Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:02

Dat was die droom in Bourlens ? :P
Ook meteen mijn ding :D
Met de afwerking kan je alle kanten op en er is best al wat hout gebruikt <3

Edit: snel even de Google aangezwengeld voor Bourlens à cheval en ik vind best wel wat randonnées te paard of te voet, dus denk dat het met de omgeving wel goed zit voor wandelingen.


Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:24

Klinkt spannend Prairy.
Het is ook niet zomaar even een beslissing om te nemen.

lizy29
Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:39

Aan de andere kant moet je soms ook gewoon in het diepe springen en dingen niet te veel overdenken. Sommige mensen zijn echt heel erg goed in dingen zo lang te overwegen dat het een onmogelijke stap lijkt te worden.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 16:57

Die in Bourlens inderdaad.

Er hangen wel wat dingen aan vast, ook op onze huidige stek. Na de vakantie komt een makelaar, kijken wat die zegt qua waarde voor het huis. En nog iemand die we willen laten kijken of het mogelijk is om in de wei een tijdelijk wonen vergunning te krijgen en of een recreatieve bestemming. Dan kunnen we daar wonen en het huis verhuren.

Huis in Frankrijk willen we oa nog weten of de bouwvergunning nog geldig is, wat het kost als het af is aan (extra) belastingen, of we btw of overdrachtsbelasting moeten betalen etc. En dan nog een hypotheek verhoging op ons huidige huis regelen. Verbouwing dan volgend jaar met eigen geld.
En ik wil het door een goede Nederlandse aankoop makelaar die ervaring hier in Frankrijk heeft laten onderhandelen en op schrift zetten. Ondanks dat ik zelf een makelaars opleiding gedaan heb en een tijd taxaties heb gedaan in Nederland, is het in het buitenland toch net weer iets anders. Zelfs met een cursus Frans :+

Mijn man wil dit huis (grotendeels) voor de verhuur doen, ik ben er nog niet helemaal uit, maar helemaal in 1x over, dat nog niet. Daarvoor ben ik nog te gehecht aan onze huidige prachtige plek. En ik wil ook nog in normandie gaan kijken.

We zijn zeker van de categorie spring erin, maar deze gaan we wel rationeel springen :P

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:01

Tof ! Nog wat denk- en uitzoekwerk dus. Dat houdt een mens bezig :D

Ik ben benieuwd ook wat Normandië brengt.

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:27


Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-21 22:30

In 14,5u naar huis geknald, voor alle buien uit. 1x wat druppels op ons hoofd toen we terug liepen van even snel eten halen onderweg, heel snel weer doorgereden. Net een half uur thuis en het begint al flink te onweren.

lizy29
Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:25

Jullie hebben flink vaart gemaakt. Hopelijk heeft jullie reis een stukje duidelijkheid gegeven.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-21 18:49

Het huis is verkocht, en niet aan ons. Een paar dagen nadat we hadden aangegeven 2 weken de tijd te nemen om eea te onderzoeken (ook in Nederland voor ons huidige huis) kregen we het bericht dat het verkocht was.

Top, hoeven we er ook niet meer verder over na te denken :D

Eind augustus gaan we een paar dagen naar normandie, kijken hoe het daar is.

En we hebben ons huis in Nederland laten taxeren (om minder rente te hoeven betalen omdat het meer waard is geworden) plus nog een ander verkopend makelaar op bezoek gehad. Ze zaten wel iets uit elkaar. Maar voor die prijs gaan we het (nog) niet verkopen. Eerst andere plannen met het perceel onderzoeken.

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 18:20


Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

ZwarteHeks
Berichten: 593
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:41

Ik schop dit weer een beetje omhoog. Ik heb inmiddels alle pagina's gelezen en ben heel benieuwd hoe je er nu voor staat OP :D

Ik droom zelf ervan om ooit in Oostenrijk in wonen. Ik ben daar nu al een aantal keer op vakantie geweest en ik ben zo verliefd. En natuurlijk is werken en wonen in een land veel anders dan er op vakantie gaan. Ik hou van de mensen, natuur en net zoals jou, de rust. Ik woon op het moment centrum Eindhoven, in een apartement, 3 hoog. Ik haat het. Er woon er nu 2 jaar en kan er echt niet meer tegen, constant sirenes, gesloten fietsen, drukte, geschreeuw, irritante buren, ga zo maar door.

Het lastige voor mij en mijn vriend is, wij hebben Britse nationaliteit. Thanks to the Brexit, hebben we een verblijfsvergunning voor NL. Ik woon al 18 jaar in NL, mijn vriend bijna 6. Dus emigreren naar een ander EU land is geen makkie meer. Ik zou bijv. wel Nederlandse nationaliteit kunnen aanvragen. Voel me soms ook wel meer Nederlander dan Brit.

Kwa werk is het voor mij ook lastiger dan voor mijn vriend. Hij heeft namelijk zijn doctoraal en kan overal in de wereld aan het werk gaan, hij is echt gewild. Ikke, niet zo. -O- Stomme pennymuts hier heeft namelijk MBO paardensport gedaan, inmiddels al 2 jaar een kantoorbaantje bij de klantenservice van een logistiek bedrijf en al wel een promotie gekregen, nu voor assistent manager aan het gaan. Maarja, ik ben niet 'bijzonder'. En Oostenrijk werkt met een punten systeem voor verblijfsvergunningen.

Maargoed, blijven dromen, misschien ooit. :Y)

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:11

Voor zover ik weet kunnen jullie allebei de Nederlandse nationaliteit aanvragen, vervolgens kunnen jullie overal in de Europese Unie terecht.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 17:33

Als je vriend makkelijk een baan krijgt kun je ook overwegen om gewoon even snel op een maandagochtend puur voor de handtekening te trouwen. Dan kun je mee onder zijn verantwoordelijkheid.
Wij zijn destijds ook getrouwd voor ee gekoppelde verblijfsvergunning.

ZwarteHeks
Berichten: 593
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:51

Volgens mij mag je pas Nederlandse nationaliteit aanvragen wanneer je langer dan 10 jaar in Nederland woont.

We willen sowieso ooit gaan trouwen, dus idd wat jij zegt Sizzle, gekoppelde verblijfsvergunning zou kunnen. Gelukkig zijn we beiden even verliefd op Oostenrijk en heeft mijn vriend al meerdere contacten bij verschillende ziekenhuizen en universiteiten in Oostenrijk. Wat dat betreft, komt hij super makkelijk aan een baan. Ik zou ook wel aan een baan kunnen komen, wat maakt me dan niet heel veel uit. Cursusje Duits moet dan wel nog natuurlijk. :Y) Maar we praten nu over iets wat we graag over minimaal 5-6 jaar willen doen.

Voorlopig is het nog even dromen en zo vaak mogelijk op vakantie in Oostenrijk.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:04


Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

ZwarteHeks
Berichten: 593
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:16

nicolanca schreef:
https://ind.nl/Nederlanderschap/natural ... satie.aspx

Hier staat vijf jaar. Klopt ook wel, een Kennis van mij is uit Syrië gevlucht en heeft vorig jaar zijn Nederlandse paspoort gekregen, hij was toen vijf jaar in Nederland.


Oh, dan is dat gewijzigd (geen idee hoe lang het al zo is). Toen wij hier net heen kwamen, was het 10 jaar. Toen mochten we ook duo nationaliteit hebben, maar dat mag allemaal niet meer.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:30

Het blijft natuurlijk toch een grote stap om je nationaliteit op te geven. Bedenk wel dat als je naar Oostenrijk gaat en je jouw verblijfsrecht daar afhankelijk laat zijn van de verblijfsrechten van je partner je heel erg kwetsbaar kunt worden op het moment dat je relatie eindigt, wellicht kun je dan niet in Oostenrijk blijven maar kun je ook niet meer naar Nederland terug.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-21 18:41

ZwarteHeks schreef:
Ik schop dit weer een beetje omhoog. Ik heb inmiddels alle pagina's gelezen en ben heel benieuwd hoe je er nu voor staat OP :D

Ik droom zelf ervan om ooit in Oostenrijk in wonen. Ik ben daar nu al een aantal keer op vakantie geweest en ik ben zo verliefd. En natuurlijk is werken en wonen in een land veel anders dan er op vakantie gaan. Ik hou van de mensen, natuur en net zoals jou, de rust. Ik woon op het moment centrum Eindhoven, in een apartement, 3 hoog. Ik haat het. Er woon er nu 2 jaar en kan er echt niet meer tegen, constant sirenes, gesloten fietsen, drukte, geschreeuw, irritante buren, ga zo maar door.

Maargoed, blijven dromen, misschien ooit. :Y)


Ben een tijdje niet op bokt geweest, maar we wonen nog steeds in Nederland (helaas :+)

Eindhoven heen ik 1 jaar volgehouden, toen was ik er helemaal klaar mee dus ik snap wat je bedoelt.

In januari gaan we mijn verjaardag vieren in omgeving Reims. Kijken hoe we het daar vinden. Wellicht nog een paar dagen aansluitend in de Vogezen.

We gaan ons komend jaar (vooral mijn man, vanuit zijn beroep als bodem adviseur) verdiepen in carbon credits en nog meer in permacultuur. Het idee is om een flink aantal hectares landbouwgrond te kopen (al dan niet waar we willen wonen, hoeft niet aaneengesloten of zelfs in de buurt te zijn) en dat te gaan bebossen. Dat zou dan carbon credits op moeten leveren als inkomsten, naast permaculture. Daarnaast wil ik nog iets onderzoeken mbt een bedrijf/stichting dat daklozen een werkplaats geeft, maar dat komt later.

Zo veel opties haha...

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 07:15

Wauw, Reims is ineens echt een stuk noordelijker! De vogezen zijn prachtig, maar houd rekening met sneeuw waar je daar een redelijke kans op hebt.

Carbon credits ken ik niet, klinkt wel interessant. Ik ga eens googlen wat dat inhoudt.

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 09:33

We willen graag bossen (vandaar richting de Vogezen), en hebben gemerkt dat warmte leuk is, maar dat het voor mij ook snel te heet is in de zomer. De hele winter sneeuw hoeft ook weer niet. Bourgogne staat ook nog op de lijst.

Wat we ook gemerkt hebben na een trip naar Normandië, is dat we allebei nogal een hekel hebben aan autorijden, zeker in de file, daarom wil mijn man Parijs kunnen vermijden. Dus, het oosten, een maximaal 6u van onze huidige plek, dat is dan ongeveer 8u naar familie toe. Ik ging vroeger ook altijd op vakantie in de omgeving van Beaune en daar is het ook mooi, en het klimaat op zich nog prima.

En met een tropische kas/zwembad kan ik toch nog sinaasappels etc kweken *\o/*

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:29

Ja Beaune zit ik wel redelijk in de buurt. Niet te veel gekkigheid tot nu toe wat winter betreft en daar heb je helemaal minder last van als je meer op vlak land zit.
Je hebt veel bos hier, dat is wel erg mooi. Vogezen idd ook erg veel bos.


Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 21:15

Er is nog een must op onze lijst bij gekomen, een hele grote vijver of een meer. We waren voor mijn verjaardag naar Elaisa Wellness geweest in Maasmechelen (aanrader!) , dat ligt aan een meertje van de mijn terrils, net of je ergens in Frankrijk ofzo bent. Was eigenlijk precies wat we zelf ook zouden willen, beetje heuvels om je in te sluiten en water om in te zwemmen en mijmerend overheen te kijken de verte in.

Nou nog de energie hebben om te gaan zoeken.

Maar eerst, een andere aankoop ;) Bij dat huis staan al bananen, ananas, tamarinde, cashew en avocado bomen én er is een zwembad bij. Als het goed is krijgen we vandaag de koopovereenkomst en donderdag gesprek bij de bank voor de hypotheek ophoging.

We gaan niet verhuizen, is voor de verhuur, op Curaçao. Heb ik toch alvast mijn tropische bomen :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers