Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:40

Ik ben in Trentino geweest in het najaar en de temperatuur kan ook overdag heerlijk zijn en in de avond snel dalen, haha. Ik sliep in een tent en het was 3/4 graden in de nacht maar rond de 28 op de dag

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:45

Ik denk dat het ook goed is om te realiseren dat gebieden waar het nooit echt koud is ook heel veel meer enge ‚beestjes‘ kent.
Zuid Italie wordt soms gekscherend noord-Afrika genoemd, maar dat heeft een goede reden en die heet tropische ziekten (Malaria, Denque).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:48

Sizzle schreef:
Ik denk dat het ook goed is om te realiseren dat gebieden waar het nooit echt koud is ook heel veel meer enge ‚beestjes‘ kent.
Zuid Italie wordt soms gekscherend noord-Afrika genoemd, maar dat heeft een goede reden en die heet tropische ziekten (Malaria, Denque).


Voor mij reden om daar inderdaad niet te willen wonen :')
(Legitieme reden ook, naast 'ze zijn viezzzz': insectje uit de Balkan heeft mij 8 maanden platgelegd met reactieve artritis en heb inmiddels al 17 jaar restverschijnselen. Bezint eer ge begint }> )

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:02

Maar zelfs regio gebonden moet je het ook lukken met je buren. Je kan in een regio gaan wonen waar mensen de naam hebben open en makkelijk te zijn en tussen 2 mensen wonen die je het leven zuur maken op alle mogelijke manieren, ook al wonen die buren niet vlak tegen je natuurlijk....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:17

Maar ook dat kan wel cultuur zijn. Wij woonden ergens anders en hadden wat moeite met de mentaliteit daar. In het begin woonde we wel fijn. Waren flexibel over de overlast van kleine kinderen, schade daardoor aan onze auto, stankoverlast, belemmering van toegang over pad achterlangs met rolstoel. En het was echt een nette buurt. Ze keken zelf neer op de huur huizen achter ons.

Ik ben een keer ontploft en vanaf toen was het ook klaar. We hebben het nog een aantal jaren uitgezongen met elkaar negeren en wat ergernis.
Maar de mensen daar vandaan, daar goed gewend etc, vonden het allemaal niet zo erg, niet zo een groot probleem. Die zijn echt aan die mentaliteit en manier van omgang gewend. Ze weten ook niet anders of beter. Prima, wij paste daar dus niet.

Nu wonen we in Groningen, buitengebied als westerlingen en super contact met vrijwel iedereen aan deze weg. We kunnen met iedereen een praatje maken, kan overal aanbellen als ik wat nodig heb of iets wil vragen. En omgekeerd!

Dus deels passen we hier, maar deels hebben we ook een betere uitstraling, mdat we ons prettiger voelen op onze plek en de afstand tussen de huizen :p

Er zijn weleens "dingetjes" maar dat accepteer je dan gewoon goed. Als de rest prima is, is het echt meer leven en laten leven, gaat het geen rol spelen of overheersen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:07

moonsparkle schreef:
Daar wil ik zeker eens naartoe, ziet er prachtig uit, hoeveel regen zal het zijn ten opzichte van Nederland?


Asturias meer dan 1200 mm per jaar, Nederland ongeveer 800 mm.

Maar voor een zomervakantie zijn de Pyreneeën en het hele stuk Spanje tot de Portugese grens geweldig mooi. De Picos de Europa en de stranden van Asturias liggen op een half uur van elkaar. Waar vind je zowel zee als bergen op zo’n korte afstand? Ja, hier, maar wij vallen o]in de zomer van ons stokje van de hitte :D

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 06:55

Ik dacht gelezen te hebben dat het in het gedeelte meer langs de kust droger is? maar dat zal dan waarschijnlijk ook een stuk prijziger zijn. Weet jij goede websites om huizen te kijken om een beetje meer inzicht te krijgen? Ik kom steeds uit op rightmove maar er zijn misschien betere Spaanse websites?

Eigenlijk zoek ik dus het iets ertussen :') zou dat dan net eronder liggen of er naast? Regen is oké als het niet meer is dan in NL want ik hou ook wel van groen, maar wel graag meer zonuren en liefst niet kouder dan 5 graden in de winter. Ik probeer dus voor Italië, Spanje en Portugal roadtrips samen te stellen (3x apart) om zo een beter beeld te krijgen en om wat af te kunnen strepen, maar Spanje is erg groot dus dat is nog lastig, haha

Bedankt voor je reacties Monique

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 07:46

Ik kijk vaak op green acres om mee te beginnen, daar staan ook veel landelijke huizen en je kan best goed selecteren op hoeveel grond je er bij wil. Remax en Era zijn grote makelaars in Spanje en Portugal, Italië weet ik niet.

Op pure Portugal staan ook veel huizen, is een Engelse site. Staan ook heel veel tips en ze hebben een hele actieve Facebook site, één voor de huizen en één voor immigranten.

Leuk die roadtrip, daar hebben wij dus die caravan voor gekocht :D

2 jaar geleden hebben we al een keer een trip van Lissabon naar Oost Algarve gemaakt.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:15

@moonsparkle

De aan de Atlantische oceaan gelegen delen van Spanje zijn zeker niet droog. Integendeel! De echte droogte vind je in het zuiden en dan met name meer het binnenland in. Vergis je niet, in Madrid is het in de zomer veel heter vaak dan aan de Middellandse zee, waar de zee altijd nog voor verkoeling zorgt. Spanje is zo groot dat het verschillende klimaten kent. Andalusië alleen al, in het uiterste zuiden, kent skigebieden op anderhalf uur van de stranden. In de zomer 40 graden, in de winter sneeuw. Bij ons vriest het nooit en wij wonen in het droogste stukje Spanje.

Huizensites zoals Funda in Nederland ken ik hier niet, het is een wirwar van makelaars en veel huizen staan wel op 20 sites of zo. Bekende sites zijn www.fotocasa.es en www.kyero.com. Maar ik ken huizen die er 5 jaar na verkoop nog op staan.

En voor vakanties kan je eens kijken voor inspiratie: https://www.spanjevoorjou.com/rondreis- ... panje.html

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 15:07

Ja dat schijnt wel moeilijk te zijn, huizen van internet halen als ze verkocht zijn.

Als funda nou gewoon eens echt internationaal ging zou dat wel makkelijk zijn :')

Er staan wel wat huizen op funda in het buitenland.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:30

Na een periode van reizen wonen wij sinds twee jaar in Spanje, in de provincie Castellon. 
Het idee om te willen emigreren was er al jaren. Zelfs voor we een huis in NL kochten dat we weer verkochten ;)
De tip: GA! Echt. Ga kijken, reizen. voelen. Dan voel je wat echt belangrijk is en wat toch een bijzaak is. Wat het met je doet en wat niet. Waar je je thuisvoelt. En als je die plek vind is al het andere toch ineens wel overkomelijk.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:34

Castellon schreef:
Na een periode van reizen wonen wij sinds twee jaar in Spanje, in de provincie Castellon. 
Het idee om te willen emigreren was er al jaren. Zelfs voor we een huis in NL kochten dat we weer verkochten ;)
De tip: GA! Echt. Ga kijken, reizen. voelen. Dan voel je wat echt belangrijk is en wat toch een bijzaak is. Wat het met je doet en wat niet. Waar je je thuisvoelt. En als je die plek vind is al het andere toch ineens wel overkomelijk.


Zodra het weer mag is dit inderdaad het plan

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:58

Oooh, zou ook best willen emigreren, als ik geen dochter had gehad (met co-ouderschap). Zweden, Denemarken of Noord Italië. Iemand die daar al woont?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:21

Twiggy2008 schreef:
Oooh, zou ook best willen emigreren, als ik geen dochter had gehad (met co-ouderschap). Zweden, Denemarken of Noord Italië. Iemand die daar al woont?


Ik woon in Zweden :D

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:12

KarmaChansy schreef:
Twiggy2008 schreef:
Oooh, zou ook best willen emigreren, als ik geen dochter had gehad (met co-ouderschap). Zweden, Denemarken of Noord Italië. Iemand die daar al woont?


Ik woon in Zweden :D


Allang? En naar je zin? Waar zit je in Zweden? Hoe ervaar je de wintermaanden? Hoe zijn de Zweden? Ik vind de natuur daar prachtig, hou van de taal, de ruimte, de mentaliteit.... Denk dat ik best zou passen. Maar ja, kindlief woont nog een paar jaartjes thuis. En werk is een dingetje, vrees ik....

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 20:50

Lachen zeg. Ik gebruik de green acres sites nogal eens om te zoeken, nu is dat de advertentie die ik op bokt krijg :P

Onderaan elke pagina is het dus leuk om te kijken wat er nog meer aangeboden wordt :D Er wordt duidelijk rekening gehouden met de prijsklasse (iets hoger maar valt mee), voorkeur voor zwembad en iets groter stuk land :D

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:59

Mij lijkt zoiets wel wat, moet van binnen wel wat worden aangepast, maar genoeg ruimte voor wat kleinvee, moestuin, garage ziet er groot genoeg uit voor mijn man zijn werk en dat uitzicht <3 en niet te vergeten het is nu 23 graden :D

https://www.rightmove.co.uk/properties/83279611#/

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 23:02

Wij neigen ondertussen zeer sterk naar zuid Frankrijk. Vergeleken met Portugal zijn daar echt véél meer leuke huizen te koop, met meer grond ook, voor minder geld. En niet onbelangrijk, hopelijk iets minder bosbrand gevaar. Arganil ligt redelijk in het centrum van de bosbrandgebieden.

Moet zeggen dat we wel steeds land - hebberig worden :x :+ eerst was het 5ha,maar nu komt 10 eerder in de buurt van wat het waarschijnlijk gaat worden :')

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:07

Ik kan niet goed plaatsen waarom maar Frankrijk heeft ons beide nooit zo getrokken als land om naartoe te verhuizen. :o het is een gevoel ofzo ik weet het niet precies. Qua prijzen lijkt het wel inderdaad gunstiger dan Italië of Spanje.

Ik ben ook bang ben voor brand dus dat zou ik dan nog wel goed checken in Portugal :')

Hoe zuid is zuid Frankrijk eigenlijk? Want in de Pyreneeën kan het ook heel koud worden :brr:

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 23:28

Ja de Pyreneeën gaan we dus niet heen :+

Wat ik zo op de klimaat kaarten zag was dat aquitaine en de languedoc prima klimaat hebben, daar zoeken we dus vooral.

Ik hoefde ook niet zo nodig naar Frankrijk, maar zie daar gewoon veel meer mogelijkheden. En Budel was zo ongeveer de laatste plek op aarde waar ik wilde wonen, en toch wonen we er :')

Portugal is wel goedkoper qua levensonderhoud als Frankrijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 02:20

Toen wij keken, zagen we ook prachtige en betaalbare huizen in Frankrijk. In principe heb ik geen band met Frankrijk, maar dat is ook een gevoel, vooroordeel etc. Als de omgeving minstens zo mooi is als Portugal, Delen van Spanje en Italie, waarom dan Frankrijk overslaan?

Maar ik was wel huiverig voor voorzieningen bij de echt wat afgelegen huizen. werk en de verkoop prijzen.

Ik wil ergens de mogelijkheid behouden om terug te kunnen. En als de prijzen daar laag zijn en er staat zoveel te koop, ben ik bang dat je er moeilijk vanaf komt en ook niks meer terug koopt ooit in Nederland.

Qua landschap ben ik wild van de Ardennen bijv, maar we keken verder vanwege klimaat en gezondheid.
Nu zouden we dus een 2e huisje kopen en opknappen. Maar de verbouwing hier loopt best uit de hand en geloof dat we daarna even niks meer verbouwen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:19

Kwa verzorging is het hier ook prima geregeld hoor, zelfs op het platteland. Ze komen gewoon langs om je verbandje te wisselen of bloed af te nemen bijvoorbeeld.

Branden heb je inmiddels overal wel kans op geloof ik, ook in Nederland.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 07:35

Ja, brand heb ik ook regelmatig hier in mijn eigen omgeving, maar Portugal staat er wel erg bekend om. Dus die bepaalde zones wil ik graag wat vermijden. En dan is er in Frankrijk ineens echt heel veel meer leuks te koop, als ik ga zoeken dan heb ik in Frankrijk al snel 30 huizen dat ik denk, ja das wel leuk, VS. Portugal misschien 2-3.

Fijn dat de zorg in Frankrijk ook goed is, dat is wel belangrijk.
En aangezien ik eigenlijk geen vlieg held ben, vind ik het ook wel prettig dat je nog naar Nederland kunt rijden, of met de trein kunt gaan. Palousa, heb je weleens uitgerekend wat het aan benzine en tol kost (ongeveer) om terug naar Nederland te gaan?

Idee hier is om inkomen in ieder geval de eerste jaren nog uit Nederland te blijven halen. Mijn man zal dan waarschijnlijk 1-2x per maand naar NL vliegen voor kantoor dagen. Dat is al meer dan hij sommige collega's afgelopen jaar heeft zien doen :+

Ik ga me nog oriënteren op wat ik ga doen voor inkomen. Als het UWV me tenminste met rust laat zodat ik kan nadenken :+

Terug naar Nederland, tja. Als ik kijk hoe vaak ik verhuisd ben in mijn leven, geloof ik dat er altijd een oplossing te vinden is. Je zult wel je eisenpakket moeten bijstellen. Daarin zijn we allebei gelukkig heel flexibel. Dat is denk ik sowieso wel een kenmerk van ons. Bevalt het ergens toch niet zo? Dan blijven we daar niet. Zoeken we ergens anders een andere uitdaging.

Maar ik hoop echt dat we nu wel minimaal 10 jaar blijven zitten daar :')

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:42

Ik volg dit topic al wel even, ik zelf ga straks ook een half jaartje naar Portugal verhuizen. Maar brand hier in de omgeving? Ik woon aan het bos en dat is al wel echt een aantal jaar geleden dat daar echt brand was hoor. :D maar als hier brand zou zijn zou ik absoluut niet bang zijn, zit nog wel wat weiland tussen. Denk dat hier in NL ook niet echt hele dorpen kunnen afbranden zoals in sommige andere landen wel gebeurt.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:56

Ik wil wel goed voorbereid zijn qua weggaan, maar ik denk niet na over teruggaan. Eerlijk gezegd kan ik in Nederland zo weer aan het werk in de zorg sector dus dan zie ik het wel, qua taal kan ik helaas niet zomaar hetzelfde beroep in een ander land uitvoeren.