[FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:05

xTiffani schreef:
Barramundi: wat een lief bericht <3 het is in NT wel anders dan hier, blijkbaar is het daar allemaal wat ruiger en met nog meer adrenaline dan hier in WA haha wil daar wel eens een keer heen :D Ik kan hier wel blijven maar heb gekozen om in die tijd naar het zuiden te gaan, misschien ga ik weer terug naar boven in februari, heb zoveel leuke mensen leren kennen hier. We zijn momenteel nog wel opzoek naar nieuwe mensen O:) als je kan paardrijden ben je al welkom :))

De NT is prachtig, mijn favoriete omgeving <3 Als je de kans krijgt, zeker heen gaan! Al vond ik WA qua natuur ook erg mooi ruig! Qua cattle-work was het idd vrij hectisch af en toe in de NT, zeker als we gingen bull-catchen. Toen ik in WA zat, werkte ik als polo-groom, dat was iets tammer :+
Groot gelijk dat je zuidwaarts gaat voor de Wet hoor. Volgens de weer-experts wordt het een extreme Wetseason dus grote kans dat dat soort stations afgesloten raken van de buitenwereld.
Hahaha... ik zou graag een poosje komen helpen, maar wij komen WA zomaar niet in op het moment volgens mij. En ik heb hier mijn man en wildlife die ik ook niet zomaar wil achterlaten :o

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 14:14

Barramundi schreef:
xTiffani schreef:
Barramundi: wat een lief bericht <3 het is in NT wel anders dan hier, blijkbaar is het daar allemaal wat ruiger en met nog meer adrenaline dan hier in WA haha wil daar wel eens een keer heen :D Ik kan hier wel blijven maar heb gekozen om in die tijd naar het zuiden te gaan, misschien ga ik weer terug naar boven in februari, heb zoveel leuke mensen leren kennen hier. We zijn momenteel nog wel opzoek naar nieuwe mensen O:) als je kan paardrijden ben je al welkom :))

De NT is prachtig, mijn favoriete omgeving <3 Als je de kans krijgt, zeker heen gaan! Al vond ik WA qua natuur ook erg mooi ruig! Qua cattle-work was het idd vrij hectisch af en toe in de NT, zeker als we gingen bull-catchen. Toen ik in WA zat, werkte ik als polo-groom, dat was iets tammer :+
Groot gelijk dat je zuidwaarts gaat voor de Wet hoor. Volgens de weer-experts wordt het een extreme Wetseason dus grote kans dat dat soort stations afgesloten raken van de buitenwereld.
Hahaha... ik zou graag een poosje komen helpen, maar wij komen WA zomaar niet in op het moment volgens mij. En ik heb hier mijn man en wildlife die ik ook niet zomaar wil achterlaten :o


Misschien volgend jaar, als ik weer terug kan naar WA dan. Jaa ik heb wel wat verhalen gehoord over de stations in NT :') laten we zeggen dat ik blij ben dat ik mijn eerste station in WA heb, maar voor een vervolg misschien wel naar het noorden :j

We zitten hier aan een rivier, dus zodra het hier begint te regenen zit ik vast, alles is onder water.

Jaa dat begrijp ik! Het is inderdaad erg lastig om in West australie te komen

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 14:40

DeniseES: ik blijf tot het eind van het seizoen, dat is december. Misschien kom ik volgend jaar weer terug, of ik ga naar een andere station :)

Oke oke, hier nog een update van mijn dag vandaag. Ik denk dat vandaag 1 van mijn meest leuke musters is, we missen 2 personen dus het was enorm hard werken (vooral voor de paarden) maar jeetje wat een dag.

Daar gaan we dan, net de paarden gezadeld en nog geen idee hoe de dag zal verlopen, iedereen heeft er zin in.
Afbeelding

De muster vandaag ging door de rivier, deze musters zijn vaak erg leuk en uitdagend. We volgen de koeien door de rivier zodat ze niet teruglopen (mijn baas stuurt ze de juiste kant op met de helikopter) voordat alles begint laten we de paarden wat drinken, dit is een luxe want we hebben niet altijd water onderweg.

Afbeelding

Ondertussen hebben we de eerste eigenwijze stier te pakken, dit is een stier die aangehouden wordt voor kalven, deze zijn altijd enorm kalm met een super relaxed karakter, dat maakt het voor ons lastig om hem mee te krijgen. Ze zijn lastig te motiveren :') deze bleef uiteindelijk ook achter, teveel gedoe om er comstant 1 paard achter te laten lopen, voordat je het weet verschuilt hij zich weer in de struiken.


Afbeelding

Het is hard werk voor Xena, galopperen door het mulle zand, naar boven en beneden op de rivierbedden, en koeien achtervolgen. Gelukkig heeft ze er een hoop plezier aan.


Afbeelding

De koeien net voordat we ze uit de rivier halen.
Afbeelding


Hier achtervolg ik ze nog, een paar minuten later moest ik een sprintje trekken naar links, er staat al een buggy te wachten om alle koeien op te vangen als ze uit de rivier komen rennen. Ik moest samen met 1 ander paard snel naar voren galopperen om alle koeien op te vangen zodat ze kunnen kalmeren en we ze daarna kunnen verplaatsen naar de yard.

Afbeelding

Hier zie je +-900 koeien, wij staan er met 4 paarden en 1 buggy omheen, zodra er koeien wegrennen/lopen moeten wij ze tegenhouden en terug in de kudde sturen. Normaal hebben we 1 extra paard en buggy, dus het was extra hard werken.

Afbeelding


En een foto van mij, ik loop in de lead en zorg dat de koeien iets hebben om te volgen. 2 seconden na deze foto begonnen ze te rennen, aan mij (en de 2 pointrijders) de taak om ze te kalmeren/stoppen, maar dat gaat niet altijd even soepel haha. De helikopter red ons altijd uit de brand :')


Afbeelding


En na een lange dag is iedereen blij dat ze in de yard zijn


Afbeelding

En als laatste nog Loop, 1 van de dekhengsten met zijn zoon, river <3


Afbeelding

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:08

Geweldig zeg! Heerlijk om lekker ff weg te dromen bij je foto's <3
Ik was dit voorjaar 6 weken in Australië {:} maar moest helaas begin april weer terug naar NL ;(

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:53

owwww wat super super gaaf allemaal TS!!! <3

Ik zou eigenlijk in september op wereldreis gaan... Het avontuur wat jij nu aangaat, stond ook hoog op mijn lijstje om te doen tijdens die reis. ik zou echt het liefst morgen nog vertrekken naar de bestemming waar jij bent!

Heb je je daar wel eens eenzaam gevoeld? dat was namelijk een dingetje waar ik me wel eens zorgen over maakte toen ik aan het nadenken was over mijn wereldreis...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:56

Dit is zo gaaf!! <3 Mijn droom!
Blijf asjeblieft updaten, heerlijk om even weg te dromen!

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:17

Oh, wat een gaaf avontuur! Ik ben je gaan volgen op insta, ooit zou ik ook wel naar Australië willen <3

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:06

Heerlijk, blijf vooral lekker foto's posten. Ik geniet ervan!

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 00:29

Super leuk overzicht van een dagje musteren! <3 Dat gevoel als je ze eindelijk allemaal in de yard hebt en het tijd is voor een coldie <<)

Gaaf dat jullie ook door rivieren enzo gaan! Waar ik zat was croc-country, dus wij bleven meestal op veilige afstand van (modderige) rivieren. De paarden hadden ook echt een hekel aan drinken uit rivieren, vee drinkbakken waren altijd een stuk populairder.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 03:34

Ik kom dit topic ook opeens tegen, fijn dat het allemaal gelukt is. Nostalgische foto’s voor mij. Geen krokodillen in de rivieren is toch wel fijn.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 04:07

Wat ontzettend gaaf <3
En wat ben je ondernemend!
Gaaf hoor

Ik ga volgen

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:00

t Is hard werk, maar das living the dream, hé....

Had ik nu maar 20 j jonger geweest :D

xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:36

wat een geweldige foto's, echt n droom zo <3

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 18:06

Ohhh pffff...
Vandaag een jaar geleden stapte ik zelf ook in het vliegtuig naar Australië voor een soort gelijk avontuur. Helaas eerder terug als gepland en nu kan ik natuurlijk niet meer door corona en m’n visum die vandaag is verlopen.

Zo mooi die foto’s, al doet het stiekem wel (heel veel) pijn <3

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 01:09

Wranglerbutt: ah ja het is zo mooi! Dat is jammer zeg! Misschien kun je ooit weer terug!

BlackbeautyZ: aah dat is zo jammer :( hopelijk krijg je nog een kans! Het is zo gaaf, in september was ik hier precies 1 jaar.

Nee, ik heb mij nog niet eenzaam gevoeld, ik heb zoveel mensen leren kennen en je bent echt nooit alleen, nu heb ik wel altijd in hostels geleefd of als ik aan het werk was had ik collega's. Zoveel mensen zitten hier in hetzelfde schuitje en zijn altijd bereid om te helpen. De aussies hier zijn ook erg vriendelijk en verwelkomen je met open armen.

Barramundi: ooh echt wel , wat is dat heerlijk :D

Jaa , de musters bij de rivier zijn echt wel de beste hier, gelukkig geen crocs haha! Deze zijn ook de meest avontuurlijke, soms moet je met je paard door de struiken en bomen heen galloperen om een koe tegen te houden, dit levert nog wel eens miscommunicatie op met Xena :o (links, rechts, nee toch links!) Maar tot nu toe ben ik nog blijven zitten in het zadel :') :') vol met adrenaline!

Danuah: aah dat is verdrietig! Gelukkig zijn er nog toeristen visa's die je kan gebruiken, maar dat is toch anders.

Amigo_tje: het is zeker hard werken, ben ook meerdere kilo's afgevallen haha! Maar dit was ook de bedoeling *D

Hier nog een foto van Bowie <3

Afbeelding

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 04:14

Het is gelukt om wat meer filmpjes te uploaden :D



Dit zijn de thuis yards vanaf boven! Je ziet ons hier 3 vrachtwagens vol laden met koeien, de koeien gaan naar verschillende plekken sommigen gaan naar de veiling in Perth en sommigen zijn al verkocht op voorhand. Ze kunnen naar een feedlot gaan, dan staan ze een paar maanden op groen gras voordat ze geslacht worden.



Dit is altijd zo leuk, wanneer er wordt gezegd dat wij naar voren moeten en we een heerlijke sprint kunnen trekken met de paarden :D



Constant heen en weer lopen zodat de koeien in een groep blijven, deze mob was ontzettend onrustig en het was erg lastig om ze te laten settelen.



Een stier volgen omdat hij niet mee wil met de groep }:0



En een filmpje toen ik in de lead was, niet heel stabiel maar goed , is best lastig met 1000 koeien achter je aan :Y)


Afbeelding

Geen woorden voor nodig <3

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 05:36

Supergaaf!! Bedankt voor het delen, roept zoveel herinneringen op!
Het is voor mij inmiddels 15 jaar geleden dat ik dit gedaan heb en in die tijd hadden we geen telefoon-met-camera en fototoestel mee op het paard was altijd lastig, dus ik heb maar heel weinig foto's van het musteren en helemaal geen videos. Daarom dubbel leuk om de jouwe te zien!

Wat is die stier kalm zeg :wow: Als de Brahman bulls niet mee wilden en zich in de bosjes verstopten, probeerden ze vaak je paard aan te vallen als je ze opjaagde.

Die miscommunicatie met je paard is herkenbaar. Wij wisselden telkens van station, dus wij reden niet alleen op onze paarden, maar ook op de stationhorses, die dan net 10-11 maanden vakantie gehad hadden. Altijd lachen als je de eerste keer opstapt.
Op 1 plek had ik een buckskin, die noemde ik altijd mijn 4WD-pony. Ging overal doorheen of overheen, keek zelf naar de koe, ik hoefde alleen maar aan boord te blijven. Die ging ook weleens een andere route dan ik verwachtte :+
De eerste rit op hem was ook een om nooit te vergeten. De headstockman zei: "He doesn't buck, he just needs to get the last 11 months out of his system. When I open the yard, give him his head and wait till he stops running, then come back" _O- Dat was dus een flat-gallop over de vlakte tot hij moe werd. Maar hij bokte idd niet.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 06:47

Barramundi:

Geen probleem :D altijd leuk om herinneringen op te halen :j nouja, heb een tijdje geen mobiel meegenomen omdat ik een nieuwe had, maar kan het toch niet laten, dit is zo gaaf! Het is wel gevaarlijk voor m'n mobiel zo op het paard en de koeien vinden altijd de perfect timing om dan weg te rennen :z

Haha, dit is 1 van zijn herd bulls, als ze niet kalm zijn gaan de ballen eraf :') maar ik ben wel een paar keer iets te dichtbij een stier gekomen, de cleanskins (koeien zonder oormerk en dus nog nooit de yards of paarden hebben gezien) die hier rondlopen kunnen ook wel agressief uit de hoek komen :') oh en mijn baas vind het leuk om af en toe eens wat wilde koeien uit de bergen te halen... die zijn ook leuk :Y)


Haha zo herkenbaar! Hier lopen de paarden zo'n 6 maanden per jaar (voor de veelgebruikte "goede" muster paarden) gewoon op het land, er wordt weinig mee gedaan tenzij iemand ze gebruikt voor de muster, sommige paarden staan soms wel 1 of 2 jaar niks te doen omdat er geen geschikt persoon is om ze te rijden. Volgend jaar wil mijn baas een paar paarden meenemen naar een campdraft :D hij heeft ook nog veel jonge paarden die hij nog moet beleren, maargoed, weinig tijd ;)

Dat klinkt heerlijk met die buckskin lekker op automatische piloot :j

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:09

Ah tof, leuk om te zien.
Hoeveel koeien gaan er in zo'n roadtrain?

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 01:06

Oh ja... cleanskins zijn altijd leuk. Doen ze bij jullie ook aan bullcatchen?
Met de contractor waar ik voor werkte, gingen we ook regelmatig bull-catchen om de ferals/cleanskins van de properties af te halen. Die verkocht hij dan zelf en als hij veel geld binnenhaalde, kregen wij altijd een bonus!

Leuk, campdraften! Heb je dat zelf weleens gedaan? Lijkt mij echt gaaf om te leren.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 04:25

Goof: zo rond de 180 als ze klein zijn, en grote 120 ongeveer. Er is een maximaal aantal gewicht per pen, dus de hoeveelheid verschilt.

Barramundi: haha ze zijn altijd zo lekker onvoorspelbaar :') nee, de mad bulls gaan gewoon mee in de mob , de buggy gaat ze dan te lijf als ze vervelend zijn en anders de helikopter. Lijkt mij wel gaaf om eens mee te maken dat bull catching.

Nee helaas zelf nog nooit gedaan, door de corona zijn er geen campdrafts meer hier in de buurt en Broome is een beetje te ver ;( mijn baas neemt volgend jaar wat paarden mee naar een campdraft in het zuiden. Misschien kan ik volgend jaar wel eentje doen :):)

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:36

Wauw, wat ontzettend gaaf zeg! Tof om te zien hoe de paarden daar ook gewoon nog echt nodig zijn in het werk.

Blijf vooral updates en foto's plaatsen!

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 01:52

Dat zou wel supergaaf zijn, als je zelf een keer mee kunt doen aan een campdraft! Dan willen we uiteraard foto's zien :j

Bull catchen is een bijzondere ervaring ja. Ik denk dat het tegenwoordig alweer heel anders gaat, nu ze steeds meer met een mechanische arm aan de bull-catcher werken. Is minder stressvol voor mens en dier van wat ik op de filmpjes gezien heb.

Hebben jullie ook Buffalo op het station of zit je daar te ver naar het zuiden voor? Die vond ik eigenlijk nog enger dan alle crocs, slangen, spinnen en mad bulls bijelkaar :=

wortel115

Berichten: 2125
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [FOTO] Werken op een cattle station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 02:03

Wat leuk om mee te lezen! Ik woon zelf in Victoria dus niet zo veel vee hier. Wij hebben wel schapen op de boerderij maar die worden normaal gewoon met de ute en 2 honden verplaatst. Voorheen ging ik wel eens mee met mijn dochter haar pony die vind dat geweldig maar nu met een nieuwe baby is dat lastig.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 10:22

Berdien: jaa ze worden hier echt wel vol in het werk gebruikt! Ookal zijn er ook stations die met motorbikes werken, hier is het wat lastiger want het land is veel ruiger, een paard is dan wat handiger tussen de bomen en door de rivier heen.

Barramundi: jaa zou zeker gaaf zijn! Alleen al voor de ervaring, zou er verder niet veel van bakken denk ik :')

Heb inderdaad wat filmpjes gezien met die mechanische arm, ziet er wel een stuk veiliger uit inderdaad! Mijn baas ving vroeger altijd wilde paarden (brumby's) in de bergen, de verhalen die hij vertelt zijn echt ongelofelijk :oo zoals dat hij wel eens een stier op de grond gooit te paard als hij wordt achtervolgd.. zijn uitleg : je gallopeert iets langzamer zodat je zijn staart kan pakken, springt van je paard en trekt hem omver en dan kun je zijn benen vastbinden :oo 8)7 mij niet gezien, als een stier mij wilt aanvallen dan trekken we wel een sprintje O:) :evaw:

Buffalo? Nee gelukkig niet := alleen kamelen, ezels en dingo's gelukkig.

Wortel115: dat is ook gaaf! Ik snap dat het nu wat lastiger is inderdaad!