VOLG: Een huis op Zanzibar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Mri
Berichten: 15305
Geregistreerd: 01-12-04

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:56

Ohhh wat gaaf!

Ik zou heel graag een keer naar zanzibar willen <3 ik ga je topic zeker volgen!

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek


rink
Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:21

Super gaaf! Ik ben 4 jaar terug 2 week op vakantie geweest op Zanzibar, was een hele gave ervaring en zou zo nog eens terug gaan!

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-21 14:15

Het gaat ineens ontzettend hard met het huis. Druk bezig met de muren..

Leuk om te weten is dat het makuti huis op het toilet gebouw na geheel met lokale materialen gebouwd. De makutisheets komen van palm bomen en worden vaak door oudere mannen uit het dorp gevlochten.
Het houten skelet komt bij een oom van mijn man vandaan. De bomen hiervoor hebben mijn man en de jongens hier zelf uit het bos omgehakt, dat was ook een hele klus kan ik je vertellen. Dit moest namelijk zonder kettingzaag gebeuren. Deze zijn hier vanwege illegale kap verboden zonder vergunning.

Voor de verhoging van de vloer hebben we stenen gebruikt die we uit hebben gegraven op ons land. De vloer is hiermee opgevuld samen met de puin uit de waterput die we aan het graven zijn. Dit is het witte gesteente op de vloer.

We zijn nog steeds met de waterput bezig.
Helaas zijn we nog geen water tegen gekomen.. Momenteel zitten we al over de 12 meter diepte heen. Volhouden dus en hopen dat we bij zoet water uitkomen...

De rode stenen van de muur komen niet uit ons land maar wel van het land hier uit de buurt.

De tussenstand
[ img ]

Daarnaast hebben we een beetje ad-hoc besloten dat er ook een keuken moest komen. Deze zijn we nu dus aan de voorkant aan het metselen.
[ img ]

Zo worden flesjes hier herbruikt trouwens. Kinderen verzamelen oude flessen en deze worden gebruikt om zelfgemaakte verse juice in te verkopen.
[ img ]

En we hebben nog wat nieuwe aanwinsten op kippen gebied. Ik vind ze helemaal leuk!
[ img ]

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:23

Zijdehoendertjes ! <3 Ja toch hé ?

Wat een werk verzetten jullie en ook nog alles handenarbeid _/-\o_
Kan niet anders dan dat iedereen daar een hele goeie conditie heeft 8-)

Met die flesjes voor hergebruik te zien, bedacht ik mij opeens iets. Hebben jullie ook zoveel last van aangespoelde rotzooi uit de zee ?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:25

Leuk hoor :j
Oh die waterflessen ja. In Oeganda ook nog wel eens uitgedeeld. Al vroegen ze nu gewoon om geld of wouden de ouders niet dat ze iets kregen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Walkure
Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:35

Wauw wat een ontzettend gaaf avontuur! En jullie dochtertje is prachtig

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:01

Hoe diep gaan de houten palen de grond in? En zijn het huizen zonder of met fundament? Want wat ik nu zie zijn ze zonder fundament. Klopt dat? En hoe lang gaan deze huizen mee? Ik vind het ook lastig om de afmetingen te schatten, dus ben heel erg benieuwd hoe groot je huis als het om oppervlakte gaat , gaat worden.
Wij wonen in Frankrijk en hebben veel gerenoveerd, dus ik vind het erg interessant om te kijken hoe anders of gelijk jullie bouwen cq verbouwen en ook waarom jullie gekozen hebben wat jullie kiezen. Klopt het dat tussen de stenen leem zit? Ik vind dat erg mooi met veel smaak gedaan.
Als je mijn vragen vervelend vindt zeg het dan gerust want dan stop ik ermee, maar het is juist omdat ik het zo mooi en interessant vindt want het is echt wel heel erg anders.

Je kippetjes zijn erg charmant, prachtig. HOpelijk krijg je er veel eitjes van.

BeFunny
Berichten: 10424
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:52

Zo, wat een progressie.
Echt leuk om te zien.
Ik ben heel benieuwd als het helemaal dicht is zeg maar hoe het er dan uit ziet. Maar ik vind het nu echt al gaaf. Jullie werken hard :j

Winged
Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:57

Wat een werk!

Ik ben - mede door corona - heel erg op hygiëne gaan letten. Hoe zit dat met die hergebruikte flesjes?

Wel mooi trouwens van die school, hoe is het onderwijs daar in het algemeen?

Birdie60
Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 14:18

Wat tof!! Ik ga je volgen

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-21 16:16

Pandora2 schreef:
Zijdehoendertjes ! <3 Ja toch hé ?

Wat een werk verzetten jullie en ook nog alles handenarbeid _/-\o_
Kan niet anders dan dat iedereen daar een hele goeie conditie heeft 8-)

Met die flesjes voor hergebruik te zien, bedacht ik mij opeens iets. Hebben jullie ook zoveel last van aangespoelde rotzooi uit de zee ?


Ja zijdehoentjes inderdaad 2 kipjes en 2 haantjes dus ik hoop dat we snel kuikentjes krijgen.

Ja, mijn man is momenteel dag en nacht bij het huis bezig. Sommige werkers werken liever overdag en sommige liever 's avonds. Dus vaak beginnen er al mensen om 6-7 uur 's ochtends en eindigen de laatste rond 12 uur 's avonds.. Maar je hebt helemaal gelijk, over het algemeen hebben mensen hier een super conditie, al helemaal als je bedenkt dat ze ook nog eens met 30 graden buiten aan het werl zijn..

Rotzooi uit zee weet ik niet zo.. Maar er is hier zeker een afval probleem.. Er komen wel steeds meer projecten en afvalrecycle initiatieven maar het grootste probleem is de educatie van de mensen. Veel mensen verbranden bv. hun afval gewoon met het idee van dan is het weg.. Niet wetende dat er een hoop schadelijke stoffen vrijkomen. En helaas is het ophalen van afval hier ook redelijk prijzig dus voor veel mensen (nog) geen optie.. Ik heb wel eens meegeholpen met afval verzamel acties. Maar het begint dus echt bij de educatie. Aan de andere kant heeft de overheid bv. Plasticzakken in 2019 verboden en zijn alle tasjes die je hier krijgt afbreekbaar.
En toevallig is er een paar dagen geleden bv. Een contract getekend om Dar es Salaam, de grootste stad in Tanzania met 6.7 million mensen ook de schoonste van afrika te maken. En ik heb met de vorige president gezien hoe snel veranderingen plaats kunnen vinden hier.
In nederland wordt voor mijn gevoel nog wel eens lang gediscussieerd terwijl ik hier (iniedergeval met de vorige president) een hoop actie heb gezien op het gebied van infrastructuur en development. Voor Zanzibar ligt dit natuurlijk weer net iets anders maar ik heb goede hoop dat het over een paar jaar een stuk beter is.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:19

Het voordeel in derdewereldlanden is dat ze goed kunnen kijken naar andere landen wat werkt en wat niet als ze verandering doorvoeren. Zo zie je dat zij vaak in grote sprongen evolueren en niet gestaag.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 14:24

pien_2010 schreef:
Hoe diep gaan de houten palen de grond in? En zijn het huizen zonder of met fundament? Want wat ik nu zie zijn ze zonder fundament. Klopt dat? En hoe lang gaan deze huizen mee? Ik vind het ook lastig om de afmetingen te schatten, dus ben heel erg benieuwd hoe groot je huis als het om oppervlakte gaat , gaat worden.
Wij wonen in Frankrijk en hebben veel gerenoveerd, dus ik vind het erg interessant om te kijken hoe anders of gelijk jullie bouwen cq verbouwen en ook waarom jullie gekozen hebben wat jullie kiezen. Klopt het dat tussen de stenen leem zit? Ik vind dat erg mooi met veel smaak gedaan.
Als je mijn vragen vervelend vindt zeg het dan gerust want dan stop ik ermee, maar het is juist omdat ik het zo mooi en interessant vindt want het is echt wel heel erg anders.

Je kippetjes zijn erg charmant, prachtig. HOpelijk krijg je er veel eitjes van.



De reden dat ik het topic gestart ben is omdat ik het leuk vind om de informatie met jullie te delen. Want het gaat er hier inderdaad anders aan toe dan in nl.
Dus vraag maar raak

De makuti huizen zijn goedkoop en er wordt meestal voor gekozen omdat het snel gebouwd is. Dit is bij ons ook het geval. Dit is dan ook niet ons "main" huis, die komt een paar meter verder.

De makutisheets zelf gaat ong. 5 jaar mee. De vloer zoals wij hem hebben gaat meestal ook maar een jaar of 6 mee.
De stenen die we voor de muur hebben gebruikt zijn echter wel duurzaam. Deze zijn opgevuld met cement. Aan de binnenkant stuken we het, aan de buitenkant blijft het zo.

Het makuti gedeelte heeft 6 houten funderingspalen. Niet heel diep, 50 cm. We bouwen op een rots dus de kans op verzakking is klein en omdat we geen verdieping boven hebben is dit voldoende.


Winged schreef:
Wat een werk!

Ik ben - mede door corona - heel erg op hygiëne gaan letten. Hoe zit dat met die hergebruikte flesjes?

Wel mooi trouwens van die school, hoe is het onderwijs daar in het algemeen?


Uhm ik koop inderdaad niet bij iedereen juice of streetfood hier. Over het algemeen letten mensen erg op de hygiëne maar het is wel wat minder modern hier. En ja, de flesjes worden inderdaad alleen gewassen en omgespoeld en ingevroren. Dus je weet niet wie er eerder uit gedronken heeft. Als we ergens echt verse juice willen bv. Sugar cane die dus vers gemaakt wordt nemen we wel een eigen fles mee. En voor thee en koffie bij straat tentjes ook.

Het schoolsysteem is hier heel breed, veel breder dan in nl. Er zijn namelijk scholen met het amerikaanse curiculum, engelse, franse en nog wel een paar. Het niveau verschilt per school ook best wel, maar er zijn ook een stuk meer privé scholen hier.

Als ik mijn man moet geloven doen Tanzanianen die in het buitenland studeren het over het algemeen wel erg goed op de universiteiten.

Maarja er zijn hier een aantal basisscholen in de buurt maar Aika is nu nog geen jaar dus ik heb nog even de tijd om dit rustig uit te zoeken.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 14:38

poes schreef:
Het voordeel in derdewereldlanden is dat ze goed kunnen kijken naar andere landen wat werkt en wat niet als ze verandering doorvoeren. Zo zie je dat zij vaak in grote sprongen evolueren en niet gestaag.


Ja dat klopt helemaal en is hier duidelijk zichtbaar.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 06:53

Dit zijn echt de goudparels onder de topics voor mij, heerlijk informatief en leuk om te volgen. Voor als ik weer eens wakker lig. Meestal vragen bokkers mijn vragen wel en worden ze later alweer beantwoord (oa idd de plastic flesjes en hygiëne, hoe lang gaat zo’n huis mee, hoe stevig etc). Heerlijk!


Nu zie ik helaas dat je laatste post al eventjes geleden is ts. Voel vooral geen druk van mij, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe het nu met jullie en het huis ervoor staat.

Ik was ook nog wel benieuwd naar de kipjes en eenden. Wat voer je ze? En komen ze overdag los? Is er een dierenarts in de buurt? Heb je daar met andere ziektes te maken dan hier? En met welke roofdieren/giftige dieren?

En tot slot, hoe gaat jullie keuken eruit zien? En is er al water gevonden?

:+ klein beetje nieuwsgierig

Niet banketstaaf maar poetsen.

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 15:45

We zijn inmiddels alweer een paar weken verder en qua bouw is het een wereld van verschil met de vorige foto's zie ik. Er wordt hard en vlot gewerkt. Eerst had ik verwacht dat we er nu ong. in zouden kunnen slapen, maar momenteel hoop ik dat dit voor de kerst lukt.

[ img ]
Er is een plafond in het slaap vertrek gekomen en hier is de schilder bezig. Om deze man heb ik erg moeten lachen, van het schuren van het plafond was heel zijn gezicht wit geworden en met de hoed deed hij mij erg aan een vogelverschrikker denken.

[ img ]
De makuti sheets hebben een lak laagje gekregen.

[ img ]
De tussenruimte, was & kastgedeelte naar de toilet zijn gestukt.


[ img ]
[ img ]
En de keuken muur is gestukt.

[ img ]
Van een afstandje ziet het hout er nu mooi uit.

[ img ]
De achterkant. Hier moet nog wat geschilderd worden en de ramen & onderste muurtje moet nog netjes worden afgewerkt.

[ img ]
Maar het begint ergens op te lijken zo van een afstandje!

[ img ]
Daarnaast zijn ze aan het graven voor de fundering van het "main" huis.

[ img ]
Ja.. Druk met graven..

[ img ]
De eenden doen het goed & de kippen en eenden krijgen binnenkort een buitenverblijf.

Het kippenvoer mixen we nu zelf. Dat is goedkoper en gaat prima zo. Dit is een mix van gemalen maisplanten, zonnebloempitten, gedroogde cocos, sojabomen, zout, gemalen botten en dagar. Dagar zijn de kleinste visjes die ze hier vangen en veel eten. Daarnaast krijgen ze ook ons groen zoals spinazie, bananenbladeren en papaya(bladeren) en onze etens restjes.

[ img ]
En er zijn weer stenen aangekomen.

[ img ]
Oja.. Tussendoor is manlief nog even naar Dar es Salaam gegaan om hout te kopen.

[ img ]
Ook onze planten en bomen opgehaald bij hun logeeradres. Die kunnen hier even bijkomen voordat ze de grond in gaan.

Boven de keuken wordt het dak nog doorgetrokken en de keuken wordt ingemetseld en krijgt daarna een soort marmerlaagje. Ik ben benieuwd hoe dit eruit zal zien. Helaas hebben ze nog geen water gevonden.. Het eerste graaf team heeft het helaas opgegeven.. Dus nu zijn de jongens die ook de fundering aan het graven zijn ermee bezig. Dit betekend wel dat het minder vlot gaat omdat ze de werkzaamheden nu moeten combineren. Wel heeft onze buurman aangeboden dat we zijn waterput kunnen gebruiken. Hiervoor moeten we een waterpomp bij hem aansluiten. Dus er komt iniedergeval water aan!

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 16:02

Hannanas schreef:
Dit zijn echt de goudparels onder de topics voor mij, heerlijk informatief en leuk om te volgen. Voor als ik weer eens wakker lig. Meestal vragen bokkers mijn vragen wel en worden ze later alweer beantwoord (oa idd de plastic flesjes en hygiëne, hoe lang gaat zo’n huis mee, hoe stevig etc). Heerlijk!


Nu zie ik helaas dat je laatste post al eventjes geleden is ts. Voel vooral geen druk van mij, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe het nu met jullie en het huis ervoor staat.

Ik was ook nog wel benieuwd naar de kipjes en eenden. Wat voer je ze? En komen ze overdag los? Is er een dierenarts in de buurt? Heb je daar met andere ziektes te maken dan hier? En met welke roofdieren/giftige dieren?

En tot slot, hoe gaat jullie keuken eruit zien? En is er al water gevonden?

:+ klein beetje nieuwsgierig


Bedankt voor je leuke reactie!
De kippen voer vraag heb ik bovenstaand proberen te beantwoorden en het buitenverblijf komt er binnenkort aan. Helaas worden kippen hier makkelijk verkouden en daarnaast hadden die van ons ook een deuk opgelopen door de verhuizing en verandering in klimaat. Ook hadden er een aantal last van bulten op hun kop en ogen.. Dit is er nu gelukkig nog maar 1tje. Ik weet niet zo goed of dit anders is dan in nl. In nl zijn de kippen toen ik opgroeide eigenlijk nooit ziek geweest en wel tussen de 15-20 jaar geworden.
In Dodoma hadden we 2 betrokken dierenartsen maar hier momenteel nog niet.

Grootte wilde zoogdieren heb je hier eigenlijk vrij weinig. Er waren ooit luipaarden, die zijn volgens bronnen uitgestorven, maar dit is niet geheel zeker. Echter, mochten ze er zijn dan zitten ze goed verstopt. Je hebt hier wel slangen, de meeste niet giftig gelukkig. Er zitten veel keverachtige insecten en van die grootte kakkerlakken.. Brrr...
Maar waar ik zelf de grootste hekel aan heb is de grootte rode mieren die hier zijn die echt pijn kunnen doen als ze bijten.

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:44

Leuk verslagje weer !
Dit is zo interessant omdat het gewoon helemaal anders is dan hier. Ik blijf mij maar vergapen aan je foto's :D

Die kettingen met schelpen en het gelakte hout zijn echt prachtig ook <3

Hoe komt dat kippen snel verkouden worden bij jullie ? Door de tocht ?

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:54

Helemaal vergeten om te reageren. Ik lees dit topic met enorm veel plezier en sluit me aan bij Pandora. Jullie maken er een prachtig plekje van. Mooi en gezellig!

BeFunny
Berichten: 10424
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:54

Zo heey wat gaan jullie snel.
Leuk om zo een beetje mee te kunnen kijken. Ik ben echt nieuwsgierig naar als het klaar is.

pressent
Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-21 10:42

Er wordt druk aan de keuken gewerkt en wat zal ik blij zijn om weer een eigen keuken te hebben. Deze hebben we al een tijd niet gehad. Tijdens de bouw koken we op houtskool en dit vindt ik nogal een gedoe. Daarnaast ruik, of zeg maar gerust stink, je de rest van de dag dan naar rook... De mensen hier koken graag op houtskool en vinden dat dit de beste smaak aan het eten geeft, maar doe mij maar een fornuis. Waar ik ook ontzettend blij mee ga zijn is een oven. Ik hou ontzettend van oven gerechtenben bakken!

[ img ]
De bladen en wasbak zijn gemetseld.

[ img ]
Babu (wat opa betekend) is bezig met het dak.

Grappig om te weten is dat er hier anders naar de benaming van familie wordt gekeken. Alle broers van je vader zijn ook je vader en de zussen van je moeder zijn ook je moeder. De zussen van je vader en de broers van je moeder zijn dan je tantes en ooms. Voor opa's en oma's geldt dit ook. Over het algemeen wordt er veel waarde gehecht aan familie en krijgen de ouderen veel respect. Kinderen worden vaak door meer mensen dan alleen hun ouders opgevoed.

[ img ]
Het heeft aardig geregent de afglopen dagen dus de planten komen goed bij. Ik vind regen hier trouwens heerlijk. Het regent vaak even maar daarna schijnt de zon weer vollop.

[ img ]
Het buitenverblijf van de kippen. Wat waren ze blij de eerste dag, druk aan het badderen in het zand en rond aan het kijken.

[ img ]
De eenden keken iets meer "de kat uit de boom" maar komen inmiddels ook geregeld buiten.

[ img ]
[ img ]

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:56

Wat gezellig ziet het eruit.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:52

Ik lees mee, heel interessant.

Is het naast gezellig soms ook niet heel moeilijk voor je?
Jullie huisje en alles wat daarbij hoort, is niet alleen heel romantisch. Maar ook heeeeel anders dan jij bent gewend. Het is in sommige opzichten een grote stap terug. De familiebanden die je benoemt. Wie allemaal tot je vaders en moeders wordt gerekend. Aan de ene kant moet dat een warm gevoel geven. Maar het kan natuurlijk ook juist heel beklemmend voelen al die sociale controle en misschien ook wel de bemoeienis met de opvoeding van je kindje.

Ik ben benieuwd naar alle kanten van je avontuur :)

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:35

Het zijn goede vragen die ik ook heb Boras. Ik woon als Nederlandse in Frankrijk en of ik het leuk vind of niet, ook al is het een westers land, lid van de EU, ik word echt wel als anders ervaren. Hoe goed geïntegreerd ik ook ben.
Dus wonen in een Afrikaans land, 2 culturen liggen waarschijnlijk op één kussen, dat is nog een veel groter verschil. Mijn man is trouwens Nederlander. Dus wij 2 en zijn wat anders.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:30

Leuk verslagje weer ! Als anderen voor mij koken op houtskool, vind ik het meer dan prima. Zelf doen is mij ook teveel gedoe denk ik :D

Kippies en eendjes helemaal happy met hun buitenren zo te zien.

Naar aanleiding van de vragen van Boras, loop ik mij te bedenken of ikzelf daar zou kunnen wonen.
Zelfde vraag stelde ik mezelf toen mijn ex-collega na zijn pensioen naar Tzaneen ( zuid-afrika ) trok.
Die zei mij dat het voor mij geen enkel probleem zou zijn... :')
Maar ik moest wel na 5 jaar ofwel terugkeren ofwel permanent daar blijven. Anders geraak je niet meer aan het levensritme hier gewend :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 bezoekers