[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
pien_2010
Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:40

Ik vind dit erg leuk en wat mij betreft leuk om te volgen Tinka en foto's te maken om de paar dagen. Leuk met je neus er boven op.


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:22

Ötzi's ! :')

Alles in bevroren toestand is toch veel langer houdbaar ? :))
Dat zeggen ze in de skandinavische landen ook... met die kou wordt je niet zo snel rot :D

Nee, ik ken te weinig van kikkers en co, maar ben wel benieuwd of er kleine kikkertjes komen.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 16:58

Vandaag een spiegel in de woonkamer opgehangen, lastig karweitje. En in de slaapkamer ook andere lijsten. Er hing een canvas met foto, maar daar was water opgelekt.
[ img ]
[ img ]

Toen naar de paarden, er kwam nu wel heel veel water uit de rots, een record. De rivier was ook erg breed en wild.
[ img ]
[ img ]
De paarden stonden bovenin de wei.
[ img ]

Bij de drinkplaats van de paarden was ook een overstroming. Normaal gesproken drupt het een beetje uit de bron, dat loopt dan in de buis en zo in de badkuip. Nu was daar dus een soort meertje ontstaan en die was overgelopen. Daardoor ontstond een soort riviertje.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Het kikker dril
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:08

Is dat kikkerdril niet heel vroeg? Wel cool! En water genoeg dus voor de paarden, die weide is echt fantastisch!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 22:15

Dat kikkerdril is inderdaad heel vroeg, las op internet vanaf maart. Misschien waren die kikkers in de war, zag ze toen het nog 15 graden was vorige week.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-22 17:58

Vandaag weer verder gegaan met de planken voor de stallen, schuren en lakken.
Het had vannacht flink gevroren, het was 1 ijsbaan voor het huis.
Ik wilde foto's plaatsen, maar lukt niet om ze te uploaden. Hij gaat wel naar 100%, maar ze komen niet in het foto vakje, 5 keer geprobeerd, grrr

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-22 18:26

Toch nog gelukt een paar foto's te uploaden. We zijn nog druk bezig in de stallen.
Helaas is de ijsbaan voor de deur nog niet weg. We zijn niet ingesneeuwd maar ingeijst. Heel irritant, we hebben meer planken nodig voor de stallen, maar zo kunnen we dus niet weg.
Morgen wordt het 10 graden, maar in de schaduw blijft het koud. En er loopt steeds water over, dat bevriest dan weer.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:27

wel heel mooi met dat ijs en die zon, maar kan me goed voorstellen dat die ijsplaat voor de deur heel vervelend en link is! Zout of zand strooien?

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-22 18:42

Zout strooien hebben we al gedaan maar helpt niet genoeg, en zout is ook op nu

senna21
Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:46

Zand is een betere oplossing, ook voor de grond.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:03

Als je genoeg takken, etc. hebt, vuurtje er op stoken als je het dan weg kan scheppen omdat het smelt kom je ergens en de as geeft ook grip. Maar je zal dus van het voorjaar naar de afwatering moeten kijken en voor de volgende winter (of nu als je geluk hebt met het weer) meer een voorraad voor de hele winter inslaan. Heel erg vooruit plannen dus.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pien_2010
Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:05

Prachtige foto's Tinka en goed advies van Tamary als het gaat om de afwatering.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-22 22:08

Volgens Milko wordt dat lastig omdat we direct op de rots zitten, je kan daar moeilijk 50 meter een geul gaan hakken. Dat water stroomt gewoon van de berg af.

pien_2010
Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:13

Kun je niet iets maken waardoor het water een andere kant uitmoet gaan?
Want zo heb je bij ijs niets aan je stal, is levens gevaarlijk.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-22 13:09

We zijn toch weg gekomen met de auto, Milko had een hele berg zand over het ijs gegooid.
Meteen bij de supermarkt strooizout gekocht, 5 zakken.
Tevens heb ik geregeld dat er morgen haardhout wordt gebracht, via de telefoon.
En onze carte vitale is binnen, en dat binnen de 3 maanden.
Nu nog een afspraak met de dokter maken, kan alleen telefonisch, dus wordt weer lastig.
Oh je en de Mutuelle regelen, offerte hebben we al.

JudithO
Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:12

Snel geregeld met die carte vitale! Wij wachten nog haha.

Mooi dat je toch weg bent gekomen met de auto. Toch prettig als je je een beetje kunt bewegen.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-22 14:06

De hondjes genieten weer van de zon.
[ img ]

Ik heb met veel moeite een afspraak kunnen maken met de CPAM, telefonisch. Daar hadden we het geluk dat de collega van diegene met wie we de afspraak hadden perfect Engels sprak. Toen hebben we een lijst gehad met wat we allemaal op moesten sturen, apart, want het zijn 2 dossiers. Ik heb een hele zooi papieren van onze B&B uitgeprint en alles wat verder nog nodig was. Na 3 weken kregen we toen alvast een nummer. En daarna dus het verzoek om pasfoto's en copie legitimatiebewijs. En 3 weken later liggen ze dus in de bus.
Het heeft denk ik goed geholpen dat we die afspraak hadden zodat we meteen alle benodigde papieren hadden. Alles netjes in een mapje gedaan, 1 voor Milko en 1 voor mij.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-22 12:35

Ik had een mountain bike gezien op Facebook voor een leuk prijsje. Handig voor de toekomstige gasten. Hij stond te koop in een heel klein dorpje, 18 km hier vandaan. We waren daar 1 keer geweest. Ligt super mooi, de route ernaar toe is ook heel mooi. Een dal met hoge rotswanden. Er ligt ook ern route voor fietsers, wandelaars en paardrijden, de voie verte, chemin de petit train. Was vroeger een treinspoor dus, met tunnels ed.
Doordat het in een dal lag was er vanmorgen geen zon, het was daar dus gewoon 10 graden kouder dan bij ons, echt apart.
Ik wil daar wel weer eens wandelen, dan zal ik foto's maken.

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:22

JudithO schreef:
Snel geregeld met die carte vitale! Wij wachten nog haha.

Mooi dat je toch weg bent gekomen met de auto. Toch prettig als je je een beetje kunt bewegen.


Ik heb er een jaar op moeten wachten in 2007! Ik heb een bedrijf als consultant/trainer onder het juridische statut "Profession Libéral" (vrij beroep). Mijn bedrijf starten was een kwestie van dagen. De URSSAF en de belastingen hadden me hééééél snel gevonden, maar die carte vitale........

Mijn vrouw werkte op dat moment bij het universitaire ziekenhuis in Besançon. Zij had haar carte vitale in no time, alleen met een tijdelijk nummer. Om dat om te zetten in een definitief nummer was ook nog een dingetje....

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pien_2010
Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:43

Wij hebben toen een afspraak gemaakt en toen we daar waren met alle papieren was het zo geregeld. Eerst tijdelijk en vrij snel definitief.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 21:24

Vandaag sinds iets van 3 weken eindelijk weer gereden. Helaas ging de tolt niet echt lekker, denk dat ze wat gevoelig is op haar voorvoeten. Maar ze was wel braaf. Galopje vond ze wel erg leuk. Dit pad is een mooi pad daarvoor.

[ img ]


Nog 3 keer een grote tractor tegen gekomen, maar dat was geen probleem, stoer paard.
Volgende keer maar weer het bos in, stuk rustiger.
Ik zit er over te denken hoefschoenen aan te schaffen. Hoeft dan eigenlijk alleen voor, maar dat gaat dan mogelijk weer ten goede van de tolt. Maar 2 paar is natuurlijk wel een hoop geld.

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 07:56

Heerlijk gereden dus, mooi oneindig pad zo <3

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 20:31

Mer1980 schreef:
Heerlijk gereden dus, mooi oneindig pad zo <3

Het is niet zo heel lang hoor, het eindigt in een heel groot stuk weiland, dat vind ik een beetje eng met galop. En daarna in een pad met heel veel stenen.
Gisteren was het 10 graden in de zon, vandaag sneeuw, klein beetje maar. Wel weer veel verschil. Het weekend wordt het weer beter weer.

Liesje89
Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:56

Hoefschoenen zijn geen overbodige luxe met al die stenen inderdaad! Het paard van mijn zus had daar ook enorm last van (geboren in Frankrijk, meegegaan naar NL, en ieder jaar weer mee terug op vakantie voor 4 weken naar Frankrijk -eigen huis-). Elk jaar twijfelden we weer of we ze zouden kopen := Uiteindelijk niet gedaan, maar als we in Frankrijk hadden gewoond hadden we ze zonder twijfel voor hem aangeschaft.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-22 11:39

[ img ]

[ img ]

Vanmorgen stukje gewandeld met de hondjes. Vannacht was het erg koud - 5, maar nu schijnt de zon weer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaby, Gea99 en 75 bezoekers