Curaçao 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Fitzroy
Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 21:24

Ik boek bij TUI sowieso altijd comfort en bij Transavia rij 1. Zit toch wat ruimer.
Hoe duur comfort bij TUI is ligt aan het aantal al verkochte stoelen. Ik kon voor 30,- extra per reis comfort vliegen. Dat is niet veel voor zo’n lange reis. Maar je ziet de prijzen omhoog gaan als er veel verkocht is.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Blue_flower
Berichten: 1922
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 22:06

Zonnetje81 schreef:
Blue_flower schreef:

Een snelle google zegt dat een vlucht naar Ibiza nog geen 3 uur duurt. Dat is dan echt niet te vergelijken met de vlucht naar Curaçao en is even vervelend maar vast wel uit te houden. Paar keer plassen en je bent er.


Mijn vriend is lang en het gaat over de vlucht van curacao. Dus ik ga er even naar kijken.


Sorry, las het verkeerd!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 22:45

Volgens mij stond er 285 terugreis en heenreis ook best wel wat voor de comfort. Dus dan zal het een duur geintje worden.

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:47

Moet de foto's nog sorteren maar ben net terug van 2,5 week Curacao.
We zaten in Papagayo bij de Jan Thiel baai maar zijn hoofdzakelijk richting westpunt boven Willemspark naar de strandjes en baaien geweest omdat die gewoon mooier (en rustiger) zijn.
Op sommige plekken is Curacao nu goed vergelijkbaar met een Party eiland. Mambo beach bijvoorbeeld, vind ik nu echt vreselijk. Maar dat is smaak natuurlijk.

Waar we zijn geweest.
* Directors Bay. Zo genoemd omdat dit ooit het prive strandje was van de Shell directie en bijbehorende elite.
Er staan wat parasols en bankjes maar verder is er niets. Dus eten en drinken zelf meenemen. Goede duikstek (links van het strandje ligt een mooie steile wand). De dropoff is dichtbij. En je kunt er ook mooi snorkelen.
* Richting Spaanse water is een marine haven waar grote boten en soms boorplatforms. Dat is ook een bekende duik- en snorkelstek. De meerpalen steken diep in het water en zijn begroeid met koraal. links daarvan ligt Tugboat bay een klein strandje. Daar ligt het tugbootje, een afgezonken sleepbootje op zo'n 5 meter diepte. Daar kun je ook leuk snorkelen onder begeleiding van veel vissen. Links van Tugboat Bay zie je het quarantainegebouw liggen. Het quarantainegebouw deed in de 19e eeuw dienst als observatorium. Scheepvaarders met koorts werden er verplicht in quarantaine opgenomen, uit vrees voor uitbraken van de zeer besmettelijke gele koorts. Het gebouw is vervallen. Inmiddels een ruine. Men zegt dat het er spookt.
* Voor het Papagayo beach hotel is een (gemaakt) strandje met een zoutwater bad om af te koelen. Links kun je een jet ski huren. Geen plek om te snorkelen.
* Daarnaast zit - op loopafstand van het Papagayo resort - Zest, Zanzibar Tinto en nog een paar restaurantjes langs de Jan Thiel Baai. Lekkerste om te eten vonden wij Tinto (shared dining concept). Op Zaterdagavond is het bij Zanzibar partytime.
*Op Mambo beach geweest (wilde mijn dochter graag een keer doen). Daar is niets om te snorkelen. Op vrijdag is het daar partytime.
*Bij Blauwbaai (Blue Bay) ligt een golfresort met strand. Voor toegang moet je wel betalen, NAF 15,00 (maar dan is je bedje gratis). Mooi zandstrand en ook leuk snorkelen. Bediening op het strand. Voor het restaurant 'savonds moet je wel reserveren. Je kunt ook op het strand dineren. Dan zetten ze tafel en stoelen en fakkels op het strand. Ook dat moet je uiteraard bespreken. De keuken is heel goed en de prijzen normaal.
*Kokomo Beach vond ik 1 van de leukste/mooiste snorkelstrandjes. Het strand sluit om 18:00 uur dus je kunt er niet dineren. Wel lekker lunchen.
*Karakter Beach lounge resort. Mooi strandje wel prijzig in het restaurant en drankjes.
* Verder naar boven bij Porto Marie (geen varkens op het strand gezien, alleen 1 toen we weer weg gingen op de parkeerplaats). En Cas Abau (Bon Bini Beach) Mooie strandjes om te snorkelen.
Voor Porto Marie en Kokomo Beach geldt dat je echt bijtijds moet gaan omdat er anders geen plek meer is.

Het meeste zijn we op de strandjes richting Westpunt geweest. Daar vind ik het ook het mooiste. De strandjes zijn rustig. Niet altijd is er iets om te eten dus eten en drinken mee nemen is handig.
Wil je op zeker schildpadden spotten? Ga dan naar Playa Piscado. De schildpadden komen daar af op het visafval dat door de vissersboten wordt meegenomen. Grote kans dan je daar een stuk of 10 schildpadden ziet. Tussen 1500 en 1600 is daarvoor de beste tijd. Bij Karakter, Blauwbaai en Grote Knip overigens ook schildpadden gespot.
* Bij Playa Forti zit een restaurant (links bij parkeerplaats) waar je van een klif in zee kunt springen/duiken. In het restaurant kun je ook prima eten en ca 30% goedkoper dan gebruikelijk.
* Playa Lagun was ook een heel knus klein mooi strandje en een heel mooie plek om te snorkelen. Je kunt op het strand ook niets te eten/drinken halen dus ook zelf meenemen is het advies. Het strand opkomend rechtsboven (bereikbaar via een trap vanaf het strand of gewoon via de parkeerplaats) zit wel een restaurant waar we hebben geluncht in gezelschap van een stuk of 11 leguanen waarvan er sommige zo brutaal waren om op je schoot te komen zitten kijken of er nog wat te halen viel.
Ten slotte zijn we nog bij Kleine Knip en Grote Knip geweest en bij Playa Kalki. Alle prachtige stranden en mooi snorkelen. En hebben we gekeken bij Watamula hole. Ook hier zelf eten/drinken meenemen. Bij Grote Knip zit wel een snackbar.

Er zijn nog veel meer mooie plekken waar we niet zijn geweest. 2,5 week is gewoon te kort tijd. De eerste dagen nog last van de jetlag en moet je wennen aan de niet aflatende warmte. Meestal lunchten we vrij laat en hadden s avonds dan geen trek meer in eten.
Leuke plekken om wat te eten zijn in Pietermaai De Heeren@Sea en Bij Blauw (goede keuken, wel prijzig)
Bario Urban Streetfood in Ottrabanda aan de haven is ook leuk en lekker.

Wil je een auto huren, huur die dan bijtijds, liefst nog als je in NL bent. Zeker in een drukke periode loop je de kans dat er gewoon geen auto;s te huur zijn. Zit je in de buurt van Jan Thiel huur dan bij Ruseler Car rental shop. Probleemloos en makkelijk geen creditcardreservering of borg betalen.
Download Maps,me uit de App Store voor offline routeinformatie.

Nog een (reis)tip. Zorg ervoor dat je kilo's in je koffer overhoudt. In NL geen probleem gehad met overgewicht, maar op de terugreis moesten we 7 kilo overgewicht bijbetalen (zo'n 100 dollar), terwijl we niets meer in de koffers mee hadden dan op de heenreis. Ik heb er meer mensen over horen klagen. Oplichters zijn t.

Wij reisden met KLM. Voldoende beenruimte voor een comfortabele reis. De terugreis was helemaal relaxt omdat het vliegtuig niet vol was en ik 3 stoelen ruimte had om een dutje te doen. Heb dus bijna de hele reis kunnen slapen.

Sure_lee
Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:46

Goede tips allemaal!
Wij gaan vandaag lekker mijn verjaardag vieren hier!

De afgelopen dagen even in Willemstad geweest maar daar snel weer weggegaan omdat het maar bleef regenen. Bij Playa Grandi scheen wel de zon. Echt fantastisch gezwommen tussen de schildpadden. Soms wel 5 tegelijk om mij heen. Lunch gedaan bij Sol food.
Ook nog even bij blue bay geweest.
Daarna mooi feestje meegepakt bij Zanzibar...rollend naar huis haha

Gisteren de meeste tijd doorgebracht bij tugboat beach. Het snorkelen daar is echt prachtig. Ontbijt gedaan bij pop's place en voor lunch naar Salt water.
Daarna nog gesnorkeld bij pirate bay. Daar wel wat enge vissen gezien haha waaronder een octopus.

Kleine impressie
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

WinSel
Berichten: 20567
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-21 15:19

Prachtige foto's, wauw! En gefeliciteerd met je verjaardag! Heerlijk om daar jarig te zijn haha *\o/*

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Anoniem

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:37

Surelee, zijn wij nou gewoon op dezelfde dag geboren? :+

Heerlijke foto's!

Ineke2
Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:44

Gefeliciteerd met jullie verjaardag *\%/*

Wat een heerlijke foto’s! Ik heb mijn 30ste verjaardag in Bali kunnen vieren. In bikini, dat is echt uniek :D

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sure_lee
Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:00

Ja een heerlijke plek om jarig te zijn!
Jij ook gefeliciteerd Relaxed!

Silly1972
Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:48

Gefeliciteerd Relaxed! Sure Lee heb ik al gefeliciteerd ;-)

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:29

Gefeliciteerd allen.
Ja je kan je een slechtere plek bedenken om je verjaardag te vieren. :D

Leuke foto's SureLee, 3e en 4e foto van boven Tugboatbeach. Op de 4e foto zie je het quarantainehuis op de top van de heuvel. Bij de 3 meerpalen (even erna) ligt de tugboat onder water.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-11-21 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:33

Octopussen eng? Nee, leuk :D

Gefeliciteerd.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:31

Ik heb geen octopussen gezien. Althans mogelijk wel 1 (kon er niet bij komen, want snorkelen). Zag alleen een kop met oogjes en sporen die heel goed gemaakt konden zijn door armen.
Verder wel squids gezien, een stuk of 10. Enkele baracuda's, grotere en kleine. koffervisjes, een puffervis. Veel schildpadden. Bij Kokomo Beach zag ik een hele grote vis. Leek wat op een haaitje alleen heb je die daar volgens mij niet. En het had een langere snuit. Lag te rusten onder tussen een paar rotsen en ik kon m helaas niet goed fotograferen door de golfslag. Nog een kleine murene en wat zeeslangetjes (grijs/witte en zwart witte). Verder natuurlijk de veel voorkomende vissen. Het is net of je in een groot aquarium zwemt, prachtig.

En... dolfijnen (in Dolphin Acadamy :D ). Mn dochter en ik hebben een snorkelsessie gedaan. Leuk omdat je de hele dolfijn ziet. De jongste van de 2 vrouwtjes dolfijnen waar we mee zwommen had erg veel interesse voor mijn onderwater cameraatje, We hadden het geluk dat we maar met zn 2-en waren.
Het is daar ook mogelijk om te duiken met dolfijnen in open zee.

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:34

We zijn ook naar klein Curacao geweest, maar daar was niet echt iets aan dus bespaar je de moeite. Het is niet echt mooi om te snorkelen en daar geen schildpad gezien ondanks de zogenaamde schildpad snorkel safari.
Voor het eten hadden ze wel hun best gedaan.

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:51

Babootje schreef:
Ik heb geen octopussen gezien. Althans mogelijk wel 1 (kon er niet bij komen, want snorkelen). Zag alleen een kop met oogjes en sporen die heel goed gemaakt konden zijn door armen.
Verder wel squids gezien, een stuk of 10. Enkele baracuda's, grotere en kleine. koffervisjes, een puffervis. Veel schildpadden. Bij Kokomo Beach zag ik een hele grote vis. Leek wat op een haaitje alleen heb je die daar volgens mij niet. En het had een langere snuit. Lag te rusten onder tussen een paar rotsen en ik kon m helaas niet goed fotograferen door de golfslag. Nog een kleine murene en wat zeeslangetjes (grijs/witte en zwart witte). Verder natuurlijk de veel voorkomende vissen. Het is net of je in een groot aquarium zwemt, prachtig.

En... dolfijnen (in Dolphin Acadamy :D ). Mn dochter en ik hebben een snorkelsessie gedaan. Leuk omdat je de hele dolfijn ziet. De jongste van de 2 vrouwtjes dolfijnen waar we mee zwommen had erg veel interesse voor mijn onderwater cameraatje, We hadden het geluk dat we maar met zn 2-en waren.
Het is daar ook mogelijk om te duiken met dolfijnen in open zee.

Jij hebt denk ik een tarpon gezien. Tarpoen schrijft men ook wel. Die lijken op een afstand wel op haaien, maar zijn het niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:20

Babootje schreef:
We zijn ook naar klein Curacao geweest, maar daar was niet echt iets aan dus bespaar je de moeite. Het is niet echt mooi om te snorkelen en daar geen schildpad gezien ondanks de zogenaamde schildpad snorkel safari.
Voor het eten hadden ze wel hun best gedaan.


Jij vond er niets aan, dat is iets anders ;)
Schildpadden is gewoon pech, wij hebben er beide keren echt meerdere gezien.

Janine1990
Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:33

Ik gok dat Babootje bedoelt dat je voor het duiken/snorkelen niet naar Klein Curacao hoeft te gaan :P Gezien de rest van haar bericht...

Babootje, ben je op Kokomo met Karel/Trunkdivers wezen duiken? Ook nachtduiken?
Daar zitten wel enorme tarpon's, volgens mij begreep ik dat ze heel erg op het licht af kwamen.

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:59

germie schreef:
Jij hebt denk ik een tarpon gezien. Tarpoen schrijft men ook wel. Die lijken op een afstand wel op haaien, maar zijn het niet.


Dat vermoeden had ik ook wel een beetje. Ik ben ze alleen nog maar op grotere diepte tegen gekomen tijdens het duiken. Niet zo ondiep in een hol. Dan denk je idd Sh*t een haai, tot je beter weet haha.

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:01

Janine1990 schreef:
Ik gok dat Babootje bedoelt dat je voor het duiken/snorkelen niet naar Klein Curacao hoeft te gaan :P Gezien de rest van haar bericht...

Babootje, ben je op Kokomo met Karel/Trunkdivers wezen duiken? Ook nachtduiken?
Daar zitten wel enorme tarpon's, volgens mij begreep ik dat ze heel erg op het licht af kwamen.

Tarpons gebruiken het licht van duikers om te jagen. Dat is aangeleerd gedrag, maar geef ze eens ongelijk, zo vang je veel gemakkelijker je vreten. Op Bonaire zijn ze irritant, want ze verpesten je nachtduik omdat je geen andere vissen meer ziet.

Klein Curacao om te snorkelen moet tegenvallen. Maar ja, het is ook wat je er van verwacht natuurlijk. Om te duiken is het leuk, maar niet heel bijzonder zegt men, door stormen veel beschadigd koraal. Ik ga het zien, want we hebben die dagtocht met de Mermaid geboekt. Er zit een grotje waar wel eens haaien liggen op 48m diepte. Dan moet ik 2 flessen meenemen en daar solo naartoe gaan, want de rest duikt niet zo diep. Misschien dat ik dat dan wel doe. Mits dat grotje te vinden is natuurlijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:04

Janine1990 schreef:
Ik gok dat Babootje bedoelt dat je voor het duiken/snorkelen niet naar Klein Curacao hoeft te gaan :P Gezien de rest van haar bericht...


Klopt :)

Janine1990 schreef:
Babootje, ben je op Kokomo met Karel/Trunkdivers wezen duiken? Ook nachtduiken?
Daar zitten wel enorme tarpon's, volgens mij begreep ik dat ze heel erg op het licht af kwamen.


Nee ik heb niet gedoken helaas dit keer. De Tarpon had ik idd gezien op Kokomo.
Het is jaren geleden dat ik mn brevet heb gehaald en dook alleen op de antillen. Ben daar inmiddels ook al jaren niet geweest. Had ook geen duikmaatje die mee kon en met een vreemd iemand vind ik het dan toch wat te spannend.

@ Germie @ Janine, de meeste vissen kan ik wel thuisbrengen maar deze had ik geen idee van. Weten jullie wat voor vis dit is? Was ook wel een flinke vis.

[ img ]

Janine1990
Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:05

Ik ben geen duiker, ook totaal geen verstand van vissen hoor.

Maar deze heb ik niet gezien, ook niet op de video's van de duiker waarmee ik daar was.

germie
Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:11

Grrr, het ligt op het puntje van mijn tong die vis. Het is een maanvisachtige, maar is het niet, zwemt ook zo, met die vinnetjes boven en onder wat zwabberen.
Ik zoek het straks even voor je op anders als het me nog niet te binnen schiet.
Ik moet er ook een foto van hebben, maar niet te vinden natuurlijk. GGRRRRR, stom dat ik de naam nu niet weet.

Hier nog wel wat van Bonaire, maar hetzelfde vind je ook op Curacao.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:16


Janine1990
Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:19

Kijk die Dolfijn ook blij kijken dan :')

Die knorhaan, ik dacht even een lionfish! Wat een apart beest!

Die puffervisjes zie je ook heel veel. Heb je ook steenvissen gezien? Of hoe heten ze ook? Die giftige vissen zeg maar...

Germie, de een na onderste is de tarpon toch?

Je hebt bij het snorkelen tussen het koraal ook die geweldige bijna zwarte visjes met wat lijkt blauwe lichtjes.. Wat zijn dat? Die vonden we prachtig! Maar buurman kon niet op de naam komen :+

Babootje
Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:19

germie schreef:
Grrr, het ligt op het puntje van mijn tong die vis. Het is een maanvisachtige, maar is het niet, zwemt ook zo, met die vinnetjes boven en onder wat zwabberen.
Ik zoek het straks even voor je op anders als het me nog niet te binnen schiet.
Ik moet er ook een foto van hebben, maar niet te vinden natuurlijk. GGRRRRR, stom dat ik de naam nu niet weet.

Hier nog wel wat van Bonaire, maar hetzelfde vind je ook op Curacao.

[ [url=m/eUkZua.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oGWla8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zKHHx5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bc7dCg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mnu3bq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AbVAKn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VuRP0C.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KnvCk9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ny6tpU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kijk, die foto's zijn even van betere kwaliteit!!
Die spotted eagle ray had ik ook zo graag nog gezien. Erg mn best voor gedaan, maar helaas. Ik heb vroeger op Kalki er een heel nest kleintjes van gezien.
Baracuda ben ik idd ook nog tegen gekomen.

Eens wat die vis betreft. Heb ook t idee dat een maan-achtige is. Met die rare naar achter staande vinnetjes.
De vis van foto nr 5 heb ik ook nog op een filmpje ergens staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dana02, Jara en 90 bezoekers