[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 18:01

Hier hebben ze toevallig 2 weken geleden de kabels opgehangen (ja glasvezel komt hier ook gewoon in de lucht te hangen net als de oude telefoonkabel). Ben benieuwd wanneer we ook echt aangesloten kunnen worden.

Gaten boren doen we eigenlijk niet meer sinds we de palenrammer hebben, die slaat ze zo wel de grond in. Soms gaat de paal een beetje scheef omdat hij een kei tegenkomt onderweg maar zo lang het niet heel storend is bij het plaatsen van het gaas is het niet zo erg.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:02

Hey Tinka 1733 is waarschijnlijk het aantal meters naar de openbare weg. Wij hebben bijv 610 als huisnummer, dat is dus het aantal m naar de openb weg. En onze buurman heeft iets van 1157 als nr.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:03

Wat een leuke uitleg, en Tinka allemaal goed nieuws.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 17:08

Dat zou zomaar kunnen Mo.
Even van Facebook gepikt, gisteren voor het eerst op Pathos gereden.
Vandaag voor het eerst Pathos gereden sinds dat we in Frankrijk wonen. Met ophalen vanuit de wei vond hij dat ie niet zonder de merries kon. Dit resulteerde in een hysterisch monster die niet stil kon staan. Draaien, achteruit lopen, constant hinniken. Lukte bijna niet om te borstelen en opzadelen, uiteindelijk toch gelukt. Daarna kwam ik er niet eens op, zo hysterisch was ie. Met een wortel gelukkig toch gelukt. Met rijden was ie wel erg dribbelig en nog steeds veel hinniken, maar het was goed te doen. Heb hem maar flink aan het werk gezet. Lekker tolten en ook nog een heel stuk galop op een pad gedaan, licht bergop.
Volgende keer maar proberen bij de wei op te zadelen.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:19

Ach die arme man, moest ie bij al zijn vrouwen weg. Het is vast een kwestie van wennen. Gaaf in ieder geval dat je fijn gereden hebt.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 21:35

In Nederland was het nooit een probleem voor hem om alleen weg te gaan. Verslag van vandaag :
Vanwege het mooie weer vandaag maar weer paard gereden, maar dan op Mercy. Vanaf morgen wordt het helaas weer slecht weer.
Mercy was super braaf, keurig netjes stil staan bij borstelen en opzadelen, aan een lang teugeltje rijden. Verschil van dag en nacht met draak Pathos. Super relaxed gereden dus, zelfs nog een heel stuk galop gedaan op een mooi pad (daar had ik gisteren Pathos ook laten galopperen). Deed ze goed, ze heeft wat moeite met galop omdat het een gangenpaard is.
We hadden geluk dat er niet gejaagd werd in de buurt. Op de heenweg wel 6 auto's met jagers die ons tegemoet kwamen, maar die waren kennelijk ergens anders heen gegaan.
Mercy is niet echt bang voor knallen, is ze wel gewend in Den Bommel, met die kanonnen voor de vogels. Maar ritselende honden en jagers in de bossen ga ik toch liever niet opzoeken.
En nog wat foto's van de paarden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het pad van het galopje

Afbeelding
Uitzicht op de hoogste berg, pic de Montalet.
Afbeelding

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 23:20

Klein adviesje als je gaat rijden op een jachtdag, trek een fluorescerend hesje aan en als je echt op safe wil, hang een bel aan je hoofdstel, die ze ook bij hun honden hebben.
Ik ga niet naar buiten op dagen dat ze jagen tenzij ik weet dat ze (vroeg) klaar zijn of aan de lunch zitten.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 23:38

Wat een fantastische plek hebben jullie daar !

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 11:24

Poosje81 schreef:
Klein adviesje als je gaat rijden op een jachtdag, trek een fluorescerend hesje aan en als je echt op safe wil, hang een bel aan je hoofdstel, die ze ook bij hun honden hebben.
Ik ga niet naar buiten op dagen dat ze jagen tenzij ik weet dat ze (vroeg) klaar zijn of aan de lunch zitten.

Ik rij met een airvest, daar kan ik niets overheen aan trekken. Ik heb alleen maar op de weg gereden, grotendeels tijdens de lunch. Richting de weg mogen ze sowieso niet schieten. En je hoort natuurlijk goed waar ze zitten door de honden, dat kan je dan vermijden. Gisteren helemaal geen honden gehoord, dus ze waren niet in de buurt.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:27

Tinka schreef:
Poosje81 schreef:
Klein adviesje als je gaat rijden op een jachtdag, trek een fluorescerend hesje aan en als je echt op safe wil, hang een bel aan je hoofdstel, die ze ook bij hun honden hebben.
Ik ga niet naar buiten op dagen dat ze jagen tenzij ik weet dat ze (vroeg) klaar zijn of aan de lunch zitten.

Ik rij met een airvest, daar kan ik niets overheen aan trekken. Ik heb alleen maar op de weg gereden, grotendeels tijdens de lunch. Richting de weg mogen ze sowieso niet schieten. En je hoort natuurlijk goed waar ze zitten door de honden, dat kan je dan vermijden. Gisteren helemaal geen honden gehoord, dus ze waren niet in de buurt.


Nee natuurlijk mogen ze niet naar de weg schieten, maar ongelukjes gebeuren en bij de jacht zijn dat meteen heftige ongelukjes, laat ik het zo zeggen.

Heb je contacten met de jagers? Wellicht dat ze je kunnen updaten waar ze heen gaan die ochtend/middag? Want als een zwijn aan het lopen gaat kunnen ze heel snel van A naar B gaan.

Kan het maar meegeven hoor, ik ben getrouwd met de president van onze plaatselijke jachtvereniging. En ben dus redelijk goed op de hoogte van de regelgeving :D

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:08

Tinka schreef:
Poosje81 schreef:
Klein adviesje als je gaat rijden op een jachtdag, trek een fluorescerend hesje aan en als je echt op safe wil, hang een bel aan je hoofdstel, die ze ook bij hun honden hebben.
Ik ga niet naar buiten op dagen dat ze jagen tenzij ik weet dat ze (vroeg) klaar zijn of aan de lunch zitten.

Ik rij met een airvest, daar kan ik niets overheen aan trekken. Ik heb alleen maar op de weg gereden, grotendeels tijdens de lunch. Richting de weg mogen ze sowieso niet schieten. En je hoort natuurlijk goed waar ze zitten door de honden, dat kan je dan vermijden. Gisteren helemaal geen honden gehoord, dus ze waren niet in de buurt.


Idd gewoon goed opletten. Voor de domaniale bossen staan de jachtdagen op de site van ONF, privé bossen (wat ongeveer 80% van de bossen zijn :P ) moet je de eigenaar of de jachtorganisatie van dat gebied kennen.
Sowieso, 's zondags inderdaad even goed luisteren en kijken waar je heen kan.
Ik heb eigenlijk nooit problemen met jagers gehad. Ook niet als ik per toeval vlak langs een jacht reed of in een jachtperceel belandde (onbekende wegen ontdekken en volgen, wie? Ik? :+ ). Even vragen waar ze heen gaan of tot welk perceel en de meesten wachten even tot we er uit zijn.
2 keer echt (ongewild) te dicht bij een jachtpartij geweest.
1 keer vrij verradelijk omdat we vanop stal recht het bos in rijden en dus niet langs eventuele borden op toegangswegen. We luisterden altijd wel om te horen of we deze of gene kant op konden (of in de bak gingen rijden). Maar het was muisstil. Dus in het bos gegaan. We moesten 1 weg over om naar het ander deel van het bos te gaan en daar zagen we wel auto's staan, maar nog steeds muisstil dus wij de weg over en een andere weg op langs het ander stuk bos om er een beetje verder in te gaan. En toen ineens, trompetten, meute honden, groep jagers. Voor de zekerheid toch maar even gestopt. Ree stak 50m voor ons de weg over met honden erachter en werd geschoten in het veld aan de overkant. Thank god hadden we zeer bomb proof paarden. Jagers waren verder wel vriendelijk en er werd even in de groep gemeld dat wij over een openbare weg door het perceel zouden gaan. Wij die weg over en gauw weer naar stal.
Andere keer was in een domaniaal bos (dus jacht sterk gereguleerd). Groot bos, verdeeld in percelen. Wij gingen naar een perceel dat die dag niet bejaagd werd. Op zich geen last gehad van de jacht. Alleen een close encounter met een ontsnapt zwijn (toen waren de paarden veel minder bomproof). Maar wederom nieuwe wegen opgegaan en tegen het einde van de middag hadden we maar 2 keuzes om nog voor het donker nog op stal te zijn. Flink doordraven over een drukke weg (we hadden geen verlichting bij), of flink doordraven over een bosweg die door het bejaagde perceel ging. Er op gokkend dat de jachtpartij wel ver klaar zou zijn, door het bos gegaan. In flinke draf en zingend (zwijnen zingen niet, toch? :+ ).
Maar verder eigenlijk nooit problemen gehad met de jacht. Er zijn altijd wel dagen en plekken te vinden waar het rustig is.

Behalve met de slipjacht (op hert hier) die verplaatsen zich snel en ver en zelfs als je gewoon op een doorgaande weg naast het bos in de auto rijd kan je dan zomaar op een meute honden en of ruiters botsen die zonder boe of ba oversteken.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 21-11-21 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:09

Bij de decathlon verkopen ze ook brede reflecterende armbanden. Die om je armen, benen en cap en je bent al een heel eind. Er word nu eenmaal niet altijd met honden gejaagd dus beter het zekere voor het onzekere.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:12

Er kwam bij mij vorige week toevallig ook een roedel honden voorbij toen ik met de bosmaaier bezig was (stond net te tanken) terwijl ze aan de andere kant van het dorp aan het jagen waren.
Maar zo snel als dat ze kwamen waren ze ook weer weg :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:01

Hier liep er gisteren 1 in het weiland. Beetje verdwaald, haha. Even later kwam een jager hem ophalen.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:04

Lang leve de GPS die ze tegenwoordig meedragen! Hier ook al groepje tussen de paarden gehad ook :+

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 14:33

Ik heb de jagers net even gesproken, om door te geven dat de paarden voortaan op een ander perceel staan. Dat kan je zo zien vanaf de bovenkant van ons perceel, dus kon het aanwijzen. Toen wezen ze ze aan waar ze heen gingen, helemaal de andere kant op. Ze waren op een groot hert aan het jagen, zonder hond overigens. Ik wist niet eens dat die hier zaten. Ze zijn altijd heel aardig. Gisteren ook stil staan in de berm met de auto toen ik te paard eraan kwam.
Ze mogen hier op woensdag, zaterdag en zondag jagen in principe. Volgens mij overal wel, alles hieromheen is wel privé terrein denk ik.
Op een jachtdag ga ik meestal niet rijden, maar omdat het gisteren zulk mooi weer was toch gegaan. Maar dan dus wel over de weg, met aan beide kanten weiland afgezet met schrikdraad, daar komen geen zwijnen dus. Het bos ga ik dan niet in. Het was heerlijk rustig en stil, alleen wat wandelaars en een paar auto's tegen gekomen. Mercy is super verkeersmak.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:11

Klinkt goed Tinka. Hier ook altijd zeer aardige jagers. Ooit kwamen ze dichtbij ons huis en de paarden waren erg scherp. Toen ben ik voor de paarden gaan staan ook met gespitste oortjes kijkend in hun richting. De paardjes waren zo opgelucht (brrrrries achter mijn rug) en na even aarzelen draaiden de jagers zich om.
Alleen aangegeven dat het niet OK is als de honden door de wei vd paarden gaan als ze daar zijn. Gevaarlijk voor de honden, te onrustig voor de paarden. Was daarna ook afgelopen.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 15:51

Tot nu toe zijn ze hier nog niet door de wei gegaan, mag officieel ook niet. De paarden kijken er wel naar, maar niet paniekerig of angstig, gewoon omdat ze wat horen.
Net naar de paarden gelopen met de hondjes, voor het eerst alleen gegaan. Ging goed, heb ze eten gegeven. Nu ben ik soep aan het maken met pompoen, pastinaak en wortels. Heel gezond allemaal. De hondjes zijn gek op pompoen. Ik doe de pompoen stukken altijd eerst in de oven en daarna schillen. De hondjes eten dan alle schillen op.
Gisteren zijn ze ook al verwend, we hadden bij de traiteur afdeling van de supermarkt gebakken aardappeltjes, gratin, worst en een hele kip gekocht. Dat wordt daar vers bereid en eind van de dag gaat het dan met korting weg.
Die kip ontleed ik dan helemaal, in stukjes voor ons, stukjes voor de honden en botten. Daar worden ze helemaal wild van zo lekker vinden ze dat. Milko zei nog wat veel voor de honden, Bonita had dus de hele portie in 30 seconden op, vreetzak. We noemen haar altijd rupsje nooit genoeg. Ze is de kleinste en dunste, maar eet het meest.
De soep

Afbeelding

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:53

Tinka schreef:
Poosje81 schreef:
Klein adviesje als je gaat rijden op een jachtdag, trek een fluorescerend hesje aan en als je echt op safe wil, hang een bel aan je hoofdstel, die ze ook bij hun honden hebben.
Ik ga niet naar buiten op dagen dat ze jagen tenzij ik weet dat ze (vroeg) klaar zijn of aan de lunch zitten.

Ik rij met een airvest, daar kan ik niets overheen aan trekken. Ik heb alleen maar op de weg gereden, grotendeels tijdens de lunch. Richting de weg mogen ze sowieso niet schieten. En je hoort natuurlijk goed waar ze zitten door de honden, dat kan je dan vermijden. Gisteren helemaal geen honden gehoord, dus ze waren niet in de buurt.

Er zijn ook reflectie uitrijdekens, meteen groot oppervlak knal geel ook.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 19:29

lizy29 schreef:
Bij de decathlon verkopen ze ook brede reflecterende armbanden. Die om je armen, benen en cap en je bent al een heel eind. Er word nu eenmaal niet altijd met honden gejaagd dus beter het zekere voor het onzekere.

Ik heb nu van die lichtgevende ledbandjes van bij kramer. Die kunnen ook knipperen.

<3 pompoensoep, ik heb ook een pan klaar voor morgen. Met pastinaak en wortel erbij nog lekkerder

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:21

Ja maar kramer hebben we niet in Frankrijk. Of we moeten online bestellen.....décathlon zit in bijna iedere grote stad wel.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:12

Tinka, helaas mogen jagers vaak wel ook privé weilanden in.... Al zullen de meesten het niet doen, er zijn slechts enkele departementen waar het niet mag.

Wij hadden een week of drie geleden een zwijn in paniek door de wei, hij heeft gelukkig geen schade aangericht.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:28

Waar wij het meeste van balen in het jachtseizoen zijn de gewonde honden. Een jager die belt dat zijn hond (of 2) helemaal open ligt, maar ze komen pas over een uur of drie want ze moeten eerst hun jachtpartij afmaken uiteraard :(

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:36

Of ze wel of niet door jouw weiland (mogen) lopen hangt helemaal van jezelf af. Jagers hebben een aantal Ha jachtgebied nodig om hun licentie te kunnen behouden. Weilanden worden daar vaak bij ingekleurd als jachtgebied. Maar 1: dat wil niet zeggen dat ze er ook door lopen, het is enkel de oppervlakte op papier die telt en 2: als ze dat toch doen, omdat het weiland bvb historisch tot een jachtperceel behoort is het aan jou om dat wel of niet toe te laten.
Op m'n vorige stal stonden de 18ha weiland ook als jachtgebied ingekleurd. Maar daar liepen geen jagers door. De stalbaas is met de jachtopziener van dienst rond de tafel gaan zitten en ze zijn tot het akkoord gekomen dat de weilanden als jachtgebied geregistreerd bleven zodat de jagers hun benodigde hectaren konden behouden maar dat ze er niet op/in/door gingen jagen als ze niet wilden dat stalbaas de weilanden uit het perceel liet schrappen. Opgelost. Rondomrond werd er lustig op los gejaagd, maar niet in de weilanden.

Kennis van me heeft iets gelijkaardigs gehad toen ze haar huis met terrein kocht. Dat was een voormalig jachtpaviljoen. In het begin bleven de jagers als vanouds door haar terrein lopen. Vriendelijk uitgelegd dat dat nu niet meer de bedoeling was. Hooguit wat gemor 'maar vroeger...' maar ook daar werd het gewoon gerespecteerd en gaan ze ergens anders jagen.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:42

Jes schreef:
Waar wij het meeste van balen in het jachtseizoen zijn de gewonde honden. Een jager die belt dat zijn hond (of 2) helemaal open ligt, maar ze komen pas over een uur of drie want ze moeten eerst hun jachtpartij afmaken uiteraard :(


Mja, of ze moeten eerst ook alles en iedereen vinden.
2 weken geleden kregen wij er zo 7 (!) binnen. Vlak voor de middag. Eerst 4 honden die ze al hadden kunnen opvangen. Uur later 3 anderen die ze toen eindelijk gevonden hadden. Alle 7 hadden te maken gehad met 1 zelfde zwijn.
Ze vertelden toen ook dat het vrij moeilijk was om de honden te recupereren. Ze waren als meute vrij ver in dichte ondergroei vertrokken en als mens is het een stuk moeilijker om daar door te komen.

Die honden roep je ook niet simpel terug als ze als meute op een prooi zitten eigenlijk.