Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-21 13:25

Hallo allemaal :D

Gisteravond op weg naar huis, na mijn late dienst, kwam ineens het briljante plan omhoog drijven om een roadtrip te gaan plannen. Gewoon ik, mijn auto en mijn camera. Door Duitsland en Oostenrijk.

Inmiddels ben ik al een stuk verder en heb ik een routeschets op papier staan:
  • Leusden (start)
  • Koblenz (DEU)
  • Saarbrücken
  • Triberg
  • Meersburg
  • Garmisch-Partenkirchen
  • Innsbruck (AUT)
  • Krimml
  • Schladming
  • Abtenau
  • Wenen
  • Linz (Mauthausen)
  • Neurenberg (DEU)
  • Alsfeld
  • Sababurg
  • Leusden (finish)

Als ik het zo grofweg in Google Maps zet van Koblenz tot Sababurg zit ik op 25u reistijd en 2200km. Ik kan daar maar 10 punten in zetten dus dat klopt niet helemaal natuurlijk.

Ik heb nog geen idee wanneer ik dit wil gaan doen. Gezien de punten waar ik langs wil (Krimml waterval bv) is het wellicht verstandig om in het voorjaar te gaan, maar de herfst periode lijkt me ook erg mooi.
Ik wil vooral een mooie mix tussen natuur om te wandelen en stadjes om te bezoeken.

We hebben voorlopig nog een roadtrip door Canada met de camper gepland staan, maar als dat niet doorgaat dan zou dit wellicht een mooi alternatief zijn.

Zijn er meer mensen bezig met een roadtrip te plannen? Of hebben jullie tips waar ik echt rekening mee moet houden? Ik heb al verschillende boeken zoals het handboek voor de soloreiziger en natuurlijk een reisgids voor Duitsland. Daar ga ik binnenkort nog eentje voor Oostenrijk bij bestellen :D


ievie
Berichten: 2190
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:05

Wat een leuk idee! Een roadtrip door Europa staat ook nog wel op mijn verlanglijstje.

Ik heb een paar jaar geleden een roadtrip gedaan langs de Australische oostkust. We hebben toen ong 4500 km gereden in 4 weken tijd.
We hadden wel ongeveer onze route uitgestippeld, maar niet alle overnachtingen geboekt. Dat deden we vaak een dag van tevoren. Weet niet in hoeverre dat in Europa ook gaat zo last minute.

Edit: nog wel een tip.. wij vonden het heel
Prettig om soms meerdere dagen op 1 plek te blijven. Anders heb je alleen maar reisdagen en dat is intens.

black_kelpie
Berichten: 7773
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:17

Hier staat een rit naar Zweeds Lapland in de planning voor volgend jaar. We zijn goed bekend met zuid/midden Zweden, trekken daar op de bonnefooi door en dat is altijd geweldig, maar deze keer wil ik iets meer plannen.

We willen sowieso een week, mogelijk wat langer, de Kungsleden gaan hiken. Daar gaat de reis dus naartoe (Abisko), verder ligt alles nog open. Rechttoe-rechtaan is dat ruim 5000 km retour, maar we denken erover om de heenweg misschien via de Baltische staten en Finland te rijden.

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:22

Als je toch richting Koblenz gaat, sla dan vooral de Moezelvallei niet over. Zo moooi <3 <3

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Goof
Berichten: 28604
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:27

Ik houd van roadtrips <3
Ik moet zeggen dat ik ze nooit plan, ik ga juist op de bonnefooi en bedenk waar ik heen wil rijden als ik 'sochtends wakker word.
Tip: ga van de grote wegen af en pak juist de kleine weggetjes voor verrassingen. En de tip hierboven km ook eens enkele dagen op een plek te blijven om te voorkomen dat je alleen maar reisdagen hebt is ook een goede.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:43

Hoe lang wil je weg? Valt me op dat het heel veel plekken zijn. Ik ga graag op roadtrip, maar probeer meestal wel een aantal nachten op een plek te blijven zodat je in ieder geval wat hele dagen hebt om dingen te ondernemen maar ook juist om af en toe alleen te genieten. Mijn laatste roadtrip was alleen naar Duitsland ivm corona. Dat waren 4 plekken in ongeveer 2 weken, maar de reistijd was dan ook maar iets van 4 uur van plek tot plek.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-21 17:37

Narya schreef:
Als je toch richting Koblenz gaat, sla dan vooral de Moezelvallei niet over. Zo moooi <3 <3

Ga ik onthouden, bedankt!

Goof schreef:
Ik houd van roadtrips <3
Ik moet zeggen dat ik ze nooit plan, ik ga juist op de bonnefooi en bedenk waar ik heen wil rijden als ik 'sochtends wakker word.
Tip: ga van de grote wegen af en pak juist de kleine weggetjes voor verrassingen. En de tip hierboven km ook eens enkele dagen op een plek te blijven om te voorkomen dat je alleen maar reisdagen hebt is ook een goede.

Ik heb het liever wel van te voren goed gepland, in ieder geval de overnachtingen :P
Ik ben inderdaad om ook wat dagen zonder reizen erin te plannen hoor, maar ik moet nog even verder kijken hoe of wat :)

moonsparkle schreef:
Hoe lang wil je weg? Valt me op dat het heel veel plekken zijn. Ik ga graag op roadtrip, maar probeer meestal wel een aantal nachten op een plek te blijven zodat je in ieder geval wat hele dagen hebt om dingen te ondernemen maar ook juist om af en toe alleen te genieten. Mijn laatste roadtrip was alleen naar Duitsland ivm corona. Dat waren 4 plekken in ongeveer 2 weken, maar de reistijd was dan ook maar iets van 4 uur van plek tot plek.

Ik denk zo'n 2-3 weken. Scheelt dat een hoop plekken binnen 2u van elkaar te bereizen zijn, dus dat geeft ook weer wat vrijheid. Ik wil bijvoorbeeld wel een hele dag in Wenen kunnen zijn, maar van Wenen naar Mauthausen is nog geen 2u rijden. Dus dat kan best goed gepland worden. Sowieso moet ik er rekening mee houden dat ik geen routes heb van meer dan 4u, want ik ben alleen. Dus dat vergt nog wel wat planning, maar geeft ook ruimte om een halve dag ergens te kunnen wandelen :)

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:02

Als je van Wenen naar Mauthausen gaat, doe dan ook Melk aan. Mauthausen heb je overigens ook in 2 uur bezichtigd met uitgebreide wandeling langs de monumenten (en zelfs nog geocaches zoeken :') ).
Vorig jaar met de camper door Duitsland en Oostenrijk getoerd, jaar ervoor door Slovenië en Oostenrijk. Genoeg mooie plekjes!

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-21 18:54

Neonlight schreef:
Als je van Wenen naar Mauthausen gaat, doe dan ook Melk aan. Mauthausen heb je overigens ook in 2 uur bezichtigd met uitgebreide wandeling langs de monumenten (en zelfs nog geocaches zoeken :') ).
Vorig jaar met de camper door Duitsland en Oostenrijk getoerd, jaar ervoor door Slovenië en Oostenrijk. Genoeg mooie plekjes!


Melk aan? Is dat een autocorrectie of moet ik me zometeen heel dom voelen :')
Bedankt voor de tip! Dan is het in ieder geval goed te doen om Mauthausen op een rij-dag te plannen.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:30


Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Scum
Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:40

Je zou ook nog kunnen kijken naar de Romantische Strasse. Traben Trarbach vond ik een hele fotogenieke plaats. Die heb ik als tussenstop genomen op mijn laatste vakantie onderweg naar het Zugspitze gebied.

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-21 18:08

Scum schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken naar de Romantische Strasse. Traben Trarbach vond ik een hele fotogenieke plaats. Die heb ik als tussenstop genomen op mijn laatste vakantie onderweg naar het Zugspitze gebied.

Oeh Traben-Trarbach ziet er erg mooi uit ja <3
De Romantische Straße lijkt me al een hele reis op sich als ik dat zo zie, maar ziet er wel heel tof uit!
Bedankt voor de tips, ik heb ze opgeschreven :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:35

Mijn vriend en ik maken eigenlijk van iedere vakantie een roadtrip <3 Voor ons is de reis opzich (het rijden) ook een groot deel van de vakantie. Op Google Maps 'snelwegen vermijden' aanzetten en genieten van alle prachtige weggetjes, uitzichten, gebeurtenissen etc. die je volledig mist als je over snelwegen rijdt.

Weet je al hoe lang je ongeveer wil gaan? Ik zou je aanraden om steeds een wat centraal punt te kiezen, van waaruit je verschillende dingen van je lijstje kunt zien.

Wij zijn overigens naar Rügen (Duitsland) geweest en dat was ook echt prachtig! Alleen voor jou een beetje uit de richting denk ik, op basis van je plannen :P

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:39

Klinkt al als een toffe trip <3 Er zijn zoveel mooie plekjes in Oostenrijk en Duitsland.

Wij hebben vorige zomer een verkorte versie gedaan; Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Oostenrijk. :) En dit jaar staat rondreiden in Zweden op de planning.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-21 00:30

Zoo, tijdje geleden maar ik heb mijn reis aangepast en ik denk min of meer vast staan.

Ik heb de reis op 1 week vastgelegd. De tweede week ga ik met mijn moeder wandelen in Abtenau en wellicht vanaf daar naar Wenen en Mauthausen.

Mijn roadtrip gaat er in ieder geval zo uitzien:

20-9: Vertrek richting het Saarland via Traben-Trarbach
21-9: Wandelen bij de Saarschleife
22-9: Via Strasbourg naar Triberg
23-9: Wandelen bij de Triberg Wasserfalle
24-9: Langs de Bodensee naar Meersburg
25-9: Wandelen in Meersburg / Bodensee
26-9: Naar Innsbruck
27-9: Wandelen rond Innsbruck
28-9: Via de Krimml'r Wasserfalle naar Abtenau

Nu kan ik op zoek naar overnachtingen :D

gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 06:26

Klinkt goed :D

Ik ben eerder in Abtenau geweest om te wandelen, mooie basis voor de omgeving daar :j

Hier wordt het op weg naar de Dolomieten 3 nachten Moezel/Hunsruck, 3 nachten bij de Zugspitse en op de terugweg 3 nachten Zwarte woud.

Als je rechtstreeks ipv bijvoorbeeld via Booking.com wil boeken is het bijvoorbeeld een idee om op Google maps te zoeken.

Life begins at the end of your comfortzone.

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-21 13:47

Wij komen elk jaar in Abtenau voor de wintersport vakantie, dat is inmiddels een 2e thuis voor ons. Dit jaar ging de wintersport niet door dus dan nog maar een weekje om te wandelen :D
15e keer al dit jaar :D

Ja ik heb al op booking.com en airbag etc zitten kijken, maar de prijzen zijn best hoog voor 1p.
Dus via Google Maps heb ik al wel wat goedkopere opties gevonden, maar ik moet nog even verder zoeken.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16089
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:37

Marjo schreef:
Zoo, tijdje geleden maar ik heb mijn reis aangepast en ik denk min of meer vast staan.

Ik heb de reis op 1 week vastgelegd. De tweede week ga ik met mijn moeder wandelen in Abtenau en wellicht vanaf daar naar Wenen en Mauthausen.

Mijn roadtrip gaat er in ieder geval zo uitzien:

20-9: Vertrek richting het Saarland via Traben-Trarbach
21-9: Wandelen bij de Saarschleife
22-9: Via Strasbourg naar Triberg
23-9: Wandelen bij de Triberg Wasserfalle
24-9: Langs de Bodensee naar Meersburg
25-9: Wandelen in Meersburg / Bodensee
26-9: Naar Innsbruck
27-9: Wandelen rond Innsbruck
28-9: Via de Krimml'r Wasserfalle naar Abtenau

Nu kan ik op zoek naar overnachtingen :D


Kwam deze net tegen:

https://www.mosel-camping-platz.de/2019 ... s/?lang=nl

Geweldig toch?

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-21 22:43

Die ziet er inderdaad erg leuk uit zeg <3 Helaas is het vanaf daar wel nog anderhalf uur rijden naar de Saarschleife dus dan komt het eigenlijk net niet lekker uit om 2 nachten te blijven..

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-21 01:22

Marjo schreef:
Zoo, tijdje geleden maar ik heb mijn reis aangepast en ik denk min of meer vast staan.

Ik heb de reis op 1 week vastgelegd. De tweede week ga ik met mijn moeder wandelen in Abtenau en wellicht vanaf daar naar Wenen en Mauthausen.

Mijn roadtrip gaat er in ieder geval zo uitzien:

20-9: Vertrek richting het Saarland via Traben-Trarbach
21-9: Wandelen bij de Saarschleife
22-9: Via Strasbourg naar Triberg
23-9: Wandelen bij de Triberg Wasserfalle
24-9: Langs de Bodensee naar Meersburg
25-9: Wandelen in Meersburg / Bodensee
26-9: Naar Innsbruck
27-9: Wandelen rond Innsbruck
28-9: Via de Krimml'r Wasserfalle naar Abtenau

Nu kan ik op zoek naar overnachtingen :D


Kleine wijziging nog omdat ik een dag te veel heb gepakt :') En ik had Trier overgeslagen :+

20-9: Vertrek naar Traben-Trarbach
Overnachten in Traben Trarbach
21-9: Via Trier naar het Saarland
Overnachten in Taben-Roth
22-9: Wandelen bij de Saarschleife
Overnachten in Taben-Roth
23-9: Via Strasbourg naar Triberg
Overnachten in Triberg
24-9: Triberg
Overnachten in Triberg
25-9: Meersburg
Overnachten in Meersburg
26-9: Innsbruck
Overnachten in Innsbruck
27-9: Abtenau

Ik twijfel nog of ik een overnachting in Meersburg pak, of een slaapplek dichter bij Innsbruck opzoek.

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-21 19:14

Okeee dus. Het komt steeds dichterbij *\o/*
Maar ivm een wijziging in mijn vakantie vanwege een opleiding op het werk, ga ik nu van 25 september tm 11 oktober weg. Ik ga dan eerst een week met mijn moeder naar Abtenau. Daarna ga ik in ieder geval 3 nachten naar Innsbruck, reis ik via de Zugspitze naar Meersburg (of een plekje hoger aan de Bodensee). Daarna twee nachten in Triberg. Via Strassbourg ga ik naar Mettlach (Saarland), nog een overnachting in Trier en dan op maandag weer naar huis. En dan heb ik nog een week vakantie thuis om bij te komen :')

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-21 15:25

Ik weet niet of er nog mensen zijn die dit topic volgen, maar anders heb ik voor mezelf een leuk verslagje om nog eens terug te lezen :D

Afgelopen zaterdag 'thuis'gekomen in Abtenau. Hartelijk ontvangen door Maria, we komen hier al 15 jaar en hadden gelijk veel bij te kletsen :D . Altijd zo warm en gezellig <3 .
's Avonds uiteraard, traditiegetrouw, een Wienerschnitzel gegeten bij Hotel Goldener Stern. Die smaakte gelukkig nog net zo goed als anderhalf jaar terug.

Zondag zijn we de Postalm opgereden, leuk weggetje en dat deed m'n Suusje toch maar mooi eventjes <3 . Het was een beste klim voor mijn autootje namelijk :') .
We hebben Rundweg 2 gelopen, in totaal 8,5km waar we 3u over gedaan hebben. We hebben flink moeten klimmen ook namelijk. Onderweg koeien tegengekomen en Abtenauer paarden, een apart ras dat in deze regio rondloopt. Je loopt daar ook letterlijk tussen de dieren je wandeling, en het deert ze niks :') . Mooie uitzichten gezien ook. Achteraf heerlijk Kaiserschmarr'n gegeten en na afloop zijn we nog bij de Aubachfall wezen kijken. Dat was een korte wandeling vanaf de parkeerplaats tot bovenaan de waterval. Er stroomde nog aardig wat water ook voor deze tijd van het jaar gelukkig.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Maandag regende het een groot deel van de ochtend. We hebben dus een beetje door het dorpje gelopen, beetje gewinkeld en vroeg geluncht met een sachertorte :9
Daarna klaarde het gelukkig op en konden we de Lammerklamm gaan bewandelen! Hier loop je eigenlijk tussen twee bergen in langs een rivier omhoog. Heel tof pad om te beklimmen. Eind mei/begin juni is het hier natuurlijk veel spectaculairder dan nu, maar alsnog was het wel erg tof om te zien.
Daarna hadden we nog tijd over en wilden we eigenlijk gaan midgetgolfen maar dat bleek bij aankomst gesloten. Later deze week nog maar een poging wagen!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Met een preset heb ik mijn foto een herfstig tintje kunnen geven :D Ik vind hem erg gaaf geworden zo. De herfst begint hier trouwens wel langzaamaan aan te treden, je ziet de bomen al verkleuren :)

[ img ]

Vandaag hebben we Burg Hohenwerfen bezocht, en daar zagen we een hele gave roofvogelshow <3 Weinig gewandeld vandaag, maar dat is ook wel eens fijn.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Morgen willen we de Karkogel op om naar boven te wandelen, zien hoe ver we kunnen komen. In de winter skiën we hier altijd, maar door de sneeuw is de weg dan halverwege niet meer begaanbaar natuurlijk. Verder willen we nog kijken of we bij de Gosausee kunnen komen, en staat Trippenstein nog op het programma. Best veel om nog te doen in korte tijd, dus ik weet niet of alles gaat lukken. Vrijdagavond zet ik mijn moeder op het vliegtuig en dan ga ik zelf nog een weekje verder door Innsbruck en Zuid-Duitsland, dus we zullen zien :D

Wel willen we erg graag ergens hoog op een berg komen, echt op het topje. Nu heb ik zelf de Zugspitze en Hafelekarbahn (Nordkette) nog op het lijstje staan, maar dan is mijn moeder er niet bij :) .

Goof
Berichten: 28604
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:54

Prachtig!

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 17:46

Mooi!

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Mijn eerste roadtrip plannen... (DEU/AUT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:19

Mooi landschap zeg! En gave foto's van die roofvogels! <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boheme, Eleeke, F_inley, Letsdunit, nikia, Plus_en_Min, Travel_me en 70 bezoekers