Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-21 14:45

Op dit moment is het plan om deze zomer richting Mostar te gaan. En dan wel met de auto :D

Het idee is 3 dagen over de bijna 2000 km te gaan doen. De groene kaart en doorgeven aan de verzekering wordt dan geregeld.

Zijn er tips wat absoluut een bezoek waard is?
We zitten eventueel aan Plitvice te denken als extra stop.

Natuurlijk willen we de stad Mostar bezoeken. En uiteraard wordt er ook gedoken. Voor de grotten ben ik al in contact met iemand. Evenals vulmogelijkheden van duikflessen.
Maar wat zijn absolute culturele aanraders of waar is de natuur gewoon echt een bezoek waard?

Tips zijn welkom.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Lizz
Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:31

Absoluut Dubrovnik, als je daar toch bent. Al zou ik niet in het hoogseizoen gaan, maar als je geen keuze hebt. Misschien valt het nu mee ivm corona.
Kravice watervallen, is in de buurt van Mostar. Jaren geleden geweest (5 jaar geleden ofzo), toen mocht je daar gewoon zwemmen en hebben we een heerlijk dagje gehad. Weet niet of dit anders is na die jaren.
Bij Plitvice mag je niet zwemmen.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Katja
Blogger
Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:40


DieL_Zor
Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:49

Ik ga mee met mijn bovenstaanders :) Kravice mocht je 3 jaar geleden ook nog zwemmen. Dubrovnik is ook erg mooi, in de zomer wel erg heet en druk (net als Plitvice).

Sarajevo heeft op mij ook een diepe indruk achtergelaten. Meer dan Mostar eigenlijk.
Laat je in beide steden meenemen op (georganiseerde) tochtjes met locals. Ze kunnen ontzettend veel vertellen wat de moeite waard is. In de omgeving van Mostar zijn ook plekjes in hele ode dorpjes waarbij je op de koffie bij oma kunt. Krijg je van alles te proeven. Heel leuk, maar daar zul je even ter plekke voor moeten rondvragen. Ik durf niet meer te zeggen hoe wie wat waar.

Qua Kroatië vond ik Split ook leuk en in Slovenië is Lake Bohinj een dikke aanrader. Hele mooie hikes ook daar.

Edit: bobsleebaan in Sarajevo bekijken is ook een aanrader. Mooie hike ook om er te komen.
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 30-04-21 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Travel_me
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:50

Ik zou ook zeker naar Sarajevo gaan, vond ik echt de meest bijzondere plek in de regio!

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:12

Ik sluit me aan bij Sarajevo. Geweldige stad.
Wij hebben een aantal jaar geleden in ruim 2 weken via oostenrijk, Sarajevo, mostar, krk (Kroatië) een rondje gedaan. Prachtige vakantie gehad. De meest bijzondere route ooit van Sarajevo naar mostar met de auto, langs prachtige groen-blauwe rivieren en wateren. Mooiste stuk van mijn leven denk ik. Totaal verliefd op Bosnië geworden toen

Spoiler:
Z1 + 5

RianneH
Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:35


"Een draver, is gaver" :D

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-21 16:01

Ok Sarajevo dus. En Kravice.

Ik ga het verslag later lezen. Nu niet thuis.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

mignonne2403
Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:09

Kravice zal ik wel van tevoren even uitzoeken, 2019 was het te gevaarlijk (te krachtige watervallen) dus mochten we er niet in, kregen toen te horen dat het plan was het ook te gaan afsluiten voor publiek..
Als je naar Plitvice gaat: zorg dat je daar tussen half 8 en 8 al bent 's ochtends, dan is het nog lekker rustig en veel mooier!
Qua activiteiten: ziplinen in Omis vond ik onwijs gaaf, weet niet of het je ding is natuurlijk.

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-21 21:37

RianneH schreef:
Wij zijn in 2016 in Bosnië geweest, hele fijne reis gehad en er een topic over gemaakt: [BEU] [FOTO] Bosnië & Herzegovina

Gelezen. Ziet er zeker mooi uit.

Wij zijn nu in de 'afrondende fase', oftewel, wanneer exact gaan we en welk hotel pakken we? En daarna gaan we de inhoud verder bepalen. Maar in ieder geval Mostar willen we vastleggen. Via welke weg we heen of terug rijden komt daarna.

Medugorje lijkt ons wel leuk om even te kijken. Maar kennelijk valt het nogal tegen. :+

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:28

Door Slovenie, kan ik je de plaats Bled aanraden en ook zeker een bezoek te brengen aan Lipica.
De rest is hierboven al genoemd, een bezoek aan Montenegro zou ik ook zeker doen mocht je die mogelijkheid hebben.

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 10:58

wendely schreef:
Door Slovenie, kan ik je de plaats Bled aanraden en ook zeker een bezoek te brengen aan Lipica.
De rest is hierboven al genoemd, een bezoek aan Montenegro zou ik ook zeker doen mocht je die mogelijkheid hebben.

Hotel is geboekt in Mostar. Bled ben ik al geweest jaren terug. Vond dat toch wat tegenvallen. Montenegro ga ik naar kijken, maar denk dat het te ver rijden is vanaf Mostar.
Op dit moment staan Mostar, Medugorje en Sarajevo in de planning. Op de terugweg als het kan nog duiken in Slovenie of Kroatie.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Goof
Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:04

Bled vond ik ook tegenvallen, absurd toeristisch inmiddels.
Ik weet niet hoe je gaat rijden, maar als je via Oostenrijk en Slovenië naar het zuiden gaat rijden is het wel de moeite waard om via de Vrsic-pas te rijden en dan de Soca-vallei te volgen.
Zuid Slovenië is veel minder toeristisch en heeft prachtige, oude dorpjes. Er zijn veel grotten ook, dat is jouw ding toch?

Katja
Blogger
Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:15

Bled was ook niet helemaal mijn plaats. Bovec vond ik wel heel mooi in dezelfde hoek met prachtige plekken om te wandelen en raften.

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-21 21:13

Goof schreef:
Bled vond ik ook tegenvallen, absurd toeristisch inmiddels.
Ik weet niet hoe je gaat rijden, maar als je via Oostenrijk en Slovenië naar het zuiden gaat rijden is het wel de moeite waard om via de Vrsic-pas te rijden en dan de Soca-vallei te volgen.
Zuid Slovenië is veel minder toeristisch en heeft prachtige, oude dorpjes. Er zijn veel grotten ook, dat is jouw ding toch?

Jaaaaa, GROTTEN :D

Ik ben bezig om op de terugweg toestemming te krijgen om in de grotten in Slovenie te duiken. Er is echter 1 gids die het regelt. Dus dat wordt proberen. In augustus doet hij het niet, alleen buiten het toeristenseizoen en dan is het weer afhankelijk van wel of geen regen.

Soca ken ik, ik heb daar nog op geraft. Je kunt daar ook canyoningen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Eleeke
Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:18

Sarajevo en dan daar met een gids de bergen in een dagje. Sarajevo was bijzonder Mostar veel minder.
Dubrovnik, hoewel toeristisch, ook de moeite waard. En onmisbaar als je game of thrones fan was
Wij hebben toen ook noord Albanië en Montenegro meegenomen, ook aanrader.

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-21 21:34

Eleeke schreef:
Sarajevo en dan daar met een gids de bergen in een dagje. Sarajevo was bijzonder Mostar veel minder.
Dubrovnik, hoewel toeristisch, ook de moeite waard. En onmisbaar als je game of thrones fan was
Wij hebben toen ook noord Albanië en Montenegro meegenomen, ook aanrader.

Klinkt allemaal leuk, maar ik vrees dat er dan te weinig tijd is. Het idee is om in ieder geval een week lang te gaan grotduiken in de buurt van Mostar. Dat is zeker niet toeristisch. Albanie lijkt me zeker ook mooi, maar dat is nog wel een eindje rijden helaas. En ook daar liggen grotten. Maar daar is bij mij in ieder geval helemaal nog niets over bekend. De infrastructuur om te duiken in Mostar is er verder ook niet, de plaatselijke politie wil die week flessen vullen voor duikers. Locals hebben de grotten wel belijnd. Maar het schijnt dat je wel exact moet weten waar je moet wandelen om bij een ingang te komen. Mijnen liggen er ook nog.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mostar met de auto via Slovenie en Kroatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-21 19:04

Inenting is voor mij in ieder geval geregeld. Geen gedoe met testen en andere onzin. Ben wel wat bang voor bijwerkingen (heb ik normaal nooit na een vaccinatie).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

SplashIsLief
Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 16:57

Al genoemde tips:
- Plitvice is echt prachtig, wel toeristisch
- Dubrovnik, mooi maar ook erg toeristisch. De weg van Dubrovnik langs de kust is echt prachtig!
- Split erg leuk > ook leuk om dan de boot te pakken naar Hvar en daar een scooter te huren en rond te rijden (of met je eigen auto)
- Sarajevo vonden wij ook heel indrukwekkend
- Bled - erg mooi rond het meer!

Voor ons was Mostar een beetje het einde van onze reis, maar mocht je verder willen gaan dan heb ik nog wel tips op deze route; https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/#mode= ... 2%7D+ver=3 / https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 689994&z=7

Ook leuk op de route heen of terug: Dagje Venetie

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

germie
Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-21 08:46

Bij Split kun je ook duiken, dat wordt dan geen scooter huren ;) Duikers zitten soms liever onder water dan boven water, best erg eigenlijk. :P Maar goed, als je er toch bent kun je altijd 's avonds daar nog even rondwandelen. Dat is dan wel een leuk idee.

We zijn nog niet bezig met de verdere invulling, de week in Mostar wordt verder geregeld. Sarajevo staat ook op het lijstje, al is het maar om even een avondje te wandelen na het duiken. Als het kan willen we via Slovenie terug om daar nog in grotten te duiken. En als dat niet lukt in Kroatie een paar wrakduiken.

Het moet nu wel doorgaan, ik ben dood en doodziek geweest van die inenting, 2 dagen echt koorts, spierpijn, misselijk, koude rillingen, enz. En daarna nog 3 weken doodmoe. Ik lijk er nu pas weer een beetje overheen. Echt niet normaal. Het bij positief getesten op bezoek gaan heeft niet geresulteerd in zelf iets merken of ziek worden (dat had mijn voorkeur, en toen begonnen ze ook nog dat alleen positief getest zou gelden en ik test niet uit principe omdat ik zelf bepaal wat gezond zijn is en niet een ander, en niet een antistoffenonderzoek), dus daarom maar die vaccinatie gehaald. Maar nee, leuk was het echt niet.

Dus nu moet het wel doorgaan. Zin in. :D De 'bruidssuite' is gehuurd in een hotel (even serieus, het heeft niets met trouwen te maken, maar we wilden gewoon de grootste kamer op de begane grond om duikspullen in uit te kunnen stallen om te drogen, en de prijs was niet veel hoger dan een gewone kamer, dus we hebben een familiekamer geboekt, maar het heeft de bijnaam bruidssuite gekregen in de groep). Als je reist met zware duikspullen probeer je altijd op de begane grond te zitten. Het liefst met een terras of stuk tuin. En ook dat lijkt hier gelukt. Huisjes hadden ze niet op loopafstand van de beroemde brug. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carmen1987, GrapeshotBot, SentiBot en 155 bezoekers