[FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 08:07

Een paar weken geleden was het eindelijk weer tijd om in een oude mijn te gaan duiken. Individuell Sport was in Duitsland weer toegestaan bij sportlocaties. We hadden uitgerekend dat het net zou kunnen om binnen de avondklok heen en weer naar Sauerland te tuffen en 2 duiken te maken. Als het net niet zou lukken, dan zou het pech zijn, maar deze dag moest gewoon plaatsvinden.

Dus om half 5 's morgens zaten we in de auto. Met de eigenaar van de mijn hadden we afgesproken dat ik hem een half uur voor aankomst zou bellen zodat hij het hek los kon maken en we geen tijd zouden verliezen wegens de race tegen de avondklok.

Het betreft een paar duiken in een oude lijsteenmijn. Tussen 1863 en 1990 is deze mijn in bedrijf geweest. Je ziet ook duidelijk 2 verschillende gedeelten. Rechtsaf is met de hand (en dynamiet) uitgehouwen, linksaf machinaal. Linksaf zijn de tunnels egaler en veel breder. Wij besluiten het oude gedeelte in te gaan, dat is af en toe krap en dat is leuker en mooier.

Om 9 uur lagen we in het water voor de eerste duik. De diepte is 34m en dat betekent dat we een decoduik gaan maken. De maximale duiktijd is afgesproken op 90 minuten wegens de watertemperatuur.

Meerdere mijnen hebben beneden bij de ingangstunnel (Bremsberg) een kruisje hangen. Ook in de tijd dat iets nog in bedrijf was, was bekend dat het werken niet altijd veilig kan zijn.

Afbeelding

We gaan de eerste duik door een paar mooie ijzeren tunnels naar diverse 'Abbauten'. Dat zijn grote ruimtes. Op diverse plaatsen ligt er nog rails van de mijnkarretjes.

Dit is mijn favoriete shot van de dag:

Afbeelding

Dit is de smallere tunnel in deze mijn, ga je linksaf, dan ligt er een soortgelijke bredere tunnel, die noemen ze de 'Barbara tunnel'. Veel gangen krijgen een naam.

Afbeelding

Oude mijnen zijn interessant indien met ze niet leeggehaald heeft, dus alles heeft laten staan aan machines, buizen, afval, enz.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tweede duik gaan we langs de springkammer en we gaan naar de 'Aufenhaltraum' (kantine).
Even voor de duidelijkheid, de kantine is zo'n klein hokje dat je als duiker er niet naar binnen gaat, alleen even binnen kijkt, relaxed pauze houde lijkt mij er niet bij:

Afbeelding

Oud ijzer:

Afbeelding

Afbeelding

En nog een stuk opgemetselde tunnel met rails:

Afbeelding

Nog meer buizen en oud ijzer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na 2 duiken zit de dag er weer op. Van voorjaar is hier niets te merken, we hebben nog gewoon sneeuw. Normaal eindigen we deze dag met ergens een Schnitzel mit Pommes, maar nu moeten we het doen met een 'Pommesbude' en op minstens 50m van het verkooppunt in de auto opeten.
Een stukje sfeer mist er dus wel. Maar het duiken is zoals het hoort te zijn.

Ik ben net iets voor 9 uur weer thuis. Moe en voldaan.

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:21

Dat ziet er gaaf uit! Heb je de plattegrond dan in je hoofd of kun je er niet verdwalen? Ben wel benieuwd wat je dan allemaal aan backup mee neemt? Ook een extra masker bijv?

Botervlootje

Berichten: 211
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:21

Jeetje wat gaaf! Lijkt me wel spannend hoor, voel je je niet onwijs opgesloten in zo'n mijn? :oo

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:24

Wat gaaf (en doodeng :)) ) wel gaaf om op deze manier toch eens een beetje mee te maken!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 08:35

Bokker31 schreef:
Dat ziet er gaaf uit! Heb je de plattegrond dan in je hoofd of kun je er niet verdwalen? Ben wel benieuwd wat je dan allemaal aan backup mee neemt? Ook een extra masker bijv?

Van deze mijn is een plattegrond, die is eigenljk gemaakt door de duikers en wat er nog aan oude documentatie was. Dat is leuk, maar onder water ben je direct de orientatie kwijt.

Een grotduiker gebruikt een gidslijn. Zonder gidslijn kom je een grot of mijn nooit meer uit. Elk jaar sterven er mensen in een zgn. 'overhead environment' omdat ze denken dat ze zonder gidslijn de duik kunnen maken.

Een grotduiker heeft per persoon 3 lampen bij zich: een mainlight en 2 backuplampen. Daarnaast duikt een duiker met een dubbelset voor 'redundancy', moet getraind zijn in het bedienen van de kranen. Zelf dook ik met een rebreather, en heb dan dus geen bellen, maar voor noodgevallen heb ik dus ook nog flessen bij me (op de foto's zie je 1, de andere is afgelegd op een strategisch punt waar je op de terugweg weer langs komt).

Verder heb je een mes bij je, soms een backupmes, diverse spooltjes met touw om een lijn te repareren of om een lijn met een andere lijn te verbinden zodat je altijd weer de uitgang kunt vinden, pijltjes en cookies (dit zijn ook markers om je uitgang weer terug te vinden), een backup masker, een boekje met watervast papier om onder water in geval van nood te kunnen communiceren, en je moet hier absoluut training in gehad hebben.

Verder zijn er gasregels, je komt altijd met minimaal 1/3 van je gas boven, dus niet met de 50bar zoals je als sportduiker leert. Hier is het 1/3 of meer. Bij een team van 2 duikers kun je beter nog conservatiever plannen.

Ik ben dus ook instructeur voor grotduiken, ja, waarom een Nederlander cave instructeur wil worden in een land zonder grotten weet ik niet. :+ Maar dit is dus mijn passie. 10 jaar geleden heb ik leren grotduiken in Thailand en toen was ik om. Het was op dat moment gewoon een avontuur van het geld omdat de spaarloonregeling vrij kwam, maar ik bleek het leuk te vinden. :Y) En normaal ga ik een paar keer per jaar naar Frankrijk om daar in de grotten te duiken, en dan ook nog 1 keer per jaar naar Mexico. Als instructeur moet je minimaal 20 eigen grotduiken maken om je papieren in orde te houden, dat is vorig jaar gelukkig wel gelukt ondanks dat ik niet naar Mexico geweest ben. Mijnduiken tellen ook mee.

Mijnen zijn leuk omdat je dus gewoon in een stukje geschiedenis zwemt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:43

Zo hee, wat een scherpe en heldere foto's!
Is het water daar zo helder of heb je een nieuwe camera?
Ik word acuut claustrofobisch van je foto's, maar vind het wel heel interessant om te zien en lezen!
Leeft er verder niets in de mijnen qua waterdieren/vissen?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:50

Ooooh dit lijkt me doodeng :=
(Maar ik vond snorkelen al spannend :+)

Maar ook zo gaaf! Prachtige foto's :D

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:17

Het ziet er eigenlijk verbazinkwekkend kleurrijk uit daaronder...

Wel cool zo een inkijkje in de wereld van duiken in een mijn... (je zult mij er in ieder geval niet aantreffen :D haha)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 09:21

Cayenne schreef:
Zo hee, wat een scherpe en heldere foto's!
Is het water daar zo helder of heb je een nieuwe camera?
Ik word acuut claustrofobisch van je foto's, maar vind het wel heel interessant om te zien en lezen!
Leeft er verder niets in de mijnen qua waterdieren/vissen?

Het water is er helder (ook niet overal, maar dan fotografeer ik niet. :D ).

Ik heb een Olympus OMD EM1 MK2 waar ik deze foto's mee gemaakt heb. En dan een Panasonic 8mm fisheye lens.

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:49

Kan me voorstellen dat je een hele zooi back put materiaal mee neemt. Dan lijkt het me fijn als je dichtbij kunt parkeren. Maar wat als je droogpak lek gaat doordat je wat te dicht langs wat scherps hebt gezwommen?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 19:52

Bokker31 schreef:
Kan me voorstellen dat je een hele zooi back put materiaal mee neemt. Dan lijkt het me fijn als je dichtbij kunt parkeren. Maar wat als je droogpak lek gaat doordat je wat te dicht langs wat scherps hebt gezwommen?

Gelukkig zijn de pakken wel zo dat die kans niet zo groot is. Maar als het gebeurt, dan word je koud. Ik heb een vrij goed isolerend onderpak, maar dan is het wel gewoon einde duik. Een volloper van mijn pak heb ik wel een paar keer gehad, niet in een grot gelukkig.

Anoniem

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:01

Als ik ooit de moed verzameld heb, kom ik bij je in de leer. :') Tot die tijd beperk ik me wel tot visjes kijken in warm water (waar ik ook al in doodvries zonder wetsuit :brr: ). Je foto's zijn weer prachtig!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:28

Ronduit prachtige foto’s! Zo surrealistisch hoe jullie door die mijn zweven. Lopen alle mijnen mettertijd vol?

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:34

Jezus wat weer paasei gave foto's !
Ik krijg echt weer kriebels om het sportduiken weer op te pakken alleen die kosten alweer :+

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:43

poes schreef:
Ronduit prachtige foto’s! Zo surrealistisch hoe jullie door die mijn zweven. Lopen alle mijnen mettertijd vol?

Vele wel, zeker als de pompen uitgezet worden. Het hangt natuurlijk wel af van het grondwaterpeil.

Maar vaak gaan ze immers de diepte in, dus vroeger werd er gepompt.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:49

Weer supergaaf.

Ik sla zelf toch even over. Doe mij maar gewoon duiken. Maar wel retegaaf

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:55

Zoals altijd weer super interessant om te zien! Prachtige foto's :D

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: [FOTO]Dagje mijnduiken Sauerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:03

Súper interessant en gaaf om te zien! Mij krijg je niet mee maar geniet wel mee van je foto’s!