Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:08

Kan me dat zo goed voorstellen allemaal. Ik had ook het idee dat ik super veel niet mee kreeg, ofzo. En inderdaad Nederlandse zinnen maken. Wat een grap. Hoe vaak ik wel niet "over daar" heb gezegd om aan te duiden waar iets was/lag. :')

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:38

Woow wat een trip.
Mijn schoonmoeder komt uit australie, sommige zussen en broers leven in New Zeeland en Canada.
Ik zelf ben alleen in Australie geweest, wij gaan meestal om de 5 jaar voor familiebezoek.
Mijn man is ook Australier.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:21

__Sannne schreef:
Kan me dat zo goed voorstellen allemaal. Ik had ook het idee dat ik super veel niet mee kreeg, ofzo. En inderdaad Nederlandse zinnen maken. Wat een grap. Hoe vaak ik wel niet "over daar" heb gezegd om aan te duiden waar iets was/lag. :')



En dat gaat vlug zat, dat "vervormen" van de NL taal.

Ik heb in totaal 6 maanden in Australië en Nieuw-Zeeland rond gehobbeld en al na enkele weken had ik soms moeite met een Nederlands woord. Zo was ik gewoon compleet het woord "statief" kwijt, dat was gewoon standaard "tripod" geworden. Mn vader snapte er dan ook even niets meer van toen ik hem vroeg een nieuwe tripod mee te nemen naar Tasmanië (ze kwamen 3 weken op bezoek.) Uiteindelijk zei hij: je bedoelt statief? :)*

En zoiets als "over daar" is héél goed te begrijpen aangezien "over there" wél een normale zinsbouw is.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:36

Ik weet dat sommige mensen bewust Nederlandse tv hebben om toch nog wat contact met Nederland te hebben. Ik heb zelf totaal die behoefte niet na ruim 7 jaar Frankrijk. Ik voel veel meer connectie met Frankrijk dan met Nederland. Maar ja taal is soms wel lastiger ondanks dat ik toch gewoon Nederlands praat met mijn man en mijn ouders en het ook spreek tegen onze kinderen ( die overigens stug terug praten in het frans :') )

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 21:05

lizy29 schreef:
Ik weet dat sommige mensen bewust Nederlandse tv hebben om toch nog wat contact met Nederland te hebben. Ik heb zelf totaal die behoefte niet na ruim 7 jaar Frankrijk. Ik voel veel meer connectie met Frankrijk dan met Nederland. Maar ja taal is soms wel lastiger ondanks dat ik toch gewoon Nederlands praat met mijn man en mijn ouders en het ook spreek tegen onze kinderen ( die overigens stug terug praten in het frans :') )


Misschien is het anders omdat je eigenlijk nog zo dichtbij zit? Je zit ook nog in dezelfde tijd zone. Dat helpt wellicht ook nog.
Ik leef een totaal tegenovergesteld leven tov familie qua tijd. Ook wel te overzien hoor.
Ik voelde me namelijk veel meer betrokken nog toen ik in US of UK woonde. Ik ben nu bijna 8 jaar niet meer in NL.

Ja NLse tv wil ik graag! Ik heb een VPN waar ik uitzending gemist kan kijken maar dan moet dat op de laptop. Het zou best tof zijn als ik zelf door zenders heen kan zappen en af en toe eens wat kan zien. Maar tijdsverschil werkt daar ook niet super mee natuurlijk.


Hahaha ja over daar. Dat is een goeie.
Och, de NLse school helpt wel. En samen met de kinderen spreken we dan maar slecht Nederlands. Hahaha triest eigenlijk.
Er zijn best een boel van die “over daar” gevallen, maar kan er even geen bedenken. Volgende keer schrijf ik het op.

@mvdende hahaha oh echt. Ik dacht dit in NL ook een tripod was. Grappig!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:10

Geen idee of dat het verschil maakt. Ik weet best een aantal Nederlanders hier die dat toch ook wel een ding vinden.

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:34

Dat tegenovergesteld van je familie leven lijkt mij ook heel lastig. Ik heb een tijd in de Caribbean gezeten en had er daar in de avonden al best last van. Begin je je niet meer Australisch (of nu dan Nieuw-Zeelands) te voelen of blijf je je wat dat betreft wel echt een immigrant voelen?

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 22:09

lizy29 schreef:
Geen idee of dat het verschil maakt. Ik weet best een aantal Nederlanders hier die dat toch ook wel een ding vinden.


Ja denk dat het toch perspectief is.
Want inmiddels zou voor mij in Frankrijk wonen makkelijk op het weekend eventjes rijden zijn. Ook als het 10 uur is, voor een event ofzo haha.

Soms gniffel ik wel eens als ik op bokt een topic lees dat gaat over wel 45 minuten afstand van vriend/paard/whatever.

45 minuten is around the corner hahaha. Of down the road. LOL



Kiwi_ schreef:
Dat tegenovergesteld van je familie leven lijkt mij ook heel lastig. Ik heb een tijd in de Caribbean gezeten en had er daar in de avonden al best last van. Begin je je niet meer Australisch (of nu dan Nieuw-Zeelands) te voelen of blijf je je wat dat betreft wel echt een immigrant voelen?


Uhm, goede vraag. Dat gaat met vlagen. Moet ik er wel bij zeggen in Australie wilde ik nooit volledig inburgeren. Ik wilde koste wat kost geen Australier zijn. Dus een citizenship lag voor mij nooit op de tafel.
Maar tegelijkertijd burger je natuurlijk wel in. Het is niet dat je buiten de gemeenschap staat ofzo.

In NZ heb ik dat een stuk meer, en eigenlijk ook altijd gezegd zelfs toen ik nog in Aus woonde.
Dus wellicht met de tijd als ik meer gewend raak hier.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:34

Het tijdsverschil werkt inderdaad ook tegen wat dat betreft. Ik weet nog dat, toen mijn relatie uit ging, ik al jankend mijn zus probeerde te bellen om 1u smiddags, die natuurlijk aan het slapen was gezien het in Nederland midden in de nacht was. Op zulke momenten hakte de afstand er flink in.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 00:05

Herken wat je zegt echt heel erg Nagini :j Ik woon inmiddels 7 jaar in de UK, praat hardop eigenlijk nooit Nederlands (als in, ik lees bokt en ik app mijn moeder en een paar vriendinnen vrijwel dagelijks, maar hardop praten vrijwel nooit) en heb echt vaak moeite met zinsbouw in het Nederlands :') Cultureel gezien vind ik ook veel Britse dingen inmiddels vanzelfsprekend, ik ben op mijn 19e geëmigreerd dus veel "volwassen" dingen ken ik eigenlijk amper vanuit Nederland. En ik zit natuurlijk nog vrij dichtbij, zeker vergeleken met jou.

Mijn vriend en ik willen over een jaar of 3 dankzij Brexit (en ook wel ivm mijn familie) wel naar Nederland, daarom probeer ik ook al wat beter bij te houden wat er daar gebeurt, maar verder voel ik me echt best wel out of touch met wat er in Nederland gebeurt :+ Zeker nu ik er ivm corona al best lang niet geweest ben!

Heel gaaf trouwens, je foto's, je nieuwe huis, je auto en je nieuwe omgeving <3 Fijn dat het allemaal goed is gegaan!

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 07:09

“Fijn” om te horen wel Eulogy, dat ik dat niet alleen heb.

En ja, corona maakt het idd er niet beter op!

@sanne, ja die momenten zijn extra moeilijk!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:29

Ik dacht altijd dat die red back dodelijk kon zijn. Denk ik wel dat ik nog steeds liever naar zo'n kleintje kijk dan dat ik ooit nog eens een kamer moet delen met een huntsmann :brr: Maar dan niet van de kou _O-

Jeetje wat heb jij op een plekken gewoond zeg, wauw. Helemaal alleen?

Wij hebben eigenlijk helemaal niets meer met NL. Zijn in de tussentijd wel eens een tijdje ontaard geweest en daardoor besloten om na onze eerste 3 jaar hier terug te gaan naar Nederland om daar tot de ontdekking te komen dat we weer terug wouden. Toen wel een lastige periode gehad om weer aan te passen, maar gaat nu eigenlijk wel stukken beter en via de kinderen komen we ook veel meer onder de kiwi's en leren we ook veel meer mensen kennen in ons dorpje.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 19:41

Hoe is het met je TS, al helemaal gesetteld?

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 23:08

Hey! Haha leuk dat je een berichtje plaatst.

Ja! Helemaal gesettled. Heb toevallig vrijdag ook mijn New Zealand Residency gekregen dus dat was top.
We zijn nu helaas wel in lockdown, 4 weken.. maar hopelijk is daar het einde van in zicht.

Bedrijf loopt best aardig voor een beginnend bedrijfje, dus daar ben ik heel blij mee. Hopelijk gaat na lockdown dat nog meer lopen en begint het echt goed te rollen.
We zijn best druk en het vinden van een nieuwe routine duurde best even, maar heb het erg naar mijn zin in NZ. :) Voel me er meer thuis dan in Australie.

@Daffie, zie net je vraag pas haha. Ja USA en UK was alleen :)

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:22

Jaa wat fijn residency! En dat je je daar al meer thuis voelt dan in AUS is helemaal fijn!

Ook een goed teken dat het bedrijf al begint te lopen, zelfs midden in de lockdown. Hopen dat jullie ook snel naar level 4 kunnen. Zijn jullie al gevaccineerd?

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Verhuizen van Australie naar Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 23:38

Ja heel fijn!
We hebben de 1e gehad vorige week of de week daarvoor. De volgende is mid october :)

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 02:01

Ineens kom ik je topic weer tegen en kom er tijdens het bij-lezen achter waar je precies zit en zie veel bekende dingen.

In 2013 liep ik samen met een vriendin stage bij Massey university en zaten we veel op Tiritiri Matangi Island. In het begin gingen we steeds terug naar een b&b in Auckland als we niet op het eiland zaten. Later konden we een kamer huren bij de ranger en zijn gezin, ik dacht in Whangaparaoa. (Weet nog dat we een keer alcoholcontrole hadden en ik moest zeggen waar we woonden, eeuuhh wanga-pa-dinges :Y) ). We hadden een auto, dus zijn tussendoor op veel plekken op het noorder eiland geweest en als afsluiter nog bijna 3 weken op het zuider eiland. In totaal ongeveer een half jaar.

Als ik je foto's nu zo zie komt alles weer boven :j

Super tof wat je doet!!