Emigreren naar Zwitserland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
E4D
Berichten: 481
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:22

Ik woon er zelf niet maar ben wel op bezoek geweest bij een oud klasgenoot van mij (die heb ik in Oxford leren kennen toen ik daar een half jaar woonde) en sliep toen bij hun.
Dat was in Muttenz, vlakbij Bazel dus. Ik kreeg niet het idee dat er heel erg krampachtig is en had niet het idee dat je "constant in de gaten gehouden word" om het zo even te zeggen. Heb er natuurlijk niet gewoond maar ook van andere Duits sprekende medestudenten die in Zwitserland wonen heb ik die indruk niet gekregen. De familie waar ik verbleef gingen wel regelmatig naar Duitsland om boodschappen te doen. Sowieso vindt ik dat er een flink cultuurverschil zit tussen Duits sprekende en Frans sprekende Zwitsers. Persoonlijk kon ik aanzienlijk beter met Duitse Zwitsers over weg. Italiaans sprekende heb ik niet ontmoet.
Succes!


ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-21 08:49

Momenteel heb ik +- 4 bezichtigingen in de planning voor appartementjes in Kirchberg en omgeving. Maandagochtend vroeg vertrek ik die kant op, ik zal laten weten welke het is geworden! :D

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Karlijnxxx
Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:58

Succes met de bezichtigingen. Het is wel zo dat er een vervelende regel is in Zwitserland: Zonder B permit kan je vaak moeilijker een huis huren aangezien huurders dit normaal nodig hebben, maar zonder een inschrijving op een adres (woning) krijg je geen B permit. Neem dus echt voldoende documenten mee om aan te tonen waar je gaat werken, etc. De meeste verhuurders kennen dit probleem wel, maar soms doen ze nog wel moeilijk. Veel plezier en succes!

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:05

ODonoghue schreef:
Momenteel heb ik +- 4 bezichtigingen in de planning voor appartementjes in Kirchberg en omgeving. Maandagochtend vroeg vertrek ik die kant op, ik zal laten weten welke het is geworden! :D


Handige plek, dat is vlak bij de Ikea :D

Laat maar weten of je nog een kopje koffie wil onderweg. We zitten daar een klein half uurtje vandaan.

lennylenny
Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 14:47

Ik lees even mee. Ik werk ook in de zorg en heb net een gesprek gehad om in Zwitserland aan de slag te gaan, maar we staan echt nog aan het begin van de hele procedure. Toevallig iemand ervaring met basisscholen? Welke omgeving zou het beste passen bij een gezin? We willen graag rustig wonen en zit nu te kijken in de omgeving van Aarau.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:02

Die vragen zijn te algemeen. Je kunt ook geen antwoord geven of je beter een gezin in Utrecht of Leeuwarden kunt hebben. Voor rustig kun je op heel veel plekken terecht. Is rustig voor jullie vrijstaand ver weg van de bewoonde wereld of rustig aan de buitenwijk van een goed voorzien groter dorp met OV aansluiting?
Wat spreekt je aan in Aarau?

TS, is het gelukt met een woning?

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:18

Wat een spannende stap! Heel veel succes daar. (Het lijkt erop dat je daar makkelijker een woning vindt dat hier in NL op dit moment :D )

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:19

Nederland is bizar als het gaat om woningen. Zelfs Parijs is haast nog makkelijker dan een willekeurig gehucht in NL :+

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:33

Sizzle schreef:
Nederland is bizar als het gaat om woningen. Zelfs Parijs is haast nog makkelijker dan een willekeurig gehucht in NL :+


Dat hebben we te danken aan onze Overheid die vakkundig een slot heeft weten te leggen op onze woningmarkt. (Door onder andere heffingen op te leggen die sociale huisvesters met handen en voeten binden om te kunnen investeren) Dus de markt voor particuliere huisvesters met dollartekens in hun ogen vergroten. :+
Het is echt om te huilen dat jonge mensen die samen een gezin zouden willen stichten nog steeds bij hun ouders op een kamer zitten omdat er geen betaalbare woningen zijn. Dat was de toestand van vlak na de oorlog, maar het is bizar dat het in NL weer zover is gekomen.

lennylenny
Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:36

Bedankt voor je snelle reactie Sizzle, en ja, beetje algemeen idd. Met rustig bedoel ik een buitenwijk van een goed voorzien groter dorp/stad dichtbij een ziekenhuis waar ik zou kunnen werken.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:42

Babootje, die situatie zat het ook in toen ik nog in NL woonde. Werkgevers vroegen toen ook al: leuk dat je bij ons wil komen werken, maar hoe denk je hier te komen/wonen? Ik heb echt absurde prijzen betaald voor 15m2 in de slechste wijken. Het zal nu zeker niet beter zijn.

Lennylenny, tekorten in de zorg zijn er overal.
Als ik jou was zou ik eerst gerichter je eissen op een rijtje zetten en letterlijk de omgeving gaan verkennen. Zonder kinderen zou ik zeggen: ga gewoon en verhuis nog een paar keer indien nodig. Met kinderen is dat niet helemaal eerlijk natuurlijk.

ODonoghue
Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-21 17:47

Appartement vinden is gelukt! Mochten jullie in de buurt komen van Kirchberg ooit, kom lekker langs op de koffie :D

Ik ben ook weer een stap verder met de papieren, en de verhuisbus is gereserveerd.
Zonet is de kat ingeënt tegen niesziekte, kattenziekte en rabiës en gecontroleerd of hij zo’n lange reis en grote verandering kan doorstaan, en goedgekeurd *\%/*

Ze was erg te spreken over zijn gezondheid met deze leeftijd (hij is 14)[ img ]
[ img ]
[ img ]

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:12

Leuk ! Geeft een mens toch wat rust als je tijdig een dak boven je hoofd hebt :D

Wat een mooie poezel ook ! <3

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:00

Leuk! Ik ben half Zwitserse, zal even nadenken of ik nog tips heb voor je. Ik woon in Nederland trouwens.

Het is idd duur, maar de salarissen liggen echt veel hoger.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:12

Gefeliciteerd :)
Over 1,5 week gaan wij weg uit die regio. Mocht je wat van de omgeving Basel-Laufen willen zien dan roep je maar (als onze verbouwing wat verder gevorderd is, want nu hebben we nog niet eens een functionele woonkamer).

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:51

Cayenne schreef:
hns schreef:
Cultuurverschil is enorm. De verbodsborden vliegen je om de oren.

De regels worden extreem nageleefd, mensen klagen zelfs al als je de bloemen verkeerd hebt geplant. Geen grap

Mijn moeder stond een keer ergens een paar minuten stil om te kijken waar ze precies moest zijn, er liepen gelijk 10 mensen op haar af om te zeggen dat ze daar niet mocht staan.

Daar waar een vriendin van mij tegenwoordig zit (Luzern) wordt zelfs na 10 uur 'savonds de wc niet meer doorgetrokken wegens geluidsoverlast.

De viering van 1 augustus was ook bijzonder, 10 uur ging alles uit en iedereen ging naar bed.

Ze verwachten dat je je exact aan de regels houdt. Lachen in het openbaar is ook not done, je emoties uiten idem dito.

Het is heel dichtbij, maar toch is de cultuur extreem verschillend.


:? Zo kennen wij Zwitserland helemaal niet. We komen er al jaren?


Dit herken ik ook echt helemaal niet! En ik ben dus Zwitserse en heb er veel familie en kennissen wonen.

Over het treinvoorbeeld: daar kom je in NL ook al een paar jaar niet meer mee weg…

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:56

Wat een leuke poes TS!

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:58

Er zijn zeker wel gebieden waar het echt aan het extreme grenst met de regelverslaving maar wat hns schrijft herken ik totaal niet, zeker niet dat met lachen.

Echter hadden ook wij een klagende buurvrouw omdat 1 van de bewoners ook wel eens na 10 uur savonds ging douchen (brandweer) en je was vergeten van de lijn te verwijderen na je wasdag gaf haast een oorlog.
Ook stond bij vrienden de politie voor de deur en nam de stereo mee bij een redelijk onschuldig feestje.
Gelukkig valt het gemiddeld wel mee en er zijn ook enorme voordelen van de hoge mate van maatschappelijke betrokkenheid (nagenoeg geen vuurwerk overlast en echt vervelende huurders worden makkelijker uitgezet bijv).

Chantaliiejj
Berichten: 5637
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 16:15

Wat een spannende stap, onwijs leuk. Heel fijn dat je een appartement heb kunnen vinden.
Ik wens je ook heel veel succes en blijf je zeker volgen via dit topic. :)

Raineri
Berichten: 6158
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Emigreren naar Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:25

Misschien een rare vraag maar hoeveel vakantiedagen heb je +/- in Zwitserland? En hoe flexibel zijn ze in werkuren zelf inrichten? Vind dat ook echt wel een enorm verschil maken in het creëren van werk-privébakans

Wanneer ga je over TS?:)

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:53

Dat is enorm werkgever afhankelijk dus dat is moeilijk te zeggen. Wettelijk minimum is 4 weken en vanaf iets van 50 jaar 5 weken.
Ik heb echter 6 weken via mijn secundaire arbeidsvoorwaarden.
Een voltijd werkweek is meestal 41-42 uur, behalve voor artsen en boeren dan is het 50 uur.
Part-time werken is wel echt lastiger dan in NL en je hebt veel minder werknemer bescherming dus ze kunnen je redelijk makkelijker lozen (vast contract betekend dan niet zo veel).

Hoe je uren indeelt is geen lijn in. Als winkelpersoneel zul je immers gewoon tijdens winkeltijden aanwezig moeten zijn. Ik zelf deel vrijwel volledig mijn eigen tijd en deal met mijn eigen klanten zonder dat er iemand over de schouder kijkt, maar dat is gewoon de aard van mijn functie (consultant).

Wel beginnen veel mensen gemiddeld erg vroeg. Het is redelijk normaal dat een groot deel al om 7 uur begint met werken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:30

Danique_G schreef:
Misschien een rare vraag maar hoeveel vakantiedagen heb je +/- in Zwitserland? En hoe flexibel zijn ze in werkuren zelf inrichten? Vind dat ook echt wel een enorm verschil maken in het creëren van werk-privébakans

Wanneer ga je over TS?:)

Nederland is het Walhalla van de wereld vwb parttime werken dus ik denk niet dat het daar net zo is.

Raineri
Berichten: 6158
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 17:17

Hihi, ben dan wellicht een vrouw maar bedoelde eigenlijk niet parttime werken. :D

Maar meer: kan ik van 07:00-17:00 werken bijvoorbeeld. Ik weet dat ze dat in Frankrijk soms lastig vinden. In zuid west grappen ze als je rond 15:00/17:00 weggaat of je de middag vrij hebt genomen :+ ze werken daar van 09:00-19:00/19:30 maar nemen bijzonder veel pauzes. Als je hiervan afwijkt vinden ze dat wel vreemd/lastig.


Ik werk nu ook in praktijk vaak rond de 50 uur (consultant). Overuren vind ik geen probleem maar meer in hoeverre je flexibel bent in het plannen van die overuren. Van 09:00-19:30 werken met veel pauzes en je houden aan bepaalde tijden omdat het gewoon zo is vind ik stom. Maar als ik het zo lees bij Sizzle is het te regelen als je goed onderhandelt en een beetje een progressieve werkgever uitzoekt.

Kan me ook wel voorstellen dat het enorm afhangt of je in het Duitse of Franse gedeelte zit en dat in steden als Zürich of Genève (internationaler) dit ook weer anders is dan een middelgrote stad.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:03

Mijn tante in Zürich werkt voor de gemeente en begint ook vaak heel vroeg. Neemt korter lunchpauze (die is erg lang in CH, veel mensen gaan naar een restaurant voor een warme maaltijd) en is dus ook op tijd klaar.

Ik ken wel meerdere mensen die parttime werken, maar dat is (op bovenstaande tante na) wel in ‘lagere’ functies.

Zijn boeren daar meer in loondienst Sizzle?

Voor artsen is fulltime in Nederland dacht ik ook 48 uur.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:39

Nee, niet perse in loondienst maar als zelfstandige moet je immers ook een loondeclaratie doen toch?
Weet niet niet precies hoe dat in zijn werk gaat.
Wellicht geldt die 50 uur ook voor de boeren in de leer (die dus wel in loondienst zijn).

Wij werken overigens beide 70%. Het is niet onmogenlijk maar wel echt een stuk lastiger omdat de werkgever er geen gehoor aan hoeft te geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _KimmeL, boemel, Gaby, Siebel en 74 bezoekers