[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-21 13:44

Eerst even voorstellen, ik ben Odette, 50 jaar oud en mij man heet Milko en is 59 jaar oud. We zijn 10 jaar samen. We hebben 9 jaar in het kleine dorpje Den Bommel gewoond, op Goeree Overflakkee. We hadden daar een mooie vrijstaande woning aan de rand van het dorp met daarachter bijna een hectare land voor de paarden.
In 2014 hebben we ons huis in de zuid Franse Tarn gekocht. Een oude boerderij, ruim 350 jaar oud gebouwd van leisteen. Daarbij zit een hele grote schuur, de grange en nog een kleinere schuur, en dan nog wat kleinere aanbouwsels. Onder het hele huis zit een kelder en is ook een zolder.
Toen we het kochten was er geen keuken, een kapotte badkamer en geen isolatie. We zijn flink aan het klussen geslagen, dat kon alleen in de vakanties en we hebben ook nog wel vakantie gehouden natuurlijk.
Ik heb nog wel foto's van hoe het toen was, maar die moet ik echt opzoeken.
In Nederland had ik eerst nog een leuke baan bij als dierenarts bij de dierenbescherming, maar toen ik ziek werd was mijn werkgever niet zo leuk meer en hebben ze mij er op allerlei manieren geprobeerd uit te werken, en dat is uiteindelijk ook gelukt.
Daar sta je dan met een uitkering, zwaar overspannen en depressief door al het gedoe met mijn ontslag. Bovendien had ik fibromyalgie, een kunstheup en een versleten onderrug, ik wilde echt wel graag werken, had hier echt niet om gevraagd, maar het ging echt niet meer.
Ik besloot de tijd van mijn uitkering nuttig te besteden en een opleiding te volgen voor veterinaire acupunctuur.
Daarna ben ik een dierenarts praktijk aan huis begonnen in de garage. Dat werd al snel een groot succes. En uiteindelijk werd ik slachtoffer van mijn eigen succes en kon ik het werk niet meer goed aan. Ik was immers chronisch ziek en ook nog afgekeurd als dierenarts. In die tijd bleek ik ook nog diabetes te hebben en kreeg ik de diagnose ASS. Dat verklaarde een hoop psychische problemen voor mij.
Met mijn man ging het ook niet zo lekker met zijn werk, hij kreeg er steeds meer taken bij deed al jaren een veel hogere functie, heeft allerlei papieren gehaald, maar heeft nooit een loonsverhoging gekregen. Hij is systeem beheerder.
En toen kwam corona, wij hadden er niet heel veel last van, altijd druk met de paarden, het huis en de tuin, dat ging gewoon door.
Alleen mijn omzet kelderde wel flink. Ik titerde veel honden, was daar ook echt bekend mee, mensen kwamen uit het hele land en zelfs het buitenland naar mij toe. Ook gaf ik titersessies, om de week in het weekend. Dat maakte een groot deel van mijn inkomen uit, en die mochten dus niet meer, is immers een evenement.
We hadden al langer plannen om ooit naar Frankrijk te emigreren, door de corona werden deze plannen wat vervroegd. We waren ons werk allebei zat, en het werd ook te zwaar.
Door de corona stegen de huizen in waarde. En toen kregen we begin 2021 dus een bod op ons huis dat we niet konden weigeren, de waarde was meer dan verdubbeld, en hebben we de knoop doorgehakt om definitief naar Frankrijk te vertrekken.

[ img ]


mysa
Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:16

Mooie plek! Volgens mij zit dit topic trouwens wat verstopt.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 11553
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:26

Ik verplaats deze naar BEU Bokt eropuit omdat het daar beter past en beter zichtbaar is

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:39

Leuk om te lezen en volgen Odette. Heel veel
Succes daar!

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:44

Ben benieuwd naar de rest van het verhaal, Odette :) Ik vind het altijd heel stoer dat mensen dit soort stappen aandurven. Denk er ook wel eens over, maar zit nog aan het begin van mijn werkende leven en ik zit redelijk "vast" hier, voorlopig althans. Maar wie weet, ooit...

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:50

Oeh ik ga dit volgen. Altijd leuk om een mede emigrant te volgen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:53

Ga je topic volgen :j
Je lichamelijke klachten klinken mij, helaas, erg bekend en ik moet zeggen dat het Franse (land)klimaat en het iets kalmere leefritme mij wel goed doet :j
Benieuwd naar meer beeldmateriaal!

Edit, dit dus;


lizy29 schreef:
Oeh ik ga dit volgen. Altijd leuk om een mede emigrant te volgen.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:57

Ik ga volgen, ben wel heel benieuwd naar de foto’s van jullie huis en omgeving.

Thioro
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 21:15

Ik ga ook volgen. Ziet er echt als een prachtige plek uit.
Wat zijn jullie plannen daar? Gewoon rustig rentenieren, iets opbouwen met het huis, er toch nog naast gaan werken?

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 08:22

Ik heb hier geen goed internet, alleen via mijn telefoon, het duurt dus een eeuwigheid om een foto te uploaden.

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:53

Welkom op het Franse platteland :')

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

maras
Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:57

Wat een mooie stap die jullie maken, hopelijk vinden jullie hier wat rust en ontspanning, dan gaat het met de gezondheid wellicht ook wat beter!

Anoniem

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:03

Ik volg !!

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:40

Topic gevonden :D

Wat ligt jullie huis daar heerlijk in the middle of nowhere <3

Hopelijk doet het klimaat en de rust jullie goed. Dat heb je wel verdiend na al die struggles met de gezondheid.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:52

Wat stoer dat jullie de stap gewaagd hebben! Zeker met de klachten die je omschrijft, vind ik het toch wel een spannend iets om in te duiken hoor...als er nog zoveel moet gebeuren...en waar ga je inkomsten vandaan halen.... krijg er toch wel plaatsvervangend een beetje buikpijn van :=

Of hadden jullie de grootste werkzaamheden al in voorgaande jaren gedaan? :)

JudithO
Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:30

Gevonden! Ik volg :)

tirzasarah10
Berichten: 1818
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:13

Tinka schreef:
Ik heb hier geen goed internet, alleen via mijn telefoon, het duurt dus een eeuwigheid om een foto te uploaden.


Er is een Nederlandse naar Frankrijk gegaan die speciaal internet aanpast in Frankrijk zodat het sneller werkt. Ze zijn ook in ik vertrek geweest, sibel en michiel. Michiel is ict'er en heeft van wat ik toen begreep er een apparaatje voor. Mocht je het willen kan ik kijken voor je waar het precies van was.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 16:16

pmarena schreef:
Wat stoer dat jullie de stap gewaagd hebben! Zeker met de klachten die je omschrijft, vind ik het toch wel een spannend iets om in te duiken hoor...als er nog zoveel moet gebeuren...en waar ga je inkomsten vandaan halen.... krijg er toch wel plaatsvervangend een beetje buikpijn van :=

Of hadden jullie de grootste werkzaamheden al in voorgaande jaren gedaan? :)

We kunnen leven van de overwaarde van ons huis en ons spaargeld, totdat mijn man AOW krijgt. En nog een beetje bijverdienen met de B&B.
Mijn medische klachten maak ik me wel zorgen over omdat we geen huisarts kunnen vinden.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 16:45

Had een heel verhaal zitten typen, opeens weg, dus maar weer opnieuw.
Onze beestenbende, we hebben 3 chihuahuas en 3 mountain horses.
Coco, 12 jaar, dochter Lily van 7 en de jongste telg Bonita.
Pathos, 16 jarige Kentucky mountain horse, 14 jaar in mijn bezit.
Mercy 8 jarige rocky mountain horse merrie, vorig jaar september in Duitsland gekocht.
Angie 7 jarige rocky mountain horse merrie, vorig jaar december in België gekocht, was een opknappertje, nooit iets mee gedaan, mager en slecht in vacht.
De dames zijn drachtig en verwachten in mei hun veulen.

Tinka
Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 16:49


JudithO
Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 19:33

Gaaf, gangenpaarden!

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:37

Ah superleuk die gangenpaarden ! Heerlijk voor lange wandelingen door de Pyreneeën 8-)
Die hondjes zijn too cute gewoon <3

Misschien kan iemand van de bokkers die in Frankrijk wonen jullie helpen met een huisarts.
Of woont er niemand in die buurt ?

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:07

Tinka schreef:
Ik heb hier geen goed internet, alleen via mijn telefoon, het duurt dus een eeuwigheid om een foto te uploaden.


In Frankrijk wordt overal heel hard gewerkt om iedereen glasvezel te geven, maar op het platteland is dat nog wel een dingetje. Wij hebben sinds begin dit jaar glasvezel en gingen daarmee van 9 mb/sec naar 900 mb/sec!

Ik vermoed dat ADSL via de klassieke telefoonlijn wel mogelijk is, maar ook dan heb je geen erg goede ontvangst. Misschien kun je informeren of er een project bij jullie in de buurt gestart is om sneller internet te leveren. Anders heb je twee andere mogelijkheden:
- een satelliet verbinding. Dat functioneert redelijk, allee is de "ping" (tijd tussen het verzenden van een signaal et het krijgen van een reactie erg lang. Vaak subsidieert het departement de aanschaf van satelliet materiaal!
- uitzoeken waar de dichtstbijzijnde GSM mast staat en kijken of deze 4G ondersteuning biedt. Zo ja dans kun je een 4G box kopen (zoals een Huawei B315. In ieder geval een model met de mogelijkheid om de kabels van de richtantenne direct op de 4G box aan te sluiten), goedkoop Sosh abonnement nemen (rond de 14 euro per maand) met ruim 80 Gb aan data per maand. Wat je dan ook moet doen is een richtantenne kopen, die op een hoog punt exact in de richting van de GSM mast laten installeren
Zie hier de richtantenne: https://www.amazon.fr/gp/product/B07CP2 ... UTF8&psc=1

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:29

Internet hoeft geen probleem te zijn hier in Frankrijk op t platte land.

Voor wij hier woonde was het hier ook bijna onmogelijk. Wij hebben een 4G router met een sim kaartje en antennes op een hoge ladder tegen het huis staan (ze moeten nog een keertje naar het dak verhuizen) en wij hebben hier nu heel goed internet. Het lastigste is om te vinden welke provider het beste werkt, daar de simkaart van bestellen (wij hebben bouygues 100 gb voor 15 euro per maand) en de antennes stellen in de richting van die zendmast.

Verder ga ik ook gezellig mee volgen! Wat hebben jullie prachtige paarden <3

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:23

XxLiEsJuHhxX schreef:
Internet hoeft geen probleem te zijn hier in Frankrijk op t platteland.....
Het lastigste is om te vinden welke provider het beste werkt, daar de simkaart van bestellen


Inderdaad is het bij de mobiele 4g providers nog effe zoeken welke het beste functioneert. Hier is dat Orange (of SOSH, het ondermerk van Orange).

Ook voor de glasfiber in het dorp. Het is een initiatief van het departement om het uit te rollen, maar uiteindelijk is het Orange die het hier beheert, net zoals de koperen kabels...

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, fohadie, janneke584, janneke_S, Jorex, mvdende, purny, Spaansepony, Unicorn79 en 76 bezoekers