[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 23:07

Bedankt voor de uitgebreide info Jes. Galop 4, geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Ik zal eens kijken of ik dat met een beetje hulp van Google translate op de website van ffe kan vinden.
Een paar lessen kunnen sowieso geen kwaad want ik heb ook echt al in geen jaren meer Engels gereden.
Wedstrijden wil ik niet, ook geen ambitie voor. Dan zou galop 4 dus genoeg moeten zijn. Een verzekering is altijd handig, al moet ik nog even uitzoeken hoe ik privé al verzekerd ben.

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:09

Judith ik zal vanavond of morgen even eea voor je vertalen van de site van de FFE.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 23:10

Je bent geweldig Jes :)
Heel fijn stiekem, zoveel ervaren mensen waar ik raad aan kan vragen!

Thioro
Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:12

Nope, lees dit ook voor het eerst.
Maar staat er nu goed dat het voornamelijk voor de ruiters zonder licence (verzekering) is? Een licence kan je gewoon kopen dus als dat voldoende is hoeft dat hele galop verhaal niet.
Indien je de galop 4 toch wel moet halen, euhm sja dan ga ik wel snel een paar lessen op een manège rijden waar ze me daarna dan een galop geven (indien springen verplicht doe ik dat absoluut nìet met mijn merrie maar met een brave bok die je er gewoon voor moet zetten :+ ).

Al denk ik niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 23:16

Haha ja zo ging dat vroeger met de diploma's ook. Eerst koos ik een pony uit met uitdaging, maar na 2x zakken terwijl de rest uit je groep al wel geslaagd is, wordt het toch wel tijd voor een pony die het uit zijn hoofd in zijn eentje nog wel goed doet.
Maar goed lessen kan nooit kwaad, zit je ook weer eens op wat anders en ik ken de Franse termen echt helemaal niet. Dus op alle vlakken wat te leren.

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:27

Thioro schreef:
Nope, lees dit ook voor het eerst.
Maar staat er nu goed dat het voornamelijk voor de ruiters zonder licence (verzekering) is? Een licence kan je gewoon kopen dus als dat voldoende is hoeft dat hele galop verhaal niet.
Indien je de galop 4 toch wel moet halen, euhm sja dan ga ik wel snel een paar lessen op een manège rijden waar ze me daarna dan een galop geven (indien springen verplicht doe ik dat absoluut nìet met mijn merrie maar met een brave bok die je er gewoon voor moet zetten :+ ).

Al denk ik niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen.



Zolang je paard in pension staat hoeft het niet want dan gaan ze ervan uit dat de stal waar hij staat een pro is.



Judith ik heb in het begin heel veel moeite moeten doen om het systeem te begrijpen (16 jaar geleden) en in het begin dat ik wedstrijden reed enorm veel hulp gehad van de garage houder die ook paarden heeft en mij mee op sleeptouw genomen heeft. Hij koos de wedstrijden (ook mijn hoogte :+ ) en ik kon met hem mee rijden.
De manege waar ik voor mijn Galop heb gereden was een vriend van hem. Mijn Frans was toen echt nog verschrikkelijk dus gelukkig geen theorie hoeven doen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-21 08:07

Haha, briljant. Handig zulke contacten.
Het komt vast goed, ik zal eens rondkijken.
Bedankt voor de hulp en info.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:45

Tijdje niet op bokt geweest, maar wat een interessante move hebben jullie gemaakt. Aangezien wij ook in Frankrijk gaan zoeken, naar ongeveer wat jullie zoeken maar dan in het groot, is het leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 08:12

Ja wij zijn voor nu van het grote plan afgestapt. Al sluit ik het nog steeds niet uit hoor, maar in eerste instantie willen we eerst focussen op zelfvoorziening voor onszelf, voor 90% als dat lukt. De mogelijkheden zijn er.
Ik moet nou nog anderhalve maand proeftijd overleven, Wilco heeft dat stadium volgende week al bereikt. Dan kunnen we echt op zoek. Al heb ik al 2 pareltjes op ons lijstje staan... duimen dat zij beiden nog beschikbaar zijn tegen de tijd dat we echt kunnen gaan kijken. Kijken kan nu ook maar we kunnen nog geen bod uitbrengen omdat we een deel nog hypotheek moeten hebben. En dat heeft logischerwijs een grotere kans van slagen als je de proeftijd gehad hebt.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:56

Als je superhuisjes hebt gevonden, kun je toch wel al met de bank gaan praten? Het duurt bij de bank ook weken eer ze iets op papier hebben staan. Sowieso voor een informatief gesprek, dan weet je hoe de wind bij zo'n bank staat.
En ik had niet begrepen dat jullie weer 90% zelfv willen zijn. Leuk!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:18

Wat Monique zegt, zeker alvast afspraken maken bij 2 of 3 banken. Rond de kerstdagen is het vaak al lastig genoeg om een afspraak te maken. Dus vast afspraak maken voor half januari is niets raars aan.
Banken zijn hier meestal ook gewoon traag.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 11:40

Klinkt als een goed idee, dank voor de input.
Heerlijk om zo te kunnen sparren met 'ervaringsdeskundigen' :D

Ja, we willen toch proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Hout/pellet kachels met hout van eigen of nabijgelegen terrein, eigen groente, fruit en noten kweken, net als eieren en daarmee ook kippenvlees (geen commercieel ras maar oude rassen zoals de Bresse). Daarnaast zonnepanelen met accu's, water uit regenwater en evt een bron indien aanwezig. Dingen als meel, zout, etc moeten dan wel aangekocht worden. Maar voor een groot deel is er heel erg veel mogelijk. Het is ook een beetje afhankelijk van het perceel wat de mogelijkheden zijn natuurlijk, niet alles is overal een optie.

Hebben jullie tips waar wel of niet te proberen met hypotheek?

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:33

Klinkt heerlijk wat jullie willen gaan doen. Zo zijn wij begonnen in fr. We werken hier ook weer langzaam toe naar meer zelfvoorziend. We zijn al onafhankelijk van gemeentewater. Plannen voor heet water en elektriciteit nemen ook vorm aan, maar zijn budgettair even van de baan omdat we geld moeten reserveren voor de aankoop van het terrein.

Qua naar de banken gaan, dat moet je echt nu al doen, kennismakingsgesprekken, inventarisatie van wat ze van je nodig gaan hebben. Voor hypo moet je ook mee ik een gezondheidsverklaring overleggen. Maar misschien lag dat aan onze leeftijd. Je doet er goed aan, nu al te onderzoeken wat ze allemaal van je nodig hebben.

Als je een droomhuis vindt, en er is nog een kaper op de kust, dan kan het doorslag geven in jouw voordeel dat jij uitgekozen wordt als je een brief van de bank kunt laten zien dat ze bereid zijn om etc.

En wat Liz ook al zegt, franse banken zijn supertraag en zeker nu de kerst eraan komt. Ik zou voor de kerst nog eea proberen te regelen qua inventarisatie.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:35

O ps, je kunt ook op hypothetische basis een akkoord van een bank aanvragen. Juist om die brief al te hebben voor een makelaar.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 12:46

Briljant. We zijn inderdaad al wel documenten aan het verzamelen, geboorteakte is bijvoorbeeld al binnen.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:46

JudithO schreef:
Klinkt als een goed idee, dank voor de input.
Heerlijk om zo te kunnen sparren met 'ervaringsdeskundigen' :D

Ja, we willen toch proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Hout/pellet kachels met hout van eigen of nabijgelegen terrein, eigen groente, fruit en noten kweken, net als eieren en daarmee ook kippenvlees (geen commercieel ras maar oude rassen zoals de Bresse). Daarnaast zonnepanelen met accu's, water uit regenwater en evt een bron indien aanwezig. Dingen als meel, zout, etc moeten dan wel aangekocht worden. Maar voor een groot deel is er heel erg veel mogelijk. Het is ook een beetje afhankelijk van het perceel wat de mogelijkheden zijn natuurlijk, niet alles is overal een optie.

Hebben jullie tips waar wel of niet te proberen met hypotheek?


Als je zorgt dat je een(heel) groot buffer vat hebt, waar je hout kachel naartoe gaat, heb je ook warm water/verwarming zonder dat de zon schijnt.

Check ook eens een biomeiler systeem, gaan wij ook nog onderzoeken. Is verwarming DMV compost (houtsnippers, paardenmest,...).

Wij willen meerdere dingen op een groot buffer aan gaan sluiten zodat er verwarming, tapwater en een zwembad op aan gesloten kan worden.

Enne, als je een lijstje hebt welke documenten je allemaal verzameld moet hebben, graag delen :P

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 14:52

Hhaha, nou voor nu heb ik paspoorten, contract werk en voor Wilco werkgeversverklaring (ik heb permanent contract, hij een jaarcontract wat daarna permanent wordt), geboorteakte (internationale versie, zodat het er ook in het frans op staat) en wellicht nog trouwboekje vertaald (moeten we nog regelen).
Dat is wat ik nu heb. Kan best zijn dat het per verstrekker verschild, maar dit is de basis.

Wat betreft opties voor zelfvoorziening, ik heb heeeeeel veel opties haha. Het is echt heel specifiek per locatie kijken wat er mogelijk is, ook qua ruimte voor voorzieningen etc.

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:15

En vergeet nooooooit in Frankrijk, je bewijst dat je er daadwerkelijk woont, overal mee naar toe te nemen, bij voorkeur je elektriciteitsrekening.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-21 15:23

Ik heb een attestation d'herbergement. Omdat wij all-in huren krijgen wij geen rekeningen.
Maar inderdaad, die moest ook nog in het rijtje :D

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:52

Monique1963 schreef:
En vergeet nooooooit in Frankrijk, je bewijst dat je er daadwerkelijk woont, overal mee naar toe te nemen, bij voorkeur je elektriciteitsrekening.


Telefoonrekening werkt ook. Onze elektra is zakelijk dus voor privé gebruiken we de telefoonrekening.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Monique1963
Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:38

Alleen als je een vaste aansluiting hebt of ook mobiel, Liz?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:39

Monique1963 schreef:
Alleen als je een vaste aansluiting hebt of ook mobiel, Liz?


Bij ons ook mobiel :j

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:46

Poosje81 schreef:
Monique1963 schreef:
Alleen als je een vaste aansluiting hebt of ook mobiel, Liz?


Bij ons ook mobiel :j


Beiden inderdaad. :j vast staat nog op mijn meisjesnaam, mobiel op getrouwde naam :+

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-21 11:07

Zo, Wilco heeft zijn proeftijd overleefd. Toch weer een beetje spannend altijd, ondanks dat alles gewoon goed gaat.
Nu ik nog. Ik heb nu 2 weken gehad, maar een proeftijd van 2 maanden ipv 1. Dus nog 1,5 maand te gaan, dan ben ik ook safe.

Inmiddels zijn we hier weer bezig met een nieuw issue. De luchtvochtigheid in huis is een drama. Ik heb overal van die hangers aan de radiatoren, ik droog de was binnen, kook zonder afzuigkap en na het douchen staat de deur van de badkamer wagenwijd open. Oh en de was hangt in de woonkamer aan het droogrek. We hebben zelfs de esbit branden omgedoopt tot mini-humidificateur, met erin een waxinelichtje en erop een blikje water wat lekker staat de dampen de hele dag (half 8 tot 22 uur). En nog zakt de luchtvochtigheid elke dag 1-2 %. Echt niet normaal meer, inmiddels staat hij op 31%.
En dat beginnen we nu ook te merken aan onze gezondheid. Al tijden heb ik last van droge handen en lippen, maar nu begint het ook op de luchtwegen te slaan.
Een grote humidificateur is besteld, maar de timing is uiteraard briljant en dus verwacht ik die pas na kerst. Tot die tijd, tja we roeien met de riemen die we hebben. Bovenstaande dingen dus.
Dat het nu buiten de hele week al hard vriest (enkele uren per dag net boven 0) helpt natuurlijk ook niet mee.
Oh well, ik ben aan het aftellen. Over anderhalve week moet hij komen en ik hoop van harte dat dat ding zo hard spuit dat ik eerder een te hoge luchtvochtigheid krijg (gebeurt niet, je kunt er een maximum op instellen zodat hij automatisch afslaat).

Als straks de auto ontdooit is, gaan we nog even een gaas-frame maken voor onder de auto. Hopelijk blijft de marter er dan ook eindelijk uit.
Een wandeling staat ook in de planning, maar het is kerstvakantie en het is gelijk weer overspoeld met toeristen. Een reden dat wij niet in deze regio willen blijven.

lizy29
Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:11

Jeetje nooit bij stil gestaan dat dat ook nog kan natuurlijk. Wij krijgen het hier met een beetje ons best doen naar 70%. Begin oktober zaten we op 90%. Tips voor je huis vochtiger maken kan ik je dus helaas niet geven.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers