[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:04

Heel mooi uitzicht, dat vind ik bij ons ook zo mooi.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:25

Mooi uitzicht inderdaad.

Jullie zijn een leuk stel zo te zien.

Hier ook zulk raar weer. De ene dag/nacht vriest het een paar graden, de volgende dag, zoals vandaag is het 8 graden.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 17:42

Voorzichtig goed nieuws, we zijn nu een goede anderhalve week en de auto is nog steeds heel! Dus tot nu toe is het gaas onder de auto wel de oplossing. Hopelijk blijft dat ook zo.

Verder zijn we druk aan het werk, en is het buiten zeiknat. De afgelopen dagen vanaf zondag heeft het gigantisch geplenst. Onderweg naar de winkel kwam ik overal dikke overstromingen tegen, echt bizar maar oh zo mooi en indrukwekkend om te zien. En de winterbanden ben ik fan van! Ineens mega grip op de weg, nooit geweten dat een panda zo stabiel kon zijn :')

Verder gebeurt er nog niet veel, maar we zijn wel bezig om binnenkort de huizenjacht op te starten.
Duimen jullie mee dat onze nummer 1 beschikbaar blijft, en als je heel hard wilt duimen, dat deze in het echt net zo is als op internet?

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:07

Ben wel heel benieuwd naar jullie nummer 1! Linkje via pb eventueel? :)
Maar duimen sowieso natuurlijk :j

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:12

Ik duim mee :)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:23

Fijn dat jullie zo goed gaan. Waarom vraag je de makelaar alvast niet om een plattegrond van je 1e huiskeus met de ligging en andere huizen. Hij hoeft geen straat te geven of zo, maar een situatieschets. Dan kun je hem eventueel afstrepen als de ligging niet is wat je zoekt. (en vaak kan je aan de situatieschets, hem op google maps vinden...)

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 18:26

Ik heb hem al op Google gevonden, ook qua ligging is hij erg goed.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:33

Duimen draaien hier! :#

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:37

Dan ga ik meedraaien!

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 19:06

Pluspunten aan dit huis kan ik al wel geven:
-1,5 ha grond
- huis midden op het perceel en dus niet aan de weg
- huis 50 m van de weg af
- de weg is een doodstil weggetje
- net buiten een gehucht van 10 huizen
- garage aanwezig
- moestuin al aanwezig
- weiland aanwezig
- grote volwassen bomen aanwezig
- houtkachel aanwezig
- direct aan het bos, zo van het erf het bos in op 2 punten
- geen toeristische trekpleisters binnen een straal van tenminste 5km
- oppervlakte huis niet te groot
- binnen budget ;)

Een link volgt later.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:10

is dat die witte?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:31

Ik heb al een bougieke aangestoken dat het helemaal naar jullie wens mag uitdraaien met het huis. :Y)

Alleen krult mijn neus nu wel een beetje om van nieuwsgierigheid... :')

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 19:44

Monique1963 schreef:
is dat die witte?


Jup!

Sorry aan de rest, ik wil het niet jinxen ;)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:01

Ok ik zal niet verder vragen om niet te jinxen en harder duimen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:04

Allez vooruit dan maar. We zullen geduld hebben :D

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 14:17

Even stil geweest hier, hoog tijd voor een update!

Begin januari heb ik contact gehad met een adviseur die ons kon vertellen hoe en wat met hypotheek in Frankrijk. En toen bleek dat Wilco's contract momenteel helemaal niet meegeteld kan worden voor een hypotheekaanvraag! Om de simpele reden dat hij een jaarcontract heeft, en geen contract voor onbepaalde tijd. In NL is dat normaal en kan dat opgelost worden met een werkgeversverklaring, in Frankrijk is dat not-done. Daar sta je dan, met je goede gedrag. Want het huis wat wij op het oog hadden, kwam op deze manier buiten bereik, net als bijna alle andere huizen die op ons lijstje stonden.
Wat nu?
Ik kan je vertellen, het voelt alsof je voeten onder je vandaan worden geschopt.
Anyway. Wilco heeft inmiddels de situatie uitgelegd bij zijn werkgever, en we wachten al 3 weken op reactie. Afgelopen week zouden we uitsluitsel krijgen, maar het is nu zondag en we weten nog steeds niks. Dus hopelijk dan toch echt komende week. Dan weten wij in elk geval waar we aan toe zijn en kunnen we naar huizen kijken waarvan we zeker weten dat we de financiering ervoor rond kunnen krijgen. Op alleen mijn salaris zouden we wat comprissen moeten sluiten, maar dat moet dan maar. We willen in elk geval uit deze spiraal van het huren. Dan hebben we in elk geval weer een plekje echt van onszelf, waar we weer een moestuin en kipjes kunnen houden. En wat er dan verder nog maar mogelijk is.

En dat was niet het enige. In de week na kerst kreeg ik een brief van de bank dat mijn net geopende Franse rekening per direct gesloten werd. Bij navraag (ik moest bellen, brrrr) wilden ze ook nog eens geen reden geven. Ik kon nog wel inloggen, maar de pas was geblokkeerd en het geld wat erop stond kon ik niet overmaken naar een andere rekening. Wat een drama, zeker toen ook de week erna mijn eerste loon gewoon op die rekening gestort werd!
Na een heel gedoe heb ik eindelijk afgelopen week mijn geld terug gekregen. Echt geen grappige situatie, het zou je enige rekening maar zijn! Gelukkig was dat bij ons niet het geval.

Verder gaat het hier zijn gangetje.
Het wintert niet heel gek veel, nu veel nachten met gemiddeld -5 en dat levert 's ochtends wel mooie plaatjes op met opgevroren mist etc. Verder ook veel ijspegels op de plaatsen waar water uit de rotsen stroomt.

En we zijn erachter dat bij het Vieux Chateau, er gemzen lopen! En die zijn echt totaal niet schuw. Je kunt rustig lopen, praten, wat dan ook, ze rennen niet weg. Je kunt ze gewoon tot op een meter of 20 benaderen, en dan blijven ze gewoon naar je kijken en lopen soms nieuwsgierig zelf nog wat dichter naar jou toe. En die beesten zijn eigenlijk groot! Ik had het formaat van een ree verwacht, maar ze zijn meer formaatje edelhert.

Vorige week hebben we ze gefilmd, dat zal ik binnenkort even in elkaar zetten en hier delen, dan kunnen jullie er ook van meegenieten.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:21

Fijn een update! Wat rottig allemaal met die financiële toestanden. Ik hoop dat jullie eruit gaan komen. Kan me voorstellen na eerst al dat gedoe en al het wachten in Canada, dat je het wel zat bent en aan de gang wilt op een plekje van jullie zelf.

Natuurlijk erg nieuwsgierig naar de gemzen en het kasteel!

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:41

Wat ellendig allemaal. Er wonen meerdere bokkers in Frankrijk, is dit allemaal herkenbaar? Klinkt een beetje als ‘buitenlandertje pesten’.
Dus gewoon je bankrekening (af)sluiten en nog niet eens even het fatsoen hebben om het uit te leggen? Gaat je bloed toch van koken?

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:43

Wat balen voor jullie hypotheek. En raar van die bank. Wij hebben tot nu toe alleen nog Nederlandse bankrekeningen.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:48

Een huis kopen met een tijdelijk contract is hier inderdaad zo ongeveer onmogelijk.

Was die bank een online-bank? Is recent in het nieuws geweest dat sommige online banken, en 1 in het bijzonder (hoofdfiliaal is Nederlands, voor we het over buitenlandertjepesten hebben), een grote schoonmaak hielden en heel wat rekeningen afsloten (met een maand opzegtermijn voor de desbetreffende klanten, een maand is inderdaad wel heel kort in Franse banktermen) met de bedoeling hun Franse tak eigenlijk op te heffen.

Financieel gerommel is altijd vervelend.

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:05

Franse banken kunnen er ook wat van... maar goed, gelukkig is het opgelost! En qua hypotheek, dat is idd niet makkelijk. Frustratie kan ik me voorstellen.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:12

Poosje81 schreef:
Franse banken kunnen er ook wat van... maar goed, gelukkig is het opgelost! En qua hypotheek, dat is idd niet makkelijk. Frustratie kan ik me voorstellen.


I know, ik zit al 3 maanden met een moeizame overheveling van rekeningen, hier is het probleem eerder dat 1 van de 2 niet wil afsluiten :+ .

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:13

Thioro schreef:
Poosje81 schreef:
Franse banken kunnen er ook wat van... maar goed, gelukkig is het opgelost! En qua hypotheek, dat is idd niet makkelijk. Frustratie kan ik me voorstellen.


I know, ik zit al 3 maanden met een moeizame overheveling van rekeningen, hier is het probleem eerder dat 1 van de 2 niet wil afsluiten :+ .


Of als je een keer paar 1000 wil betalen, naar OEI, het buitenland (lees NL), dan moet je het schriftelijk 3voudig aanvragen. Maar goed, Thioro, dat klinkt OOK frustrerend.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 20:28

Nee het was geen Ing Fr ;)
Het was een Franse bank. Wel online ja, maar dat is dan het zusje van hun eigenlijke echte bank, om het zo maar even te zeggen.
Anyway, dat is opgelost, door naar het volgende.

Ik wacht bijvoorbeeld al een maand op een social security nummer, en op een belastingnummer. Ik heb gewoon een Frans contract, dat zou helpen zou je denken.

Ach, het zijn zaken die eenmalig geregeld moeten worden, daarna heb je er nooit meer omkijken naar.

Morgen gaat Wilco zijn hr afdeling de welbekende schop onder hun achterste geven. Duimen jullie mee voor een goede afloop?
Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:32

Kortste weg om iets gedaan te krijgen bij de bank is echt om even een afspraak te maken. Alleen al daarom ben ik graag aangesloten bij een fysieke bank. Wij zitten tegenwoordig bij de CIC en dat is echt een verademing tegenover de Credit Agricole en Credit Mutuel.

Zelfde geld overigens voor alle andere administratieve dingen. Maak een afspraak, neem alles mee en laat je helpen.