heel benieuwd naar foto's van alle veranderingen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Riviera87
Berichten: 413
Geregistreerd: 05-05-20

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:56

Wauw wat een update! Benieuwd naar een fotootje :D

Balko
Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 06:51

Leuke update!
Ook ik ben nieuwsgierig naar beeldmateriaal haha

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 06:58

Wat leuk om te lezen! Over een kleine 2 weken zijn wij daar, ben heel benieuwd naar het eiland!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-23 12:15

Bedankt voor de leuke reacties, ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen.

@juval ja we hebben alle koffers terug. Was wel even schrikken dat ze alle 4 zoek waren naar gelukkig is het allemaal goed gekomen.

@WenK fijne vakantie!!

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

WenK
Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:19

pressent schreef:
Bedankt voor de leuke reacties, ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen.

@juval ja we hebben alle koffers terug. Was wel even schrikken dat ze alle 4 zoek waren naar gelukkig is het allemaal goed gekomen.

@WenK fijne vakantie!!


Nou, wij zijn geweest... Wow, wat ben ik onder de indruk! Zo veel bijzondere dingen te zien en de vriendelijkheid van iedereen!
Ons zoontje was echt een bezienswaardigheid voor hun, klein blond ventje met blauwe ogen. Aan t eind van de vakantie riep hij tegen iedereen "Jambo!"

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 bezoekers

cron