Met de auto naar doel mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Re: Met de auto naar doel mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 06:58

Vogeltje: Ooit al een onteigening meegemaakt? Zij willen in België de wet daarrond aanpassen. Soms wordt er €70.000 gegeven voor een stukje voortuin maar helaas maar al te vaak €70.000 voor een volledig huis... Dan vlnd ik het logisch dat ze daar nee op zeggen!


VogeltjeM
Berichten: 3748
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:13

sarablack schreef:
VogeltjeM schreef:
[


Ik zie het niet als ramptoerisme, maar inderdaad als urban toerisme. Bij mijn weten heeft iedereen in Doel de kans (gehad?) op een andere woonplek waarna het gros dus ook ging, maar heeft een handjevol mensen besloten dat niet te doen, omdat ze zich zo verbonden voelen met het dorp. Ze wonen daar dus uit vrije wil en niet omdat ze zielig zijn.

Natuurlijk is het erg naar als het dorp waarin je bent opgegroeid komt te vervallen, maar er 20+ jaar later nog zo aan vasthouden getuigt ook wel van een bepaalde rigiditeit, zeg maar.

Dat is helemaal niet waar, ze kregen centen voor een dak boven hun hoofd. Maar niet vd waarde wat hun goed waard was. En ook niet hun hechte dorps gemeenschap waar ze woonde. Ik vind jou oordeel echt verschrikkelijk respectloos tegen de oude dorpsbewoners.


Dat heeft niks met respectloos te maken, hoogstens met het hebben gekregen van andere informatie. Als dat klopt, dan is dat idd erg kwalijk.

Instagram: lusitano_roux

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:30

Ik ken helaas iemand die op zijn oude dag nog is onteigend. Overheid gaf €180.000 terwijl hij het huis door verschillende onafhankelijke kantoren had laten schatten op rond de €400.000 (zwembad in tuin etc) Zwaar proces rond geweest maar verloren. Het ergste van allemaal is dat 10 jaar later dat huis er nog staat want de plannen zijn gewijzigd en het moest toch niet plat. Maar hijzelf mocht het niet terug kopen voor €180.000. Ze zeggen wel dat je krijgt wat het waard is maar dat is onzin.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:11

VogeltjeM schreef:
[

Als je moet handelen met de Belgische overheid verlies je altijd. Ik heb nog geen enkele onteigening mee gemaakt waar er betaald werd naar werkelijke waarde. :\
Vrijwel allen trieste verhalen.
Dus ga er maar van uit dat die wat er nog wonen echt geen genereuze boden geweigerd hebben uit sentiment.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

sarablack
Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Met de auto naar doel mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:19

Maar zelfs al zou je de geschatte waarde krijgen, mensen leggen hun ziel en zaligheid in een woning,en op een dag krijg je een brief dat je die plek moet verlaten. Toch een plek waar men generaties lang woont . Je vind dat niet zomaar terug. Er waren toen boeren die moedten stoppen die daar al generaties lang boer waren. Uit je huis gezet worden is niet zomaar te vergoeden met geld. En je krijgt van de overheid dan wat Ayasha zegt,echt niet de geschatte waarde

Midnight summer of wel janus mijn eigen droom

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Re: Met de auto naar doel mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:10

Tijdje geleden geweest in de coronatijd toen savonds, dat mag niet. Je mag er overdag op, dan kan je ook gewoon via de slagbomen. Maar die gaan na 6 uur dicht en dan idd alleen met belgisch ID

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:31

VogeltjeM schreef:
Ik zie het niet als ramptoerisme, maar inderdaad als urban toerisme. Bij mijn weten heeft iedereen in Doel de kans (gehad?) op een andere woonplek waarna het gros dus ook ging, maar heeft een handjevol mensen besloten dat niet te doen, omdat ze zich zo verbonden voelen met het dorp. Ze wonen daar dus uit vrije wil en niet omdat ze zielig zijn.

Natuurlijk is het erg naar als het dorp waarin je bent opgegroeid komt te vervallen, maar er 20+ jaar later nog zo aan vasthouden getuigt ook wel van een bepaalde rigiditeit, zeg maar.

Hoe het zit met de oorspronkelijke inwoners weet ik niet dus daar heb ik geen oordeel over. Maar mijn ervaring was dat ik er veel moslims op straat zag. Dát lijkt me ook niet bepaald prettig voor de locals dat je Vlaamse dorpje in 'n soort Arabische enclave verandert. Lijkt me persoonlijk een stuk storender dan wat hobbyfotografen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:34

sarablack schreef:
Maar zelfs al zou je de geschatte waarde krijgen, mensen leggen hun ziel en zaligheid in een woning,en op een dag krijg je een brief dat je die plek moet verlaten. Toch een plek waar men generaties lang woont . Je vind dat niet zomaar terug. Er waren toen boeren die moedten stoppen die daar al generaties lang boer waren. Uit je huis gezet worden is niet zomaar te vergoeden met geld. En je krijgt van de overheid dan wat Ayasha zegt,echt niet de geschatte waarde

Gebeurde in Nederland ook. Mijn opa en oma hun boerderijtje is eind jaren 70 ook onteigend. Extreem verdrietig dan zoiets kan en mag.

Charlie_P
Berichten: 3043
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:43

DeMolenhoek schreef:
Ik ken helaas iemand die op zijn oude dag nog is onteigend. Overheid gaf €180.000 terwijl hij het huis door verschillende onafhankelijke kantoren had laten schatten op rond de €400.000 (zwembad in tuin etc) Zwaar proces rond geweest maar verloren. Het ergste van allemaal is dat 10 jaar later dat huis er nog staat want de plannen zijn gewijzigd en het moest toch niet plat. Maar hijzelf mocht het niet terug kopen voor €180.000. Ze zeggen wel dat je krijgt wat het waard is maar dat is onzin.


Dat is wel helemaal schandalig en diep triest, dat hij het dan ook niet voor dat bedrag mocht terugkopen. Een beetje menselijkheid zou niet verkeerd zijn in zulke situaties.

Thioro
Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:44

O jee, we zien een hoofddoek en dat is dan vast veel erger dan een stelletje paparazzi :roll: .

Of er nu echt nog veel 'oorspronkelijke' bewoners wonen, weet ik niet. Er hebben ook hippies en andere alternatieven gekraakt daar.

Ik snap ook niet zo goed wat er interessant aan is om andermans miserie te gaan bekijken.
Het dorp is vervallen maar niet verlaten dus een beetje respect voor de bewoners mag wel.

Ik ben zelf opgegroeid in Antwerpen stad, andere kant van het water dus en heb nooit de behoefte gevoeld om de mensen in Doel te gaan vervelen met mijn nieuwsgierigheid.
Komt misschien ook omdat ikzelf in een wijk woonde die gegeerd was bij toeristen (voor oude architectuur in onze wijk) en die vergeten echt snel dat ze niet in een museum speciaal voor hun rondlopen maar in een wijk waar gewoon mensen wonen.
Het waren niet de hoofddoeken of mannen met lange baarden die brutaal binnenstapten om een foto van je interieur te maken als je voordeur toevallig openstond (boodschappen uitladen bvb) 8)7 .

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Met de auto naar doel mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:20

Ik heb me even ingelezen op wikipedia want ik kende er niet zo veel van, maar wat een soep is me dat!

Er hebben volgens wikipedia echter nooit onteigingen plaatsgevonden, enkel vrijwillige verkopen waarbij ze het recht kregen tot terugkoop indien doel behouden zou blijven en een bewonersrecht (mits betaling van huur).
In de tussentijd moest die vereniging die de huizen opkocht, ervoor zorgen dat het woongenot bewaard bleef en de huizen niet laten verkrotten, waar ze dus wel compleet de mist mee zijn ingegaan.

Volgens wikipedia zou er sinds 2018 een nieuw voorstel zijn dat Doel volledig/zo goed als volledig zou laten bestaan. Maar wat de ontwikkelingen daarvan zijn, heb ik niet direct gevonden.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist


The_Cat
Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Met de auto naar doel mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:46

Belgische politiek & tragiek op zen best. Ik geloof dat Doel nog niet terug aangeduid is als woongebied. De mensen die er nu wonen worden beschermd door een uitspraak van de rechtbank die zegt dat ze nog niet onteigend mogen worden. Maar als die niet verlengd wordt, mogen ze daar dan in theorie niet wonen want het gebied is niet meer aangeduid als woongebied. Best erg.

Er is ook een wetgeving die zegt dat je enkel door de week van 9 tot 18u Doel vrij mag bezoeken, voor de rest moet je je registeren. Er ook een samenscholingsverbod

Dus eigenlijk, waarom zou je er naartoe gaan? Ik kan begrijpen dat je graag foto's wil maken, maar er zijn nog andere mooie locaties waar mensen niet meer wonen. Die regels zijn er gekomen met een reden, en niet omdat de mensen die er nog zijn ramptoerisme zo leuk vinden


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ontherun, Phen en 132 bezoekers