[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Mirranda
Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:27

_O- _O-

Zou zo een actie van mij kunnen zijn :D
Je moet uiteindelijk ook wat te lachen hebben nietwaar.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

emilyslaluna
Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:40

Och ja die pincodes! Toen ik 1.5 jaar geleden naar Canada ging (in mijn eentje) wilde ik bij een tankstation onderweg van het vliegveld naar 'huis' een slush puppy kopen. Helemaal afgetapt en wel bij de kassa en mijn credit card deed het niet. Mijn pinpas ook niet, ookal stond die op wereld niveau open. Ik was tegen de 24 uur al wakker en stond daar met een half gesmolten slushy en een rij chter mij. Toen kreeg ik hem van de hele lieve cashier gratis. Ze vond het zo sneu voor mij :'). Ze zei nog: 'You aren't from here, are you?'... Nope, just flew in from the Netherlands! Ze vond het heel apart om iemand van zo ver weg te zien in het gat van waar we waren _O-.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-20 21:43

Oh emilyslaluna, I feel you!
Ik zorg er altijd voor dat ik cash op zak heb. 4 jaar geleden was het bijna overal alleen cash, nu eigenlijk overal voornamelijk creditcard. En het werkt ook gelijk een stuk beter overal. Een heel verbetering! Wel lief dat je de slush puppy dan gratis kreeg ;)

Mirranda, zeker waar. Lachen deden (en doen we nog steeds) we er wel om ja, alleen op het moment in Toronto was het niet zo grappig.

Lagonda
Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:13

Hier een stille volger vanaf het begin! Je schrijft en super leuk en ik blijf zeker volgen :D

En hier nog 1 die het gedoe met een creditcard weet :+ ik was alleen in Australie, mijn eerste verre en lange reis. Ik zou een 2-weekse Engelse cursus volgen en bij de school betalen. Laten we het er op houden dat mijn creditcard werd geblokkeerd (iets met 3 keer verkeerde pincode) en mijn moeder snel geld over moest maken naar normale kaart :+ (mocht gelukkig toen de helft betalen en de rest later). Draaaaama als je zo ver weg bent _O-

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:39

Hahaha heerlijk herkenbaar verhaal, zulke acties zijn hier ook heel bekend. Gelukkig kon je er toen al om lachen, meer kun je ook niet doen met je eigen stommigheid. :D

daantjuhhh
Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:16

Ik volg ook. Emigreren is ook een droom van mij.
Helaas kan het echt niet ivm gezondheid ouders en broer.
Misschien ooit later nog eens.

Maar ondertussen kan ik wel meegenieten van jouw mooie verhalen.

Die pincode ook. Oh oh oh. Wat zul je eerst balen dat dat ding niet meewerkt. En dan blijkt het gelukkig zo simpel te zijn. Dat is dan toch wel een opluchting.

Ben nu al benieuwd naar het volgende deel.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

_Snow_White
Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 04:34

Och nee :')

Gelukkig gebeurt dat met vele Canadese banken niet, want je mag zelf de pincode kiezen. Mijn creditcard hadden ze nooit een pincode voor opgestuurd, bleek dat het bij TD standaard dezelfde was.
Gelukkig heb ik dat daarna nog zelf kunnen veranderen, voelde namelijk niet helemaal veilig aan :+
Je kunt trouwens ook online bankieren zonder extra bescherming, gewoon inloggen met wachtwoord of telefoon vingerafdruk en je kan alles... Ik heb mijn Canadese vriend laatst overgehaald om na 10 jaar toch maar voor de veiligheid zijn wachtwoord te veranderen :=

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-20 04:36

Klinkt bekend ja :')

soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:41

Ik ga je topic volgen. Je hebt een lekker vlotte schrijfstijl en zo te horen heel wat spannende dingen meegemaakt. Wat een stress! :oo Voor mij zou het niks zijn.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-20 17:34

Na een soort-van rustgevende nacht slapen had ik donderdag overdag nog om wat zaken te regelen en wat basis boodschappen te doen.
4 jaar geleden ben ik voor mijn afstudeerstage in Canada geweest, en degene waar ik toen in huis woonde heb ik nog steeds heel goed contact mee. Ze is destijds omgedoopt tot mijn Canadian mum en dat houden we erin!
Nu ik eindelijk in Canada was en ik me vrij mocht bewegen door het land werd het dus tijd dat ze me op kwam zoeken. Dat weekend was het Labour Day, dus een heerlijk lang weekend voor de boeg. J heeft een caravan en dus zouden we dit weekend gaan kamperen. Op donderdagavond kwam ze me ophalen. Voor haar een interessante rit, want ze reed net door een flinke onweersbui waar een code rood voor was afgegeven. En toen stuurde haar GPS haar ook nog over een dirt road.
Nadat ze me opgevist had, gingen we op weg naar Guelph, waar J woont. Daar zouden we vannacht gaan slapen. 4 jaar is niks! We praatten elkaar bij en het voelde alsof ik nooit weg was geweest. Behalve dan dat ik in Guelph de helft niet meer herkende omdat het allemaal zo veranderd was. Eenmaal daar was het al na middernacht dus we zijn direct naar bed gegaan.

Vrijdagochtend moest J's dochter A al vroeg naar haar werk (6 uur). De hond, die bij haar op de kamer sliep kwam met haar mee naar beneden. Nadat A het huis had verlaten kwam de hond gezellig naast mij (ik sliep op de bank) op de grond slapen. Twee uur later was ik wakker en kwam de hond ook weer overeind. Ze kwispelde me tegemoet en stak haar neus gezellig in mijn gezicht. Goedemorgen, zeg maar. Lekker dier, ze had me duidelijk gemist. Zij was 4 jaar geleden echt mijn maatje!

[ img ]

Toen later J ook aangekleed en wel was, zijn we nog snel even wat boodschappen gaan halen voor haar vriend J (lekker verwarrend, haha) met de caravan bij het huis aankwam. Terug thuis stond hij al voor de deur. We hebben nog wat dingen ingeladen en na een korte stop bij de Timmies (het blijven Canadezen) gingen we dan eindelijk onderweg naar Port Elgin. Dat is twee uur west van Guelph, heerlijk over de binnenwegen. Onderweg moesten we van J nog even uitkijken naar een kraam met verse sweet corn en aardappels. Toen we op een gegeven moment langs een kleine Alpacafarm reden, moesten we daar ook nog even stoppen. J is erg van het breien en wilde heel graag een keer iets van Alpacawol breien. Dus dat kan ze nu eindelijk eens gaan uitproberen.
Een kilometertje of 5 verderop vonden we ook een stand met verse groenten en fruit. Daar hebben we flink ingeslagen met sweet corn, aardappelen, gele sperziebonen en een ui ter grootte van een halve voetbal (spanish onion heet dat, ben ik inmiddels achter).

Een uur later kwamen we op de camping aan in Port Elgin. In het kampwinkeltje vond ik eindelijk een pet, de zon steeds vol op mijn hoofdje vindt mijn hoofdje niet zo fijn. Dus die was bij deze erg blij met mijn nieuwe pet! We checkten snel in (lekker rustig op de camping) en werden naar onze plek gebracht. Ter info, alle kampeerplekken in Canada en omstreken zijn voorzien van een picknickbank en firepit, dus zo ook deze.
De caravan stond al gauw op de plek. Aangezien ze hier niet aan een voortent doen maar gewoon een uitklapbare luifel, ging dat opzetten echt heel snel. Dat is best lekker, kan ik je vertellen! J heeft een hele leuke trailer van een jaar of 20 oud. Hij is van alle gemakken voorzien: een keuken met magnetron, volwaardige koelkast met vriezer en zelfs een elektrische oven. Er zit ook een badkamertje in met een bad en douche. Niet bestemd voor lange mensen, voor mensen van mijn formaat gaat dat douchen echt perfect (lees: snel haren wassen en afspoelen, anders is het warme water op).

[ img ]

Het avondprogramma bestond elke avond uit het bezoeken van het strand voor de zonsondergang. De Show, noemt J het. En die was prachtig, je kon 'de son in de see sien sakken'! ;)

[ img ]

[ img ]

Bij terugkomst op de camping was dan aan mij de taak om een flink kampvuur te stoken. J had een flinke houtvoorraad meegenomen en die moest aan het einde van het weekend op zijn. Challenge accepted! We hebben heerlijk marshmallows en Wieners gerookt. Dat is echt genieten. En met de al wat frissere nachten (rond 12 graden) was dat vuurtje best lekker als de zon eenmaal verdwenen was.

[ img ]

Op zaterdag heeft J haar vrienden B&J uitgenodigd om samen uit eten te gaan. Ik heb hen ook 4 jaar geleden leren kennen. Gasten zijn op de camping niet toegestaan vanwege jeweetwel, dus uit eten was een goed alternatief. We kwamen bij een leuk restaurant uit waar ze van alles wat hebben. Uiteindelijk hebben we allemaal een pizza besteld, waarvan ik de helft (letterlijk) in een doos mee naar huis heb gekregen omdat ik het niet opkreeg. Hier hoef je daar dus niet om te vragen, ze komen er al mee aanzetten zodra ze zien dat je het niet opkrijgt. Moesten ze in Nederland ook eens doen, dat zou heel wat schelen in het weggooien van goed voedsel!
Anyway, als toetje had J bedacht dat we een kop thee gingen halen bij het theehuis om de hoek. Volgens haar hebben die de lekkerste thee die je maar kunt wensen. Dus dat geloven wij natuurlijk meteen, haha.
Eenmaal in het theehuis vroeg de dame achter de toonbank of we belang hadden bij wat donuts. Het was een half uurtje voor sluitingstijd en ze moest er vanaf. Daar zeggen we geen nee tegen, dus kregen we een grote doos vol donuts en muffins! De thee zelf was overigens niet per see heel bijzonder, maar goed ieder zo zijn smaak natuurlijk.

[ img ]

Eenmaal weer op het strand hebben we met ons vijven weer van De Show staan genieten. Ondertussen was het erg gezellig met B&J. Ik stond met J te praten over hun nieuwe hond, toen hij mij ineens tijdens het gesprek een knuffel gaf. Hij had me gemist, haha. Zo schattig, J is een grote vent waar je dat niet zomaar van verwacht.
De uitnodiging staat ook alweer om daar eens langs te komen, zodra Wilco er ook is. Dus dat gaan we tzt nog wel eens uitvoeren.

We hebben overigens zowel zaterdag als zondag gezwommen. Het was niet per see heel erg warm, maar het was nog prima te doen. Op zaterdag stond er heel veel wind, waardoor het meer echt een soort golfslagbad was. Wat kan een mens dan een lol hebben! Echt genieten. En op zondag was de wind gaan liggen en hebben we gewoon wat gedobberd.

[ img ]

Op maandagochtend zijn we rond 10 uur uit Port Elgin vertrokken. Eerst richting Guelph om de spullen uit te laden, en toen de caravan naar de stalling gebracht. De caravan staat op een boerderij gestald waar ze een heleboel soorten appelbomen hebben, echt heel tof. Bij het verlaten van het terrein zei de eigenaar nog tegen ons dat we nog wat paprika's en tomaten mee moesten nemen, omdat ze er zoveel hebben. Zo'n aanbod slaan we natuurlijk niet af, dus we hebben wat van beide mee naar huis genomen.
In Guelph heb ik dochter A en haar vriend B ook nog even gezien en gesproken, dat was nog wel even gezellig. Na een snelle lunch was het dan weer tijd om richting Lindsay te gaan. J's vriend J zou deze keer meegaan, voor de gezelligheid. En gezellig was het, haha. Lekker meebleren met allerlei muziek op Spotify. Super tof.

Na dat weekend dus weer terug naar het 'echte' leven. Dinsdag stond voor mij de eerste werkdag gepland, dus ik was stiekem wel een beetje zenuwachtig. Met name of het nu dan toch eindelijk gzou gaan lukken met het huren van een auto. De creditcard deed het weer, daar zou het niet aan moeten liggen.

Voor de timeline, dit was het eerste weekend van september.

Emj_23
Berichten: 1181
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:13

Wat schrijf je leuk! Heel benieuwd hoe het is gegaan met het huren van de auto en je eerste werkdag.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 19:07

Dinsdagochtend 8 september ben ik eerst naar de autoverhuur gegaan. Laten we zeggen dat ik flink zenuwachtig was of het deze keer dan eindelijk zou lukken. Dus bij de verhuur de pas in het apparaat, pincode intoetsen en.... dan verschijnt er Approved in beeld. Ik kon wel een gat in de lucht springen, haha! Eindelijk was het gelukt.
Ik kon dus mooi in mijn 'eigen' huurauto naar mijn werk. Ik zou gaan werken als Livestock Feed Consultant, oftewel voeradviseur in de agrarische sector. Ik moest dinsdag om 9 uur in Oakwood zijn, daar zou mijn baas mij een intro geven gevolgd door een rondleiding. Kom ik daar om iets voor 9, is hij er nog niet. Ik kon wel vast beginnen met het invullen van wat papierwerk, terwijl ik op hem wachtte. Om half 10 kwam hij dan eindelijk binnen. Het bleek dat hij zijn kids vandaag voor het eerst weer naar school moest brengen. Normaal gaan ze met de schoolbus, maar die reed deze week blijkbaar nog niet. Omdat het de eerste keer was sinds maart duurde het allemaal even langer dan gepland.

Maar goed, we konden dan eindelijk beginnen. Hij liet me een powerpoint zien met wat geschiedenis van het bedrijf. Na de powerpoint liet hij me de winkel op die locatie zien en stapten we in zijn truck (holy moly!!! Wat een luxe bak). Vanuit de truck deden we een korte tour over het terrein in Oakwood, waarna we naar de locatie in Sunderland reden. Ook daar zijn we de winkel door gegaan en het kantoor wat eronder zit. En we zijn nog in de fabriek geweest (super schattig fabriekje). Daarna gingen we door naar de volgende locatie in Lindsay, van waaruit ze alleen brandstof verkopen (gas, propane, etc.). Na een korte stop bij de Tim Hortons (cafeine gehalte weer op peil brengen) reden we door naar de laatste locatie, in Peterborough. Ook daar heb ik de winkel en alle overige zaken gezien en mensen ontmoet. Wel vreemd trouwens, om ergens voor het eerst te zijn en dan geen handen te kunnen schudden en gezichten niet goed kunnen bekijken vanwege mondkapjes.
Nadat we na de tour weer terug waren in Oakwood was het alweer tijd om naar huis te gaan. Aangezien ik nu een auto had heb ik gelijk even wat groot spul bij de supermarkt ingeslagen (weer een voorraadje water bijvoorbeeld, kraanwater heeft een enorme chloorsmaak dus niet erg lekker). Dat grotere spul is toch lastig mee te nemen op de fiets (zonder bagagedrager).

Op woensdag hadden we een sales training. Corona-proof, met ieder een grote tafel voor zichzelf. Heel gezellig, haha. De training zelf was wel leuk, ik had er toch weer wat van op gestoken. En de trainers konden het goed, het was niet saai en ze hadden veel leuke praktijkvoorbeelden.

Op donderdag ging ik in de winkel helpen in Sunderland. Heel veel klanten komen daar gewoon hun zakgoed ophalen, en overige zaken zoals afrastering, graszaad, huisdierspul etc. Er is enige onderbezetting vanwege nog wat mensen die vrij waren, dus dat konden ze mooi opvangen door ons (ik en nog 2 anderen die ook net begonnen waren) tijdelijk in de winkel te zetten. Dus dat heb ik donderdag en vrijdag gedaan, afgewisseld door wat praatjes maken met de mensen die daar op kantoor zitten (planning, transport, fabriek en klantenservice). Ook de week erna zou ik voornamelijk op die locatie zijn. Al werd ik dan wel iets meer richting het praktische werk ingezet. Maandag kreeg ik nog een training van mijn baas en dinsdag was ik eerste aanspreekpunt van voedingsvragen die over de telefoon binnen kwamen. Verder kreeg ik voor woensdag een paar klanten die ik moest gaan bellen. Dat zijn voor nu bestaande klanten die overgeplaatst moeten worden naar een nieuwe adviseur vanwege tijdgebrek van hun huidige adviseur.

Het bedrijf zat in een enorme groeispurt, dus er was veel te halen. Ik geloofde dat ik het daar de komende tijd wel ging uithouden. Mijn baas noemde overigens ook dat hij me misschien deels of volledig gaat inzetten als feed manager. Er zat nu niemand in die rol en vanwege mijn opleiding zag hij mij dat wel doen. Dat klonk op zich best aardig, maar voor nu ging ik eerst nog even gewoon de weg op. Eerst maar eens wat praktische ervaring opdoen in het land, want alles werkt hier toch weer heel ander dan in Nederland.

Inmiddels waren er voor Wilco ook grote veranderingen gaande. Vlak voor ik naar Canada vertrok kwam er een regeling waarmee directe familie van temporary residents, tijdelijke inwoners, een ontheffing konden krijgen op het inreisverbod. Hiervoor moest aangetoond worden dat ik een actief visum had en onze onderlinge band moest aangetoond worden door middel van het trouwdocument. Per mail moest je dan toestemming vragen aan de overheid. Wilco was 3x afgewezen, maar in deze week kreeg hij eindelijk een akkoord! Hij had dus inmiddels een ticket geboekt richting Canada. Wel pas over 3 weken, want hij moest nog heel wat zaken afhandelen (onze caravan verkopen, evenals de motoren, de jeep en de auto).
Laten we zeggen dat dit bericht een enorme opluchting was! In plaats van alleen maar kunnen afwachten tot wanneer we elkaar weer zouden gaan zien (weken, maanden?), konden we er nu een datum aan hangen en gaan aftellen.

xLaraaj
Berichten: 3679
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:31

Jaaa weer een update :D *\o/* Vind het wel enorm straf dat je het helemaal alleen doet :)

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 19:47

:D
Laten we het erop houden dat ik dat ook echt niet grappig vond ;)
Er hebben in die eerste weken stiekem heeeeel veel traantjes gevloeid.

kleinvosje
Blogger
Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:53

Ha, nog een Nederlandse in Canada! Ik heb niet helemaal je topic gelezen :o , maar als ik het goed begrijp zit je wel in Canada?! Helaas een beetje uit de richting, anders hadden we een bakkie kunnen doen!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 20:39

Klopt inderdaad, ik volg jouw blogs op de VP ook graag!
Ik zit in Ontario, inderdaad een beetje ver weg. Een paar dagen rijden is ook weer zover voor een bak koffie ;)

loez
Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:40

Ik vind het wel enorm stoer van zowel jou als je man. Ook nu om gewoon alvast alleen te gaan en alles gewoon te fixen! Dapper!

[o]

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-20 22:08

12 september. De dag dat ik eindelijk het hotel mocht verlaten en naar ons appartement ging verhuizen. Nou, dat was weer een verhaal op zich.
We hebben een zogenaamd basement apartment, dat is dus gewoon de kelder. Maar wel een volwaardig appartement (3 kamer) met veel daglicht. In Canada heeft iedereen een kelder en er zijn er maar weinig die geen daglicht hebben. Natuurlijk is het niet te vergelijken met hoeveel licht je normaal in je huis krijgt, maar de ramen hier aan de voorkant zijn toch meer dan een halve meter hoog. Aan de achterkant een heel stuk lager, maar goed daar zijn de slaapkamers dus dat maakt niet veel uit.

Het appartement was de weken voor ik erin trok flink onder handen genomen om het een officieel losstaand appartement te maken. Er zit een flinke keuken in, waar ik echt enorm blij mee ben. De rest is prima uit te houden voor de eerste tijd. Oja, ze hebben ook een nieuwe wasmachine en droger geplaatst. En die zijn van Canadees formaat, je kunt er zelf wel in gaan zitten haha. Maar echt, heerlijk om gewoon met 2 trommels alles er doorheen gejaagd te hebben. En dan zitten ze maar half vol. Ik ben fan. Waar ik geen fan van ben is de toploader wasmachine. Doe mij maar gewoon een 'normale' frontloader, naar mijn mening werken die toch beter. Maar dat kan ook gewoon mijn ervaring zijn, misschien heb ik gewoon crappy apparaten staan.

Het was een hele klus, zo'n verhuizing in je eentje. Het weekend had ik besteed aan shoppen, shoppen, en shoppen. Vrijdagavond was al ik al naar Toronto gereden om een bed op te halen (in stukjes was de enige manier om zoiets in mijn huidige huurauto, Mazda 6, te vervoeren, dan is Ikea dus ideaal). Maar ja, toen moest zaterdagochtend de rest van de zooi ook nog in de auto gepropt. Met enig propwerk is dit nog gelukt ook, haha. Anders had ik 2 keer moeten rijden. Niet erg want het is heel dicht bij elkaar, maar toch handiger om alles in 1 keer te doen als dat kan. Dus dat kon gelukkig. De auto zat echt bommetje vol, haha.

[ img ]


Bij het appartement aangekomen zou ik de deur kunnen openen doormiddel van de sleutel die in een sleutelkastje met code voor me zou liggen. De bovenburen die er 3 weken geleden al ingetrokken waren, waren het weekend weg.
Ik kwam aan bij het appartement en liep naar de voordeur. Hmm. De code stond al in het kastje zoals ik hem in moest voeren. Bij nader inzien was het kastje al open... De sleutel lag er gelukkig nog wel in. Sleutel in de deur, maar die gaf niet mee. Ik probeerde de deur.. En die was niet op slot. Huh? Niet grappig. Mental note, even de verhuurder op de hoogte stellen. Nou hup naar beneden en kijken hoe het er nu eigenlijk uitziet. Ik had het alleen tijdens de verbouwing via een filmpje gezien.
Na de verbouwing zou er op vrijdagmiddag een schoonmaakploeg doorheen zijn gegaan om het spul enigszins toonbaar aan me op te leveren. Nou, ik weet niet wie er ingehuurd was, maar diegene was duidelijk niet geweest! De hele vloer lag nog onder een dikke laag gips-stof. Op het aanrecht lag nog allerlei rommel van de aannemer, de douchekop in de badkamer zat niet vast aan de muur maar hing daar een beetje aan de waterleiding, en de garage lag afgeladen vol met de zooi van de aannemer.

[ img ]

Lekker thuiskomen, zullen we maar zeggen. Weer een momentje dat ik echt wel kon janken. Wat heb ik mezelf nu weer aangedaan...
Nou ja, het was niet anders. Ik gaf mezelf een schop onder het welbekende achterwerk en begon de zooi uit de auto naar binnen te sjouwen.
Daarna ging ik op pad om de hoognodige materialen in huis te gaan halen.

[ img ]

De eerste halte de tweedehands winkel (1 van de vele). Ik kwam binnen en verkondigde aan de mevrouw die iedereen de weg wees dat ik mijn karretje helemaal vol zou gaan laden. Hoe verbaasd was ze toen ik dat uiteindelijk waar had gemaakt, haha. Ik ben heel goed geslaagd voor borden, bestek, glazen, etc, etc etc. Echt absoluut de moeite geweest, ik heb er vele dollars mee bespaard en nog kwaliteitsspul ook ipv de rommel die ik anders voor dat geld had kunnen kopen.

Eenmaal thuis begonnen met het dweilen van het appartement. Ik besloot dit strategisch aan te pakken en bij de slaapkamer te beginnen waar ik zou gaan slapen, en de kamers die ik nog niet zou gaan gebruiken voor nu even over te slaan. Er zitten te weinig uren in een dag om alles in je eentje in 1 dag voor elkaar te krijgen. Ik haalde wat crispy chicken met potatoe wedges bij de Loblaws als avondeten en heb die op de grond, zittend op mijn jas opgegeten. Want meubilair had ik nog niet. Gelukkig was het dat weekend nog flink warm, dus de vloer was niet steenkoud. Comfortabel is anders, maar ja je moet wat.

[ img ]

Zondag ben ik weer naar Toronto gereden, wederom naar de Ikea. Ik wilde wat artikelen daar ophalen, zoals 2 barkrukken en een kleine tafel om aan te zitten. Nou, dat was de slechtst besteedde tijd ooit. Het was belachelijk druk en echt werkelijk alles wat ik nodig had was uitverkocht. Uiteindelijk heb ik maar gewoon 2 eetkamerstoelen meegenomen en een koffietafeltje (die echt iedereen heeft, haha). Bij thuiskomst bleek ook nog eens dat het tafeltje groen was ipv wit zoals op het label stond. Pfff.... Gelukkig alle onderdelen wel aanwezig dus ach die kleur wennen we ook wel weer aan. Ik had nu in elk geval iets.

Het bed zat aan het einde van het weekend ook in elkaar; wat een monsterklus was dat. Ik ben er oprecht 2 uur mee bezig geweest, en het was echt niet heel moeilijk. Voornamelijk gewoon heel veel. Maar goed, hij staat. Helaas nog zonder matrassen, want daar heb ik nog geen geluk mee gehad.
Op zondagavond zijn de bovenburen teruggekomen van vakantie, en ik heb al overlegd dat als ik ergens matrassen bestel, zij die voor me in ontvangst zouden gaan nemen. Daar was ik nogal zacht uitgedrukt heel erg blij mee. Ik sliep op een slaapmatje (wel een dikke). Ook goed te doen, maar een echt matras is toch wel een stukje fijner.

Wederom geen geweldige ervaring, maar ik was op dat moment vooral heel blij dat ik nu niet over 2 weken weer ergens anders naartoe hoefde te verhuizen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:24

Ik bewonder je positiviteit en doorzettingsvermogen. Het begin in Canada ging niet van een leien dakje.

Het appartement ziet er best goed uit, inderdaad niet zo donker als ik had verwacht op het moment dat je schreef dat het in de kelder is.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-20 22:49

Op de foto's ziet het er heel netjes uit, haha. Het stof valt niet op. Maar geloof me maar dat het schoonmaken me echt een week heeft gekost.

Ilsiie
Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:17

Wauw, wat een avontuur en wat schrijf je fantastisch! Ik kan nauwelijks wachten op het volgende deel haha!
Veel respect ook, het is niet niks zo in je uppie.

Live your dreams

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-20 23:38

Dank je, erg leuk om van zoveel mensen te horen dat ze mijn schrijfstijl waarderen! :j

Ik probeer de vaart er iets meer onder te gaan zetten, het is handiger als het gelijk loopt met het heden. Ik schrijf voor het thuisfront nu elke week een blog. Die gebruik ik om deze stukken weer mee te schrijven. Als er dus verkeerde vervoegingen in de tekst staan komt het daardoor ;)

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-20 22:54

Op zaterdag 19 september moest ik eerst om 9 uur mijn auto inwisselen. Ik had een vrij luxe auto, vanwege de verhuizing (extra ruimte). Daarna had ik die ruimte niet meer per see nodig dus was ik van plan hem in te wisselen voor een economy class. Dus ik naar de autoverhuur, en ik was nog nauwelijks binnen of ze vroegen me of ik deze auto wilde verlengen voor de prijs van een economy. Ik reed in een nieuwe Mazda 6 (11,000 km toen ik hem kreeg) dus, ja doe maar!! Dus zo reed ik weer weg in mijn hippe wagentje. Ik moest alleen wel komende week even de olie laten vervangen. Maar blijkbaar kon dat vrij vlot hier bij een garage in Lindsay waar de verhuur een onderhoudscontract mee heeft.

Daarna zat ik nog even op Facebook marketplace te kijken naar een eettafel. In Lindsay stond een geschikte, voor niet al te veel geld. Dus ik heb de afmetingen opgevraagd en terwijl ik wachtte op antwoord heb ik even in de auto gekeken (gemeten, voor degenen die dit te letterlijk nemen) hoeveel ruimte ik daar heb. En toen bleek dat de lengte makkelijk past, maar de breedte niet. Ik stuurde terug dat het helaas niet ging passen, en dat ik dat erg jammer vond omdat het zo lekker dichtbij was. Daarop kreeg ik de vraag waar ik dan woonde. En toen kwam ze hem brengen, haha. Een kwartier later stond mevrouw al op de stoep met de tafel (in stukjes, als in blad, poten en een vleugel (hoe heet dat in het Nederlands?)). Omdat ze vanwege covid niet in huis wilde komen, hebben we alles in de hal geparkeerd (zover kreeg ik haar nog wel). Ik stuurde een sms naar de bovenburen of ze me de volgende dag konden helpen het blad naar beneden te sjouwen, en zelf bracht ik de rest alvast naar beneden. Dat wilden ze uiteraard wel, mijn helden van buren!

En helden zijn ze echt. Ik had nog geen internet in mijn appartement. Om dit te regelen moest ik een doordeweekse dag thuis zijn vanwege installatie van de kabel. Vanwege mijn werk kon dit nu nog even niet.
Om me te helpen hadden de buren op hun eigen netwerk een apart netwerk voor mij aangemaakt, wat ik zolang mocht gebruiken. Perfect toch? Ik had ook een broodrooster van ze gekregen, want ze hadden er toch 3... Het lijken net Canadezen.

Goed. De volgende halte was Toronto. Ik moest naar het bankfiliaal waar ik destijds mijn rekening geopend heb, om documenten voor mijn creditcard te tekenen waarvan de aanvraag inmiddels goedgekeurd is. Eenmaal ter plaatse ondertekende ik digitaal de documenten en kreeg ik de melding dat de creditcard per post naar me verzonden zou worden. Grapje zeker? Nee, helaas niet. Serieus. Je ondertekent de documenten digitaal (via je mail) en je krijgt je pas thuisgestuurd. Waarom in de vrede moest ik dan dat eind naar Toronto rijden??? Het zal wel Canadese logica zijn.

[ img ]
Drive-thru pin automaat, een algemeen fenomeen in Canada.

Nadat ik weer buiten stond ben ik nog even boodschappen gaan doen bij the Real Canadian Superstore. Dat is een SUPERmarkt. Zij hadden leuke aanbiedingen dit weekend dus die had ik even flink ingeslagen. Voornamelijk groente, fruit en pompoenen (die laatste zijn zo mooi lang houdbaar!). Alles was toen vers en goedkoop want in het seizoen, dus ik dacht: laten we die vriezer maar goed volladen.

De volgende halte zou Bass Pro shop zijn. Alleen bleek onderweg dat er een gigantische file stond; de Canadezen hebben weer eens laten zien dat ze echt niet kunnen rijden en werkelijk heel Toronto stond vast. Dus ik ben halverwege maar omgekeerd en ben naar mijn laatste halte van die dag gereden. Ik had namelijk weer een Engels test gepland staan. Voor de loting van het permanente visum kwam ik net een half puntje tekort voor de maximale score op Engels, dus die gingen we er op deze manier nog even bij zien te sprokkelen. Als dat zou lukken, zouden we nog wat extra punten krijgen waardoor we eerder de uitnodiging zouden krijgen voor het permanente visum.
De test was heel vreemd vanwege covid. Je meldde je bij een balie, vervolgens werd je in een lift geparkeerd, de mevrouw duwde een knopje voor een verdieping in en ging zelf niet mee naar boven. Dat voelt best gek, kan ik je vertellen. Boven aangekomen moest je maar uitzoeken waar je heen moest. Gelukkig was het niet zo groot dus het was zo gevonden. Het verliep allemaal heel netjes en georganiseerd. Het was niet zo druk als normaal (uiteraard) dus dat was echt heel prettig. Naar mijn idee was de test goed gegaan, maar het resultaat wisten we pas een week later.
Ter info: dit was de IELTS test, daarmee testen ze je niveau van de Engelse taal. Je moet een gesprek voeren met iemand, en daarna komt het geschreven deel. Daar heb je een luistertoets, een leestoets en een schrijftest. Bij lezen en luisteren kun je ondanks een goed antwoord nog steeds punten verliezen als je bijvoorbeeld de spelling niet goed hebt in je antwoord. Het schrijfonderdeel is altijd erg lastig, daarin moet je een brief en daarna een korte essay schrijven over een onderwerp wat zij je geven. En dat zijn meestal echt hele stomme onderwerpen. Bijvoorbeeld: wat is beter, een verzorgingstehuis voor ouderen, of de familie verplichten de oudere familieleden in huis te nemen? Geef voor- en nadelen en geef je mening.
Gelukkig had ik de toets nu op de computer, dat maakte het schrijven wel een heel stuk eenvoudiger. De eerdere keren dat ik de test in Nederland had gedaan, was dit op papier. Alinea's verplaatsen en zinnen aanpassen gaat dan niet zo makkelijk en kosten enorm veel tijd, die je echt niet hebt.

Eenmaal weer terug in Lindsay was het al 10 uur. Na zo'n dag is er niks beters dan pootjes omhoog (zittend op een houten stoel met pootjes op de groene tafel) en een simpele film kijken op Netflix. Dat vraagt om... Spirit! Heerlijke film, haha.

Voor de daarop volgende dag (zondag 20 september) had ik me voorgenomen om vooral eens te gaan genieten. Dus in de ochtend heb ik eerst lekker met Wilco geskyped (is dat een woord?), heb ik de eettafel in elkaar gezet en ben ik daarna op pad gegaan. De reis ging naar Barrie deze keer, een heel toeristische stad aan de andere kant van Lake Simcoe. De rit er naartoe is gigantisch mooi vanuit Lindsay. Je hebt regelmatig uitzichten over het meer, afgewisseld door uitgestrekte velden en bossen in het heuvellandschap. In Barrie ben ik eerst langs de Bulk Barn en Walmart gegaan (en een kringloopwinkel die daarnaast zat, waar ik nog een gloednieuwe winterjas heb gescoord voor 50!). Daarna stond het zusje van Bass Pro op de planning, Cabela's! Voor mensen die ooit nog naar Canada of Amerika gaan, ga alsjeblieft ook eens langs Bass Pro of Cabela's. Het zijn echt zulke geweldig mooie winkels! Ik heb heerlijk genoten van de winkel en heb ook nog een wollen vest gescoord, gevoerd met fleece. Ik was ook nog op zoek naar een fleece-gevoerde spijkerbroek, maar die hadden ze niet meer in mijn maat (uiteraard, ik ben veel te mager voor Canadese begrippen).

[ img ]

[ img ]

[ img ]


En toen ging de reis naar de echte natuur. Voor die dag had ik Scanlon Creek in de planning, omdat dit op de weg (andere kant van Lake Simcoe ) terug naar Lindsay lag. Dit is een conservation area waar ze een vijftal trails hebben uitgezet. Dus de camera was mee, en de wandelschoenen aan (ik had ook nog geen andere schoenen, haha). Bij de parkeerplaats stond een plattegrond met korte uitleg bij elke trail. Er was er een die volgens de kaart erg geschikt was voor fotografen, dus die ben ik maar gaan lopen. En die was inderdaad mooi! Ik had allerlei dingen gezien. Een uitzicht over de vallei, het beekdal, daar door- en omheen gelopen, paadjes over weiland, door bos en struikgewas. Klimmen en dalen, compleet met bruggetjes over kleine stroompjes (die in het voorjaar vast veeeeel heftiger zijn). Het stikte er van de eekhoorns, uiteraard. Ik kwam ook nog een kikker tegen, die vond het een goed idee om midden op het pad te gaan zitten. Twee uur later was ik weer terug bij de auto en ben ik weer naar huis gereden.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

TheaD
Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:36

Wat een leuk verhaal en een prachtige natuur!

In het glooiende landschap van Småland, tussen velden, weilanden, kronkelende grindwegen en met mos begroeide steenmuren, ligt een kleine idyllische hoeve, waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Maar als je beter kijkt, zie je dat de hele hoeve in beweging is. Leven als Laura, mijn kleine huis op de prairie.
zelfvoorziening in Zweden.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1985117

loez
Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:52

Je verhalen zijn heerlijk makkelijk en leuk weg te lezen idd! Alsof je er zelf in zit bijna! Wat een spannend avontuur zeg! Prachtige foto’s!
En bestaan er echt fleece gevoerde spijkerbroeken? :o? Ik ben echt een koukleum en draag in de winter altijd een thermo legging onder mijn broek. Fleece gevoerd klinkt echt ideaal :D

[o]

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Katootje7791, Nymphe en 160 bezoekers