Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:33

Apple schreef:
CaptainJS schreef:
Ik ga zeker een oyster card pakken als ik naar Londen ga. En graag zou ik nog wel eens een musical zien. Ik ga als ik ga met het vliegtuig. Heb geen ervaring met de boot of met de trein. Vliegtuig is kwa tijd korter en minder gedoe.


Vanaf het vliegveld moet je alsnog met een trein naar centrum London, daar ontkom je niet aan.

Persoonlijk vind ik de boot erg relaxt, 's avonds stap je op de boot, je slaapt de hele nacht en wordt wakker in de U.K. :))

Hangt er een beetje vanaf hoeveel shopping je mee terug wilt nemen of het vliegtuig handig is :+ :))

Als het spoor z'n belofte na kan blijven komen, is vliegen naar London uitsluitend voor sukkels en zakenlieden.
Met de trein, via de tunnel, sta je meteen in London. Dan kan vliegen nog wel goedkoper zijn, maar je staat ruim een uur gaans (minimaal) buiten London! Moet je nog met de trein naar het centrum. Veel meer gedoe, kosten en tijd.

Met de boot is wel aardig, maar de reistijden op Harwich zijn zo onhandig dat dat eigenlijk ook niet echt een alternatief is.
Dan nam ik nog liever de boot met de auto; hotel net buiten London, vlakbij een station en dan zo London in. Dan kun je ook ongelimiteerd shoppen; met de auto kan er meer mee terug dan trein, om van vliegtuig maar niks te zeggen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:50

ikke schreef:
Met de boot is wel aardig, maar de reistijden op Harwich zijn zo onhandig dat dat eigenlijk ook niet echt een alternatief is.

Niks van gemerkt.

Ik kwam die 2x echt heerlijk relaxed in de Londen aan.
Het is lang zoveel wachten en gedoe niet als met het vliegtuig.

Helemaal met de trein gaan zou ook nog zeker een optie zijn. Die mogelijkheid is er nu ook.

Vliegen op zo’n korte afstand is echt niet sneller en zeker niet relaxter ivm de wachttijd en je mag maar heel weinig bagage mee of betaald flink extra.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:03

Ineke2 schreef:
ikke schreef:
Met de boot is wel aardig, maar de reistijden op Harwich zijn zo onhandig dat dat eigenlijk ook niet echt een alternatief is.

Niks van gemerkt.

Ik kwam die 2x echt heerlijk relaxed in de Londen aan.
Het is lang zoveel wachten en gedoe niet als met het vliegtuig.

Helemaal met de trein gaan zou ook nog zeker een optie zijn. Die mogelijkheid is er nu ook.

Vliegen op zo’n korte afstand is echt niet sneller en zeker niet relaxter ivm de wachttijd en je mag maar heel weinig bagage mee of betaald flink extra.

https://www.stenaline.nl/overtochten/ho ... nd-harwich
Om 22.00 vertrekken en dan om 6.30 aankomst. Dan moet je dus om uiterlijk 6.00 aan het ontbijt zitten, wil je iets gegeten hebben voor je op de trein stapt.
En dineren na 22.00 is ook niet zo ons ding.

Ja, ik weet dat wij verwend zijn met P&O: 17.00 inschepen, eten, slapen, eten en dan om 9.00u ontschepen. IJmuiden (DFDS) is nog relaxter (en beter eten) maar dan zit je echt in een andere (mooiere) hoek van GB.

Mijn tip: mocht London nog niet haalbaar zijn; zomaar kans dat York wel een optie is. Met de auto en P&O naar Kingston upon Hull, drie kwartier rijden en je staat in York (als je tenminste op de rotonde in Hull rechts gaat en niet links achter de meute aan!)

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:21

Ik vind St pauls Cathedral en de wispering gallery heel gaaf en ook de Kroonjuwelen bij het Tower Museum, en vooral Westminster Abbey. Bij die laatste kun je allerlei beroemde graven bekijken, oa Newton, Dickens, Kipling en sinds kort natuurlijk Hawking.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:26

Ik vind dat inderdaad niet zo’n probleem. Daar stel je je op in. Londen is een belevenis en zo beter te doen als bijvb met de bus naar disneyland parijs. Dat doe ik echt nooit meer :')

Anoniem

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:29

Het transportmuseum is ook supergaaf! :D

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:35

Ik lees meerdere malen dat de oysterkaart afgeraden wordt omdat je met je pinpas ook makkelijk ( contactloos) betalen kan. Is dat niet veel duurder dan?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:44

Thats_Me schreef:
Londen is leuk en alvast vooruit dromen alleen maar fijn. Ik zou toch wel naar een musical gaan. Zo gaaf! Vind zelf the Phantom of The Opera echt een aanrader. Het ligt er aan wat je wilt gaan doen maar Londen is best prijzig dus zou toch inclusief hotel al snel 500 tot 750 p.p reserveren voor een midweek. Goedkoper kan natuurlijk. Alleen al rondzwerven door de stad en musea bekijken is al heel tof. Zoals het Britisch museum of het natuurmuseum bijvoorbeeld.


Dat is wel erg weinig incl. hotel.

Ik ga dit jaar niet ivm Corona, dan maar een jaar later. Echt te druk en nog niet iedereen is ingeënt.

Mocht je toch willen:

High Tea
Avondtour
Musical
Uit het centrum aan, bekijk andere wijken.
Hop on hop off, heb je direct alles gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:46

truus1957 schreef:
Ik lees meerdere malen dat de oysterkaart afgeraden wordt omdat je met je pinpas ook makkelijk ( contactloos) betalen kan. Is dat niet veel duurder dan?
De fares liggen vast, ongeacht waarmee je betaalt. :) Voordeel van je eigen pinpas gebruiken, is dat je alleen betaalt wat je gebruikt. Oyster is eigenlijk alleen nog handig als je een abonnement erop wilt zetten (of om de een of andere reden geen contactloze pas hebt).

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:55

Mkango schreef:
truus1957 schreef:
Ik lees meerdere malen dat de oysterkaart afgeraden wordt omdat je met je pinpas ook makkelijk ( contactloos) betalen kan. Is dat niet veel duurder dan?
De fares liggen vast, ongeacht waarmee je betaalt. :) Voordeel van je eigen pinpas gebruiken, is dat je alleen betaalt wat je gebruikt. Oyster is eigenlijk alleen nog handig als je een abonnement erop wilt zetten (of om de een of andere reden geen contactloze pas hebt).

Duidelijk, dank je! Ik hoop tegen kerst weer eens te gaan. ( of beter nog, na kerst lees ik hier )

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:42

Credit card is vooral handig met boeken vind ik. Wij zijn in 2019 voor het laatst geweest, overnacht in een holiday inn dacht ik nabij kensington. Qua hotels, tja het is er heel druk, een echt schoon, betaalbaar luxe hotel is zoeken, maar waar wij zaten was prima voor slapen en douchen. Verder prima service en vriendelijk personeel. In de buurt genoeg keuze om te ontbijten, eigenlijk nooit in het hotel gedaan. Verder hebben we deze keer vooral de toeristisch plekken gedaan en zo goed als alles kunnen zien in een dag of 3.
Wij hebben gevlogen vanaf schiphol, s avonds met trein heen, op schiphol overnacht en rond 6u s ochtends vliegen. Toen met bus tot in London (dacht national express bus). Oyster cards zijn handig, zeker doen. Je kunt nl veel zien in korte tijd dan.
Verder leuk om te doen picadilly circus, hyde park, changing of the guards, kensington,...

Wij hebben hele lekkere pies gegeten, english breakfasts,.... in st james park kun je leuk ontbijten,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:55

truus1957 schreef:
Duidelijk, dank je! Ik hoop tegen kerst weer eens te gaan. ( of beter nog, na kerst lees ik hier )
Met een beetje geluk krijg je dan zelfs nog je VAT terug op je aankopen, dus extra goedkoop. :))

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:01

Wat is VAT?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:05

Value added tax, dus de btw. :) Als je iets uitvoert naar de EU, kun je in sommige landen je belasting daarop terugkrijgen, ook als particulier. Het is nog niet 100% zeker wat de regels daarvoor gaan zijn tussen de UK en de EU, maar met een beetje mazzel krijg je dat dus terug als je het land verlaat. :D

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:11

Oh dat hou ik even in de gaten!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:03

Ikke, om 22:00u vertrekt de boot, inschepen kan al veeeeeel eerder :D dus diner ook :-)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:29

Apple schreef:
Ikke, om 22:00u vertrekt de boot, inschepen kan al veeeeeel eerder :D dus diner ook :-)

Even terug zoeken; vanaf 19.00 start de boarding.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:31

Ik ben in januari 2020 een lang weekend in londen geweest. Was super (en nog net voor corona). We vlogen op londen city. Ideaal, want je stapt daar zo in de metro en bent in no time midden in destad. Itt de andere luchthavens.

De toeristische hoogtepunten hebben we bekeken, zijn naar de harry potter studios geweest (leuk! Wel van te voren reserveren) en in de avond hebben we een stadswandeling gemaakt (jack the ripper tour, maar er zijn er meer. Te boeken via tripadvisor).

Oja hetuseum of natural history is gratis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:38

Pytje schreef:
Ik ben in januari 2020 een lang weekend in londen geweest. Was super (en nog net voor corona). We vlogen op londen city. Ideaal, want je stapt daar zo in de metro en bent in no time midden in destad. Itt de andere luchthavens.

De toeristische hoogtepunten hebben we bekeken, zijn naar de harry potter studios geweest (leuk! Wel van te voren reserveren) en in de avond hebben we een stadswandeling gemaakt (jack the ripper tour, maar er zijn er meer. Te boeken via tripadvisor).

Oja hetuseum of natural history is gratis :)

Britse musea zijn in de regel gratis. ;) En vanaf Heathrow kun je ook gewoon in de metro naar het centrum stappen. (Maar naar St Pancras sta je meteen al in het centrum. :)) )

Mocht er trouwens een betaalde tentoonstelling zijn in het BM: doen! Die zijn het geld echt waard. :j

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:40

ikke schreef:
Apple schreef:
Ikke, om 22:00u vertrekt de boot, inschepen kan al veeeeeel eerder :D dus diner ook :-)

Even terug zoeken; vanaf 19.00 start de boarding.

Ja dus zit je aan tafel tussen 19:30 en 20 uur. Prima etenstijd hoor.
Daarna douchen pyjama aan en om 22 uur lig ik op bed. Je moet immers vroeg weer op ;)

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:41

Tnx mkango, wist niet 100% zeker of alle musea gratis waren. Qua vliegveld ben ik wel echt fan van city. Leuke aanvliegroute en mooi uitzicht.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:48

Ineke2 schreef:
ikke schreef:
Even terug zoeken; vanaf 19.00 start de boarding.

Ja dus zit je aan tafel tussen 19:30 en 20 uur. Prima etenstijd hoor.
Daarna douchen pyjama aan en om 22 uur lig ik op bed. Je moet immers vroeg weer op ;)

Precies!

Daarom reis ik bij voorkeur met P&O. dan start de boarding om 17.00 en zitten we rond 18.00 - 18.30 aan het diner, kunnen in alle rust uitbuiken voor we gaan slapen en we kunnen een uur later opstaan (om 6.00 gaat het restaurant open, meestal zijn wij er tegen 7.00). Om 9.00 ontschepen. Dat geeft toch net wat meer tijd voor goed eten en een betere nachtrust.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:06


purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat te doen in Londen? Zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:11

Ik krijg zoveel zin van dit topic om te boeken. Iets om naar uit te kijken :D

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:17

Voor mij zou Westminster Abby zeker weer op de planning komen en een musical, wij hebben toen Phantom of the Opera gezien in een oud, klein theater, was geweldig!
Hotel was buiten het centrum, simpel maar goed betaalbaar en in de buurt van de metro.

Wij hebben gevlogen, maar zijn met de trein doorgereisd naar Edinburgh waar mijn schoonzus en zwager ook heen kwamen (woonden toen bij Liverpool in de buurt) en vanaf daar weer naar huis.