Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-21 11:43

April 2018. We hebben een tuin met huis gekocht waarvan ik zeker wist dat dit de plek zou zijn waar we oud gingen worden.

Het is ook echt een fantastische plek, met mogelijkheden te over.

We hebben een voedselbos aangelegd, huis gerenoveerd, schuilstal gebouwd, we gaan nog een schuur (lees mini huisje / kantoor) bouwen.

Maar... Het jeukt. De droom van emigreren die we dachten vervangen te hebben met deze plek in Brabant, blijkt toch nog aanwezig te zijn.

Het is hier in Nederland zo druk. Zeker nu met corona, zoveel meer volk dat er langs komt, en dan vooral ook quads, motorcross en 4x4. Ik heb de diagnose autisme vorig jaar gekregen en daarmee zijn wel wat dingen op hun plek gevallen. Oa mijn aversie tegen herrie.

Dus, we gaan toch op zoek. Maar waar?

Portugal? Spanje? Zuid Frankrijk? Of toch nog ergens anders?

Ik ben vooral dus benieuwd naar mensen die geëmigreerd zijn en waarom je voor die plek gekozen hebt.

Wat zoeken we?

Glooiend landschap, met bos en wat velden afgewisseld, niet in de bergen

Geen (bos) brand gebied

Minimaal 400 meter rondom geen buren

Vruchtbare grond, bij voorkeur meer richting zand, geen klei

Ik wil oa sinaasappels en mandarijnen kunnen kweken, dus wel wat warmer om de winter (geen sneeuw), maar niet elke dag regen. Beetje mediterraan /subtropisch klimaat, ik wil weer een voedselbos gaan aanleggen

In de zomer niet elke dag 40 graden

Voldoende regenwater, of uit bronnen /meertje /rivier

Mooi kunnen paardrijden

Goed internet mogelijkheid! Anders wordt het lastig werken.

Max 3u vliegen naar Nederland met (normaal gesproken) regelmatige vluchten

Geen eiland, ik moet voor mijn gevoel naar Nederland kunnen rijden

Betaalbaar, voor 350.000 een woning kunnen kopen met minimaal 5ha grond en de woning af, als voorbeeld.


Plan is om dit en volgend jaar op verkenning te gaan welk gebied we willen gaan zoeken. Ondertussen flink sparen.


rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:45

Ik volg graag even :)
Wij willen naar Duitsland toe maar misschien komt er nog wel wat betere voorbij haha

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:46

Ik volg, zou dit jaar in de winter richting Italië gaan om te kijken hoe het dan is, maar ja corona...ook Portugal en Spanje komen in aanmerking. Ik zoek ongeveer hetzelfde, betaalbaar, meer rust, ruimte en natuur, graag in de omgeving van bergen, meer zonuren in de winter.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-03-21 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

pien_2010
Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:47

[HK] Emigreren? Natuurlijk!

Misschien beter om je vraag hier te stellen. Want dit zijn mensen die geëmigreerd zijn , of besloten hebben om niet te gaan emigreren, of die bezig zijn met emigreren.
Leden van dit topic wonen in Frankrijk, Duitsland, Australië, Africa, Spanje ea landen.

mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:46

Glooiend landschap, niet al te ver van Nederland, meer rust, mooi kunnen paardrijden.
Dan zou ik naar Luxemburg gaan :)
Alleen de temperatuur is misschien niet wat je precies zoekt, maar buiten dat is het prachtig daar.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:57

Barbet schreef:
Glooiend landschap, niet al te ver van Nederland, meer rust, mooi kunnen paardrijden.
Dan zou ik naar Luxemburg gaan :)
Alleen de temperatuur is misschien niet wat je precies zoekt, maar buiten dat is het prachtig daar.


Ik denk dat je met het vooropgestelde budget en het land erbij er niet gaat komen in Luxemburg :=


Altijd interessant zulke topics, ik lees dus graag mee ! :D

Ik weet wel waar ik heen wil, maar er zijn een paar dingen waar ik nog te hard over twijfel. Dus dan nog maar even niet.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:04

Ik kan me niet wachten om me echt wat meer te gaan oriënteren dus ik hoop dat we snel weer de grens over mogen

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:07

Ik vraag me wel altijd af hoe ik ga voorkomen dat ik wordt opgelicht, een bedrijf kan nog zo betrouwbaar over komen, maar je ziet toch zo vaak in ik vertrek dat er bijvoorbeeld toch gedoe is met de hypotheek, de staat van het huis, iets wel of niet mogen bijbouwen etc

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:11

moonsparkle schreef:
Ik vraag me wel altijd af hoe ik ga voorkomen dat ik wordt opgelicht, een bedrijf kan nog zo betrouwbaar over komen, maar je ziet toch zo vaak in ik vertrek dat er bijvoorbeeld toch gedoe is met de hypotheek, de staat van het huis, iets wel of niet mogen bijbouwen etc


Volgens mij is het gewoon heel erg belangrijk dat je de taal beheerst van het land waar je heen wil. Voorkomt al veel communicatieruis :D

En je goed inlezen in de wetgeving wat betreft stedenbouw en agrarische toestanden. Niet meteen het leukste en makkelijkste werkje, maar dan kom je toch enigszins goed beslagen ten ijs.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-21 14:16

Sowieso is het altijd een goed idee om iemand in te huren waarvan je via via (die je kent) gehoord hebt dat die er verstand van heeft.

We hebben tot nu toe nog geen haast, maar ik weet ook dat als we iets een goed idee vinden, het meestal niet extreem lang duurt voor uitvoering :+

We proberen om het uit te stellen tot over 4 jaar. Ik kan je tegen die tijd zeer waarschijnlijk vertellen dat we dat niet gehaald hebben :+

Barbet schreef:
Glooiend landschap, niet al te ver van Nederland, meer rust, mooi kunnen paardrijden.
Dan zou ik naar Luxemburg gaan :)
Alleen de temperatuur is misschien niet wat je precies zoekt, maar buiten dat is het prachtig daar.

Luxemburg is te koud voor mijn plannen, en ook voor mijn wens om het in de winter niet zo koud te hebben :')

Ik loop nu als het richting 0 graden en kouder gaat, al met mijn accu sokken aan als ik de hele dag buiten bezig ga zijn :P

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:22

Pandora2 schreef:
moonsparkle schreef:
Ik vraag me wel altijd af hoe ik ga voorkomen dat ik wordt opgelicht, een bedrijf kan nog zo betrouwbaar over komen, maar je ziet toch zo vaak in ik vertrek dat er bijvoorbeeld toch gedoe is met de hypotheek, de staat van het huis, iets wel of niet mogen bijbouwen etc


Volgens mij is het gewoon heel erg belangrijk dat je de taal beheerst van het land waar je heen wil. Voorkomt al veel communicatieruis :D

En je goed inlezen in de wetgeving wat betreft stedenbouw en agrarische toestanden. Niet meteen het leukste en makkelijkste werkje, maar dan kom je toch enigszins goed beslagen ten ijs.


Ja maar heel eerlijk in Nederland is het soms al hokus pokus als het gaat om aktes, hypotheken en notarissen. Natuurlijk zodra we eruit zijn waar we heen willen gaan we direct met de taal aan de slag, maar het blijft wel een dingetje.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:46

Met jouw wensen denk ik aan Portugal.

Wat je niet zelf kan moet je voor betalen.
Ook in eigen land kun je opgelicht worden, dus zorg ten eerste voor de juiste verzekeringen en betaal een goede bemiddelaar, ookal klinkt dat duur.
Je kunt het huis door 2 onafhankelijke bouwbedrijven laten taxeren op zwakke punten en dan zie je vanzelf of dat een beetje overeenkomt.

Je kunt natuurlijk ook ergens eerst gaan huren en vanuit daar zoeken, dan heb je veel meer mogenlijkheden om je echt goed te orienteren.

sterregoud
Berichten: 1799
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:51

Portugal spreekt mij ook aan, maar die taal vind ik heel lastig.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:53

Wij willen in de toekomst graag emigreren naar Zweden. Natuurlijk een hele andere kant op dan jullie, dus wat dat betreft heb ik niet zo heel veel te zoeken in dit topic :') Maar in het kader van emigreren las ik laatst wel een hele mooie uitspraak, die ik ook hier wil delen:
Je moet niet niet willen emigreren omdat je uit Nederland weg wil, maar je moet emigreren omdat je naar een bepaalde plek heel graag toe wil.

Ik vond dat een hele treffende uitspraak. In elk land en op elke plek zijn namelijk wel dingen die niet/minder fijn, goed of prettig zijn. Ik zou daarom vooral heel goed zelf research doen en eropuit trekken om landen en gebieden te bezoeken, om op die manier te ontdekken waar je nou echt graag zou willen zijn.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:58

sterregoud schreef:
Portugal spreekt mij ook aan, maar die taal vind ik heel lastig.


Gewoon een keer een maand ter plaatste een intensieve taalreis doen, komt goed.

Wij zijn nu aan het proberen om een huis te laten bouwen. Maar ik denk niet dat zoiets ergens makkelijk is, de taal is dan nog het minste probleem :')

Ik ben blij dat we inmiddels al op verschillende plekken gehuurd hebben want daardoor weten we nu welke regio het beste bij ons past.

NadjaNadja, je kan prima emigreren omdat je uit NL weg wilt maar dan moet je wel gewoon realistisch zijn en niet denken dat je meteen gelukkig bent. Het kan dan prima zijn dat je dan eerst nog wat meer moet proberen voordat je je plek gevonden hebt.
Ik ben 2x vertrokken, de eerste keer Australie, dat was voor mij totaal niet geschikt, nu Zwitserland, dat was een gelukstreffer, maar ik had anders gewoon nog een land geprobeerd :j
Men vraagt vaak of je ooit weer terug gaat en dan dan moet ik zeggen: ik denk het niet. Er is niets wat me specifiek aantrekt in NL. Echter wil dat niet zeggen dat ik dan perse altijd in Zwitserland ga blijven.

Sommige mensen zullen altijd een beetje zoekende blijven, dat is helemaal geen drama.

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-21 15:05

Nadja, Zweden is ook echt mooi wat ik zo van de foto's zie! Welkom hier, mee kletsen kan natuurlijk altijd, sommige dingen zijn gewoon universeel, naar welk land je ook vertrekt.

Onze eerste keuze was ook Portugal :) Maar toen kwam iemand met zuid Frankrijk en ook daar zien we mooie omgevingen en nog prima prijzen.

Morgen gaan we onze nieuwe oude caravan ophalen, helemaal opknappen en dat wordt ons onderzoek huisje :)

Eerst huren is een goede optie, mogelijk ook een huis wat we wel interessant vinden, voor bijvoorbeeld een half of heel jaar.

We kunnen zelf redelijk goed een huis inschatten en zijn ook heel handig, maar zo maar een huis kopen :n

Daarom proberen we ook de tijd te nemen en gaan we zeker goed onderzoek doen voordat we iets kopen. Al zul je nooit helemaal alles kunnen uitsluiten denk ik.

We gaan proberen in juli naar bordeaux te gaan voor een lang weekend, en Portugal stond al op de agenda voor november voor een maand, voor zoals mijn man het noemt, een workation. Eerste onderzoeken :) Portugal hopelijk in een vakantiehuis van vrienden, hij is nl, zijn vrouw is Portugees. Dat is ook wel handig voor ons haha

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:19

Grappig, ik zat gisteren over precies hetzelfde te denken.
Ik zag leuke huizen in Frankrijk te koop staan voor 250.000 en zou dat prima kunnen betalen.
Ergens zit er nog steeds een wens in om een soort b&b te starten/minicamping etc.
Ik lees je topic mee!

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-21 15:23

Gezellig :D leuk dat er meer mensen mee bezig zijn, wie weet hoe we elkaar kunnen helpen. Gewoon gezellig mee kletsen mag natuurlijk ook, hoeft niet alleen meelezen te zijn :D

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:23

Zweden is heerlijk om te wonen maar voldoet aan weinig van je eisen, hoewel je voor jullie budget buiten de stad makkelijk zoveel land vind :p

Qua taal ik zou eens kijken wat voor cursus je kan doen en dan zien welke taal je bv fijn oppakt als je bv makkelijk spaans leert is dat al een mooie meekomer :D

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:23

Bordeaux is hier een uurtje of 2 vandaan, maar zelf zou ik er niet zo graag zitten qua weer, is zeeklimaat, veel meer wind en regen (vooral als het een keer onweert, is het ook pittig). Hoewel ik de kust an sich wel graag dichterbij had gehad.

Wij zitten randje 24/46 in Frankrijk, maar zuidelijker in Frankrijk voldoet ook aan je wensen :)

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:26

Fransen en Portugezen zijn wel echt anders in vergelijk tot elkaar, wat dat betreft zou ik misschien ook aanraden om eerst eens wat langer op vakantie te gaan en ook echt met de mensen in contact te komen.
Mijn oom en tante hebben een tijd een 2e huis in Frankrijk gehad in een hele dorpse setting maar die werden enorm gestressed van het steeds vrijblijvende binnen komen lopen van de dorpsbewoners. Dat soort dingen moeten je dan ook echt liggen.

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:12

Sizzle schreef:
Fransen en Portugezen zijn wel echt anders in vergelijk tot elkaar, wat dat betreft zou ik misschien ook aanraden om eerst eens wat langer op vakantie te gaan en ook echt met de mensen in contact te komen.
Mijn oom en tante hebben een tijd een 2e huis in Frankrijk gehad in een hele dorpse setting maar die werden enorm gestressed van het steeds vrijblijvende binnen komen lopen van de dorpsbewoners. Dat soort dingen moeten je dan ook echt liggen.


Dan nog kun je ook gewoon zeggen dat je dat liever niet hebt :+ bij ons rent ook niet iedereen zomaar naar binnen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:37

Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel toch?
Het is niet alleen het stukje gras wat je moet liggen, je hebt ook met politiek en lokale mentaliteit te maken. In een bergdorpje ga je mij niet vinden.
Als ik zie dat een balkon restaureren 1,5 jaar duurt bij een vriendin in Spanje, dan wordt al plaatsvervangend geirriteerd ervan, zij blijkbaar niet.

chantalboes
Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:51

Ik zie nergens Italië staan, is die al afgevallen of nog niet opgekomen. Daarnaast kan je altijd nog meer naar het oosten kijken, Hongarije/Polen enz harstikke mooi en sommige delen zijn lang niet zo 'achtergebleven' als wordt gedacht.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Solleke_Noah
Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:55

Moest ik in jouw schoenen staan, dan koos ik voor Bretagne/Normandië en dan aan de kust :D

Maar ik denk wellicht nét iets te koud voor jouw plannen?

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, DotBot en 69 bezoekers