[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-20 16:04

We zijn al een heel eind onderweg in het proces van emigratie naar Canada. Nu ik dan ook al 3 maanden effectief in Canada ben en mijn man zich inmiddels bij mij heeft gevoegd, heb ik besloten dan toch eindelijk maar eens een topic aan te gaan maken.
Het lijkt me leuk jullie een kijkje in de keuken te geven en mee te nemen op onze reis naar een nieuw bestaan.

Wie zijn wij?
Ik ben Judith, en ben getrouwd met Wilco.
Jaren geleden is Wilco op een working holiday visum een tijd in Canada geweest. Daar was hij zo enthousiast geworden van het land dat hij eigenlijk altijd de stille wens had om terug te gaan, maar dan voorgoed. Toen ik tegen het einde van mijn studie een buitenlandse stage in ging plannen, was het voor mij heel logisch om dit dan naar Canada te gaan doen. Dit zodat ook ik kennis kon maken met het land buiten vakanties om, want op vakantie is een land altijd mooi. Maar hoe het bevalt in het dagelijks leven, en in diverse seizoenen, daar kom je alleen achter door er een tijd te gaan zitten. Zo gebeurde het dat ik in 2016 een half jaar in Canada heb gezeten. En je raadt het al, ook ik ben verliefd geworden op het land.

Na mijn tijd in Canada zijn we weer terug gegaan naar Nederland. Er gebeurden veel dingen op persoonlijk gebied waardoor Canada even naar de achtergrond verdween. We trouwden, kochten een huis en bouwden ons Hollandse bestaan op.
Toen de persoonlijke omstandigheden weer tot rust kwamen gingen we nadenken. Het begon stiekem toch wel weer te kriebelen om het leven in Canada uit te gaan zoeken. We zijn er weer naar gaan kijken, dingen gaan uitzoeken, en op een gegeven moment besloten we er gewoon voor te gaan. We zijn nu nog jong en hebben geen kinderen, we kunnen gaan en staan waar we willen. En als we niet gaan, blijven we ons waarschijnlijk altijd afvragen "Wat als?".
Dat willen we voorkomen. En daarbij, als het toch niet is wat we ervan verwacht hadden, dan kunnen we toch altijd terug gaan?

Zo ging het hele proces van start. Emigreren is geen grapje. Het is niet zo dat je op dag 1 bedenkt dat je vertrekt en op dag 10 in het bezit bent van een visum. Alles behalve dat. Het is een enorm complex iets waar heel veel voorbereiding bij komt kijken.
Voor een permanent visum moet je heel veel zaken regelen: je diploma's laten vertalen en beoordelen naar Canadees niveau, verklaring van goed gedrag aanvragen, een Engels test doen waarbij je best zo hoog mogelijk scoort voor optimale punten, een medische keuring, een biometrics waarbij je vingerafdrukken afgeeft, je moet je trouwcertificaat laten vertalen, referentiebrieven regelen bij alle werkgevers waar je in de afgelopen jaren gewerkt hebt, etc.
We begonnen met het verzamelen van alle documentatie. Het laten beoordelen van de diploma's kostte al enorm veel tijd, volgens mij ging daar een maand of 2-4 overheen (mijn diploma was al in het Engels, die van Wilco niet).
De Engels test heb ik in Nederland 2x gedaan. De eerste keer had ik al ruim voldoende punten, maar bij controle achteraf bleek dat ik met een halve punt extra op het schrijfonderdeel een hele dikke voorsprong kon krijgen in het emigratietraject.

Het permanente visum kun je niet zomaar aanvragen. Je schrijft je in voor een soort loting. Op basis van een heleboel informatie (leeftijd, opleiding, werkervaring, taalniveau, etc) krijg je een aantal punten. Eens in de twee weken doen ze een trekking waarbij ze bijvoorbeeld 4500 mensen inloten. Dit zijn de mensen met de hoogste scores, dus het loont om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Op dit moment is de score zo ontzettend hoog dat je echt wel goed onderlegd moet zijn wil je uberhaupt kans maken op een uitnodiging.

Goed, ik ga het voor nu hier even bij laten. Later vandaag zal ik een volgend stuk schrijven over onze tocht hiernaartoe.
Ik zou het leuk vinden als jullie een berichtje achterlaten. Stel ook gerust alle vragen die je te binnen schieten. Het is een heel complex iets dus het verbaast me niks als sommige dingen gigantisch onduidelijk overkomen.
Laatst bijgewerkt door xingridx op 24-11-21 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd op verzoek TS

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:16

Heel gaaf, ik volg :D Benieuwd naar het vervolg!
Zelf twee jaar terug een maand door Canada getrokken met een camper, tijdens onze huwelijksreis. Prachtig land inderdaad, kan me voorstellen dat je er verliefd op bent geworden.

Autumnn
Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:29

Wauw wat gaaf, ik volg ook! Vrienden van mij hebben het ook gedaan maar helaas na een jaar toch weer teruggegaan naar Nederland aangezien ze daar niet konden aarden (naar mijn idee deden ze er ook te weinig aan, maar dat is een andere discussie :D )

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:39

Zo dat is gaaf om heen te gaan en ook nogal een organisatie, idd nu je nog jong genoeg bent en niet gebonden is het wel de mooiste tijd om te gaan en wat je zegt het zal altijd blijven knagen als je het niet doet.
Ben benieuwd hoe jullie reis en zoektocht gaat verlopen, heel veel succes gewenst...

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

sauffi
Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:59

Super interessant! Ik blijf volgen en wens jullie heel veel succes in dit avontuur!

vallen en opstaan, kopstoten en weer doorgaan!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:03

Wat super interessant inderdaad! ik ben echt heel benieuwd. :D

Lipstick
Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:04

Wat gaaf en interessant! Ik ga ook mee volgen.

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:08

Leuk, ik volg!

Waar in Canada willen jullie je gaan vestigen? Hebben jullie al plannen wat je daar wilt gaan doen? Of zoeken jullie daar beide een baan vergelijkbaar met wat je nu in NL doet?

Succes met alle papierwerk in orde krijgen, klinkt als een hele klus :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:14

Oh wat spannend! Mijn zus is tien jaar geleden naar Canada verhuist en ik kan me nog herinneren hoe lastig en spannend het was. Wij hebben geloof ik ook als familie nog een soort motivatiebrieven voor 'de overheid' geschreven. Zij is daar echt ontzettend op haar plek en ze wonen fantastisch aan de voet vd Rocky Mountains in Canmore. Als het wat makkelijker was geweest had ik haar achteraan gegaan, voor de natuur maar ook de super vriendelijke Canadezen. Nu woon ik in Zweden, ook mooi maar de canadezen winnen het echt wel van de zweden qua hospitality :))

_Snow_White
Berichten: 3186
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:30

Welkom! :D
Waar zijn jullie precies?

Ik woon hier al sinds December 2011 en heb nog steeds geen PR, dus ik herken de frustratie een beetje.

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-20 01:42

Leuk, al zoveel reacties :)

@Autumn, waar zijn die heen gegaan in Canada? Aarden moet je echt wel je best voor doen, zeker nu met covid. En Canadezen zijn totaal niet moeilijk, maar als jij je best niet doet doen zij het ook niet. Net als in Nederland, daar klagen wij toch ook altijd over de import die geen moeite doet om de taal te leren?

@Libera, we richten ons nu op Ontario. Meer specifieke info volgt :)

@piekosjj, motivatiebrieven van familie zijn niet nodig, maar dus wel alle werkgevers die je laat meetellen voor je werkervaring. En in mijn geval zijn dat er vrij veel, haha (5).
En is dat zo, dat Canadezen vriendelijker zijn dan Zweden? Naar mijn ervaring is dat vergelijkbaar.

@Snow_White, we zitten nu in Lindsay, Ontario. Waar zit jij ergens? En op welk visum, een 'gewoon' werkvisum met LMIA?

Voor het beeld, het traject begon in het voorjaar van 2019. In de zomer van 2019 zijn de diploma's geverifieerd, en in oktober 2019 hebben we de eerste taaltest gedaan. In januari 2020 heb ik de tweede gedaan, mijn man hoefde niet nog eens want als hij een hogere score zou halen leverde dat hooguit een zestal extra punten op. Voor mij was de winst met een halve punt 25. Ik haalde de halve punt, maar verloor op een ander onderdeel ook een halve punt dus het waren er minder die ik erbij kreeg dan het maximale, maar nog steeds een heel flink aantal wat ons totaal flink omhoog geschopt heeft.

Velen van jullie of andere Canada-gangers, zullen bekend zijn met het Working Holiday Visum (WHP). Een eenvoudig en goedkoop visum wat je toegang geeft tot een jaar lang werken en reizen in Canada. In november vorig jaar bedacht Wilco dat het wel eens handig kon zijn als ik me ook zou inschrijven voor een WHP. Gewoon, voor de zekerheid. Je weet maar nooit. Plus dat ik daarmee al zou kunnen gaan werken zolang we nog wachtten op de PR card.
Zoiets kun je eens in je leven doen, en tot een leeftijd van 35 jaar. Ik heb hem nog niet eerder gehad en was toen 28, dus dat kon nog mooi. Wilco zelf niet meer, die had hem in het verleden al eens gebruikt. Dus ingeschreven zodra de pool open ging, en direct bij de eerste trekking het visum gekregen. Dat was januari.

In maart behaalde ik in totaal 3 jaar werkervaring in hetzelfde vakgebied, en toen schoten onze punten ineens omhoog naar 470. Heel dicht in de buurt van waar de trekking in maart zat. Hij zat op 472. Twee weken later tikten ze hem af op 471. Zou hij 2 weken later dan op 470 komen? Zou het?
...
...
...
...
En toen kwam covid.

De trekkingen kwamen deels stil te liggen. Er werden alleen mensen getrokken die Canadese werkervaring hadden. Dat had ik niet. Of mensen met een bepaald beroep. Ook daar viel ik niet onder. Daar sta je dan met je goede gedrag. We hadden verwacht dat we er twee weken na de 471 trekking bij zouden zitten, maar dat gebeurde dus niet meer. Geen permanent visum in het vooruitzicht. Wat nu?

Canada had de grenzen dichtgegooid. Niemand mocht het land in. Alleen essentieel reizen mocht nog.

Ondertussen waren we ook nog bezig met het verbouwen van ons huis. Dit moest sowieso eerst af voor we hem in de verkoop gingen zetten. We hebben gigantisch doorgewerkt en in maart kwam het huis in de verkoop. Op vrijdag stond hij op Funda, op maandag was hij verkocht voor de vraagprijs. De kopers lieten ons de datum van overdracht kiezen, dat werd 2 juni. Een halve week nadat mijn zusje de sleutel van haar nieuwe plek zou krijgen. Zij zou een groot deel van ons meubilair (en mijn 3 Shetlandpony's) overnemen dus dat was ideaal.
Wilco en ik zeiden beide onze banen op per 1 juni en kochten een caravan om tijdelijk in te gaan wonen. Mijn schoonouders wonen op de Veluwe en hebben een bosperceel waar we het gevaarte neer mochten zetten. Een gevaarte was het overigens niet, want het was echt maar een heel schattig ding van meer dan 25 jaar oud. Heen en weer reizen naar het werk was geen optie, en de covid situatie zou al gauw voorbij zijn en de grenzen weer open. Met al het harde werken van de laatste jaren en geen vakanties behalve 1 week wintersport per jaar (alle andere vakantiedagen waren we aan het verbouwen), gunden we onszelf wel eens een flinke portie vrije tijd tot we eindelijk de grens over zouden mogen gaan.

Maar goed. Dat ging dus even anders dan gepland.
Covid ging niet weg. Het zakte, maar ging niet weg. De grenzen bleven dicht.
Onze planning om in juli die kant op te gaan om alles rustig te gaan opzetten terwijl we wachtten op de PR card (nog 2 bruiloften in juni en juli) viel in duigen, want we zouden het land niet in komen.
Daar zit je dan. In een caravan. Huis verkocht, baan opgezegd, en bijna geen bezittingen meer. In de zomer met mooi weer is zo'n caravan wel leuk. Maar afgelopen zomer hebben we ook weken gehad waarin het koud was en regende. En als dan alles vochtig blijft inclusief je bed, daar ben je heel erg gauw zat van. Heel erg gauw.

[ img ]

february
Berichten: 182
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 02:37

Wat leuk dat je een topic geopend hebt!
Leuk om hier te lezen hoe jullie traject hier naartoe is verlopen.

Ik vond mijn PR-proces al lang duren (en relatief gezien viel dat achteraf ook wel mee, maar als je er middenin zit, voelt álles veel te lang :') ), maar jullie hebben wel echt heel lang in spanning moeten zitten, zeker met COVID-19 als complicerende factor!

Maar zo fijn dat jullie nu 'binnen' zijn, welkom! *\o/*

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-20 02:39

Ja ik wilde je nog pb'en!! Maar ik vergeet het steeds, haha.
En we zijn er nog lang niet hoor, de PR aanvraag is pas 4 weken geleden ingestuurd...

xelodi
Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:36

Wauw wat een beslissing! Dat soort dingen kriebelen bij mij ook vaak om te doen.. Mijn vriend heeft minder zin om te emigreren, maar ondertussen zit ik al wel in België voor mijn studie <<) kleine stapjes zullen we maar zeggen O:)

"Love the life you live, live the life you love."

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:43

Wauw, ik volg!

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

WinSel
Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:52

Ik volg ook! Wat een fantastische stap! Erg leuk om te volgen *\o/*

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

_Snow_White
Berichten: 3186
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:20

JudithO schreef:
@Snow_White, we zitten nu in Lindsay, Ontario. Waar zit jij ergens? En op welk visum, een 'gewoon' werkvisum met LMIA?


Ik woon in Burlington :)
Ik ben in 2018 afgestudeerd en werk nu met een PGWP. Mijn CRS is 518 met een CLB van 12, maar ben door Covid nog steeds aan het wachten op mijn ITA.
Ik zou oorspronkelijk met mijn ouders op de PR meekunnen, maar de leeftijd voor kinderen was destijds verlaagd van 21 naar 18 en ik was net 19 geworden. Zodra ik 22 werd heeft Trudeau die leeftijd weer terug naar 21 verhoogd :+

Birdie60
Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:25

Ik ga je volgen.
Zelf ook familie in Canada wonen, in Ottawa.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:29

_Snow_White schreef:
JudithO schreef:
@Snow_White, we zitten nu in Lindsay, Ontario. Waar zit jij ergens? En op welk visum, een 'gewoon' werkvisum met LMIA?


Ik woon in Burlington :)
Ik ben in 2018 afgestudeerd en werk nu met een PGWP. Mijn CRS is 518 met een CLB van 12, maar ben door Covid nog steeds aan het wachten op mijn ITA.
Ik zou oorspronkelijk met mijn ouders op de PR meekunnen, maar de leeftijd voor kinderen was destijds verlaagd van 21 naar 18 en ik was net 19 geworden. Zodra ik 22 werd heeft Trudeau die leeftijd weer terug naar 21 verhoogd :+



Zooo das balen. Beide keren viel je tussen wal en schip. Komt vast wel goed toch? :)

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

_Snow_White
Berichten: 3186
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:31

katybug schreef:
Zooo das balen. Beide keren viel je tussen wal en schip. Komt vast wel goed toch? :)


Uiteraard, maar het is wel een duur grapje %)

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:35

_Snow_White schreef:
katybug schreef:
Zooo das balen. Beide keren viel je tussen wal en schip. Komt vast wel goed toch? :)


Uiteraard, maar het is wel een duur grapje %)


Oh ja dat geloof ik. Succes! Ik hoop dat het allemaal snel rond is.

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:43

Jeetje, zo in die caravan lijkt me ook niet fijn!
Kunnen jullie niet tijdelijk bij je ouders in huis?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 23:04

@Snow_White, dat is echt balen zeg. En nog geen uitnodiging gehad met 512? Hoe kan dat, vorige week was de cut off toch op 478?

@Cayenne, mijn schoonouders wonen in een heeeeeeeel klein huisje. Daar bij in wonen beloofd je weinig tot geen privacy meer en die hadden we in de caravan wel. Voor een weekje is het gezellig, maar langer dan dat vonden we niet zo'n goed idee.

Anyway.
We zaten dus in de caravan. We hebben ons goed vermaakt op de Veluwe met vooral heeeeeel veel wandelen en wildspotten. Maar als op een gegeven moment weer een verlenging van het dichthouden van de grenzen wordt aangekondigd, ga je toch verder kijken.
En wat denk je? Dat is waar mijn WHP om het hoekje kwam kijken! De enige manier om Canada in te komen was met een job offer. Daarvoor moet je een werkvisum hebben en hallelujah, ik had die. Dus ik begon te solliciteren naar banen in Canada. Wat een tegenvaller was dat zeg.
Voor een gewoon werkvisum moet de werkgever een zogenaamde LMIA regelen. Dit is een soort bewijs dat ze geen Canadees kunnen vinden voor die functie. Heel vaak gebeurt het dan dat iemand uit het buitenland via deze regeling aangenomen wordt, hiermee het land inkomt, en vervolgens na een maand alweer de baan verlaat om verder te gaan met hun leven in Canada. Heel veel bedrijven zijn hier huiverig voor geworden en zijn dus niet zo happig op het aannemen van buitenlanders, ondanks dat ik geen LMIA nodig heb voor mijn WHP.
Plus dan nu ook nog de covid situatie. Want ik kan wel zeggen dat ik met een job offer het land binnen kan komen, maar ik kan dat natuurlijk niet per see bewijzen. Dus dat vertrouwen moeten ze ook maar net hebben.

Na vele afwijzingen kwam eind juli dan eindelijk een positief geluid. Ik mocht via Zoom op sollicitatiegesprek komen. In Nederland heb ik de laatste jaren in de veevoerindustrie gewerkt, en de sollicitatie was ook weer naar een functie als veevoeradviseur. Dus dat was briljant! Het gesprek ging heel goed (behalve het feit dat ik mijn webcam niet aan de praat kreeg en ze me dus niet konden zien) en aan het eind van het gesprek kwam het erop neer dat ik een job offer van ze ging krijgen. Ze wilden me heeeeel graag hebben. Nu kwam alles ineens in een stroomversnelling. Ik kreeg een contract opgestuurd en moest een datum doorgeven dat ik zou beginnen. Oh boy.
Ik besloot een drietal weken later te gaan vliegen. De datum zou dan uitkomen op 18 augustus. En men, wat zijn 3 weken dan kort. Er moest een ticket geboekt worden, een quarantainelocatie gevonden, een manier om online boodschappen te bestellen, er moesten koffers komen, een internationaal rijbewijs, en allerlei andere zaken. Genoeg om 3 weken mee te vullen. En o ja, de familie vindt het ook prettig om me nog eens te zien voor ik zou vertrekken. Nou heb ik die dus niet allemaal meer gezien, want een groot afscheidsfeest was ook geen optie in corona-tijden. Ook niet in de zomer. We hebben een BBQ gehad bij mijn ouders, en dat was het wel zo'n beetje.

Voor de oplettende lezers, Wilco mocht dus nog niet mee. Hij zou ook een job offer moeten hebben om de grens over te komen. En dat was zonder work permit natuurlijk geen optie.

Mirranda
Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:28

Fan van Canada, hoewel zelf nooit geweest :o

Heb voor vele emigrerende NL agrariërs de verschepingen georganiseerd van hun inboedel en bedrijfsmachines (nu weer bezig voor mensen die naar Alberta gaan voorjaar 2021)
Inmiddels ken ik daar dus ook veel mensen (Ontario/Alberta/Sakatchawan/Manitoba) waarmee ik al jaren regelmatig contact onderhoud.


Dus volgen ga ik je zeker :D en hoop natuurlijk dat je ook prachtige foto's mag posten.
Heel veel geluk daar!

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

JudithO
Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 00:40

Leuk dat je ook volgt, Miranda!
Vanaf de volgende update ga ik jullie pesten met foto's ;)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, Exorcizamus, Jacquelinee_, linoleum, tinkert_tje en 90 bezoekers