Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 14:37

Oja in Engeland is ook zo'n stukje met een subtropische klimaat, heel apart inderdaad!

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:38

tjaakje schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar Cornwall. Lekker dicht bij, maar wel echt een ander klimaat en andere omgeving dan Nederland (en de rest van Engeland). Palmbomen doen het daar prima.


Zijn de huizen daar niet erg duur?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:39

Dat weet ik niet. Ik ben er een paar jaar geleden op vakantie geweest en vond het prachtig daar. Maar wat huizen kosten heb ik niet naar gekeken.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 14:44

Bij subtropisch had ik wel een iets warmer klimaat verwacht als gemiddeld 18 graden in juli :')

Ik zet het op mijn onderzoek lijstje want snoeiheet in de zomer hoeft het eigenlijk niet te worden. En in Engeland hebben ze fantastische tuinen om te bekijken :)

Madeira heb ik ook gekeken maar dat is weer net te ver /niet goed genoeg bereikbaar. Wel echt prachtig. Engeland kun je natuurlijk naartoe vliegen, met de boot en nu ook goed met de trein, dat vind ik wel een groot voordeel.

Jammer dat ze net uit de EU vertrokken zijn :+

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:45

De zomers in Cornwall zijn niet veel anders dan in Nederland qua temperatuur. Het is vooral de winters die veel zachter zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:57

moonsparkle schreef:
tjaakje schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar Cornwall. Lekker dicht bij, maar wel echt een ander klimaat en andere omgeving dan Nederland (en de rest van Engeland). Palmbomen doen het daar prima.


Zijn de huizen daar niet erg duur?


Jep, daar ga je met een budget van 350k niet iets vinden mét een stuk grond. Prachtige regio wel :j

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:05

Met jouw wensen denk ik inderdaad ook aan Portugal/Spanje/Italië. Is Frankrijk niet te koud nog in de winter voor sinaasappelbomen?

Als wij gaan emigreren gaan wij naar Turkije. Man komt er vandaan, en wilt heel graag terug. Ik begin in oktober met een cursus Turks. We hebben inmiddels een appartement in Istanbul, deze verhuren we aan ouders van vrienden. Zou zelf nooit in Istanbul willen wonen, als we gaan dan naar een toeristische badplaats.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:17

Californië is een zeer droog gebied ondanks wat er verbouwd wordt, waterrechten zijn er complex en er wordt meer opgepompt dan er via regen aangevuld wordt. Recept voor ellende dus om die kant op te willen. Europeanen kwamen er in een flink natte periode, maar het wordt er weer rap fors droger en dat heeft meer gevolgen dan enkel grote bosbranden elk jaar.
Italië : mooi land, maar aardbevingen en maffia.
Spanje : wat warm genoeg is voor citrus ligt ook in het woestijn deel (Spanje is 1 van de woestijnen van Europa) ook hier wordt er teveel water opgepompt en ivm opbrengst hebben de toeristische kustplaatsen voorrang voor water boven kleine boeren in binnenland. Rest verdwijnt eerder naar de grote agrarische bedrijven die veel regels aan de laars lappen of wegens werkgelegenheid en belastingen de wetten naar hun voordeel krijgen.

Bos reguleerd temperatuur met 1-2 C t.o.v. temperatuur er buiten. Dat maakt het wat koeler in de zomer en iets warmer in de winter. Er zijn mensen die op de grens van wel niet vorst op deze manier ook gevoeligere bomen vorstvrij houden (granaatappel bv). Winterharde citroen kan je ook in NL planten, van dadel is er een chinese versie (kleine dadels wel) die goed tegen vorst kan.

Waar je ook wil gaan zitten, (schoon)water is essentieel. Kijk niet alleen naar wat er qua regen valt en wat er aan stromend water en bronnen is, maar wees ook heel kritisch qua grote agrarische bedrijven bij je in de buurt (de mega monocultuur, zowel gewassen als vee) en hoewel gelukkig niet zo aantrekkelijk in Europa : fracken, want dat vergiftigd grondwater en bodem (kan je je vee kosten).

Ik zou zelf ook wel weg willen ivm te druk hier, maar inkomen is bottleneck en waar de grond/huizen goedkoop zijn is werk schaars en loon laag.

Lokaal kijken zal zeker wel lonen, begrijp via ander forum dat nw spanje interessante prijzen heeft en genoeg water, maar dan moet je kijken wat er in het lokale cafe op het raam geplakt zit ipv internet/makelaar. Dan zie ik bij geld al op de bank prijzen van 30/40.000 met zo'n 2 ha langs komen en dat is goede grond.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:29

Sizzle schreef:
plutolover schreef:
geen plannen om te emigreren maar als ik ga, zou ik naar oostenrijk willen.. alleen die sneeuw... houdt mij tegen ik hou niet van sneeuw, vind eng om sneeuw te rijden. dus dan zit ik maanden thuis gekluisterd. ik ken maar enkele woorden duits. En daarbij raak ik snel overprikkelt als ik iets niet begrijp dus. blijft ik liever in nederland.

maar de rust, stilte in oostenrijk vind ik prachtig en de omgeving,weides heuvels/bergen ook al heb ik hoogtevrees


Vakantiehuisje kopen?
Dan kun je daar in de zomer heen en in de winter verhuren :D

Kwa sneeuw verkijken mensen zich ook vaak.
Als je zegt dat er in de achterhoek in veel jaren vaker sneeuw ligt dan in Basel dan kijken Nederlanders je met een lege blik aan alsof je dronken bent :')
Toch is het zo.

Er zijn ook stukjes Oostenrijk waar het aantal dagen dat de sneeuw daadwerkelijk op de straat ligt te verwaarlozen zijn.


waar!! ik ken alleen oostenrijk van skivakanties en tegenwoordig zomervakantie.hoop dat corona gebeuren snel over is, of teminste weer naar het normale! ik wil weer op vakantie daar naar toe.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:35

tamary schreef:
Californië is een zeer droog gebied ondanks wat er verbouwd wordt, waterrechten zijn er complex en er wordt meer opgepompt dan er via regen aangevuld wordt. Recept voor ellende dus om die kant op te willen. Europeanen kwamen er in een flink natte periode, maar het wordt er weer rap fors droger en dat heeft meer gevolgen dan enkel grote bosbranden elk jaar.
Italië : mooi land, maar aardbevingen en maffia.
Spanje : wat warm genoeg is voor citrus ligt ook in het woestijn deel (Spanje is 1 van de woestijnen van Europa) ook hier wordt er teveel water opgepompt en ivm opbrengst hebben de toeristische kustplaatsen voorrang voor water boven kleine boeren in binnenland. Rest verdwijnt eerder naar de grote agrarische bedrijven die veel regels aan de laars lappen of wegens werkgelegenheid en belastingen de wetten naar hun voordeel krijgen.

Bos reguleerd temperatuur met 1-2 C t.o.v. temperatuur er buiten. Dat maakt het wat koeler in de zomer en iets warmer in de winter. Er zijn mensen die op de grens van wel niet vorst op deze manier ook gevoeligere bomen vorstvrij houden (granaatappel bv). Winterharde citroen kan je ook in NL planten, van dadel is er een chinese versie (kleine dadels wel) die goed tegen vorst kan.

Waar je ook wil gaan zitten, (schoon)water is essentieel. Kijk niet alleen naar wat er qua regen valt en wat er aan stromend water en bronnen is, maar wees ook heel kritisch qua grote agrarische bedrijven bij je in de buurt (de mega monocultuur, zowel gewassen als vee) en hoewel gelukkig niet zo aantrekkelijk in Europa : fracken, want dat vergiftigd grondwater en bodem (kan je je vee kosten).

Ik zou zelf ook wel weg willen ivm te druk hier, maar inkomen is bottleneck en waar de grond/huizen goedkoop zijn is werk schaars en loon laag.

Lokaal kijken zal zeker wel lonen, begrijp via ander forum dat nw spanje interessante prijzen heeft en genoeg water, maar dan moet je kijken wat er in het lokale cafe op het raam geplakt zit ipv internet/makelaar. Dan zie ik bij geld al op de bank prijzen van 30/40.000 met zo'n 2 ha langs komen en dat is goede grond.


Mag ik vragen welk ander forum?

Vind het ook wel tricky want hoe kun je zoiets als water kwaliteit achterhalen?

Tenerife en la palma zou ik ook best kunnen wonen qua wat ik gezien heb, ik weet niet hoe de prijzen daar lokaal zijn alleen als ik Google is dat ook wel duur waarschijnlijk vanwege het toerisme, wel veel vrijstaand maar ook weinig land erbij.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:48

PlutoL: Wintersport is geen graadmeter, je kunt ook in Spanje op wintersport. In de buurt van steden die langs grotere rivieren liggen is in veel niet-zee landen het klimaat aardig stabiel. Koud staat niet perse gelijk aan bergen sneeuw op de weg. Vroeger was het nog wel zo dat als je op skivakantie ging je ook echt op de snelweg in de sneeuw zat, dat is al zeker 10 jaar niet meer standaard het geval. De sneeuwgrens komt ook in wintersport landen helemaal niet zo vaak tot in het vlakke land en als dat zo is, dan staat dat wel gezellig in je tuin, maar de wegen zijn gewoon snel weer gepoetst, immers moeten ook daar de mensen gewoon weer naar hun werk.
Ik haat het ook om in de sneeuw te rijden trouwens, afschuwelijk vind ik dat. Ik was er ook een beetje wantrouwend voor toen we naar de regio verhuisden waar we nu zitten (20 minuten van een jura skilift). We hebben dan ook aardig wat sneeuw in de tuin gehad en sneeuwpoppen gebouwd, maar het is me dit jaar welgeteld 2x overkomen dat de straat ook echt wit was. In feite net zo vaak als in NL dus :D

Ga gewoon eens rondreizen in de winter, dan merk je vanzelf waar het je te wit is. Dat kan zelfs binnen een straal van 10 km al enorm varieren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:36

Wat leuk.

Wij woonden ergens vanwege familie omstandigheden en we waren er niet gelukkig. Althans.......ik niet. Mijn man is vrij makkelijk en kan overal wel aarden en wonen. Ik had wel last van de buren toen ik ziek thuis kwam, de herrie ook etc.

Omdat ik reuma heb, serieus gekeken naar een ander klimaat. Portugal trekt mij enorm, maar het is ook wel snel heel erg warm.
Spanje bekeken, Z Frankrijk en Italie. Ik heb Italiaanse familie en ken alles rond Rome en Noord Italie redelijk goed.

Na ervaringen uitwisselen met mensen die vanwege gezondheid (deels ) in een warm land zijn gaan wonen, vertelde men ook dat het niet per se heel warm hoeft te zijn, om te proffiteren van het andere klimaat.
Ik weet bijv inmiddels wat mensen die in Zweden wonen en ondanks dat de winters steviger lijken, zou het toch aangenamer zijn dan hier.

Ik hou ook van glooiend landschap en we hebben zelfs in de Ardennen rondgekeken, om dan ook dichterbij familie te blijven.

We hebben inmiddels in Groningen een huisje met wat grond ruim onder ons budget gekocht, hebben een pp gemaakt en de plek is verder prima. Ik kom hier ook echt meer tot rust.
Het doel was om een 2e huisje in bijv Z Frankrijk, Spanje of Portugal te kopen. Dat op te knappen, te verhuren en daar de taal te leren en steeds langer te verblijven.

Maar waar we nu wonen bevalt tot nu toe en we geven 2x zoveel uit aan verbouwen dan gepland, dus zullen straks toch eerst moeten verkopen denk ik.

Wij hebben wel een volwassen zoon, dus dat en inkomen elders houdt ons voor nu nog wel een tijdje tegen. Maar wie weet komt de optie weer om te overwinteren in ons 2e huisje ergens en de rest vh jaar te verhuren dan.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:47

Sizzle schreef:
tengeltje11 schreef:


Dat klinkt mij als een fantasieprijs voor die regio.
Kan me vergissen natuurlijk, maar de verzekeringswaarde van dat huis lijkt me zo op de eerste blik zeer laag en dan betaal je een flinke grondprijs voor grasland.

Ik zou sowieso altijd lokaal kijken. Op het moment dat je op internationale sites gaat kijken zijn dat bijna altijd fantasieprijzen.

Voor hypotheken moet je je sowieso goed laten informeren. Hoeveel eigen geld je moet inbrengen bijv.
Wij waren ook nogal teleurgestwld toen we erachter kwamen dat de banken hier alleen een hypotheek geven voor de geschatte daadwerkelijke waarde. Dus als de prijs hoger is ivm veel gevraagde omgeving dan moet je dat bedrag er zelf nog bovenop leggen, soms kan dat rustig een ton zijn.


40 hectare, stallen en een overdekte bak, en de Gers is nu bij Fransen in trek, dus dan is 7 ton niet gek- en dat vakwerk maakt er een “ demeure de charme” van. Maar van wat ik er zo van is het behoorlijk heuvelachtig en dan zou ik er wel op letten dan voor de winterperiode wat percelen bij zitten die behoorlijk vlak zijn want anders is de kans op glijpartijen en de daarbijbehorende blessures (ook aan rug! ) bij je paard erg groot. De fokkers van mijn paard zitten in de bergen en zijn twee jaar geleden verkast naar een boerderij op de hoogvlakte en zij zijn erg content dat zij nu minder steile percelen hebben.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:56

En een hele andere hoek: Kroatië of het zuiden van Slovenië?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:11

Ik denk dat de taal in die landen niet zo evident is en qua veiligheid is het toch ook niet de van het vrees ik... qua natuur, klimaat en prijzen zit je heel goed, maar qua regels moet je ook altijd opletten, zo heeft Hongarije bv een regel dat een buitenlander geen gebied groter dan 1 ha(dacht ik), mag kopen. Dus zou me niet verbazen als er daar ook wel iets of wat regels zijn daaromtrent.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:32

Oké de taal is inderdaad een dingetje, maar volgens mij is de veiligheid in Slovenië best oké hoor! Is ook verder een heel netjes land :) Voor mij voelt Slovenië een beetje als Oostenrijk als ik er doorheen rijd. Qua regels moet je je inderdaad goed laten informeren, maar dat is in Spanje en Portugal ook zo. Daar hebben ze ook wel een handje van 'eigen inwoners gaan voor'...

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:47

Oh ik heb me op de nullen verkeken zie ik, ik dacht 4 Ha. Ja dan maakt dat nogal uit inderdaad :+

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:29

moonsparkle schreef:
MoniqueT schreef:
Ga er maar vanuit dat je wens om sinaasappels en mandarijnen te telen, altijd zal samenvallen met een warm gebied. Simpelweg omdat de bomen niet tegen de vorst kunnen. Ik woon in wat ze de groente- en fruittuin van Spanje noemen, de Región de Murcia. Afwisselend wat betreft bergen, vlak land en glooiend, ook in bos, woestijn en zee. Alles is hier te vinden. Zelden vorst, temperaturen tot dik in de 40 graden in dez zomer kan, maar rond de 32 is normaal en heerlijk. Die droge hitte is veel aangenamer dan de warmte in Nederland en de winters zijn veel milder.


Mag ik vragen hoe het zit met grasland? Is het te doen om daar kleinvee te houden?


Te warm. Gras heeft veel water nodig. De paarden die ik hier ken staan allemaal in zandpaddocks en worden bijgevoerd. Veel feiten en schapen worden in kuddes gehoed in braakliggende landjes.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:39


moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:47

Maar dat lijkt wel echt het noorden waar de dolomieten zijn. Daar kun je ook goed skiën in de winter dus sneeuw telt misschien ook als neerslag?

Kan het ook zo zijn dat het vertekend omdat er bijvoorbeeld in Liguria soms echt een tropische regenbui valt waardoor er heel veel in een keer valt?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 00:24

Mijn familie heeft een huis in Trentino en dat is behoorlijk ski gebied, maar zomers ook erg mooi. Maar wel echt bergen gebied.

Ik las trouwens dat Italianen wel Engels spreken, maar dat komt nu een beetje door en verschilt behoorlijk per gebied en persoon. Ik ken heel weinig Italianen die Engels spreken.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:37

Noord Spanje is ook heel nat hoor. Het beeld van stranden en altijd warm weer, klopt echt niet voor het hele land. Ik vind bijvoorbeeld Galicië, Cantabrië en Asturias echt geweldig! Als je mooie natuur wil, paarden of vee wil houden, dan zit je daar goed. Maar je sinaasappelboom overleeft het er niet en je regenlaarzen kan je niet missen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:27

MoniqueT schreef:
Noord Spanje is ook heel nat hoor. Het beeld van stranden en altijd warm weer, klopt echt niet voor het hele land. Ik vind bijvoorbeeld Galicië, Cantabrië en Asturias echt geweldig! Als je mooie natuur wil, paarden of vee wil houden, dan zit je daar goed. Maar je sinaasappelboom overleeft het er niet en je regenlaarzen kan je niet missen.


Daar wil ik zeker eens naartoe, ziet er prachtig uit, hoeveel regen zal het zijn ten opzichte van Nederland?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:28

superpony schreef:
Mijn familie heeft een huis in Trentino en dat is behoorlijk ski gebied, maar zomers ook erg mooi. Maar wel echt bergen gebied.

Ik las trouwens dat Italianen wel Engels spreken, maar dat komt nu een beetje door en verschilt behoorlijk per gebied en persoon. Ik ken heel weinig Italianen die Engels spreken.


Prachtig gebied, maar voor de warmte kun je inderdaad beter wat lager zitten. Zelf spreekt Liguria mij erg aan, maar het is niet heel goedkoop.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:32

moonsparkle schreef:
superpony schreef:
Mijn familie heeft een huis in Trentino en dat is behoorlijk ski gebied, maar zomers ook erg mooi. Maar wel echt bergen gebied.

Ik las trouwens dat Italianen wel Engels spreken, maar dat komt nu een beetje door en verschilt behoorlijk per gebied en persoon. Ik ken heel weinig Italianen die Engels spreken.


Prachtig gebied, maar voor de warmte kun je inderdaad beter wat lager zitten. Zelf spreekt Liguria mij erg aan, maar het is niet heel goedkoop.


Het kan zomers wel lekker zijn hoor. En je kan er goed actief zijn, raften enzo :o

Maar denk dat veel mensen meer richting Toscane denken.

En net als in andere landen, ook Nederland, vind ik echt de cultuur verschillen binnen Italie ook wel groot. Als je 2x in Rome bent geweest, zegt dat niks over de rest.

Maar denk dat je je beter aanpast en kan wennen op ene plek waar je verliefd op bent.