.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:27

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt


Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:00

Het is maar net wat je zelf prettig vind, zoals je zegt is het heel persoonlijk.
Ik ben vorig jaar (of was het alweer 2 jaar terug?) alleen een weekendje naar Antwerpen geweest. Ondanks dat ik een heel lief gezin heb, was ik er zó aan toe om een paar dagen alleen te zijn, te doen wat ik wilde zonder met iemand rekening te houden.
Ik heb een redelijk goedkoop hotel gekozen, ik was toch van plan de hele dag op pad te gaan. Daar had ik niet heel goed over nagedacht :+ Ik had namelijk niet bedacht dat als ik alleen uit eten zou gaan, ik veel minder lang zou zitten dan wanneer we samen uit eten gaan. Dat werd een nogal lange avond alleen op mn (krappe) hotelkamer. Heb heerlijk liggen lezen hoor, maar bijv een bad, of een iets fijner bed of stoel, was toch wel fijn geweest.

Ik had bewust een hotel gekozen in een wat levendigere buurt, zodat ik het niet vervelend zou vinden om 's avonds alleen over straat te gaan.
Alleen uit eten vond ik nog wel een dingetje trouwens, maar ik weet dat sommige mensen dat juist heel fijn vinden. Ik werd vooral door het personeel echt wel vreemd aangekeken, en ik kreeg mijn eten ook al na 10 minuten en meteen de rekening erbij >;) Maar goed, ik geloof dat ik dat ook gewoon niet zo getroffen had.

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:08

Doe wat je wil en waar je van houdt.

Ik ben een aantal jaren geleden alleen geweest. Ik had een huisje gehuurd in het bos en heb lekker gewandeld, in de zon boeken gelezen, bijgeslapen, op een terras gezeten. Heel chill, gewoon even niks en bijkomen en genieten.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:11

Ik reis regelmatig alleen! Van weekendjes weg tot hele reizen naar Afrika. Heb voor het werk ook veel gereisd, ook meestal alleen.

Slaapplaats:
- vaak hostels: gedeelde of kamer alleen. Voordeel: goedkoop, altijd midden in het centrum of andere goede ligging, altijd gezelschap, je leert extreem snel mensen kennen, makkelijk om activiteiten te boeken en veel info over wat te doen, vaak ook veel coole plekken om te chillen/loungen, makkelijk bij iemand aansluiten om te eten of wat te gaan doen.
- Hotel: mijn minst favoriete keuze. Te saai, veel te duur voor wat je krijgt, ligging vaak slecht, etc.
- huisje: leuk maar vaak veel te duur alleen. Wel ideaal als je eens echt alleen wilt zijn.
- b&b: kan heel leuk meevallen maar wel echt aandachtig uitzoeken wat je zoekt.
- AirBnb: vaak een hele goede optie met veel keuze. Ga je bij iemand thuis slapen of huur je een appartement of studio alleen. Ik heb een tijdje in Rome gewerkt en sliep daar bij een Italiaanse in huis en dat klikte zo enorm goed. Het moet maar net passen maar met goed foto’s kijken, reviews lezen en op voorhand chatten kun je veel uitzoeken.
- resort: keer gedaan in botswana. Luxe was ok, maar het concept ligt me niet.

Eten: zelf koken, snelle hap op straat, brasserie of sterrenrestaurant met alles erop en eraan: ik doe het allemaal net zo makkelijk alleen als met twee. E-reader mee en lekker genieten. Ik geef duidelijk aan als ik tijd heb en ook uitgebreid wil eten. Meestal heel fijn bediend. Heerlijk. Just me and the food :D

Activiteiten: wat ik graag doe plus wat ik met anderen zou doen. Hiken, hardlopen, geocachen, iets bezoeken, Safari, etc. Eigenlijk niet zo heel anders dan met twee. Indien niet mogelijk om iets alleen te doen boeken via een organisatie.

Dus ja waar heb jij zin in en waar wil je heen? Dan even kijken welke activiteiten je wilt gaan ondernemen en hoeveel tijd je nodig hebt. Ik trek zelf altijd rond overigens.

Edit: veiligheid vind ik als vrouw alleen wel een ding. Dus daar pas ik me op aan. Alleen met een huurwagen op pad doe ik enkel in vrij veilige plekken. Anders openbaar vervoer/shuttle/taxi etc. Ook qua over straat gaan en zo is het soms wat meer uitkijken maar dan heb ik het echt al over afrika en verre landen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:45

Zoals hierboven al gezegd: Bedenk goed wat je wilt. Ik heb al een aantal in-mijn-uppie backpack trips er op zitten. Maar: ik heb ook een aantal groepsreizen gedaan.

Begin bij de basis: Hoe ziet jouw ideale -alleen- vakantie er uit. Wat wil je doen, wat wil je gezien hebben, geproefd?, wil je tot rust komen (wellness?), hoeveel luxe wil je, hoe lang wil je. Visualiseer dat eerst voor jezelf.

Toen ik naar Mexico ging had ik een x-aantal plaatsen in mijn hoofd die ik wilde bezoeken en een aantal activiteiten die ik écht wilde doen. Mijn vervoer zou met OV gaan en om toch onder de mensen te zijn koos ik voor hostels (dorms). En qua eten: boekje mee en gewoon lekker in een restaurant gaan zitten :D En de rest: Dat kwam wel gedurende de dag :)

Je hebt de wereld aan opties. Letterlijk. Maar wat past bij jou? Hoe krijg jij een vakantiegevoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:58

Ik ga altijd alleen op vakantie en dat is juist het heerlijke eraan: je hóeft niets, behalve wat je wilt. Wil je een halve dag languit in je nest blijven liggen, doe je ding, wil je om 6 uur 's morgens een halve marathon gaan rennen, go for it, wil je in het meest luxe hotel dat je kunt vinden, jouw keuze, slaap je liever in een rieten matje ergens in een aftands hostel, your call. :D Niet teveel over nadenken; je bent op vakantie, laat het lekker los. :) Ik kies vaak, afhankelijk van hoe lang ik ergens naartoe ga, een paar dingen uit die ik wil doen/zien, maar zorg ook dat ik niet probeer om mijn dagen vol te proppen. Zo laat je ook nog ruimte voor spontane activiteiten, al dan niet met mensen die je ter plekke ontmoet, en voor ontspanning.

Als ik jouw voorbeeld aanhaal: twee nachten op Terschelling, dan zou ik persoonlijk dat paardrijden inplannen, misschien kijken voor een restaurant dat goed aangeschreven staat of iets bijzonders heeft, en verder ter plekke kijken waar ik op dat moment verder nog zin in heb. :)

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:03

Mkango schreef:
Als ik jouw voorbeeld aanhaal: twee nachten op Terschelling, dan zou ik persoonlijk dat paardrijden inplannen, misschien kijken voor een restaurant dat goed aangeschreven staat of iets bijzonders heeft, en verder ter plekke kijken waar ik op dat moment verder nog zin in heb. :)

Dit.

enne.... als je het geld er voor over hebt zijn er vast ook wel overnachtingen met faciliteiten als privesauna, jacuzzi etc te vinden. Lekker hapje mee, iets te drinken, boekje/netflix...

Als je jezelf iets gunt moet je het goed doen toch :)

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:33

Grappig, ik zit toevallig ook net te kijken om in juni een paar dagen alleen weg te gaan in Nl. omdat het vaccineren nog niet erg opschiet. En heb dezelfde dilemma’s als jij :+
Ga ik minder lang en wat luxer, bv met een jacuzzi/sauna op de kamer of wat langer en minder luxe. Ik ben zelf wel redelijk een luxebeestje dus het wordt het eerste denk ik.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:21

Ik heb voor volgende week een nachtje hotel geboekt met een sauna op de kamer, had daar zoveel zin in. Gewoon in de buurt, dus gaat me echt puur om die sauna, lekker relaxen. Lekker diner op de kamer nu, zin in.

Verder vind ik alleen op vakantie niks aan, ik ga zelf altijd met singlereizen, maar dat gaat nu ook lastig.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:43

Zelf heb ik inmiddels wel door dat groeps- of singlereizen me juist echt niet zo liggen. Voor mij had dat toch best een impact op de reis. Ligt niet aan de anderen maar gewoon aan mij. Dus dat laat ik zoveel mogelijk links liggen. Soms kan het niet anders bij sommige landen maar liever niet dus :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Texas02
Berichten: 4468
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 01:49

Ik ga vaker alleen weg, echt heerlijk! :) Ik ga zelf altijd in een B&B, ik ben echt graag op mezelf. Een hostel zou ik echt vreselijk vinden. Maar anderen vinden dat weer geweldig.. Echt luxe hoeft voor mij ook niet, ik heb het geld er niet voor over. Maar dat is dus echt heel persoonlijk. Dus even goed bedenken wat jij graag wilt :j

Vorig jaar was ik samen met mijn moeder op Texel, dat is ook een mooi eiland hoor! Daar wil ik ook een keer alleen naar toe.. Ik was al een keer alleen op Ameland, maar dat is toch echt veel duurder dan Texel. Voor mij is het een voorwaarde dat de auto mee kan, dus Terschelling valt voor mij af. Maar het is er vast ook mooi, de eilanden zijn echt prachtig!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:46

Bijna 20 jaren geleden een vakantie geboekt alleen naar Griekenland. Maar het zat mij niet lekker, helemaal alleen en wat doe je daar. Via een site contacten gezocht en op een gegeven moment een 3 tal dames gevraagd om mij te ontmoeten in Griekenland. Antwoorden, Nee, Nee, en toen antwoord, ik ben in dat en dat hotel. Een half jaar later woonden wij samen en zijn nog bij elkaar.

Kaatje_S
Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:08

Ik ben 1 of 2 jaar geleden (een week dacht ik) alleen naar Vlieland gegaan. Zat in een klein 2 persoons appartement. Niet zo luxe als een heel huisje, luxer dan op de camping.
Fiets gehuurd en gewoon lekker uit gaan waaien. Of als ik zin had gewoon een boekje lezen bij het appartement. Zat op de beneden verdieping, op de hoek, met een mini tuintje.
Ben ook gewoon alleen gaan lunchen of dineren, want ja, wil ook echt wel genieten en bediend worden. Niet elke avond, ook wel gewoon zelf gekookt hoor ;)

Ik vind het heerlijk, gewoon m'n eigen ding doen
1 avond naar de bioscoop gegaan.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya
Berichten: 5157
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:09

Ik ben eind maart heerlijk 2 weken alleen naar de wadden eilanden geweest <3

4 dagen vlieland, in landal vlieduyn, 2 persoons appartement. super dicht bij het strand en heerlijk genieten daar. en daarna door voor nog 8 dagen terschelling op landal schuttersbos. maar ik vond landal west terschelling een makkelijker locatie om dingen heen te gaan. Fietsje gehuurd. Meerdere strandritten geboekt en verder vooral genieten van rust en natuur.

Was echt heerlijk! Met niemand rekening houden. Omdat het appartementjes waren kon ik zelf koken en af en toe wat eten bestellen. supermarkten dichtbij. helemaal top

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:09

Mocht je wat langer op pad gaan en toch een beetje eenzaam worden, dan kan een privékamer in een hostel ook wel uitkomst bieden, zodat je eventueel wel in de algemene ruimtes kunt gaan zitten.

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:10

Annet_Dottie schreef:
Super tips al! Bedankt :D
Mijn planning is om naar Terschelling te gaan, ben er vorig jaar geweest en vond dat we eigenlijk te weinig tijd hadden en ik wil er in ieder geval nog graag paardrijden.
Ik ben zo gewend aan rekening houden met anderen, of ja met degene waar je dan samen mee gaat. Helemaal als diegene andere voorkeuren heeft dan jij ben je niet meer heel veel bezig met wat wil ik, wat vind ik lekker.
Ik wil in ieder geval dat als het heel vies weer is dat ik me kan vermaken, kan relaxen. Dus ja voor mij hoort een bad eigenlijk wel bij het ultieme vakantie gevoel, lekker relaxen. En het liefst met iets van sauna erbij maar dat mag nu toch nog niet open :P Echt gewoon doen waar ik zin in heb.
Misschien moet ik dat eerst eens bedenken en voor mezelf op papier zetten. Wat wil ik (doen). En wil ik dan voor 2 nachten 250 euro betalen aan een hotel. Enz :P

Bedankt voor de zeer bruikbare tips (ook voor evt in de toekomst :D )

Nou, daar kan ik wel wat mee :D Dat is heel concreet:
Hotel Paal 8 https://www.hotelpaal8.nl/

Maar vervolgens haak ik af. Al ga je een maand, dan nog verveel je je niet op Terschelling.
Zo zijn er minimaal 3 fatsoenlijke plekken waar je kunt paardrijden, er zijn allerlei kleine, leuke musea, West is gewoon leuk om te bezoeken, net als de andere plaatsjes.
Wat vindt JIJ leuk?

Maar wat je ABSOLUUT moet doen: fiets! Neem je eigen fiets mee of huur er eentje, dat is een keuze. Je auto meenemen is eigenlijk niet zinvol.
Ik ben twee keer met de auto op Terschelling geweest maar vervolgens heeft ie daar eigenlijk alleen van de boot naar het huis en weer terug gereden. Toch was dat zinvol: er pasten twee paarden in die auto :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:24

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:37

Volgens de VVV zijn er twee lokaties: https://www.vvvterschelling.nl/excursie ... k%20riding
Maar er zit ook nog een club die het met IJslanders doen: https://deprairie.wordpress.com/

Check even of Paal 8 (of andere lokatie van je voorkeur) een leuke aanbieding heeft voor overtocht plus overnachten. Dat heb ik enkele jaren terug gedaan voor een prijs waar je normaal net het hotel voor boekt (boot was dus soort van gratis).

Als je wil paardrijden, is het verstandig om vooraf even te bellen met de toko van je keuze in hoeverre het zinvol is om te reserveren.

Check daarnaast gewoon de VVV en kijk wat je leuk vindt om te bezoeken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:38

Fitzroy schreef:
Grappig, ik zit toevallig ook net te kijken om in juni een paar dagen alleen weg te gaan in Nl. omdat het vaccineren nog niet erg opschiet. En heb dezelfde dilemma’s als jij :+
Ga ik minder lang en wat luxer, bv met een jacuzzi/sauna op de kamer of wat langer en minder luxe. Ik ben zelf wel redelijk een luxebeestje dus het wordt het eerste denk ik.


Ik wil wel mee hoor. :+
En zeker luxe met jacuzzi op de kamer hoor! Lekker jezelf verwennen! Massage erbij boeken als dat al weer mag. Uitgebreid in badje bubbelen... ik word er nu al ontspannen van.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:26

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:
Grappig, ik zit toevallig ook net te kijken om in juni een paar dagen alleen weg te gaan in Nl. omdat het vaccineren nog niet erg opschiet. En heb dezelfde dilemma’s als jij :+
Ga ik minder lang en wat luxer, bv met een jacuzzi/sauna op de kamer of wat langer en minder luxe. Ik ben zelf wel redelijk een luxebeestje dus het wordt het eerste denk ik.


Ik wil wel mee hoor. :+
En zeker luxe met jacuzzi op de kamer hoor! Lekker jezelf verwennen! Massage erbij boeken als dat al weer mag. Uitgebreid in badje bubbelen... ik word er nu al ontspannen van.


Gezellig :j Van mij mag je mee. Waar wil je naartoe ;)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:35

Annet_Dottie schreef:
Ooh top, dankje!
Waar zou ik zo'n deal kunnen vinden boot + overtocht?
Yes helemaal goed. :D

Ik heb die aanbieding toen gewoon van de site van Paal 8 geplukt. Iets algemener werkt het vaak wel om gewoon Google erop los te laten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 00:58

1 nachtje kan al heel leuk zijn. Zelf vind ik het wel prettig om juist enkele nachten te gaan omdat het dan pas echt vakantie voelt :j

Ik dacht vroeger ook dat hostels niets voor mij waren! Gek genoeg ben ik steeds minder luxe gaan reizen met de jaren. Maar het is gewoon zoeken en durven. Inmiddels weet ik heel goed wat ik leuk vind en wat niet. De ene keer is een dormbed perfect, de andere keer toch een luxe kamer ergens.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brennie85, Forcalquier en 63 bezoekers