Emigreren naar Zwitserland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 21:21

Hoi!

Over 2,5 maand emigreer ik moederziel alleen naar Zwitserland om te werken! Ik ben net afgestudeerd als fysiotherapeut en begin 01.11 in een mooie praktijk vlakbij Basel.

Momenteel ben ik druk op appartementjes aan het reageren (de week van 30/08 ga ik even die kant op om ze daadwerkelijk te bekijken), loopt mijn CCPS aanvraag en mijn SRK aanvraag.

Mijn knappe bejaarde Bengaal Luca mag ook mee, die is getraind om in de auto mee te gaan en om aan een tuigje te lopen, dus helemaal alleen ben ik niet.

De grote dingen heb ik al aan gedacht, maar zijn er ervaren emigreerders ( :Y) ) die nog tips voor me hebben? Wat zijn dingen die vaak over het hoofd gezien worden?

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3


lies_sparkle
Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:22

Ik volg even ivm plannen!
En verder; geniet er van <3

Karlijnxxx
Berichten: 1408
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:20

Hi ODonoghue,
Ik heb iets meer dan een jaar terug deze verhuizing doorgemaakt. Je mag mij pb'en als je vragen hebt.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:27

Wat leuk zeg ! Nu ben ik een tikkeltje jaloers :')

Bokker Sizzle woont ook al langere tijd in Zwitserland. Ze meldt zich wel als ze het topic ziet en anders is er de pb :D

xTammyy
Berichten: 4396
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:49

Ik ga er van uit dat je bekend bent met het feit dat Zwitserland zo enorm duur is en 100% de regels lijkt te volgen.
Het land is prachtig, ik vind de manier van omgang iets minder.

Wel ben ik erg benieuwd hoe het je gaat bevallen en wat voor huisje je vindt :)

Opzoek naar een leuke baan in de elektrotechniek met doorgroeimogelijkheden?
Stuur me dan een berichtje :)

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:39

Ik vind het ook een interessant topic om te volgen :)

xTammy, hoe heb jij de Zwitsers in de omgang ervaren?

Zwitserland is voor mij een land van schitterende plaatsjes. Verder hoor of zie ik er eigenlijk nooit iets over. Terwijl het niet zo ver weg ligt.

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:42

Leuk! Vriendin van me heeft dat ook gedaan, die heeft het erg naar haar zin gehad. Flink aanpoten qua werk, veel uren draaien en in het begin kan het dialect een uitdaging zijn.

Veel plezier!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

xTammyy
Berichten: 4396
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:22

Ik heb niet bijzonder veel ervaring, maar familie woont er.
Mijn ervaring is dat er weinig flexibiliteit is binnen de regels, maar de echte Zwitserse die ik ontmoet heb waren wel heel hartelijk.
Voorbeeldje met die flexibiliteit: als je in Nederland problemen hebt om in te checken met het OV kun je er volgens mij altijd uitkomen met het personeel.
In Zwitserland krijg je dan meteen een boete van 100frank, wat je reden ook is. Is in korte tijd al twee keer gebeurd bij mijn familie.

Maar de natuur… wauw!

Opzoek naar een leuke baan in de elektrotechniek met doorgroeimogelijkheden?
Stuur me dan een berichtje :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:27

Mijn tante heeft zo'n 40 jaar geleden hetzelfde gedaan :D
Zij is ook naar Zwitserland geëmigreerd voor een baan als fysiotherapeute. Inmiddels heeft ze al jaren haar eigen praktijk.
Vooral de ziektekosten/verzekeringen zijn erg hoog geloof ik. En je bouwt geen pensioen op, maar misschien is dat nu veranderd?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-21 22:33

Jeetje wat een reacties!
Van de regeltjes was ik idd op de hoogte haha
Ik bouw zelf via mijn werkgever pensioen op, wat ontzettend fijn is

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:41

Er is een huiskamer topic met alle emigreerders geloof ik!

Zertab
Berichten: 12068
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:01

Interessant! :) Ik heb vanuit Fygo eens een Webinar hierover gevolgd (ik ben ergotherapeut), maar is toch niets voor mij. Vooral 40+ uur werken en nauwelijks vakantie uren hebben schrikt me toch behoorlijk af. En ja het salaris is veel meer dan in Nederland, maar in Zwitserland is ook alles 10x duurder, dus qua koopkracht ga je ook niet echt vooruit.

Karlijnxxx
Berichten: 1408
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:51

Zertab schreef:
Interessant! :) Ik heb vanuit Fygo eens een Webinar hierover gevolgd (ik ben ergotherapeut), maar is toch niets voor mij. Vooral 40+ uur werken en nauwelijks vakantie uren hebben schrikt me toch behoorlijk af. En ja het salaris is veel meer dan in Nederland, maar in Zwitserland is ook alles 10x duurder, dus qua koopkracht ga je ook niet echt vooruit.


10x is zwaar overdreven. Verzekering, elektra/water, eten en services (uurloon) zijn duurder. Auto’s zijn goedkoper, huurprijzen tegenwoordig redelijk gelijk met NL. Salaris is meer en vooral belastingen zijn een stuk lager. Koopkracht gaat zeker wel vooruit. En vooral met korte reistijd in de prachtige natuur zijn is zeker een voordeel.

hns
Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 05:41

Cultuurverschil is enorm. De verbodsborden vliegen je om de oren.

De regels worden extreem nageleefd, mensen klagen zelfs al als je de bloemen verkeerd hebt geplant. Geen grap

Mijn moeder stond een keer ergens een paar minuten stil om te kijken waar ze precies moest zijn, er liepen gelijk 10 mensen op haar af om te zeggen dat ze daar niet mocht staan.

Daar waar een vriendin van mij tegenwoordig zit (Luzern) wordt zelfs na 10 uur 'savonds de wc niet meer doorgetrokken wegens geluidsoverlast.

De viering van 1 augustus was ook bijzonder, 10 uur ging alles uit en iedereen ging naar bed.

Ze verwachten dat je je exact aan de regels houdt. Lachen in het openbaar is ook not done, je emoties uiten idem dito.

Het is heel dichtbij, maar toch is de cultuur extreem verschillend.

https://www.facebook.com/horsemanshipZeeland
´I pretty much do what I want too much, don´t I?` :Z

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 05:43

hns schreef:
Cultuurverschil is enorm. De verbodsborden vliegen je om de oren.

De regels worden extreem nageleefd, mensen klagen zelfs al als je de bloemen verkeerd hebt geplant. Geen grap

Mijn moeder stond een keer ergens een paar minuten stil om te kijken waar ze precies moest zijn, er liepen gelijk 10 mensen op haar af om te zeggen dat ze daar niet mocht staan.

Daar waar een vriendin van mij tegenwoordig zit (Luzern) wordt zelfs na 10 uur 'savonds de wc niet meer doorgetrokken wegens geluidsoverlast.

De viering van 1 augustus was ook bijzonder, 10 uur ging alles uit en iedereen ging naar bed.

Ze verwachten dat je je exact aan de regels houdt. Lachen in het openbaar is ook not done, je emoties uiten idem dito.

Het is heel dichtbij, maar toch is de cultuur extreem verschillend.


:? Zo kennen wij Zwitserland helemaal niet. We komen er al jaren?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:00

Ik vraag me af of je dan ook goed duits, of Frans of Italiaans of wat spreken ze er allemaal :o spreekt?

Ik werk ook in de zorg en er zijn wel grote tekorten in andere landen maar dan vraag ik me toch af hoe je dat doet qua taal want vooral in de zorg wil je toch niet iets verkeerd zeggen

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

miereneter
Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:11

moonsparkle schreef:
Ik vraag me af of je dan ook goed duits, of Frans of Italiaans of wat spreken ze er allemaal :o spreekt?

Ik werk ook in de zorg en er zijn wel grote tekorten in andere landen maar dan vraag ik me toch af hoe je dat doet qua taal want vooral in de zorg wil je toch niet iets verkeerd zeggen


Ik heb een Franse chiropractor waarmee ik in het Engels communiceer. Gaat prima.

Ontopic: wat een avontuur TS. Een klasgenoot van mij is jaren geleden als osteopaat naar Zwitserland verhuisd en is daar gebleven. Dus hem beviel het goed. En zo braaf en godsvrezend was hij niet. Verder gaat mijn ervaring niet :Y) , hopelijk komt Sizzle nog binnenwaaien.

Homo sapiens non urinat in ventum.

AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:25

Leuk avontuur, TS! Ik zit ook vlakbij Basel (en ik meende Sizzle ook), dus mocht je de stad willen verkennen, let me know :D En als je bij Basel in de buurt zit, zit je waarschijnlijk ook redelijk dicht aan de Duitse grens, dan kun je eventueel in Duitsland boodschappen doen, scheelt weer qua prijs (zitten wel wat regels aan verbonden).
Ik vroeg me ook af of je al Duits spreekt (of zit je meer richting de Franse grens)?

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-21 10:49

Ik heb gister van mijn baas te horen gekregen dat ik toch in Burgdorf kom (ze hebben meerdere locaties), dit ligt vlakbij Bern. 30-31 augustus en 1 september heb ik een aantal bezichtigingen dus kan ik alvast wat proeven van de stad :D

Ik spreek momenteel redelijk Duits, binnenkort ga ik nog een extra cursus doen en ik heb alles qua telefoon / laptop / netflix allemaal ingesteld in het Duits zodat ik dagelijks geconfronteerd word met de taal en er dus sneller aan gewend raak.

Ik heb op mijn middelbare school examen gedaan in Frans en dit redelijk onderhouden dus de basis hiervan zit er ook wel in, al ga ik dit veel minder nodig hebben dan het Duits.
Een aantal jaar terug ben ik, gewoon omdat ik de taal mooi vond, begonnen aan Italiaans. Hier kan ik dus ook een kort gesprekje in voeren. (Ook Italiaans zal ik weinig nodig hebben, maar altijd handig)

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:01

Burgdorf is ook een mooie regio! Succes wel met het dialect := Nee, het valt wel mee hoor, maar het is even wennen. Het scheelt dat je al Duits spreekt, het dialect pik je dan ook snel op. En inderdaad is het sowieso een goed idee om een extra cursus te volgen.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Koekie73
Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:15

Oh jaloers!!! Zwitserland was als kind altijd mijn 2e thuis. Mijn oma (nou ja, omi) had er een groot Chalet in Chateau d'Oex (franstalige deel). Ik werd (en nu nog natuurlijk) altijd blij als we de grens over gingen. Ik vind het zo'n mooi, fijn land. De regeltjes zijn inderdaad bekend, maar ik heb alleen positieve ervaringen met de mensen. Het Schwyzerdytsch heb je vast ook zo onder de knie ;-)

Heel veel plezier!

hns
Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:49

Cayenne schreef:
hns schreef:
Cultuurverschil is enorm. De verbodsborden vliegen je om de oren.

De regels worden extreem nageleefd, mensen klagen zelfs al als je de bloemen verkeerd hebt geplant. Geen grap

Mijn moeder stond een keer ergens een paar minuten stil om te kijken waar ze precies moest zijn, er liepen gelijk 10 mensen op haar af om te zeggen dat ze daar niet mocht staan.

Daar waar een vriendin van mij tegenwoordig zit (Luzern) wordt zelfs na 10 uur 'savonds de wc niet meer doorgetrokken wegens geluidsoverlast.

De viering van 1 augustus was ook bijzonder, 10 uur ging alles uit en iedereen ging naar bed.

Ze verwachten dat je je exact aan de regels houdt. Lachen in het openbaar is ook not done, je emoties uiten idem dito.

Het is heel dichtbij, maar toch is de cultuur extreem verschillend.


:? Zo kennen wij Zwitserland helemaal niet. We komen er al jaren?


Mijn moeder kwam er ook jaren, net als die vriendin van mij.

Totdat je daar echt gaat wonen dan hakt het in. Een land even bezoeken of daar echt wonen is geen vergelijking.

Inwoners behandelen toeristen ook anders, dat is nogal logisch.

https://www.facebook.com/horsemanshipZeeland
´I pretty much do what I want too much, don´t I?` :Z

xTammyy
Berichten: 4396
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 17:09

Wat hns typt klopt hoor.
Je mag je was niet buiten hangen (in Zürich dan) en als je je afval verkeerd weg zet dan wordt je daar al snel op aangesproken.

Koopkracht ligt uiteraard aan je inkomen, veel dingen zijn veeel duurder maar ik heb begrepen dat veel elektronica juist in verhouding goedkoper is.

Bern is wel een prachtige omgeving, wauw!!

Opzoek naar een leuke baan in de elektrotechniek met doorgroeimogelijkheden?
Stuur me dan een berichtje :)

Travel_me
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:10

Gaaf!! Ik ben in 2017 zelf naar Zwitserland verhuisd om te werken als fysiotherapeut. Dit was in een klein dorpje bij de grens Oostenrijk/Liechtenstein. Een hele ervaring, maar helaas pakte het voor mij niet goed uit. Ik woonde in een klein dorpje met nauwelijks leeftijdsgenoten. Dat plus 42 uur per week werken zorgde ervoor dat ik mij er te eenzaam voelde en dus na 5 maanden weer terug ben gegaan.
Mocht je tips nodig hebben of vragen hebben, stel ze gerust!

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:16

Ik hoorde wat roepen :D

TS, wij hebben in 4 kantons gewoond, en er zijn duidelijke cultuur verschillen tussen de regio‘s, ookal zit er maar een half uurtje tussen.
Wij wonen nu in kanton Bern en gaan eind September weer meer richting Basel langs de kant van de Elzass.

Een hoop dingen hier kloppen inderdaad. Er zijn daadwerkelijk kleine flats waar douchen na 10 uur savonds niet bepaald op prijs gesteld wordt.
Ook iets om aan te wennen is de centrale wasmachine met wasdagen.

Inmiddels hebben wij iets gekocht dus we zijn echt heel tevreden hier :D

Voel je vrij om langs te komen als je op huizenjacht gaat, wij zitten nu niet erg ver van Burgdorf.

Het is lollig met die NL fysio‘s. Zodra je zegt dat je Nederlander bent is standaard de eerste vraag: fysio zeker?
Ik ken trouwens de fysio van het internationale paardensportkader (voor de mensen, niet de paarden) maar dat is geen nederlander.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Babsiej, bonnielau, craiester, Ineke2, jazzejam, Lian, Mnoonn, mvdende, Room_Soesje, xMaritt en 65 bezoekers