Fietsvakantie wie nog meer?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:20

Wat ik wel doe is mn reis voorbereiden. Zo heb ik nu net het boekje voor de groene ronde van Ierland binnen, krijg ik morgen mn lonely plant van Ierland en wil ik nog een detailkaart aanschaffen. Dan loop ik een paar keer de route door om (mogelijk) te bezoeken plekken aan te geven, maar vooral om te kijken op welke stukken campings schaars zijn, en waar juist wel leuke kampeer mogelijkheden zijn.
Deze route ga ik pas over 1 of 2 jaar fietsen... Maar ik kan nu al genieten van de voorbereiding!

Iets anders... fietsen jullie met helm? Wasrom wel of niet? Ik in Nederland niet, maar daarbuiten wel...

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:51

Ik fiets in Nederland ook niet met helm, maar zou het eigenlijk wel moeten doen.
Ben vorige week heel hard onderuit gegaan met de fiets op een afdaling en de helm heeft het niet overleefd. Dan ben je wel blij dat het je helm is en niet je hoofd.

Ik vind in het buitenland het risico groter dus daar wel altijd een helm op.

Show a little faith, there's magic in the night

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:36

Ja, overal met helm.

Grootste bijna ongelukken zijn in Nederland geweest, waar we keer op keer geen voorrang kregenvan auto’s.

Daarnaast kreeg ik net een foto door van iemand die vanochtend met de fiets gevallen is en die had het niet na kunnen vertellen zonder helm. Grootste probleem is vooral dat anderen niet opletten. Wandelaars overal en nergens, fietsers die complete fietspaden barricaderen, of midden op het pad bedenken stil te gaan staan om even op de telefoon te kijken. Het lijkt wel iets rustiger dan vorig jaar, maar het blijf echt goed opletten.

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:32

Vroeger niet, maar de laatste jaren altijd met helm. Ook als we gewoon gaan fietsen in het buitenland trouwens.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Bommeltje_
Berichten: 2084
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-21 08:49

Ik heb besloten ook met Helm te gaan fietsen.

Nou we hebben toch de keuze gemaakt om met de flixbus naar Parijs te gaan en dan een weekend Parijs. Vanuit daar met de trein naar Dijon en dan 800 km terugfietsen naar Nederland :) Iemand deze tocht al wel eens gemaakt?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:05

Wat leuk zeg! Zelf heb ik die tocht niet gemaakt, mijn vriend wel de andere kant op naar de Dordogne.

Wij willen graag naar Italie, paar dagen relaxen en dan een rondje fietsen (4-7 dagen). Alleen ik zie heel veel routes an A naar B en wij willen echt een rondje maken. Vandaag even puzzelen, het liefst blijf ik uit de buurt van de echte bergen. Beetje regio Toscane denk ik.

Muga
Berichten: 2054
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:14

Mijn vader en zijn vrouw doen dit eigenlijk altijd. Zijn vaak ergens naartoe gevlogen met hun fietsen, Cambodja, Vietnam, Portugal etc. Nu maken ze een trektocht van minimaal een jaar door Europa. Vanuit Nederland hebben ze eerst de Santiago de Compostela gefietst. Nu zijn ze in Spanje in het binnenland. Blijven daar tijdens de warmte op een workfarm en gaan dan weer door.
Ik heb veel respect voor ze! Maar mis ze wel ongelooflijk!

So much <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:56

Leukkk, Sakura! Italië <3 Ik wil misschien de Via Franciscana ooit eens fietsen, maar dat is geen rondje :P En wat stoer, Muga! Maar snap dat je ze mist. :(:)

lovelyfiefy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:47

Ik kom deze even een schopje geven.
Aangezien ik niet op vakantie kan/ga dit jaar.
Had ik bedacht dat het misschien wel leuk was om gewoon op de fiets een paar dagen weg te gaan.
Maar ik heb hier geen ervaring mee. Mijn fiets kan wel in de auto, maar eigenlijk is dat niet heel praktisch aangezien de klep dan een stukje open blijft staan.

Dus vertrek ik dan gewoon vanuit huis?
Of rij ik ergens heen en ga ik daar op een huurfiets verder?

Wat zijn jullie tips?
Mooie omgeving hebben we hier zat.
Dus daar hoef ik in principe niet voor de rijden zeg maar.

Ik zie dat ik iets moet toevoegen nu na het lezen van een paar langere berichten.
Ik heb een fiets met 3 versnellingen, ik heb fietstassen en een krat voorop.
Ik wil iets 'luxer' dus eigenlijk gewoon naar een B&B fietsen en dan daar slapen en dan
de volgende dag door naar de volgende.
Maar ik heb dus ook geen idee of dat uberhaupt zo makkelijk is te regelen :+
ik weet wel dat er van die soort trekkershutjes bestaan, waar je dan 1 nachtje blijft om weer door te gaan.

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:54

Vrienden op de fiets! https://www.vriendenopdefiets.nl/nl
Dat is volgens mij een ideale oplossing als je zonder tent wilt fietsen. Afhankelijk van waar je kan overnachten zou ik met de fietsknooppunten routes inplannen.
Je kan vanuit huis vertrekken (je bent snel zat buiten je bekende omgeving). Ik kan tegenwoordig een auto lenen, maar eigenlijk ging ik altijd met fiets in het OV als ik niet direct vanuit huis wilde fietsen.

Bagage achterop fiets vaak makkelijker dan bagage voorop. En om het dan wat lichter te maken, kan je evt de krat van je fiets afhalen. Zonder kamperen heb je enkel een beetje eten, kleding, toiletspullen en ehbo/fietreparatieset nodig. Past gemakkelijk achterop. Afhankelijk van hoe je overnacht heb je misschien nog een slaapzak nodig.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:36

Leuk lovelyfiefy!
Heb je wel eens dagtochtjes gefietst en hoe ver fiets je dan?

Ik zou een leuke route uitstippelen met afstanden van 50-75km (afhankelijk van wat je normaal fietst) en dan kijken of er leuke b&bs of hotelletjes zijn op de plaatsen waar je door komt. Dan hoef je aan slaap spullen verder niets mee te nemen. Eventueel inderdaad ook vriendenopdefiets. Neem wat schone kleren en eten mee en je kunt zo vertrekken. Ik vind het altijd wel handig om op zijn minst ook een reserve binnenband en bandenplaksetje en pomp mee te nemen, zodat je niet ergens strand, maar meer heb je echt niet nodig. Zeker niet als je in Nederland gaat fietsen. Alleen nog een regenpak misschien :P

Show a little faith, there's magic in the night

lovelyfiefy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:07

Bonna schreef:
Leuk lovelyfiefy!
Heb je wel eens dagtochtjes gefietst en hoe ver fiets je dan?

Ik zou een leuke route uitstippelen met afstanden van 50-75km (afhankelijk van wat je normaal fietst) en dan kijken of er leuke b&bs of hotelletjes zijn op de plaatsen waar je door komt. Dan hoef je aan slaap spullen verder niets mee te nemen. Eventueel inderdaad ook vriendenopdefiets. Neem wat schone kleren en eten mee en je kunt zo vertrekken. Ik vind het altijd wel handig om op zijn minst ook een reserve binnenband en bandenplaksetje en pomp mee te nemen, zodat je niet ergens strand, maar meer heb je echt niet nodig. Zeker niet als je in Nederland gaat fietsen. Alleen nog een regenpak misschien :P



ik ben even gaan kijken,
ik ga meestal een rondje fietsen, dus dan heb ik natuurlijk geen stops tussendoor om op te laden ofzo.
maar dan is mijn rondje gemiddeld 20km.
Ik heb ook veel groter gedaan en dan ben ik wel eens 1x gestopt.
Maar 50 zou dus voor een heel dag dan deze wel te doen zijn.
Of fietsen tussen 10 en 16uur ofzo.

En ik wil ergens heen waar ik wel veel natuur tegen kom,
graag me camera mee, dus zal dan onderweg ook wel wat vaker stoppen om fotos te maken :+

edit: naar me paard fietsen nu is 20km heen en 20km terug.
Dus 40 is ook iets wat met een korte stop dus niet heel zwaar is voor mij :+
Dit heb ik een tijdje terug voor het eerst gedaan dat het mooi weer was.

nu ik dit weet klinkt 75 op een dag dan niet heel veel extra
Dus dan zou dat misschien ook prima te doen zijn met wat extra pauzes

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

lovelyfiefy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:20

is er een website waar je makkelijk een duidelijk route kan uitstippelen?
doe dat nu via maps, maar krijg al meldingen dat sommige paden prive kunnen zijn
Eventueel een app waarin dat kan en meteen als tomtom kan functioneren ? :+

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:50

Ik gebruik daarvoor fietsknoop. Niet een top ding, maar leuk om routes mee uit te zetten die het knooppuntennetwerk volgen. Fietsknoop.nl/planner is de handigste website ervoor.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 06:41

Wij doen alles via de ANWB knooppuntroute planner. Die lezen we in op Wahoo en nemen een hard copy print nog mee.

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:59

Fietsknoop of andere knooppuntenrouteplanners zijn daar heel fijn voor. Je kunt de knooppunten dan op een briefje schrijven, zodat je onderweg weet waar je heen moet.
Ik zou de afstand niet te groot maken. Bijvoorbeeld elke dag 65km. Dan heb je ook nog wat reserve als je een keer verkeerd fietst, of lekker in de middag op een terrasje wilt zitten/foto's. Wil maken. Mocht het toch weinig zijn, kun je er altijd nog een rondje bij aan fietsen, of de volgende vakantie wat verder gaan :).

Show a little faith, there's magic in the night

lovelyfiefy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:27

Bonna schreef:
Fietsknoop of andere knooppuntenrouteplanners zijn daar heel fijn voor. Je kunt de knooppunten dan op een briefje schrijven, zodat je onderweg weet waar je heen moet.
Ik zou de afstand niet te groot maken. Bijvoorbeeld elke dag 65km. Dan heb je ook nog wat reserve als je een keer verkeerd fietst, of lekker in de middag op een terrasje wilt zitten/foto's. Wil maken. Mocht het toch weinig zijn, kun je er altijd nog een rondje bij aan fietsen, of de volgende vakantie wat verder gaan :).



ik had nu een route gemaakt waarbij de langste dag 45 km is
De rest is er onder.
En ik denk dat dat als eerste keer best prima is.
Zeker omdat ik ook natuurgebieden mee pak, wat betekend dat ik veel tijd kwijt bij aan foto's maken :+
Dus dan is het misschien ook niet zo erg als het wat korter op mekaar is.

Zal eens kijken of met die knooppuntenroute , wat ik via maps gemaakt heb, daar ook een beetje inpast.
Vind het juist wel mooier als het de fietsroutes zijn, is vaak toch toeristischer en dus mooier dan wanneer ik de maps route aan houdt.

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

Bommeltje_
Berichten: 2084
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-21 12:28

Wij zijn uiteindelijk twee weken door Frankrijk gefietst. Van Parijs naar Lyon naar Dijon en daar weer terug naar Nederland via Gent. Het was geweldig!

Ik fietste op een batavus, maar ga nu toch overstappen op een koga. We willen hierna graag naar Schotland :)

Iemand ervaring met fietsen in Schotland?

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:51

Ja! 2 verschillende vakanties in/door Schotland gedaan. Wat wil je weten?

Heb jij toevallig vandaag een berichtje gepost in de FB-groep van de Wereldfietser :P Het valt wel op als er 2x op een dag iemand zegt over te willen stappen van batavus op koga. (Ik hou van koga!)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Bommeltje_
Berichten: 2084
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-21 15:13

JewEmm schreef:
Ja! 2 verschillende vakanties in/door Schotland gedaan. Wat wil je weten?

Heb jij toevallig vandaag een berichtje gepost in de FB-groep van de Wereldfietser :P Het valt wel op als er 2x op een dag iemand zegt over te willen stappen van batavus op koga. (Ik hou van koga!)


Oh gaaf! Ik zou graag willen weten of er veel hoogtemeters zijn en of het fietsen daar wen beetje te doen is? :D

Haha ja dat ben ik! :) goed om te weten dat jij koga fan bent. Heb jij nu ook een koga?

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:03

Fietsen is er prima te doen. Hangt ook een beetje af van waar je fietst. In het westen is het echt wel meer op en af, in het oosten zullen de klimmen wat langer zijn, maar minder steil. Ik heb van Edinburgh via de Cairngorms naar Inverness zonder training gefietst. Thurso-Inverness-Aberdeen-Edinburgh-Newcastle was ik wel getraind. Dat was ook meer mijn "terugweg". Het westen lijkt me zelf heel mooi, maar dat is dus ook wat meer trappen.
Wat ik zelf erg fijn vond was een reserve budgetje om toch met lange koude natte dagen 's avonds in een b&b / goedkoop hotelletje te zitten voor een heerlijke warme douche, een warme maaltijd van meer dan 1 pitje en een lekker stevig engels ontbijt.

Ik kan je een ding aanraden: Sustrans / National Cycle Network https://explore.osmaps.com/ncn
Je kan echt heel veel vinden in Schotland. Er zijn goede verkeers-luwe wegen, er zijn verschillende routes en er ligt echt een goed nationaal netwerk. Ik heb zelf zo'n beetje alle fietskaarten om Schotland te kunnen dekken, echt heerlijke kaarten.

Ja. Ik had al een koga Lady tour (erg oud, te klein voor mij) ergens een keer tweedehands gekocht. Toen heb ik gespaard voor een goede fiets waar ik eindelijk geen rugpijn van kreeg. En dat werd een Koga Traveller (2014) herenmodel. Mijn gedachte was: als ik geen goede fiets heb, ga ik niet op fietsvakantie, want dan sloop ik mezelf fysiek. Heb ik wel een goede fiets, dan ga ik absoluut op fietsvakantie, bevalt het niet, heb ik nog steeds een goede fiets waar ik geen last van krijg met m'n rug. Tja. Een paar vakanties en daarna de Noordzee rond gegaan. :Y)

[ img ]

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:18

Ohh cool! Ik overweeg ook een herenfiets; geeft ook wat meer bagage-/bidonruimte.

Nemen jullie ook een tentje mee en zo ja, welk merk/type? Ik kan me voorstellen dat af en toe een warme douche en een goed bed een welkome afwisseling zijn! :D

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:37

Ik werp dit topic weer even omhoog! Lees er zulke leuke verhalen en fijne tips in!

Ik heb er altijd van gehouden om te voet, te paard en te fiets van A naar B te reizen maar ben nog niet eerder langere tijd op mezelf op pad gegaan. Heb ook nog geen langere fietsvakanties gedaan, wel regelmatig afstanden gefietst als ik dacht dat kan ook op de fiets ipv trein/auto :') Ik heb een hele goede koga miyata lightrunner en iets ‘oudere’ koga die ik als stadsfiets gebruik, oud alsin oud model en ziet er gaar uit (en afgeschreven door de fietsenmaker) dus ideaal in de stad want wordt niet gauw gejat, maar ik heb laatst met mijn vriend alle onderdelen vervangen :D Van trapas tot alle kabels, casettes, ketting en zelfs de trappers. Mijn vriend is ooit topsporter geweest in baanwielrennen en heeft nu eigen bedrijf in fietsen ontwerpen, door hem is mijn liefde voor fietsen en het hebben van een goede fiets dan ook zeker gegroeid!

Nu ben ik op het idee gekomen om in juli de trein te nemen naar Viborg, Denemarken en vanaf daar naar het noordelijkste puntje van Denemarken (Skagen) te fietsen en weer terug naar Nederland in 2-3 weken. In totaal zo’n 1200 km ongeveer.
[ img ]


Minimaal pakken ken ik al wel van de trektochten te paard (meerdere gedaan in zowel Nl als buitenland). Helaas zijn mijn ortlieb zadeltassen te paard niet handig op de fiets :') dus die zal ik wel nog moeten aanschaffen.

Hebben er nog meer mensen plannen voor dit jaar?

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

JewEmm
Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:57

Ja! Nou ja... Ik had plannen om in mei de boot van Eemshaven naar Kristiansand te pakken, en dan naar Oslo te fietsen. Dan zou ik daar mijn fiets in de verhuiswagen van m'n broertje gooien. Blijft hij in Oslo, en rij ik met de wagen terug naar Nederland. Maar dat gaat niet door. Ik ben behoorlijk kapot door corona, en mn broertje heeft nog geen vaste plek in Oslo gevonden, dus gaat hij nog niet verhuizen... Misschien dan maar van de zomer een rondje in zuid-noorwegen!

Als je leuke overnachtingsplekken zoekt in de natuur, check de Shelter DK app. Een soort paalkamperen. Soms op privé terrein, maar de deense tegenhanger van staatsbosbeheer biedt ze ook aan. Je kan dan ook zien wat voor faciliteiten er zijn (bijvoorbeeld stromend water, composttoilet, vuurplaats) en of het gratis is. Warm shower zijn ze ook goed in in Denemarken.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Fietsvakantie wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:04

Oh wat jammer, klinkt wel als een fantastisch plan namelijk! Balen dat je zo'n nasleep van corona hebt. Maar 'gewoon' door Noorwegen fietsen is volgens mij ook prachtig! Mocht deze rit mij bevallen zou ik ook graag een keer door willen steken naar Zweden en Noorwegen.

Dankjewel voor de tip, ik ga er eens naar kijken! Als het op privé terrein is durf ik dat wel aan, maar semi-wildkamperen in mijn eentje vind ik wel erg spannend, denk dat ik dan geen oog dichtdoe. :') Ik wildkampeer veel met mijn vriend, maar een gespierde man van 1.80 naast me hebben voelt wel echt anders dan ik alleen met 1.60 en lichtgewicht. :+

Ik zit naar fietsbroekjes te kijken (love voorbereiden, kan ik echt uren zoet mee zijn). Zou één korte fietsbroek genoeg zijn? Of is het handig om er 2 mee te hebben? En stel het is koud, je beweegt natuurlijk, dan is een lange fietsbroek niet nodig denk ik?

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Avany, ChanelR, DJZ, GrapeshotBot, HarmanyL, Lestria, MagicBullet, moonsparkle, Nalonyda, xMadelene9 en 80 bezoekers