[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:11

Wij hebben JardiVal in het dorp op 2 km afstand. Die hebben ook heel veel en als ze het niet hebben kunnen ze het snel krijgen. Ik koop zo veel mogelijk lokaal.
Trouwens, ik hoop dat je voor het indraaien van de isolatoren wel een schrikdraadisolatorindraaihulpstuk (leuk woord voor scrabble) hebt. Zo'n ding draai je in de accorboormachine.

Pas op! bij Acacia palen eerst voorboren anders draai ze zo de schroefdraad van je isolator naar z'n moer.

Tim voor Tinka en Milko: Je kunt vrij gemakkelijk extra accu's bestellen voor een accuboormachine. Anders moet je draadloze stopcontacten meenemen ;-)

[ img ]

Voor bosmaaieren zijn een paar zaken erg belangrijk:
Goede bescherming (laarzen, broek en "helm" met vizier en oorbeschermers, eventeel handschoenen).
Zelfs als ik met al dit moois ga bosmaaieren doe ik mijn contactlenzen niet in, maar zet ik altijd een bril op. dem met kettingzagen.
Een goede kwaliteit bosmaaier met een goed harnas om hem aan je lijf te hangen
Een goede afstelling van dat harnas en de bosmaaier op jouw persoon
Afhankelijk van wàt je moet maaien een goede maaikop (snoertje of mes)

Laat je eventueel adviseren bij een goede zaak of door een professionele gebruiker.

Enne... op een vlak terrein is het gemakkelijker, maar dat heb je niet altijd in Frankrijk

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P


Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-21 15:44

Zo'n ding hebben we hoor, een stuk of 10 wel, want die krijg je bij een emmer isolatoren. Ik heb al het emmertje met isotoren, een hamer en schroevendraaier om een gaatje in de paal te maken en de boortol. Dan kan ik niet ook nog een krukje mee nemen Pien. En dan gaat het dus ook nog steil de berg op, 80 meter omhoog. Ik ben als de dood dat ik val, mijn evenwicht is niet zo goed meer. Naar beneden is nog het engst. Dus heel langzaam en kleine stapjes. Ik heb ook een kunstheup, sindsdien is mijn evenwicht een stuk minder geworden. Ik ben dus bang als ik val dat ik dan weer mijn heup breek en in een rolstoel terecht kom.

pien_2010
Berichten: 43118
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:46

Oeps niet tof.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:52

Het is idd altijd een heel gedoe om alles wat je nodig hebt ook bij je te hebben bij een omheining zetten. Wij maken er een soort lopende band werk van. Mijn vriend boort gaten, ik sjouw de palen aan en laat ze erin zakken. Hij begint als hij klaar is met de gaten, weer vooraan met de palen instampen met zo'n ijzeren huls, ik gooi het gat dicht. Ik ga dan gaten boren met de accuboor en hij gaat ogen draaien en ik kom er achteraan met het draad. Erg efficiënt.

Pien jouw suggestie van een krukkie/trappie deed mij denken voor mezelf dat ik nog zo'n uitklapbaar zitje op 1 poot heb, wat ik voor wedstrijden kijken bij me had. Dat kan ik heel laag zetten, dat is voor mij misschien best handig want ook ik buk door mijn knietjes want het schiet er zo weer in als ik niet oppas. In 2 maanden 2 keer gebeurd de laatste tijd. Niet handig.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010
Berichten: 43118
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:11

Dat er in schieten Mo dat is inderdaad dat ik ergo dynamisch MOET werken. En inderdaad dat betekent dat ik soms paar keer heen en weer moet rijden. Dat trouwens is opgelost met een tractor of quad met een grote bak erop. Dan hoef je ook niet zoveel te lopen berg op en berg af en misschien ook wel een idee met de heup Tinka.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:14

Het is bij hun erg stijl, ik zou daar niet met een quad durven rijden. Maar wij doen idd alles met de tractor en de aanhanger of landrover met de aanhanger. Maar wij kunnen bijna overal komen, dat scheelt.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-21 22:18

Klopt Mo, het is heel erg steil op de berg. Daarom hebben wij onze tractor ook verkocht.
De boer rijd met een quad, die heeft vorig jaar een ongeluk gehad en zijn rug gebroken.
We zullen zelf dus alles te voet moeten doen.
Milko boort eerst de gaten, dan houd ik de boor vast als ie weer eens handmatig stenen uit het gat moet halen. Als alle gaten geboord zijn gaat ie palen halen, 2 stuks tegelijk. Kan een half uur duren voordat die boven zijn. En dan palen in het gat en verder er in slaan. Vervolgens kom ik er achter aan met de isolatoren, of we doen het samen als het met mijn rug niet meer gaat. Tenslotte doen we samen het draad erop, Milko rolt af en ik doe het in de isolatoren. 2 e stuk wei een week mee bezig geweest, vond ik nog mee vallen voor iets van 2 hectare

tamary
Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:20

Heb je een paard er tussen dat kan slepen? Dan kan die de palen naar de juiste plek brengen voor je.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-21 22:35

Nee die heb ik niet

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:47

Het is dat we niet om de hoek wonen anders was ik paar keer een dagje komen helpen!

Heb je ruimte over in huis voor bijvoorbeeld iemand via workaway? Erg fijne ervaringen mee :j

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:33

Haha. we zoudens eens een plaatje moeten maken met de kaart van Frankrijk en alle locaties van alle Franse bokkers ;-)

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 19:56

In de toekomst wel ja. Alleen hebben we nu het probleem dat we maar 1 wc hebben, en om daar te komen moet je door de andere slaapkamer.

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:23

Niet overkomelijk natuurlijk ;). Slapen op de bank en voor de wc zijn er genoeg oplossingen. Kijk eens naar off grid oplossingen op YouTube.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:29

Tinka schreef:
In de toekomst wel ja. Alleen hebben we nu het probleem dat we maar 1 wc hebben, en om daar te komen moet je door de andere slaapkamer.


Lol dit probleem hebben wij ook exact. En de slaapkamer is ONZE slaapkamer. We hebben nu wel een chemisch toiletje gekocht en een bed kunnen we overal wel neerzetten. Maar het is voor logés kamper in ons huis, hahaha.

En jullie teamwork klinkt goed, Tinka, we hebben bij dit huis niet zulke steile hellingen, maar ik weet wat je bedoelt, in het vorige huis hadden we dat ook. Erwin is toen net als die boer met de tractor van de helling gerold. Tjee wat zijn we toen geschrokken. Hij had enorm veel blauwe plekken en waarschijnlijk wat ribben stuk, maar hij heeft een engeltje boven zijn hoofd gehad. Dus doe maar voorzichtig!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Mri
Berichten: 15305
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:12

is er niet een weg die ergens boven de weide uit komt? het lijkt mij makkelijker om (gedoseerd) de palen een stukje naar beneden te laten rollen/ glijden dan om ze naar boven te sjouwen

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

pien_2010
Berichten: 43118
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:18

pjotrg schreef:
Haha. we zoudens eens een plaatje moeten maken met de kaart van Frankrijk en alle locaties van alle Franse bokkers ;-)


Dat zijn er onderhand best al een hele boel.

Maar als het allemaal zo stijl is, hoe kun je dan je hooi naar binnen halen? MOet dat allemaal met de hand?

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:38

Steile weide kun je eigenlijk niet hooien, Pien. Helaas. Ik las ook dat de boer zijn rug gebroken had toen hij er bezig was met een quad. Wij hebben dubbele banden op de tractor zitten voor meer breedte. Mijn ervaring van het vorige huis was dat op steile hellingen het gras niet hetzelfde groeit als op platte oppervlaktes. Veel minder en veel minder snel en meer kruiden. Wat op zich prima is. Ik voer dagelijks het hele jaar door hooi bij, ook al hebben we hier minder steile hellingen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:59

Dit soort hellingen zijn ook de reden dat om de hele wereld zo optimaal mogelijk te voeden, een gedeelte dierlijk eiwit in het (gemiddelde) dieet van de mensheid moet blijven zitten. Dit soort terrein is niet inzetbaar voor direct consumeerbaar voedsel, maar wel voor dieren als schapen e.d. en daarmee dus alsnog indirect inzetbaar voor voedselproductie.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-21 16:53

Mri schreef:
is er niet een weg die ergens boven de weide uit komt? het lijkt mij makkelijker om (gedoseerd) de palen een stukje naar beneden te laten rollen/ glijden dan om ze naar boven te sjouwen

Het bovenste stuk doen we inderdaad vanaf de weg en dan naar beneden lopen met de palen, maar dan toch steeds weer omhoog om nieuwe te halen.

palousa_boy
Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:09

Er zijn wel trekkers met een lager zwaartepunt voor in de bergen of grote maaimachines waar je achter loopt, die zijn soms 6m breed, maar het is idd een stuk arbeidsintensiever.

Wij hebben ook wel wat punten waar je makkelijk om gaat met de trekker als je de verkeerde kant op rijd dus dat is dan alleen van boven naar beneden of andersom uiteraard :+ maar vaak laat ik het gewoon voor wat het is en geeft dat geen groot verlies.

Is er daar eigenlijk een beetje te boren in de grond? Hier moet ik soms al 5 of 6 pogingen doen om ver genoeg de grond in te komen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 11:06

Boren is lastig ja, veel stenen, dus vaak stoppen, stenen met de hand uit het gat halen en dan verder boren. En op sommige plaatsen kom je er helemaal niet in.

tamary
Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:35

Hier in drenthe ken ik het stenen uit gat peuteren probleem al. Lange schroevendraaier helpt nog wel eens, maar hier is het meestal maatje groot grind wat in de weg zit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 11:52

Hier zijn het stenen soms van 10 bij 10 cm, kleinere stenen schieten er wel uit.

Tinka
Berichten: 3748
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 11:56

Er was net iemand van de gemeente aan de deur, we hebben een adres en huisnummer. Eerst hadden we alleen de naam van het huis, geen straatnaam ed.
Maar de bezorgers kunnen ons gelukkig wel vinden.
We moeten dus een bordje met het nummer op het huis maken, nummer 1733 is het.
Ze wilden weten welk gebouw we woonden, er zijn er 3, maar stond als 4, vroeger woonden er hier dus 4 gezinnen. 1 in de grange, 1 in de schuur en 2 in het woonhuis. Wij hebben dus eigenlijk een heel dorpje.
En nog meer goed nieuws, in het voorjaar krijgen we Fibre.

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 16:40

Oh, allemaal goed nieuws dus voor jullie. Wat fijn!

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JenniferU, MarJon, zacharyhill en 164 bezoekers