Scandinavisch fietsvraagje: hoe kom ik van Zweden naar Denemarken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Scandinavisch fietsvraagje: hoe kom ik van Zweden naar Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-24 12:56

Beste mensen,

Ik heb jullie vorig jaar laten meelezen met mijn fietsvakantie naar Denemarken en IJsland. Dat was geweldig en dat veel Bokkers het ook zo gretig lazen maakte het nog leuker.

Dit jaar heb ik iets minder extreme plannen, maar ik wil nog steeds naar het buitenland. Ik denk erover om eerst naar Duitsland en Polen te gaan, dan met de boot over de Oostzee naar Zweden, en dan via Denemarken weer terug.

Er is echter één probleempje. In Zweden schijn je niet met de trein op de fiets te mogen. Dat is al heel lastig als je een keer pech hebt, maar helemaal een probleem als je, zoals ik, van Malmö naar Kopenhagen wilt. Sinds de vaste verbinding tussen die twee steden er is gekomen, vaart daar geen veerboot meer. Je kunt alleen over de autosnelweg of met de trein oversteken. En dat wordt een probleem als je noch over de weg, noch in de trein je fiets mag verplaatsen?

Zijn er mensen die dit ooit gedaan hebben? Is het traject van Malmö naar Kopenhagen misschien een uitzondering, omdat het daar niet anders kan (of omdat fietsland Denemarken wél fietsen in de trein toelaat)? Zo niet, dan kan ik altijd nog de overtocht van Helsingborg naar Helsingør nemen, maar mijn voorkeur heeft dat niet.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)


Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Scandinavisch fietsvraagje: hoe kom ik van Zweden naar Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:00

Suliko heeft volgens mij iets soortgelijks gedaan/gepland. Lees in haar topic zo snel iets over de Flixbus met fietsplek. Maar wellicht dat je in haar topics/via PB wel meer informatie kunt krijgen :)

Dorien66
Berichten: 1633
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:03


instagram: @dorien_66

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Scandinavisch fietsvraagje: hoe kom ik van Zweden naar Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-24 13:19

Suliko was natuurlijk ook de eerste aan wie ik dacht bij dit topic. Ik heb haar ge-pb'd met de vraag of ze hier kan antwoorden. Dan hebben andere fietsers met gelijkaardige plannen er ook nog wat aan.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:37

De meeste treinen die van Kopenhagen naar Zweden gaan zijn deel van Öresundståg, en daar mag je (blijkbaar) gewoon je fiets mee de trein in nemen :) Wel met een speciaal fiets ticket. Mijn ervaring met de Öresundståg over de brug, is dat het vaak echt best wel druk is, dus plan je reis goed van te voren in.
https://www.oresundstag.se/en/travel-in ... /on-board/

Hoe het met andere maatschappijen zit weet ik niet zo. SJ is de NS van Zweden, en dan zijn er uiteraard nog een handjevol lokale maatschappijen, maar ook voor die lokale maatschappijen kan je via SJ een ticket boeken.

Tussen Helsingör en Helsingbor gaat nog wel een pond, maar dan kom je ook wel direkt op een hele andere plek in het land aan :D Maar ik vind imo zelf de omgeving rondom Malmö echt heel saai, en vooral heeeel veel wind, dus het kan wellicht ook wel leuker zijn om meer noordelijk het land uit te komen :) edit: ik had niet je hele OP gelezen :') Dus je wist al van de pond af :))
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 05-02-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth
Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:40

Hier staat dat je fiets wel mee mag in het middelste deel. Er staat alleen dat je geweigerd kunt worden als het te druk is, dus ze adviseren om niet in de spits te gaan met de trein.

Voor DSB moet je trouwens een speciaal treinkaartje hebben voor je fiets.


[ img ]

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Kimddddd
Berichten: 459
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:41

Wil je ook nog een grote stuk van Denemarken mee pakken ? Dat is de boot van Greena naar Halmstadt een aanrader. Niet duur en binnen 4,5 uur over. Je kunt ook eventueel een kamer boeken en ze hebben heerlijke douches en bedden :) Dus dan gelijk fris en fruitig.

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:50

musiqolog schreef:
Suliko was natuurlijk ook de eerste aan wie ik dacht bij dit topic. Ik heb haar ge-pb'd met de vraag of ze hier kan antwoorden. Dan hebben andere fietsers met gelijkaardige plannen er ook nog wat aan.


Hier ben ik! :wave:

Deze brug ben ik overgegaan met de flixbus, dus daar zou je naar kunnen kijken. Het enige probleem is dat als je de flixbus voor zo’n klein stukje pakt (Kopenhagen - Malmö), je alsnog ver van te voren moet boeken. Ik nam natuurlijk de flixbus vanaf Utrecht helemaal naar Stockholm. Fietsen met een deadline om iets van vervoer te halen is niet heel prettig.

Maar ik heb me eerder in deze brug verdiept om er met fiets overheen te kunnen. En er zijn wel een aantal opties (sommigen van horen zeggen):
- De fiets in de trein in Zweden ligt ingewikkeld, ik heb vooral gehoord dat het bij SJ treinen lastig is. Er gaat een Deense trein van Kopenhagen naar Malmö en een aantal andere Zuid-Zweedse steden, de Öresundståg, daar mag je fiets in mee. Is wel een drukke trein, dus een goed tijdstip en van te voren een ticket reserveren voor jezelf + fiets is aan te raden. Al staat me ergens bij dat je fietstickets ter plekke op het station moet halen. Dat durf ik niet met volle zekerheid te zeggen. Deze trein kan je dus ook pakken vanuit Zweden.
- De lokale buslijn schijnt in Zweden soms ook fietsen mee te nemen, als het rustig is. Van horen zeggen. In Noorwegen is het mij en anderen wel gelukt om op de lokale bus (dus niet de snelbussen, die heb je ook) de fiets mee te nemen.
- Wat andere mensen al zeiden, het pondje van Helsingborg naar Helsingør pakken. In fietsgroepen werd dit ook aangeraden als een mooie route om erbij te nemen. In de buurt van Rydebäck is er een wildkampeerplaats, daar kan je eventueel overnachten voor je het pondje in de ochtend pakt.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

fresley
Berichten: 2291
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:37

Zoek eens op via Facebook. Zweden forum. Genoeg mensen die voor elkaar wat willen betekenen, wie weet kan je via daar iemand vinden die je fiets mee wil nemen. En jou misschien ook ;)

juliedo24
Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Scandinavisch fietsvraagje: hoe kom ik van Zweden naar Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:46

Mijn vriend is een aantal jaar geleden vanuit Duitsland naar Zweden gefietst. Hij raadt aan om over Duitsland te gaan ipv Denemarken, hij had de ferry van Travemünde naar Malmö genomen. Zo te zien gaat die ook nog :)

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-24 12:30

Ha, bedankt Suliko voor het komen opdagen en iedereen voor het reageren!

Als er inderdaad zoveel opties zijn, ga ik me niet al te veel zorgen maken. Dan zoek ik het voor vertrek wel nader uit en neem ik kort voor Malmö mijn definitieve beslissing.

Het pontje bij Helsingborg blijft een optie, al wil ik ook Malmö zien. En Lund niet te vergeten, met zijn mooie centrum. (Desnoods ga ik daarna nog naar het noorden.) Van Malmö naar Duitsland is voor mij geen optie. Ten eerste kom ik op de heenweg al uitgebreid langs de Duitse Oostzeekust (vooral de oude DDR). Ten tweede neem ik heen al een pont die de hele dag over een overtocht doet. Ten derde wil ik echt wel Kopenhagen zien, waar ik nog nooit geweest ben. Dan ga ik daarna via de eilanden wel weer naar Rødby, waar je alsnog naar Duitsland oversteekt. (Ook daar zijn ze trouwens met een tunnel bezig, dus zolang het nog kan neem ik de pont maar.)

Tips en ervaringen blijven natuurlijk welkom - ook als ik straks mijn volgtopic begin (want dat komt er heus wel, beste fans :D ).

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:48

musiqolog schreef:
In Zweden schijn je niet met de trein op de fiets te mogen.

Dat lijkt me sowieso best wel uitdaging :+ !


Leuke plannen! Alvast veel plan- en fietsplezier!

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-24 12:53

Roodvos schreef:
musiqolog schreef:
In Zweden schijn je niet met de trein op de fiets te mogen.

Dat lijkt me sowieso best wel uitdaging :+ !


Leuke plannen! Alvast veel plan- en fietsplezier!

O jeetje, had ik zó slecht geslapen toen ik die OP schreef...? :o

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:17

Ik ga de oversteek Kopenhagen naar Malmö maken met de vouwfiets.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aman2002, DexterM, Domi_94, DotBot, Fly_high, gillian, JackAebe, JudithO, Ladypronk, manonutjuh, nonosb, RenskeFrea, Sterrendief en 65 bezoekers