VOLG: Een huis op Zanzibar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:04


pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 21:05

noviceh schreef:
Boras schreef:
Nog gefeliciteerd met je kleine meid!

Ik dacht ik google even op "Bwejuu" om een beeld te krijgen......

https://www.google.com/search?q=Bwejuu& ... 77&dpr=1.5

Wow.... :wow:
Waarom klik ik op deze link…. waanzinnig! <3


Haha Ja, ik denk bij mezelf ook vaak wat een geluk dat ik op een plek mag wonen, waarvan ik ze vroeger alleen maar kende van een anzichtkaart met een bountystrand. :j

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:31

pressent schreef:
Winged schreef:
Is dit Paje?

Heb net gisteren geboekt.. Vlieg de 20ste naar Zanzibar om te kiten :D

En nog gefeliciteerd!


Wat heerlijk! Ik ga zoals eerder genoemd vaak bij het kitestrand wat eten en drinken. Het is zo'n mooi gezicht al die kites in het water! Zelf woon ik in Bwejuu, het dorp naast Paje. Je bent welkom om langs te komen voor een koffie of smoothie :D .

Ik hou het in gedachten :D

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 13:26

Mijn man is de afgelopen week weer naar Dar es Salaam geweest om hout te halen. Dit is eergister aangekomen en hier zijn ze inmiddels mee aan de slag.

Afbeelding
De lading opweg naar Zanzibar.

Afbeelding
Eenmaal bij ons aangekomen. Vanacht heeft het goed geregend dus alles is nog vochtig.

Afbeelding
Het cement van de funderingspalen is inmiddels uitgehard.

Afbeelding
Aan de slag met bet houtwerk.

Afbeelding

Afbeelding
Van bovenaf.

Afbeelding
En een kiekje van onze kleine eendjes die inmiddels niet zo klein meer zijn.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:46

Dit is het meeste werk. Alles uitmeten, waterpas krijgen etc. Na deze fase gaat het snel.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:40

Mijn moeder is inmiddels weer naar huis. Mijn vader blijft iniedergeval nog 1,5 maand om mee te denken en helpen met het huis. Fijn ook voor mijn man dat hij iemand extra heeft om mee te sparren over de plannen. Want als het op funderingen, riolering en de aanleg van electriciteit aan komt ben ik niet de ideale partner. Onze bouwplannen zijn inmiddels aardig geweizigd.
Het begon met 1 groot huis als start idee. Toen kwam het Makuti huis. En inmiddels hebben we besloten de focus toch meer op de verhuur te leggen, dus hebben we het aantal studio's / verblijven wat uitgebreid. Ik ben er blij mee dat onze plannen wat flexibel waren want door dit denk proces en de gesprekken over wat we precies wilde zijn we in mijn ogen nu op de goede weg en bouwen we nu iets wat aan onze wensen voldoet voor de langere termijn.

Afbeelding
Ik wilde deze foto nog even met jullie delen. Mijn moeder met de kleine naast een rek met zeewier. Deze wordt hier veel verbouwd in de zee en hangt hier aan de lijn te drogen.

Afbeelding
En hier heb ik ook moeten lachen bij de ingang van een restaurantje. Grootte kwasten om je zanderige voeten mee af te vegen.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:18

Ach gelukkige oma....leuk hoor <3 . Klinkt goed je plannen en extra hulp van je vader. Wat fijn.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:15

Mooie plannen!

Moest wel een beetje lachen om het zeewier dat wordt verbouwd. Hoe gaat dat dan? Plukjes zeewier die onder water in het zand worden gestoken in de hoop dat ze wortel schieten en verder groeien? Is daar geen last van stroming of eb en vloed waardoor het losraakt?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:02

Wat lief, bij oma in de draagzak :+:
En fijn dat de plannen nu nog beter voelen +:)+

Ja dat vraag ik me ook wel af van dat zeewier :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:58

Dat oogst/snij/pluk je toch gewoon uit de zee en dat droog je dan aan het strand waarna je het kan consumeren? :')

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 21:29

Niet mijn eigen foto's maar het geeft wel een goed beeld.
De eb en vloed lijn hier is heel breed, er is dus een hoop ruimte in het water voor de zeewier plantages. De zeewier wordt aan een lijn tussen 2 palen geplant. Op deze manier is het makkelijk te oogsten als het eb is. Ook is het water klimaat hier ook erg geschikt voor de zeewier. Wanneer het volgroeid is wordt het uit het water gehaald en gedroogd. Het wordt gegeten, er wordt hier bijvoorbeeld een soort meel van gemaakt dat in bv. Cake gebruikt wordt. Ook worden er cosmetica producten van gemaakt zoals body scrubs en zeep.

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:02

Bedankt voor je uitleg. Nu klinkt het verbouwen van zeewier een stuk logischer.
Als ik het goed begrijp scheuren ze stukken zeewier af die ze aan de lijn vastmaken en dan gaat het in het vloedwater groeien en in het ebwater geoogst worden. Wortelen is dus niet nodig, zorgen dat het zeewier niet wegdrijft bij vloed wel.

Als jullie ooit die studiootjes hebben, dan hou ik me aanbevolen. Wat ik tot nu toe van jouw woonomgeving heb gezien spreekt me wel aan.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 18:34

Maflinger_S schreef:
Bedankt voor je uitleg. Nu klinkt het verbouwen van zeewier een stuk logischer.
Als ik het goed begrijp scheuren ze stukken zeewier af die ze aan de lijn vastmaken en dan gaat het in het vloedwater groeien en in het ebwater geoogst worden. Wortelen is dus niet nodig, zorgen dat het zeewier niet wegdrijft bij vloed wel.

Als jullie ooit die studiootjes hebben, dan hou ik me aanbevolen. Wat ik tot nu toe van jouw woonomgeving heb gezien spreekt me wel aan.


Wat leuk om te horen! :D Je bent tegen die tijd van harte welkom!! *\o/*

Hier wat "fun" foto's van de afgelopen tijd.

Afbeelding
Genieten van de zonsondergang. Dit blijft elke avond opnieuw een bijzonder momentje van de dag. Maar een beetje extra als we op het strand zijn.

Afbeelding
Pieter is helemaal part of the family inmiddels.. Maar minder nieuws voor Pieter is dat we een nieuwe huisgenoot hebben.. Dat betekent eten moeten delen, en dat vind Pieter niet leuk..

Afbeelding
En dit is die nieuwe huisgenoot, Lexie (de hond, de mens ernaast is mijn vader die op bezoek is).
Ze is een Deense dog van ongeveer 6 maandjes. Ze heeft een vriendelijk karakter en luisterd nu al super. Alleen Pieter en Lexie hebben af en toe een woordenwisseling.

Afbeelding
Een optreden op het strand van wat lokale acrobaten.

Afbeelding


Afbeelding
En nog een zonsondergang kiekje.
Laatst bijgewerkt door pressent op 17-02-22 19:10, in het totaal 4 keer bewerkt

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 19:04

En dan nu een update van de bouw, want wat gaat het hard.. De fundering van het huis begint nu echt vorm te krijgen. Met ploegen van 5-10 man op een dag kan dat ook niet anders. Ik ben er blij mee.

Afbeelding
Er wordt eerst van hout een "mal" gebouwd. Hier komt ijzer vlechtwerk overheen en vervolgens wordt de cement in de mal gegoten. Een mooi proces om te zien.

Afbeelding
Alles wordt nauwkeurig afgemeten.

Afbeelding
De gehele vloer wordt ondersteund met houten palen.

Afbeelding
Ter plaatsen wordt de mal gezaagd en in elkaar gezet.

Afbeelding
Met resterend puim wordt de fundering opgevuld.

Afbeelding

Afbeelding
Nu de gipsplaten geplaatst zijn is de look van het huis ineens totaal veranderd.

Afbeelding
Zo ziet het er nu vanaf de voorkant uit.

Afbeelding
En het bovenaanzicht aan het einde van de dag.

Afbeelding
Ook hebben we een prive strandje aangelegd voor ons huis. De baby vindt het heerlijk om in het zand te dollen.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 13:28

Er is vandaag een ploeg van tussen de 25-30 mensen bezig om de cement te storten op de ondervloer. Dat wordt een lange werkdag, maar is voor ons weer een grootte stap vooruit in de bouw. *\o/*

Afbeelding
Er staan 100 zakken cement klaar om gestort te worden.

Afbeelding
De cement wordt van bovenaf gemixt en door een geul naar beneden gegoten.

Afbeelding
Daarna wordt de cement via kruiwagens uitgereden en gestort.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:51

Wat een werk wordt er verzet ! _/-\o_

Ik moet nog heel wat bijlezen zie ik nu. :wow:

Van de week was de eerste aflevering van het resort op Zanzibar waar ze uitbaters voor zoeken via een tv programma met 6 koppels.
Het gaat om de ZanziBlue. Zou van een zwitsers bankierskoppel zijn en ze willen enkel belgen als gérant :D

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:54

Netjes zo met dat raster. Wordt een stevig fundament! Goed bezig jullie daaro.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 00:29

Pandora2 schreef:
Wat een werk wordt er verzet ! _/-\o_

Ik moet nog heel wat bijlezen zie ik nu. :wow:

Van de week was de eerste aflevering van het resort op Zanzibar waar ze uitbaters voor zoeken via een tv programma met 6 koppels.
Het gaat om de ZanziBlue. Zou van een zwitsers bankierskoppel zijn en ze willen enkel belgen als gérant :D


Klinkt als een slimme marketing truc! Heb het even opgezocht maar ik kan het hier helaas niet terug kijken. (Is helaas met meerdere tv programma's niet mogelijk on het buitenland.)

Er is tot vanochtend gewerkt aan de cementvloer.. Jaja ze zijn de hele nacht doogegaan en dus bijna 24 uur achter elkaar bezig geweest. Dit was vooral voor mijn man een hectische nacht. De werkzaamheden in de gate houden. Mensen voorzien van eten en drinken.

Met zo'n grootte groep mensen zijn er altijd wel vragen tussendoor of mensen die de werkzaamheden op een andere manoer uitvoeren dan dat wij dat willen.

Vanochtend wilde een vrouw bv. Ongevraagd alle lege cement zakken meenemen. Opzich geen groot probleem, maar wel netjes om even te overleggen, onze jongens gebruiken ze namelijk ook voor de bouw en voor de tuin. Na wat luide onvrede van de vrouw uiteindelijk overlegd dat zij de helft kreeg en wij de andere helft. Iedereen blij.

Na deze lange uren waren we dus wel blij blij toen de ploeg klaar was en de rust weder gekeerd was. (En hebben we overdag wat bijgeslapen.)

Afbeelding

De fundering naast ons heeft trouwens ook ee groeispurt ondergaan. Hier hebben we de tussenmuren eerst geplaatst en zijn nu de funderingspalen aan het storten.

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 08:25

Zo dat is een flinke sprong voorwaarts. Goed gedaan en wat fijn dit!

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 09:14

pien_2010 schreef:
Zo dat is een flinke sprong voorwaarts. Goed gedaan en wat fijn dit!


Ja, ik ben erg blij dat dit achter de rug is. :j Inderdaad een flinke vooruitgang. De loodgieter gaat nu alles afmaken qua riolering en dus er worden flinke stappen gezet. *\o/*

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:05

Ik begrijp alleen niet wat die houten stokken doen onder het fundament. Worden die nog weggehaald of wat is hun functie?

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 10:18

pien_2010 schreef:
Ik begrijp alleen niet wat die houten stokken doen onder het fundament. Worden die nog weggehaald of wat is hun functie?


De palen zijn er puur om de bekisting omhoog te houden en te ondersteunen. Deze worden binnenkort inderdaad weg gehaald samen met de bekisting zelf. :j

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:57

Dan had ik dat toch goed gedacht.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 21:49

Het is behoorlijk stressvol momenteel wat niet altijd ten goede komt van mijn humeur helaas, ik ben in dat opzicht helaas best wel een piekeraar. Gelukkig werkt mijn man hard en werpen zijn deals met het doorverkopen van overbodige bouwmaterialen zijn vruchten af zodat we toch steeds door kunnen bouwen. Ik heb veel respect voor zijn doorzettingsvermogen en positiviteit. Dit geeft mij ook het vertrouwen dat we het echt af gaan krijgen.

De bouw gaat dus door. De afgelopen week was er een bevriende loodgieter van ons over uit Dodoma (waar we eerst gewoond hebben). Hij heeft voor zover mogelijk alle leidingen aangelegd. Dus die klus kunnen we weer afvinken.

Afbeelding
De badkamer. Hier is de vloer ook al gestort.

Afbeelding
En de leidingen naar boven via de buitenkant van het huis.

Bij het grootte huis wordt de cement een paar x per dag nat gemaakt zodat deze niet uitdroogd.
Afbeelding

En we beginnen nu met de bovenverdieping. Dus er wordt weer een houten bekisting gebouwd.
Afbeelding


Afbeelding


En de dieren doen het goed.
Moeder eend heeft maar 1 kleintje gekregen maar deze lijkt het goed te doen. Daarnaast hebben we 6 kalkoen babies maar die kreeg ik nog niet goed op de foto.
Afbeelding


En aan het einde van de dag is er af en toe nog tijd om naar het strand te gaan.
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:56

Hard gewerkt!!!!