Emigreren naar Zwitserland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Tiggs
Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:23

Sizzle schreef:
Nee, niet perse in loondienst maar als zelfstandige moet je immers ook een loondeclaratie doen toch?
Weet niet niet precies hoe dat in zijn werk gaat.
Wellicht geldt die 50 uur ook voor de boeren in de leer (die dus wel in loondienst zijn).

Wij werken overigens beide 70%. Het is niet onmogenlijk maar wel echt een stuk lastiger omdat de werkgever er geen gehoor aan hoeft te geven.


Oh zo, ik heb altijd het beeld dat boeren sowieso dag en nacht werken :)

Welkom in het Dunning-Krugerpark!


lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:59

Tiggs schreef:
Sizzle schreef:
Nee, niet perse in loondienst maar als zelfstandige moet je immers ook een loondeclaratie doen toch?
Weet niet niet precies hoe dat in zijn werk gaat.
Wellicht geldt die 50 uur ook voor de boeren in de leer (die dus wel in loondienst zijn).

Wij werken overigens beide 70%. Het is niet onmogenlijk maar wel echt een stuk lastiger omdat de werkgever er geen gehoor aan hoeft te geven.


Oh zo, ik heb altijd het beeld dat boeren sowieso dag en nacht werken :)


Dat doen ze ook :+

Super avontuur TS.

Een oudoom van mij is in Zwitserland gevestigd en heeft/had een hotel. We zijn daar ooit eens op vakantie geweest en wat was het daar mooi!

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 22:35

Danique_G schreef:
Misschien een rare vraag maar hoeveel vakantiedagen heb je +/- in Zwitserland? En hoe flexibel zijn ze in werkuren zelf inrichten? Vind dat ook echt wel een enorm verschil maken in het creëren van werk-privébakans

Wanneer ga je over TS?:)


Sorry voor de late reactie, erg druk momenteel :o

Qua vakantiedagen weet ik het niet precies, ik heb Nederlandse praktijkeigenaren dus dat zal ongeveer hetzelfde zijn.
Ik mag mijn werkuren zelf inrichten, ik krijg een vast loon per maand en daarvoor moet ik 80-100% werken. De rest mag ik zelf bepalen, als ik ‘s ochtends wil skiien mag ik daarna prima doorwerken tot 23:00. Of als ik doordeweeks een extra dag vrij wil mag ik mijn uren op zaterdag maken (mits in overleg met mijn patiënten natuurlijk.)

Werk-privé is momenteel sowieso wat anders gezien mijn baas begrijpt hoe lastig het is om sociaal een netwerk op te bouwen als je als 20 jarige in de geriatrie werkt, dus zal het wat dat aangaat nu wat anders lopen dan als je al een grote vriendengroep hebt.

Hier in Nederland heb ik dat sociale vangnet wel, dus mijn bazen houden zich hier logischerwijs buiten.
Hier word ik per patiënt betaald, als er dus een afmeld dan gaat dat van mijn eigen loon af, dus wat dat betreft ga ik er zeker op vooruit.

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 22:42

Het is momenteel nog 1,5 week tot emigratie. Ik heb afgelopen week een nieuwe auto gekocht zodat het goedkoper is om met regelmaat naar Nederland te rijden (mijn VW New Beetle 2.0 rijdt 1 op 12 op zn best), ik heb nu een Citroën C4 cactus die 1 op 23 rijdt, dus ik ga er ontzettend op vooruit.

Verder heb ik het interieur ingeslagen en is het meeste geregeld. Komende maandag ga ik mij uitschrijven bij de gemeente hier, en de rest moet ik in de week dat ik er woon regelen.
(Denk aan een bank vinden / rekeningnummer openen, nieuw telefoonnummer + provider, inschrijven in mijn kanton, internet regelen voor thuis.)
Mocht iemand tips hebben bij het bovenstaand, heel graag!
Een goede telefoon provider of internet / tv provider vinden is lastig als niets je bekend voorkomt :+

Ik werk per 01/11, en mijn vriend heeft al geregeld dat hij 06/11 tot en met 16/11 langs komt. Een vriendin heeft haar vliegtickets voor 18/11 al geboekt en die blijft ook een lang weekend.
Al met al ben ik de eerste periode niet veel alleen gelukkig :) (en veel hulp met schilderen en inrichten *\o/* )

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 07:34

Internet en telefoon gaat doorgaans over dezelfde aanbieder en meestal lokaal eenvoudig te vinden. Zodra je aangemeld hebt krijg je een modem toegestuurd en dat gast eigenlijk heel rap.
Voor een jaar zou ik alleen internet doen en geen vast nummer, daar bellen toch alleen maar spammers op.

Roaming is duur in Zwitserland! Zorg dat je een fatsoenlijk EU abbonnement op je mobiel hebt.

Bij banken is het handig om iets te kiezen waar je ook makkelijk kunt pinnen (veel automaten) omdat er vaak nog wel kosten zijn als je bij een andere bank pint. Sommige banken kosten iets van 50 frank per jaar andere zijn gratis. De Kantonaalbanken zijn doorgaans gratis en dan kun je bij iedere kantonaalbank geld opnemen.
Ik zou persoonlijk geen Post rekening nemen, die vind ik maar jopeloos ouderwets. Raiffaisen is ook nogal vermoeiend in de communicatie.

Je schrijft schilderen: wordt je woning niet klaar opgeleverd? Dat is namelijk wel de standaard.

Edit: Kirchberg heeft blijkbaar deze internet aanbieder:
http://www.kirchberg-be.ch/de/wohnenarb ... ninternet/

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:28

Heb je je nieuwe auto in NL of al in CH gekocht?

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:00

Spannend zeg! Vind het erg leuk om je te volgen. Hoe ga je je paardenleven in Zwitserland oppakken?

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Tiggs
Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:40

Vliegen of met de trein is ook heel betaalbaar naar Nederland!

Als je een Nederlands mobiel abo hebt, let er dan op dat CH niet standaard in ‘zone 1’ valt, want geen EU. Bij T-Mobile bijvoorbeeld niet en bij Simyo wel.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 20:51

Bedankt voor alle tips al!
Als ik daar eenmaal ben ga ik me er wat meer in verdiepen (al wil ik eigenlijk wel direct internet kunnen hebben als ik er woon, dus daar zal ik deze week nog even naar kijken)

De cactus heb ik in Nederland gekocht, dus wel jammer wbt invoerkosten, maar is niet anders.

Wbt paardenleven; iemand op bokt heeft het topic gelezen en mij gecontacteerd, zij woont straks 20 minuutjes van mij vandaan, en uitgenodigd voor een koffie en een buitenrit, dus dat is al een goede start!
Verder was ik er heilig van overtuigd dat ik uitzicht had op een manege of pensionstal (zag allemaal paarden in de wei) dus dolenthousiast een plan gemaakt om daar even aan te kloppen. Na verder onderzoek blijkt het (als ik het goed heb onderzocht) een paardencrematorium te zijn -O-

Dus ik ga tegen die tijd rustig op zoek naar een bijrijdpaardje of een manege oid, zodra ik er de tijd voor heb.

Volgend jaar komt mijn vriend bij me in wonen (die heeft zijn studie psychologie aan de uni afgerond en doet nu een master, zodra die af is komt hij naar me toe) en is nu druk op zoek naar een baan. Zijn beginnend loon is bijna het dubbele van het mijne, dus qua kosten en vaste lasten gaat dat ontzettend schelen.
Misschien dat ik hem na 2 jaar eventjes lief aan kan kijken om een mooie stal te zoeken waar een mooi paard in kan :+
Alles op zn tijd dus :)

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:47

ODonoghue schreef:
Bedankt voor alle tips al!
Als ik daar eenmaal ben ga ik me er wat meer in verdiepen (al wil ik eigenlijk wel direct internet kunnen hebben als ik er woon, dus daar zal ik deze week nog even naar kijken)

De cactus heb ik in Nederland gekocht, dus wel jammer wbt invoerkosten, maar is niet anders.

Wbt paardenleven; iemand op bokt heeft het topic gelezen en mij gecontacteerd, zij woont straks 20 minuutjes van mij vandaan, en uitgenodigd voor een koffie en een buitenrit, dus dat is al een goede start!
Verder was ik er heilig van overtuigd dat ik uitzicht had op een manege of pensionstal (zag allemaal paarden in de wei) dus dolenthousiast een plan gemaakt om daar even aan te kloppen. Na verder onderzoek blijkt het (als ik het goed heb onderzocht) een paardencrematorium te zijn -O-

Dus ik ga tegen die tijd rustig op zoek naar een bijrijdpaardje of een manege oid, zodra ik er de tijd voor heb.

Volgend jaar komt mijn vriend bij me in wonen (die heeft zijn studie psychologie aan de uni afgerond en doet nu een master, zodra die af is komt hij naar me toe) en is nu druk op zoek naar een baan. Zijn beginnend loon is bijna het dubbele van het mijne, dus qua kosten en vaste lasten gaat dat ontzettend schelen.
Misschien dat ik hem na 2 jaar eventjes lief aan kan kijken om een mooie stal te zoeken waar een mooi paard in kan :+
Alles op zn tijd dus :)

Huisraad is toch geen invoerkosten? Valt de auto ook onder. In elk geval wel als je van buitenland naar Nederland gaat.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:50

Nee, een auto moet ingevoerd worden tenzij je hem al een bepaald aantal jaar in bezit hebt maar dat is hier dus niet het geval.
Wat wel erg jammer is, is dat je niet even gewacht hebt en dan een auto uit Duitsland importeren tegen 8% BTW ipv 21%, dat is namelijk best een leuke meevaller :D Maar dat is nu te laat natuurlijk.

Paarden zijn in jouw buurt genieg, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Zeker met de auto vind je waarschijnlijk makkelijk een bijrijdpaard. De meeste zijn wel tegen betaling.

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:43

Sizzle schreef:
Nee, een auto moet ingevoerd worden tenzij je hem al een bepaald aantal jaar in bezit hebt maar dat is hier dus niet het geval.
Wat wel erg jammer is, is dat je niet even gewacht hebt en dan een auto uit Duitsland importeren tegen 8% BTW ipv 21%, dat is namelijk best een leuke meevaller :D Maar dat is nu te laat natuurlijk.

Paarden zijn in jouw buurt genieg, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Zeker met de auto vind je waarschijnlijk makkelijk een bijrijdpaard. De meeste zijn wel tegen betaling.


Ik dacht minimaal 3 maanden in bezit en anders moet je invoerrechten betalen? In CH zijn de auto’s ook vaak wat goedkoper naar ratio, maar vaak meer nieuwere modellen te krijgen dan de oudere.. mss toch goed om er even over na te denken? Je hoeft niet direct je auto te declareren aan de grens nml.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:51

Ah, 6 maanden maar zie ik, ik dacht langer. Ik had namelijk een collega die daar erg ingewikkeld over deed maar dat was dan niet nodig dus.

Als je tijdelijk blijft (tijdelijk voor eigen gebruik) kan je ook een uitzonderingspositie krijgen dacht ik en dan hoef je niet te betalen.

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 01:14

Ik heb inderdaad bekeken of het niet handiger en goedkoper was om er een in CH te kopen, maar dan zat ik met de verhuizing zelf met meer kosten ivm huur auto (we hebben ook al een busje gehuurd, maar daar passen geen 4 mensen in natuurlijk).

Al met al was dit de meest simpele en logische beslissing.

De auto die ik hiervoor had, had het namelijk niet tot CH gered, die viel zowat uit elkaar :')

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:16


Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:35

Wat lief van die boller dat ze heeft uitgenodigd op buitenrit! Je hebt in ieder geval al wat contacten daar en de tijd is zo voorbij dat je vriend zich bij je komt voegen. Misschien ook wel leuk in die zin dat je nu kans krijgt om zelf een sociale kring op te bouwen al :j

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Tiggs
Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:19


Welkom in het Dunning-Krugerpark!

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:49

Ik wens je heel veel geluk in je nieuwe thuisland. Ben heel stiekem een beetje jaloers. Wij zijn stapel op bergen en hebben weleens met het idee gespeeld naar Zuid-Duitsland te verkassen.
Maar met twee jonge kleinkinderen is dat helaas voor ons geen optie meer. Moet er niet aan denken ze maar eens in de zoveel maanden te zien. Maar goed, dat is off topic. Ik wens jou alle goeds en hoop op veel updates

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-21 09:01

Kidde schreef:
Ik kwam dit filmpje tegen en moest aan dit topic denken :D https://www.facebook.com/zekisworld/vid ... 102770552/

Heel succes met de emigratie!



Hahaha prachtig :')



Vandaag de laatste dingen inpakken, nog 1 laatste keer naar mijn verzorgpaard (waar ik ook lekker langs kan als ik terug ben in Nederland op bezoek) en morgen komt de verhuisbus om alles in te laden!
Dinsdagochtend 04:00 vertrekken we

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:17

Succes ! En veel plezier alvast met de laatste voorbereidingen 8-)
Stuur je ons wat beeldmateriaal als je tijd hebt ? :P

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:19

Succes met de laatste dingetjes en de verhuizing….
Geniet nog even bij je verzorgpaard….

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-21 17:17

Paard is bezocht, en druk bezig laatste dingen in te pakken :D
Alle reacties zijn heerlijke motivatie!

[ img ]
[ img ]
[ img ]

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 17:35

:D
Poes zit ook al startensklaar 8-)

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:58

Wat spannend :):)

Ben benieuwd naar je verhalen

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 11:02


"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LuCa88 en 235 bezoekers