Fietsvakantie wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-21 11:15

Hallo bokkers,

Mijn vriend en ik gaan dit jaar voor het eerst op fietsvakantie naar het buitenland. Wij hebben nu vier keer in Nederland gefietst en iedere keer rond de 70 km. Ik ben benieuwd of hier nog meer fietsfanaten zitten :)


Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:21

Ik!

Ik ben net terug van een weekje fietsen naar/in de Eifel en in september staat Noord-Italie op de planning.

Waar willen jullie heen gaan?

Wij zijn al een aantal keer met de fiets op pad geweest. Vroeger als kind met mijn vader, als student als manier om op OV-loze plekken te komen en daarna vooral omdat we het heel leuk vinden. 2 jaar terug naar Genève gefietst en vorig jaar een rondje Nederland. Mocht het weer kunnen en mogen dan staat voor volgend jaar Turkije/Iran op de planning.

Show a little faith, there's magic in the night

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:21

Ja! Ik deed altijd wel zomervakanties met veel fietsen, maar 4 jaar terug ben ik voor het eerst echte fietsvakanties gaan doen. Begonnen met een weekje Schotland, jaar later een weekje Engeland, en 2 jaar geleden heb ik de North Sea Cycle Route gefietst (Fotoalbum: https://flic.kr/s/aHsmHuKuHx). Vorig jaar een weekje nederland, dit jaar kom ik niet verder dan 2 overnachtingen op de fiets. En ik ben nu bezig met plannen voor een rondje Ierland over 1 of 2 jaar.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Sanned
Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:27

Ik volg!
Mijn vriendin is al vaker op fietsvakantie geweest en momenteel een paar dagen binnen Nederland aan het fietsen. Nu kon ik niet mee, maar het idee is wel dat we snel een keer samen gaan fietsen. Lastige is alleen dat ik een absolute beginner ben met een tourfiets uit de jaren '70 en m'n vriendin al jaren fietst en een racefiets met carbon frame heeft. We zijn al wel eens samen een tochtje gaan fietsen maar dan hield ik haar tempo niet bij en was ik na 40 km echt op terwijl zij toen net de gang er in had bij wijze van :+
Dus hoe we dat precies gaan doen weet ik nog niet :') Zij zegt dat ze zich wel aanpast aan mij, maar kan me voorstellen dat dat ook maar een paar dagen leuk is.

Gerelateerd vraagje: welke tassen vinden jullie fijn? Ik wil haar eigenlijk nieuwe tassen cadeau geven.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:30

Ortliebs. Backrollers voor achter, Frontrollers voor voor, en een Rackpack voor over m'n achtertassen als ik echt veel spul mee neem. Stuurtas is ook een Ortlieb.
Maar als ze al Ortliebs heeft, heeft het waarschijnlijk geen zin om haar nieuwe te geven (los van dat ze aan de prijs zijn). Die dingen zijn onverwoestbaar!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:50

Sanned: Dat aanpassen is best wel te doen hoor. Al kan ik mij voorstellen dat het verschil tussen een racefiets en een tourfiets ook wel heel groot is. Mijn vriend gaat zeker bergop een stuk makkelijker dan ik. Wij wachten gewoon soms op elkaar.

Qua tassen: Ik heb vaudefietstassen achter (ortliebachtig) en een stuurtas. Daar ben ik heel tevreden over. Op een racefiets kan het echter ook fijn zijn om naar meer bikepacking achtige tassen te kijken. Die zijn er trouwens ook van Ortlieb.

Show a little faith, there's magic in the night

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:06

Ik wil het fietsen graag weer oppakken, maar dan vanuit de camper fietstochten gaan maken. Dus fiets achterop en kamperen in de camper. Mijn broer gaat al jaren op fietsvakanties, die fietst dan honderden kilometers in een week of 2 - 3. Hij is al een paar keer vanuit NL naar Frankrijk gefietst, Polen etc. Dat gaat me te ver, haha, die pakt het dan ook met bepakking professioneel aan. Welke tassen hij heeft weet ik niet, alles lichtgewicht bij zich, maar ga voor de goede merken, loont zich absoluut!

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:16

Aargh... Ik kan me zo slecht concentreren op het werk vandaag! Ik had niet gisteravond m'n vakantie plannen en fietsreis naar Ierland moeten voorbereiden. Zit al weer helemaal in een voorpret-high. Dus ik ga hier maar even wat van mijn ervaringen/tips delen. Ieder doet het op zijn manier, ik doe het zo.

Uitrusting
Mijn eerste fietsvakantie (rondje nederland, 10-15 jaar terug) was zonder alle lichtgewicht spullen, met een stadsfiets met 3 versnellingen. Ik geloof niet dat ik harder dan 11 km/h ging. Maar het was wel leuk om het een keer uit te proberen. Daar kon ik mee testen of voor mij het ook waard was om dure uitrusting aan te schaffen die dan (hopelijk) ook 25 jaar mee gaat.

Investering nr. 1: een goede fiets. Helaas was mijn nieuwe fiets binnen een maand al gejat, maar heb ik de laatste van dat model in België toch nog weer kunnen aanschaffen. Heerlijk ding, en de eerste fiets waar ik geen rugpijn van kreeg.

Investering nr. 2: Fietstassen. Fietstassen zijn voor mij uitermate belangrijk. Niets is zo vervelend dan na een lange dag met regen er achter komen dat je lucifers, kleding of slaapzak nat geworden is. Ik heb uiteindelijk mijn eerste set ortliebs aan een vriendin kunnen verkopen, zodat ik high-viz ortliebs kon aanschaffen. Met donkere tunnels in Noorwegen wilde ik toch graag beter zichtbaar zijn, zonder mezelf in het geel te steken. Ik heb een vrij strakke indeling van mijn fietstassen. 1/3e van het gewicht aan de voorkant, 2/3e van het gewicht aan de achterkant. 1 "natte tas", daar kunnen mijn regenkleding, bij weinig bagage tent en andere spullen die nat/vies mogen worden in, zoals mijn brandertje en kookspullen. Dit is meestal ook de tas die ik onderweg open om eten uit te halen. Deze zit links achter. Dingen die ik snel wil kunnen pakken (snoepje, camera, ehbo) of belangrijk zijn (telefoon, portemonnee, tickets voor de boot) die zitten in mijn stuur tas. Makkelijk voor het grijpen, maar ook makkelijk omdat die op slot kan. In mijn voortassen zit het spul dat ik alleen tijdens het kamperen nodig heb, en overdag absoluut niet open. Kleding, matje, slaapzak, lakenzak, toiletspullen.

Investering nr. 3: slaapzak en matje. Lichtgewicht, maar warm! Ik heb liever een iets te warme slaapzak, ik ben namelijk een koukleum. Maar als het te warm is, dan kan ik hem altijd nog los over me heen leggen, terwijl ik in m'n lakenzak lig.

Investering nr. 4: tent. Deze staat wat lager, omdat ik heb genoten van mijn eerste lichtgewicht tentje, terwijl dat best wel een goedkoop ding was. 1.5 kg van Coleman. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar kreeg, maar hij kostte maar €200,- of zo. Na 2 maanden woestijn, een aantal gewone zomervakanties en 2 fietsvakanties is de enige stok in een onweersbui gebroken (kwam ik pas na afbreken op de laatste dag achter) en was hij aan vervanging toe voordat ik 3 maand weg ging. De tent die ik nu heb ik absoluut duurder, nog lichter, maar zeker wel van betere kwaliteit. Met gemak in windkracht 6-7 op te zetten en heerlijk in te slapen.

Investering nr. 5: stopcontactloze oplader. Ik had eerst een zonnepaneeltje, maar nu heb ik een naafdynamo met een hub waar ik mijn telefoon/tablet op aan kan sluiten. Ik zit nooit meer zonder stroom en hoef ook geen rekening te houden met stopcontacten die anders zijn in andere landen.

Investering nr. 6: goede kaarten. Ik ben iemand die liever met papier fietst dan met navigatie. Hoe dan ook, zorg ervoor dat je goede kaarten hebt. Niets is zo vervelend als verdwalen, of er achter komen dat een route al 5 jaar is afgesloten, waardoor je 100 km moet omfietsen (ja, dat bestaat, gelukkig was ik voorbereid).

Investering nr. 7: waterdichte tassen voor in je fietstassen. Ik heb zakjes voor toiletspullen, zodat daar niets uit loopt, een zak die ook dient als matraspomp voor mijn kleding om het droog te houden, en ik heb ook zakjes en ziplocks voor mijn elektronica. De zakjes zorgen niet alleen dat je uitrusting droog (en schoon) blijft, maar ook dat je fietstassen super makkelijk te ordenen zijn.

Algemene tip: Van elke reis heb ik bijgehouden wat ik meegenomen heb. Wat in welke tas zat, en wat ik miste, of juist niet nodig had. Zo werd het per reis lichter, en hoefde ik onderweg minder aan te schaffen. Een snijplankje is echt fantastisch! Ik ben een keer vergeten bestek mee te nemen,

Tips voor fietsen in het buitenland: check of je cartridges van je gasbrandertje in het buitenland te koop zijn. Zo is Campingaz nauwelijks in scandinavië te krijgen.

Ik ga over 2 weken 3 dagen fietsen. Ik neem 1 set fietskleding mee, en 1 set avondkleding. Tent, slaapzak, matje, pitje, pannetje, beker, lepel, ehbo, zonnebrandcreme, fietsrepareerset, camera, kaart, telefoon, toiletspullen, handdoekje, slaapshirt, vaatdoek. Ik geloof dat dat alles is. Eten zo min mogelijk, maar wel lekker calorierijk. Lunch is onderweg wel te vinden in Drenthe. Ik geloof dat ik het met 2 achtertassen en m'n stuurtas makkelijk ga redden.



Dagverdeling
Ik ben geen ochtendmens. Ik doe het 's ochtends rustig aan. Wakker worden zonder wekker. Aankleden, ontbijt klaar maken, binnentent op ruimen en voor zover mogelijk mijn tassen in pakken. Lekker eten, naar het toiletgebouw of de wild-kamperen variant ervan en daarna alles inpakken en weg. Ergens tussen 8 en 10 zit ik op de fiets. Ik stop absurd vaak om foto's te maken, of om vogels te kijken. rond 11, rond 1 en rond 3 heb ik meestal een langere pauze. Het liefste ben ik voor 6 uur op mijn volgende kampeerplek. Dan is het meestal tent op zetten, water halen, en dan alles inrichten. Bij voorkeur duik ik dan onder de douche of in een meer. Dan ben ik namelijk uitgezweet en vind ik het lekker wat schonere kleding aan te trekken (avondkleding tov fiets kleding). Ik was dat ook snel met de hand (vaak onder de douche) de kleding die ik uit wil spoelen (fietsbroek, shirt, bh) en dan wordt het tijd om te koken. Soms doe ik daarna nog een wandelingetje, maar meestal vermaak ik mezelf de rest van de avond met het plannen van de volgende dag. Check het weer, plan de route, nieuwe kampeerplek reserveren/zoeken of inschatten wat een goede wildkampeer plek is. Dan is er soms nog wat tijd voor social media berichten of het schrijven van een blog. Uiteindelijk heb ik nog een puzzelboekje mee om echt de dag af te kunnen sluiten.

In mijn rondje Nederland had ik zo'n 95 km op een dag. Met meer klimmen (schotland, engeland, rondje noordzee) zit ik op zo'n 75 km per dag. Ik krijg het niet voor elkaar om 's avonds nog te fietsen. Na het avond eten is mijn dag klaar, terwijl anderen er dan nog een uurtje of twee voor gaan, en daarmee nog een stuk verder komen.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:13

Leuk verslagje JewwEmm!

Hier mijn ervaringen/tips:
1. Ga gewoon! De eerste keer in Nederland hadden we fietsen met 5 versnellingen, gewone fietstassen, goedkope matjes en slaapzakken en een tent van 15 jaar oud. Als er geen kans op regen is, je niet offroad gaat en in de bewoonde wereld blijft is er geen enkele reden om niet te gaan fietsen met de spullen die je hebt. Ook voor een klein buitje valt er wel een mouw te passen met een paar vuilniszakken en een goedkoop regenpak.

2. Zorg voor een goede (goed onderhouden) fiets. Je hebt echt geen super fancy fiets nodig om te gaan fietsen. Ook niet voor een tochtje in het buitenland. Wat je wel nodig hebt is een fiets die 'hopelijk' niet kapot gaat tijdens de reis. Controleer je banden, ketting, cassette en remmen. Neem een reserve binnenband en remblokjes mee(tenzij je velgremmen hebt natuurlijk). Breng hem eventueel voor een beurt langs de fietsenmaker.

3. Meer is minder. Investeren in ultralight gear is fijn, maar uiteindelijk moet je ook daar niet teveel van meenemen. Mijn insteek is: bij twijfel, laat thuis. In geval van nood kan ik het altijd weer kopen/ergens lenen onderweg. Dit is natuurlijk een beetje afhankelijk van waar je gaat fietsen, maar gaat eigenlijk altijd op voor teveel extra kleren en luxe items.

Voor een maand weg was dit mijn globale paklijst:
2x fietskleren(broek + t-shirt), 1 jurk + legging, 2 tshirts, 1 lange broek, 1 korte broek, 1 vest. regenbroek, regenjas, 2x sokken, 2x ondergoed, sportschoenen en sandalen. Slaapzak, lakenzak, tent, matje. Mes, spork, pan, brandertje, gasblik, fietsreparatieset + extra binnenband, e-reader, powerbank, oplader, mobiel, EHBO set, handdoek, toiletspullen, een klein potje met gemengde kruiden, lampje voor in de tent(en meteen voorlamp voor op de fiets). Dit alles past bij mij in 2 achtertassen. Mijn waardevole dingen gaan in een stuurtas. De tent zou ook in de achtertas passen, maar gaat op de bagagedrager zodat er nog ruimte overblijft voor eten en drinken onderweg.

Eigenlijk waren dit al veel kleren, maar e.e.a. ook meegenomen omdat we onderweg een paar dagen bij vrienden zouden blijven.

4. Leef met de dag. Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind het fijn om niet teveel vooruit te plannen. Bij mij gaat snel de lol er af als ik elke dag X km 'moet' fietsen, terwijl ik zonder die verplichting die km ook wegtrap. Ik vind juist de doelloosheid bijdragen aan het reisgevoel. Wel proberen we altijd rond een uur of 2/3 te kijken naar mogelijke overnachtingsplekken zodat we weten waar we die avond uit kunnen komen. In een gebied zonder veel overnachtingsmogelijkheden kijken we vaak de avond er voor wel een beetje wat de opties zijn, maar we plannen niet meerdere dagen vooruit.
Hier ziet een dag er verder een beetje hetzelfde uit als JewEmm. We fietsen in principe niet meer na het avondeten. Ik vind vaak rond een uur of 6 op een camping aankomen een fijne tijd. Als we wildkamperen wil het wel eens later worden.

Show a little faith, there's magic in the night

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:23


Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

LoveBodin
Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:31

Hoi,

ik ging vroeger, met mijn ouders altijd op fietsvakantie. Nederland, Duitsland en Engeland ben ik zelf meegeweest, mijn moeder is de alpen overgefietst en ook nog naar ierland en dergelijke.

Eigenlijk was het altijd super relaxed. Het enige waar we echt voor zorgden was goed onderhouden fietsen (behalve in Engeland, daar was het van de boot naar de fietsenmaker :+). Maar ook dat hebben we overleefd. Wij hebben/hadden verschillende fietstassen, van verschillende merken. Naar mijn weten zijn ortliebs de beste, maar je kunt ook eenvoudige fietstassen gebruiken en daar (high-vis) regenhoezen overheen doen voor het geval dat.

Soms namen we de tent mee, soms gingen we in hotels, soms in trekkershuten/stay-okays/jeugdherbergen. En de laatste fietstocht hebben we ongeveer alles gehad: bij een vriendin thuis, een luxe hotel, een crappy achteraf herbergje, een stadscamping etc. Alles op de bonnefooi en gewoon kijken waar we uitkwamen. Mijn oom, fietsfanaat die elk continent af probeert te fietsen, doet dat ook, maar hij doet ook wildkamperen.

Gewoon genieten, en zorg er altijd voor dat je genoeg eten mee hebt. Een hongerklop op de fiets in een land waar die dag nauwelijks winkels open zijn is niet tof. Sindsdien is er altijd wel noodrantsoen mee (dus iets van een pak marsen). Fietsen na het avondeten doen wij ook niet, dan is de tijd voor relaxen.

De spullen die JewEmm heeft hebben wij inderdaad in de loop van de jaren ook meegenomen. Wij gingen dan vaak met z'n drieën, en hadden twee tweepersoonstentjes (soms gaan we ook maar met twee). Sjieke fietsen hadden mijn ouders altijd al, maar die dingen gaan eeuwig mee. De fietsvakantie in Engeland heb ik gereden op een fiets van meer dan 20 jaar oud. Die is helaas een paar jaar geleden overleden, het kettingwiel systeem was zo oud dat we het niet meer zelf konden vervangen.

Wij hebben onze laatste fietstocht met een garmin gereden. De buurman heeft er een prachtige route met fijne etappes opgezet en wij hoefden alleen maar te volgen. Dat willen we wel vaker doen.

De naafdynamo vonden wij trouwens erg irritant, maar misschien omdat het een ouder model was (2016), want dat voelde je wel.

Over afstanden: kijk naar wat je fijn vindt. Met mijn vader en 14 jarige ik fietsten we vaak niet verder dan 60km. Het is vakantie, het moet leuk zijn. Met enkel mijn moeder zaten we op gemiddeld 80/90 km per dag.
En soms ben je gewoon niet compatibel met elkaar. Mijn moeder is een stoomlocomotief, eenmaal op gang fietst ze iedereen eruit. Daar hebben mensen soms moeite mee.

Verdere avonturen: een gat in de weg van dik 15cm, de weg hield op en m'n moeder had het niet gezien, waardoor alle fietstassen er af donderden (maar de fiets was nog heel) . Een gebroken versnellingskabel (lang leve familie in de buurt), maar ook: pauzes bij mensen onderweg die we nite kenden, maar waar we heerlijke appeltaart mochten eten, drinken krijgen van random mensen, mensen die je complimenteren etc. En het beste verhaal: mijn moeder als student, compleet verzopen in ierland in een tentje bij een landhuis. Wilden niets liever dan douchen en warm worden. Komt de eigenaresse aan, met een fles wijn om gezellig in het (piepkleine) tentje erbij te zitten, want dat was toch zoooo gezellig :') :')

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Sanned
Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:45

Bedankt voor alle tips, leuk!
Redelijk lichtgewicht tent en slaapzakken zijn hier al aanwezig.
M'n vriendin heeft nu achtertassen van vaude, maar die zijn echt wel versleten inmiddels en ook niet waterdicht. Ik ga eens naar die van ortlieb kijken.
Mijn fiets is een oude Batavus Sprint sportfiets waar m'n moeder 40 jaar geleden nog op naar Zuid Frankrijk is gefietst. Ik heb hem zelf opgeknapt en op zich fietst hij heel fijn, maar is vooral een stuk zwaarder dan een moderne racefiets. Maar goed, dan moet vriendin maar wat meer bagage meenemen O:)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

CairnTerrier
Berichten: 985
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:54

Hier geen echte fietsvakanties, maar wij fietsen heel graag op onze mountainbikes op verharde paden. Zo gaan we binnenkort ook een weekend weg in Nederland en gaan lekker elke dag zo'n vijftig kilometer fietsen. Ik houd er van! Geen tentjes oid, maar we overnachten dan wel lekker in een B&B en tussendoor wordt er lekker geluncht en gedronken op een terras.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:08

Jarenlang fietsvakanties gedaan op tandem, met aangepast kinderaanhangertje voor hond. Zij liep dagelijks zo'n 20km mee langs de fiets, rest ging ze lekker in karretje.
Qua tassen: Ortlieb! Onverwoestbaar. We hebben de roller versies; 2 kleine voor, 2 grote achter en dan nog 2 van die ronde zakken die dwars op de bagagedrager gingen. Tent lag in karretje.
Toen de hond na bijna 16 jaar overleed hebben we nog een fietsvakantie gedaan in Spanje, maar niet meer gekampeerd, daar waren we klaar mee. Heerlijke pensionnetjes/hotelletjes.
We fietsten afstanden van 50 - 100km per dag, net hoe de campings destijds lagen en of we pech onderweg hadden of niet ;-)

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:16

Wat Bonna zegt is helemaal waar: Investeren in ultralight is leuk. Om een mooi spreekwoord van mijn mijn moeder te gebruiken "pennywise, but poundfoolish". Als je elk grammetje eraf wilt schaven, maar toch 20 ultra light dingen mee neemt, waar eigenlijk 3 normale dingen volstaan, ben je alsnog meer gewicht kwijt. Zo heb ik genoeg mensen gezien die alles super licht hebben, maar wel én een stoeltje hebben én een tafeltje én met z'n tweeën volledig bepakt (elk 2 voor, 2 achter, extra tas achter, stuurtas, plus nog vanalles er los aan hangen) en dat in een gebied waar je elke dag wel door een groot dorp komt, en dan twee weken aan het fietsen bent... Dan vraag je je af wat verstandig is. Maar ik moet niet te hard roepen. Bij mij zit het meeste gewicht in mijn camera en lenzen _O-

Ah, heerlijke verhalen LoveBodin! Dat is het leukste van fietsvakanties, de spontane avonturen die je beleefd! Ik heb meerdere stukken met onbekenden samen gefietst. Ik ben ergens in Duitsland een bekende tegen gekomen, of in Noorwegen het aanbod van verse gehaktballen van een slager in Alphen (oid), die kwamen net uit Nederland met de boot. Gratis kopjes koffie, tips voor leuke kampeerplekken, of verscholen cafeetjes. Je kan het niet verzinnen, maar je moet er ook niet van uit gaan dat het gebeurd. De leuke dingen komen je dan vanzelf tegemoet.

Over uitrusting, dit zijn een paar dingen die ik onderweg gekocht had, omdat ik ze óf vergeten was, óf bewust niet mee had genomen, omdat ik het niet nodig dacht te hebben:
- dikke sokken. (ik had alleen enkelsokken mee) M'n enkels werden 's avonds erg koud en lekgestoken door muggen.
- snijplankje. Groenten snijden in m'n eetkommetje was gewoon echt niet handig
- beker. Ik had 2 kommetjes, maar eigenlijk 3 nodig (1 avond eten, 1 tijdens het avondeten ontbijt klaar maken, 1 voor thee), en 1 van die 2 ging ook nog lek. Uiteraard, had ik nog 2 kommetjes thuis liggen, maar dat was te laat.
- vaatdoek. Ik dacht: m'n vaat droogt snachts wel. Niet dus... En ook handig om gemorste thee weg te vegen in m'n binnen tent, of om 's ochtends m'n onderzeil snel mee te drogen.

Daar tegenover staat dat ik meestal te veel kleding mee had, te veel elektronica (kabeltjes, back-up batterijen/powerbanks) en te veel toiletspullen. En ik had na Duitsland veel contant geld, en route boekjes die uit waren. Omdat ik pas in België (10 weken later?) weer euro's nodig had, heb ik alles in een pakketje naar huis gestuurd! Scheelde een hoop gewicht.

@Rongyos, gaaf dat je hond mee kon!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:23

Wij zijn nu 3 jaar geleden naar Italië geweest, vanuit Lecce/ Otranto/ Santa Maria de Leuca/Gallipoli en weer terug naar Lecce gefietst.
Weliswaar met een Italiaanse organisatie, die vooraf voor ons de hotels had geboekt, en de bagage netjes doorbracht. Fietsen bij hun gehuurd (ik een e-bike , manlief op een trekfiets met 23 versnellingen), kreeg je GPS mee met de route, was elke dag zo'n 60 km, was prima verzorgd.
Ze hadden 2 routes (rondes) en de volgende keer pakken we het andere rondje Matera/ Gioia del colle/Alberobello/ Avetrana / Lecce.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-21 20:04

Bonna schreef:
Ik!

Ik ben net terug van een weekje fietsen naar/in de Eifel en in september staat Noord-Italie op de planning.

Waar willen jullie heen gaan?

Wij zijn al een aantal keer met de fiets op pad geweest. Vroeger als kind met mijn vader, als student als manier om op OV-loze plekken te komen en daarna vooral omdat we het heel leuk vinden. 2 jaar terug naar Genève gefietst en vorig jaar een rondje Nederland. Mocht het weer kunnen en mogen dan staat voor volgend jaar Turkije/Iran op de planning.



Wow Turkije/Iran wat gaaf!!

Wat een leuke reacties en ook die tips en dagboekjes.. ik krijg helemaal zin om te gaan :D

Wij neigen nu enorm naar Denemarken. Daar al iemand eens geweest?

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 20:18

Ja, tijdens mn rondje Noordzee. Ze hebben een super cool systeem via de app Shelter DK geloof ik. In de app staan locaties waar je kan over na hten, en welke voorzieningen er zijn, kost vaak niets. Voorzieningen zijn bijvoorbeeld drinkwater, vuurplaats en hout, shelter en (compost)toilet, midden in een bos, waar je dan niet voor hoeft te betalen. Een soort paalkamperen dus.

Leuk, mooi land ook om te fietsen. Heel gemoedelijk, doet wel wat aan Nederland denken qua fietsmogelijkheden.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-21 22:15

Wat leuk zeg hoe jij het omschrijft :D helaas is het super moeilijk om ergens met de trein te komen. We kijken nu ook naar Frankrijk, maar alle treinen doen moeilijk :(

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:34

Misschien is de bus dan een optie? Flixbus heeft mogelijkheden om fietsen mee te nemen.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:44

Wat leuk! En mooie tips worden hier gegeven. Nu wil ik ook! :)) Mijn toevoeging: investeer in een goede fietsbroek en/of een zadel dat bij je past :P

Voor de fietsveteranen, (hoe) zetten jullie je fiets op slot? Een goed slot is bij mijn weten vrij zwaar, maar het is wel zuur als ie gejat wordt, natuurlijk.

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:05

Nou, daar heb ik wel ervaring mee... Ik heb 2 x een gestolen fiets gehad, maar in eigen omgeving. Daarom heb ik naast een standaard ringslot voor gewoon gebruik ook een ABUS vouwslot. Ze hebben een poging gewaagd om mn fiets te stelen (niet op reis), maar dat was niet gelukt:
[ img ]

[ img ]

Hij is wel heel zwaar. Daarom had ik op reis een lichter kabelslot meegenomen rond de Noordzee. In Bergen (NO) hebben ze nog een poging gewaagd te hebben, maar daar bleek mn simptle ringslot de beperkende factor. Van mn kabelslot was weinig over (foto 2 hieronder), en waarschijnlijk uit frustratie mn standaard gesloopt (standaard vervangen is niet meer mogelijk). Maar mn fiets was er nog!
[ img ]

[ img ]

Dit was in de stad, waar ik mn fiets niet kwijt mocht in het hostel. Als ik kampeer probeer ik mn fiets wel ergens aan vast te zetten, anders leg ik mn fiets neer, dubbel op slot, en zorg ik dat 1 van de scheerlijnen door het wiel loopt. Als ze mn fiets mee willen nemen, maken ze mij met het geluid van de tent wel wakker. Heb ik nog niet meegemaakt. Al zet ik hem regelmatig op gevoel ook maar enkel op slot, los van mn tent. In het buitengebied heb ik veel meer vertrouwen dan in de buurt van steden.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Anoniem

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:37

Nou, wat een eikels, zeg! Soms breken ze je standaard af om die als hefboom te gebruiken, schijnbaar. Je hebt al heel wat meegemaakt, JewEmm!

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 00:07

Ik heb ook wel fietsen gestolen gehad, maar altijd thuis.
Op reis gebruiken we een standaard ringslot en een simpel kabelslot. Verder de fietsen altijd in het zicht, in een stalling, of ergens aan vast. Ik denk inderdaad ook dat je het grootste risico loopt in steden en dat het meest te winnen valt door je fiets op een veilige plek neer te zetten.

Met Denemarken heb ik geen ervaring qua fietsen. Maar wat is er lastig aan de trein? Via Bahn.de kun je vrij eenvoudig zien of fietsen mee mogen op de trein. Helaas moet je voor ICE treinen wel vaak reserveren. Helaas kan dat alleen telefonisch. Mocht je tijd hebben: met de regionale trein naar de Deense grens en dan vanaf daar fietsen. Dan hoef je ook niet te reserveren. De flixbus is een goed alternatief.

Show a little faith, there's magic in the night

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:30

Wij zijn afgelopen jaren in Nederland wezen fietsen, eigenlijk altijd bij vrienden of B&B's/hotels overnacht, maar dit jaar een tent gekocht!

We hebben fietsen met rekken, het zijn hybride fietsen (richting gravel bikes), dus dikkere banden voor ook wat offroad werk, maar niet te zware fietsen. Wij zweren bij Ortlieb tassen en ik ben mega blij dat ik een andere kleur heb gekocht, want hoe vaak ik wel niet mis grijp in mijn eigen tassen :') .

Paar weken terug hebben we een testrit gemaakt met tent en kampeerspullen. Tot de conclusie gekomen dat we nog een slaapmatje moeten vervangen en een slaapzak. De tent is lichtgewicht en drie persoons. Daarnaast heb ik Packing Cubes gekocht voor de Ortlieb tas, wat een heerlijkheid is dat! Niet alles los door de tas heen, maar verdeeld in drie kleinere tasjes. Ik vond het eerst onzin (helemaal voor dat geld), maar wat heb ik er een plezier al van gehad!

We hebben het plan om nog de Maas af te fietsen (nu niet zo handig...) en heel graag willen we de N8 fietsen in Denemarken. Wel het plan om dan met de auto te gaan en deze ergens voor twee weken te parkeren. Mijn moeder heeft vroeger veel fietsvakanties in Denemarken gedaan, dus dat zou ik ook wel heel graag willen.

Leuk weetje, mijn ouders hebben elkaar op fietsvakantie in Engeland leren kennen :) Ze bleken 30km bij elkaar uit de buurt te wonen in Nederland.

Wij hebben één Safeman Kabelslot, maar we willen er een tweede bijkopen. Is vrij lichtgewicht en handig in gebruik. Eigenlijk konden we tot nu toe overal wel de fiets veilig parkeren.

Hier ben ik juist wel van het vooruit bekijken van routes en boeken van campings. In het voor en naseizoen zal het meevallen, maar voor een dichte deur staan en dan nog weer tig kilometer moeten fietsen, daar hou ik niet zo van. Wij plannen de routes dus wel en boeken een paar dagen vooruit. We fietsen gemiddeld denk ik 80/90km per rit, dat is dan wel in Nederland.

Wij houden ook van rustig aan opstaan, maar mijn mooiste ritten waren die extreem vroeg in de ochtend (7.00 uur op de Veluwe en in de Weerribben/Wieden), dit omdat het warme dagen waren 35+ graden in de middag. Maar goed, met temperaturen zoals nu, gaan we niet zo vroeg op pad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: loowny en 140 bezoekers