Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:22

Sizzle schreef:
Wij kijken ook regelmatig in Frankrijk (net over de grens), ik weet nog steeds niet zeker of we daar goed aan doen omdat we dan natuurlijk weer onze Zwitserse verblijfsvergunning verliezen.


Wat ik begreep is die regio inmiddels ook knap prijzig doordat veel Zwitsers er kopen :j

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:25

Zijn hier mensen die meer weten rond prof paarden fokken in Frankrijk? Valt dit onder landbouw?

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:28

Ja. Is een agrarisch bedrijf waarvoor je ingeschreven dient te zijn bij de chambre d’agriculteur.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:42

Ok, dank, en kan je bv een koeienbedrijf laten overzetten op paarden?

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:44

Ja hoor dat is geen probleem. Kwestie van de juiste papieren invullen en opsturen. Als je echt een bepaalde regio op het oog hebt al kan het waardevol zijn om vast eens een afspraak te maken met de chambre om informatie in te winnen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:46

lizy29 schreef:
Sizzle schreef:
Wij kijken ook regelmatig in Frankrijk (net over de grens), ik weet nog steeds niet zeker of we daar goed aan doen omdat we dan natuurlijk weer onze Zwitserse verblijfsvergunning verliezen.


Wat ik begreep is die regio inmiddels ook knap prijzig doordat veel Zwitsers er kopen :j


Prijzig voor een Frans salaris uiteraard wel. Voor ons goed te doen. Echter zijn er sinds een aantal jaar vrij veel ‚slimme‘ regels vanuit Frankrijk bijgekomen om een fiks deel van je loon in te vorderen via de ZK-verzekering. Daarmee zijn nu inmiddels toch weer een hoop mensen teruggegaan.
Ik moet dat maar eens goed op een rijtje zetten want dat is wel precies de regio (rond Basel) waar we graag zijn. Wellicht is het dan handig om eerst een ander paspoort te hebben.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-21 20:12

Is er ook een bepaalde hoeveelheid land vanaf wanneer je boer bent? Of een minimale hoeveelheid land die je moet gebruiken, in ons geval in de vorm van een voedselbos /permacultuur om als boer aangemerkt te worden?

Ik kreeg trouwens laatst land 'aangeboden', waarbij men zei dat als je gaat boeren, dat je dan een huis mag bouwen op die grond, maar klopt dat wel? Dat vind ik wel een beetje apart.

palousa_boy
Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 23:20

Je moet evengoed gewoon vergunning aanvragen met uiteraard de kans dat het afgewezen wordt. Al zeggen ze tegen een boer wel sneller ja dan tegen een particulier.

Boer zijn moet ook wel je werk zijn, het is niet zo dat elk persoon met 10ha grond bijvoorbeeld boer is :+
Verder uiteraard de bijbehorende verzekeringen en inschrijvingen bij instanties

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 06:58

Het zal ook wel met inkomen te maken hebben denk ik.
In België ben je bv enkel boer als je hoofdinkomen uit je landbouwactiviteit komt, pas dan kan je ‘genieten’ van sommige voordelen die boeren krijgen tov particulieren, en veronderstel dat Frankrijk daar ook naar kijkt, want is een heel correcte manier om na ta gaan of het om een hobby gaat of echt om een broodwinning activiteit.

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:56

mss voor anderen ook interessant.

zie vaak (actieve) boerderijen te koop met bv 24ha SAU.
wat betekent die SAU?

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:59

SAU staat voor Surface Agricole Utile. Het is de bruikbare agrarische grond van een bedrijf. Stukken bos etc worden daarin niet meegerekend. Stel er is totaal 20ha grond waarvan 5ha bos dan is je sau 15ha (even heel simpel gesteld)

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:03

ok,dank!duidelijk!

MoniqueT
Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:01

chanicha schreef:
MoniqueT schreef:
Wij hebben al heel veel bezoek gehad in die tien jaar, maar we hebben wel een apart gastenverblijf. Niemand betaalt trouwens, maar ik redeneer altijd dat ze ook geld voor tickets over hebben om bij ons te zijn. Wel vind ik een dag of vier, vijf meestal genoeg. Visite en vis blijft drie dagen fris.


Monique mooi huis heb je daar <3

Wij zouden ook graag naar Spanje maar ben bang dat we de kinderen en kleinkinderen teveel gaan missen dus gaan we over een jaar of twee eerst maar eens overwinteren.
Ik hou van het leven daar, voel me ook altijd gelijk weer thuis.


Dank je wel, we zijn er ook nog steeds heel blij mee! De afgelopen weken het hele huis en alle tuinmuren buiten en van de bijgebouwen laten coaten en schilderen. Enorme klus, maar wel met vijftien jaar garantie op de coating en het schilderwerk. Het is echt prachtig geworden. Zoals altijd leven we weer helemaal op met mooi weer, dus er wordt aan alle kanten druk geklust in en rond huis, als de terrassen schoongespoten zijn en ik weer nieuwe plantjes heb gehaald, zal ik eens een fotoserie gaan maken.

Ik las verderop over makelaars in Spanje. Inderdaad, niks beschermd, elke gek kan huizen verkopen. Ze jatten de foto´s bij elkaar van de website en wie het eerst erbij is, pakt de provisie van de verkoper. Of ze gaan er om vechten, pas ook nog meegemaakt. Eigenaar wilde de provisie alleen aan de Engelse makelaar betalen en de klanten hadden gekocht via de Belgische. Hij ging er gewoon niet uit. Toestanden!

Illegale huizen, zelfde probleem. Al wordt dat gelukkig in ons gebied al veel minder dan een aantal jaren geleden. Wij hebben echt geluk gehad met onze makelaar, nu, 11 jaar verder nog nooit rare dingen gehoord en ik zou hem morgen weer bellen als ik iets wilde kopen of verkopen. Hij is inmiddels 25 jaar actief in onze regio en heeft twee kantoren (voor wie interesse heeft: Janssens & Partners in Aspe en Altea (Costa Blance, binnenland en kust).

Ik besef de laatste weken weer hoe blij ik met dat ik hier zit. Het is geweldig lekker weer nu, de provinciegrenzen zijn weer open en we genieten volop van het voorjaar.

Webshop - digital art: MoTekent

Niqui
Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:16

Klinkt zalig Monique! Dat willen we ook graag over een aantal jaren. We hopen deze zomer alvast wat rond te gaan kijken daar.

palousa_boy
Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:31

Illegale bouw heb je overal wel volgens mij. Hier in Frankrijk was laatst ook iemand die een huis van een paar miljoen gekocht had maar die moet gewoon tegen de vlakte omdat er geen vergunning was, of iemand die het vrij goedkoop huis had gekocht en dat verbouwd had tot een miljoenen villa voor luxe feesten etc maar dus ook zonder vergunning gewoon begonnen, daar kan dus ook alles plat.
Al kunnen die mensen het geld wel missen volgens mij.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-21 20:17

Oeps!

MoniqueT
Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:57

Toch is dat voor de gemiddelde Nederlander een ver van zijn bed show.

Webshop - digital art: MoTekent

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:27

MoniqueT schreef:
Toch is dat voor de gemiddelde Nederlander een ver van zijn bed show.


Denk dat dit tegen valt, natuurlijk niet voor miljoenen maar er staat al snel ergens illegaal een stal of een rijbak, of er mogen geen paarden staan bijv.
Een stalgenoot van mij heeft voor de rechtbank moeten gaan om een huisreservering ongedaan te maken omdat er geen paarden mochten staan terwijl het wel zo verkocht werd.
Denk ook aan tuinhuisjes of schuren buiten de bouwzone, of een zeer oud gebouw dat op een niet meer toelaatbare grens gebouwd is dat bij renovering dan ineens kleiner moet worden.
Echter kan je dat ook gewoon in eigen land gebeuren uiteraard.

MoniqueT
Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:21

Dat klopt wel, maar hier gaat het vaak om totale woningen.

Webshop - digital art: MoTekent

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:40

Interessant voor 1 van jullie?

[ img ]

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 17:51

Klinkt als een mooi plekje met een goede prijs, alleen net te ver bij bordeaux of toulouse vandaan. Wij zoeken op max 1,5u van het vliegveld.

Ben wel benieuwd op welke Facebook groep deze staat. Komt daar vaker iets voorbij?

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:59

voor ons te klein in oppervlakte.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 18:15

Hoe groot zoeken jullie tengeltje?

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:33

Prairy schreef:
Klinkt als een mooi plekje met een goede prijs, alleen net te ver bij bordeaux of toulouse vandaan. Wij zoeken op max 1,5u van het vliegveld.

Ben wel benieuwd op welke Facebook groep deze staat. Komt daar vaker iets voorbij?


Besef wel dat afstanden hier ‘anders’ zijn dan in Nederland en België. In Nederland vond ik anderhalf uur ver weg. Hier is dat ‘vlakbij’.

Deze advertentie stond op een paarden Facebook groepje van heel Frankrijk waar heel af en toe iets voorbij komt. Maar ik houd het in de gaten en geen een seintje als er iets langs komt.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 18:39

Weet ik :) maar mijn man trekt autorijden niet zo goed en 1,5u is wel een beetje zijn max. Maar wie weet hoe we er na onze vakantie over denken of volgend jaar ;) Moeten toch eerst ons huis verkopen dus eerder als volgend jaar gaan we toch niet (zegt ze nu :+)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kinel en 155 bezoekers