Curaçao 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:45

Ik had er even overheen gelezen maar jeetje Germie, je gaat niet solo naar 48 m diep hoor. Ben je nou helemaal belazerd? Mag niet van
mij :D


Fitzroy
Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:16

Surelee en Relaxed, van harte gefeliciteerd *\o/*

Babootje, ik schrik een beetje van jouw bericht dat strandjes snel vol zijn. Is het daar zo toeristisch := Dan zou ik wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:26

Fitzroy schreef:
Surelee en Relaxed, van harte gefeliciteerd *\o/*

Babootje, ik schrik een beetje van jouw bericht dat strandjes snel vol zijn. Is het daar zo toeristisch := Dan zou ik wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.

Ja het is geen rustig eiland meer.. maar de mooie stranden richting westpoint zijn wel rustig hoor. Ligt er echt aan waar je gaat zitten.

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:14

Porto Marie Kokomo en Cas Abao liggen niet helemaal in Westpunt maar vlak na Mambo Beach dus nog voor Willemstad. Die zijn dus druk, vooral in het weekeinde. Omdat we in het weekend na 1200 uur Kokomo geen plek meer was (ik wil wel een bedje) zijn we dus naar Blauwbaai gegaan. Dat is dus echt een aanrader

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:22

Babootje schreef:
Ik had er even overheen gelezen maar jeetje Germie, je gaat niet solo naar 48 m diep hoor. Ben je nou helemaal belazerd? Mag niet van
mij :D

Ik ben niet voor niets instructeur in o.a. soloduiken. :P
Even serieus, als ik mensen opleid voor grotduiken of full trimix, dan neem ik die mensen ook voor het eerst mee een grot in of naar bijvoorbeeld 90-100m. Dan duik ik voor meerdere mensen solo, want ik ben wel de eindverantwoordelijke. Dat wordt vaak vergeten. De instructeur die met 4 cursisten een open water cursus geeft duikt dus voor 5 personen solo. Want die duikers weten echt niet hoe ze iemand moeten redden.
Ga je naar het technische duiken, dan heb je te maken met ervaren duikers, maar onervaren op het gebied waar ze een cursus in volgen. Echter, een technische duiker moet solo competent zijn. Dat betekent niet dat de duiker solo moet duiken, maar er wordt altijd gesteld: 'als je de duik niet solo durft te maken, dan maak je hem niet'.

Wat is verder echt soloduiken? Als de rest op 30m zit en ik even naar 50m ga, is dat solo? Volgens sommigen wel, voor mij in een funduik niet. Als instructeur blijf ik natuurlijk bij de rest en als de afspraak 30m is, dan is het 30m. In een groep bij een duik waar ik voor betaal maak ik expliciet geen afspraken over dit soort dingen, dan kan nooit iemand zeggen je hebt je niet aan een afspraak gehouden.

Echt solo, dus zonder buddies duiken, ja, ik doe dat geregeld, en ja, dat is echt veilig en fijn. Mijn diepste duik solo was een grotduik op rebreather naar 76m diepte met een duiktijd van 3.5 uur.

Ik heb al eens een aantal duikers uit een mijn/grot gehaald terwijl ik niet bij het team hoorde. Maar ik was de enige ter plaatse die de mogelijkheid had om te kunnen zoeken. Anders had er een reddingsteam opgetuigd moeten worden met mogelijk een geheel andere uitkomst.
Het enige nadeel was dat ik in mijn droogpak geplast had (dus letterlijk in de broek geplast). Maar dat had ik er wel voor over. Een kwestie van even spoelen in het water en laten drogen. :+ Het was een eind goed al goed story gelukkig.

En die vis met die rare vinnen is volgens mij de Ocean Triggerfish.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:15

Jaaa dat is m hoor. De Ocean Triggerfish. Onmiskenbaar. Thnx!

Ik wist wel dat je ervaren bent Germie maar zo ervaren wist ik niet. Ik heb wel een aantal malen 30 m diep gedoken en ook wel 's nachts maar niet zodanig dat ik daar nou ervaren in ben. Voor mij is tussen 10-18 meter het meest comfortabel; bij 30 meter diep vind ik het al gedoe om uit te rekenen hoe lang ik op welke hoogte moet blijven "hangen". Bij 18m is dat ook wel een beetje maar gaat dat een beetje vanzelf als je op de terugweg (met de stroom mee) wat hoger gaat duiken. Ik zou op zo'n diepte niet graag alleen zijn, laat staan op 75 of 100 meter. Krijg al hele "47 m down visioenen"

Ik ben wel heel benieuwd naar jouw ervaringen op Curacao dan. Ik denk dat directors bay voor jou dan ook wel een mooie duikstek is. De dropoff is echt heel dichtbij en links van het strandje is er een steile wand die echt heel diep naar beneden gaat; ik heb er ook wel eens gedoken maar niet zo diep. Echt een heel mooie duik.

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:10

Babootje schreef:
Jaaa dat is m hoor. De Ocean Triggerfish. Onmiskenbaar. Thnx!

Ik wist wel dat je ervaren bent Germie maar zo ervaren wist ik niet. Ik heb wel een aantal malen 30 m diep gedoken en ook wel 's nachts maar niet zodanig dat ik daar nou ervaren in ben. Voor mij is tussen 10-18 meter het meest comfortabel; bij 30 meter diep vind ik het al gedoe om uit te rekenen hoe lang ik op welke hoogte moet blijven "hangen". Bij 18m is dat ook wel een beetje maar gaat dat een beetje vanzelf als je op de terugweg (met de stroom mee) wat hoger gaat duiken. Ik zou op zo'n diepte niet graag alleen zijn, laat staan op 75 of 100 meter. Krijg al hele "47 m down visioenen"

Ik ben wel heel benieuwd naar jouw ervaringen op Curacao dan. Ik denk dat directors bay voor jou dan ook wel een mooie duikstek is. De dropoff is echt heel dichtbij en links van het strandje is er een steile wand die echt heel diep naar beneden gaat; ik heb er ook wel eens gedoken maar niet zo diep. Echt een heel mooie duik.

Iedereen moet duiken leren, dus het maakt echt niet uit dat je niet hetzelfde doet als wat ik doe.
Als ik je vertel dat deco geen absolute wetenschap is en dat een veiligheidsstop uithangen op 6m kan, maar ook op 4 of op 3, stelt je dat dan gerust? Het enige wat niet goed is, is het jojo-en.
Er wordt altijd geleerd een veiligheidsstop op 5m en dan 3 minuten lang. Maar het is ten eerste een veiligheidsstop en ten 2e is het eigenlijk 'rond de 3-6m'. Je hangt net uit de golven, en wacht dan gewoon even. Maar je doet het gewoon waar jij je het fijnst voelt. Als iedereen op 5m hangt, dan ga jij net een metertje dieper of ondieper. Met ankerlijnen is het heel erg irritant als mensen exact op 5 of 6m willen hangen. Dan is er geen plek voor iedereen.

47m down was een hele foute film, er klopt echt niets van. Een manometer die nog 4 bar aangeeft, dat kan niet, want de omgevingsdruk is dan al 5.7 bar, dus dan kan de fles je geen gas meer geven. Ook niet als je bedenkt dat je eerste trap de druk naar je tweede trap reduceert tot 8.5-9.5 bar boven de omgevingsdruk. Ook kun je met een enkele fles nooit zo lang op 47m blijven. Ook ik was dan allang dood geweest. En zomaar opstijgen kan niet (dat doen ze ook) en het idee van een eerste trap omschroeven naar een andere fles, ja, die theorie bestaat, maar forget it dat het lukt met stress. Ik vond de film kostelijk om te lachen zo fout. Moeten ze meer van maken. Een heerlijk avondje fout vermaak. :+

Ik ben ook heel benieuwd wat ik van Curacao ga vinden. In 2011 ben ik in Thailand geweest om tropische visjes te kijken. Dat vond ik op z'n zachtst gezegd smerig tegenvallen, veel dood, de boot had als regel op blote voeten lopen, en dat vind ik goor, want de douche was in de wc, en niet iedereen pieste netjes in de pot en met diezelfde blote voeten moest je weer in je bed. De grotduikcursus daar vond ik geweldig. Dus ik heb tropische vissen kijken afgezworen tot vorig jaar. Toen ben ik naar Bonaire geweest en dat was echt geweldig. Deels met buddies gedoken, maar ook elke dag 2 duiken geheel solo. Omdat Bonaire dit jaar gewoon echt te duur was is het Curacao geworden. Ik vind in de auto naar een duikstek toe rijden best wel tijdsverspilling, dus ik denk dat we veel aan de westpunt zitten. Geen idee waar directors bay ligt. Maar overal kun je redelijk gemakkelijk naar 60m. Het enige wat op Curacao kan is stroming, dat heb je op Bonaire niet. Dus daar moet ik even naar kijken. Bij alles waar je nog tegenin kan zwemmen vind ik stroming prima. Maar als je naar een ander strandje wilt driften, dan zit je weer met de auto. Dus ik hanteer instap=uitstap. Eerst tegen de stroom in en dan daarna terugdriften. Maar wegens fotografie heb ik het liefst geen stroming. :P

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sure_lee
Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:19

We hebben gisteren op mijn verjaardag een chill dag gedaan bij Mambo. Was ook wel even lekker op een luxe bedje met bediening.
Ook het snorkelen daar was prachtig. Het stuk voor de rotsen is niet bijzonder. Maar ga je daar buiten.. is er veel mooi koraal. Dat heb ik verder op het eiland met snorkelen nog niet gezien
In de avond zijn we lekker gaan eten bij Baoase. Voor mij toch de mooiste plek op het eiland voor een romantisch diner <3

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:50

Ook dat ziet er weer erg mooi uit.
Er zijn te veel stranden om in 10 dagen te bezoeken heb ik al wel gezien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:31

Die uitgang bij Mambo Beach had ik niet gevonden. We zaten aan de andere kant denk ik naast Kontiki Beach.
Ziet er goed uit verder SureLee

Sure_lee
Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:19

Even een fotobom. Gisteren was onze laatse volledige dag en daar zoveel mogelijk uitgehaald. Voornamelijk op plekjes geweest waar bijna niemand komt.
Playa Kanoa

[ img ]
[ img ]

Hier weet ik de naam even niet van haha

[ img ]

Gesnorkeld bij kleine knip
[ img ]

Even geluncht bij playa Lagun.
[ img ]

Playa Jeremi
[ img ]

Uitzichtpunt st martha.
[ img ]

Strand bij st martha
[ img ]

Playa st Cruz.
[ img ]

Prachtige zonsondergang bij st Michiel
[ img ]

En de dag afgesloten in Willemstad. Echt prachtig in het donker.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:26

Ooooooooh :o

HEB JE GESPRONGEN?????

Is naast Playa Piskado, Playa Forti heet het...

Anoniem

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:35

Oo die rots idd, doodeng. Bij ons toen een aantal die wel sprongen, brrrr...

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:35

Ik heb er tien minuten bovenop gestaan en ben uiteindelijk niet gesprongen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:37

Janine1990 schreef:
Ik heb er tien minuten bovenop gestaan en ben uiteindelijk niet gesprongen :')


Ik snap je, ik ben niet eens in de buurt geweest, heb op afstand gefilmd :')

Sure_lee
Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:00

Oh nee ik heb niet gesprongen. Komt niet eens bij me op om dat te doen haha.

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:41

Wat lijkt het rustig, of is dat niet zo?

En zijn de winkels in Willemstad ook 's avonds nog open?

Van welke rots spring je dan?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sure_lee
Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:45

Deze plekken zijn over het algemeen heel rustig tot leeg. Daarom bezoeken we deze plekken ook. De drukke plekken vinden wij ook leuk maar dit is ook fijn.
Volgens mij zijn de winkels in Willemstad alleen in het weekend in de avond open.

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 00:27

Relaxed schreef:
Janine1990 schreef:
Ik heb er tien minuten bovenop gestaan en ben uiteindelijk niet gesprongen :')


Ik snap je, ik ben niet eens in de buurt geweest, heb op afstand gefilmd :')


Jahaha toen ik er zat waten er ook een aantal die sprongen.

@Germie foto 3 is bij Playa Forti. Er wordt gesprongen van de klif (van t puntje naast t restaurant witte dakje)

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:18

Dat springen sla ik ook over :D Vroeger wel vanaf 15m hoogte gesprongen. 1 keer verkeerd op het water gekomen. Sindsdien was het wat minder leuk. Heb met cliffdiving meer ongelukken zien gebeuren helaas. Dus sindsdien ben ik een toeschouwer.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sure_lee
Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:53


Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:40

Die eerste 2 foto's zijn zeker bij Playa Lagun? :D

[ img ]

[ img ]

Ze waren behoorlijk tam en brutaal

Een had de lekkere salade op het bord in de gaten en nam een loopje

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Op een gegeven moment zaten er een stuk of 11 naast en onder de tafel in de hoop dat er iets vanaf viel, waarbij ze ook doodleuk over je voeten banjerden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-11-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:44

Babootje schreef:
Die eerste 2 foto's zijn zeker bij Playa Lagun? :D

Daar zijn de beesten tam en mag je ze voeren he.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sure_lee
Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:37

Ja klopt die foto's heb ik daar gemaakt ja.

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:40

Ik wil die leguanen ook wel op de arm :D Zal vast wel lukken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lizy29, ontherun en 157 bezoekers