Het bunker avontuur....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 13:18

Allereerst even aandacht voor het volgende:
Het bezoek van deze bunker was onderdeel van een spel. Dit spel wordt hier met toestemming uitgevoerd en is dus volledig volgens de regels. Ook is iedereen op een veilig en verantwoorde manier de bunker in gegaan en waren er genoeg ervaren mensen bij. In dit topic zijn exacte locatie's en foto's die de locatie kunnen verklappen bewust weg gelaten. Dit in verband met het gevaar dat hierbij kan zijn, voornamelijk als je niet goed weet waar je mee bezig bent en niet goed bent voorbereid.

Betreed nooit zomaar zonder toestemming, goede voorbereiding en ervaring bunkers en soortgelijke objecten, dit kan erg gevaarlijk zijn!

Oke, na het bovenstaande stukje, wat ik even heel belangrijk vind om mee te geven....wil ik jullie graag meenemen in mijn avontuur van gister. Gister ben ik met een vriend afgereisd naar ergens een plek in Frankrijk. Hier hebben we een oude bunker bezocht, samen met een aantal Duitsers. Deze ervaring is zo mooi en indrukwekkend geweest, dat ik deze graag deel.

Zondag avond hebben we de laatste voorbereidingen gedaan voor deze trip, gister ochtend vroeg zijn we gaan rijden. En gister middag kwamen we aan bij de bunker, ons doel van vandaag, voor een spel naar binnen. We wisten welke bunker we moesten hebben, wat we binnen moesten doen, en waar de ingang van de bunker was. Verder....wisten we niet zo heel veel.

Aangekomen bij de bunker, hebben we het geheel staan aanschouwen. Wat was dit al indrukwekkend om te zien als je er voor staat. Zo ontzettend groot, 1 grote bak beton....

Afbeelding

Eerst maar eens de buitenkant verkennen van de bunker. Het is echt al gigantisch, even een klim door het bos naar boven. Want in al die jaren is de bunker grotendeels ingegroeid in de grond en staan er veel struiken en bomen boven op de bunker. Ook stonden er 2 best wel grote koepels boven op.

Afbeelding

Eenmaal weer beneden, voor aan de bunker, zijn we even dichterbij gaan kijken, hier troffen we al snel de ingang. Of althans, ik denk niet dat dit vroeger de officiële ingang geweest is, maar tegenwoordig gaan de selecte, kleine groep "bezoekers" via hier naar binnen. Als je vanaf buiten naar binnen kijkt was dit het zicht, en het gat in de muur aan het einde, zo een zelfde soort gat zijn we door naar binnen gegaan.

Afbeelding

Dit was de eerste hal van de bunker. Voor de bunker, hebben we onze aller, aller, aller laatste voorbereidingen gedaan. Tassen checken, hebben we alle spullen en materiaal bij ons dat mee naar binnen moet. Het materiaal dat we (misschien?) nodig gaan hebben, zit dat er in? Hebben we de zaklampen en reserve zaklampen bij ons? Dat zijn enkele zaken waar we op het laatste moment mee bezig waren. Nadat we alles af hebben kunnen vinken hebben we de eerste kleine klim gemaakt. Mijn maatje ging eerst naar binnen, daarna de tassen doorgegeven en ben ik erachteraan gegaan, gevolgd door het tweede gat waar we direct doorheen gingen. En toen....toen stonden we binnen, binnen in een oude bunker. Een bunker waarschijnlijk uit de tweede wereldoorlog, wellicht zelfs uit de eerste wereld oorlog. Wat ontzettend gaaf was dit!

We wisten dat we een aantal honderd meter de bunker in zouden gaan. Vandaar ook de goeie voorbereidingen. In het begin van de bunker een aantal gangetjes, hoekjes en een kamertje. Op een gegeven moment een deur die half open staat.

Afbeelding

We kijken om de hoek....en we zien een trap. Ohjee....we kijken elkaar even kort aan := Dit wisten we niet, we gingen er niet van uit dat er een trap in de bunker zou zijn. Maar we waren goed voorbereid, hadden (te) veel spullen mee. Want mijn maatje is ervaren en weet dat je nooit weet wat je tegen kan komen. Oke, we waren er klaar voor en begonnen enigszins voorzichtig aan de afdaling. Want ondanks er toestemming is voor deze betreding, moet je natuurlijk op ditsoort plaatsen altijd voorzichtig en alert blijven. Eenmaal beneden kijken we even terug naar boven....voor zover we kunnen kijken tenminste....

Afbeelding

Naast de trap was namelijk een buis die naar boven liep, waar we mooi langs konden kijken. Maar naar boven kijken ging niet. Daar was het te hoog voor. We stonden even een schatting te maken van hoe ver we afgedaald zijn. We denken beide dat we ongeveer een 50 meter afgedaald zijn zojuist. Erg gaaf om te beseffen. Leuke kant tekening, dit is mijn aller eerste lost place die ik bezoek. En dan zo een lost place? Juist ja, de adrealine gierde door mijn lijf.

Beneden komen we in een gang uit, de gang ligt vol met buizen, wellicht transport buizen? Eerst moeten we over een grote buis heen klauteren, daarna moeten we linksaf. Iets verderop zit een deur, even de open deur in kijken, wat zal het geweest zijn? We denken een opslag kamer of iets.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het begon steeds gaver en bijzonderder te worden. Zeker toen even het besef kwam wat hier wellicht allemaal is gebeurd. Even wat flitsen voor me van oude oorlog films, dat soort beelden, dat soort dingen. Heeft zich hier allemaal afgespeeld, ik besef me dat ik als het ware in de geschiedenis loop op dit moment. Heel bijzonder.

Snel verder door de tunnels, aan het einde komen we op een T splitsing, we kunnen linksaf en rechtsaf....wat doen we? We gaan rechtsaf. Lange gangen, soms kom je een gang aan de zijkant tegen, we hebben alles bekeken en verkent. Je komt veel verschillende ruimtes tegen, voor veel ruimtes blijft het de vraag waar het voor gediend heeft. Sowieso een douche ruimte, althans dat denken we. Verschillende ruimtes waarvan we vermoedes hebben voor: Werkplaatsen, slaapvertrekken, opslag hokken, wellicht wat kantoren en weet ik het wat allemaal. Er was zo gigantisch veel daar beneden. Dat is echt absurd, aan het einden van deze gang hebben we al honderden meters gelopen. Uiteindelijk terug gekeerd naar de t splitsing. En nu? Gaan we de andere poot in, ja dat doen we.

Hier zijn we lang aan het lopen geweest, deze gang was lang en er leek geen einde aan te komen. Af en toe kleine of grotere kamers zaten er aan de gang. Maar op een gegeven moment een kamer met een doorgang naar een andere hal lijkt het. maar deze staat een flinke laag water in helaas, we lopen verder.

Afbeelding

Uiteindelijk lopen we in de hal tegen een soort deur aan, achter deze deur ligt weer een plens water. We kijken elkaar aan, spreken het even door. Maar besluiten niet verder te gaan. De t splitsing achter ons, was al ruim een kilometer of anderhalf achter ons. Het was waarschijnlijk hooguit een graad of 10 beneden, en we hadden allebei niet zoveel trek om met natte schoenen en sokken helemaal terug te moeten lopen.

Afbeelding

We zijn rustig aan terug gegaan naar het begin, hier en daar nog wat rond gekeken. En wat lopen praten...praten wat we een volgende keer anders zouden doen. 1 ding was duidelijk, we nemen kaplaarzen mee een volgende keer. We zijn beide erg nieuwsgierig naar wat er achter die stukken water zit. We zagen er droge vloer achter, dus er moet meer zijn. Geen idee hoe lang, de tunnels achter het water kunnen een paar meter lang zijn, maar kunnen net zo goed kilometers zijn. Want die hebben we inmiddels al gelopen. We zijn erg nieuwsgierig en gaan wellicht nog een keer terug om nog verder te gaan en te onderzoeken.

Ons doel in de bunker hebben we in iedergeval behaald, het is voor mij een hele bijzondere en indrukwekkende ervaring geweest die ik zeker nooit meer ga vergeten. Uiteindelijk hebben we naar schatting een kilometer of 5 gelopen door de bunker heen. Bizarre afstanden en een super mooi bunker stelsel.

Voor degene die heel mijn avontuur gelezen hebben, heel erg bedankt voor de moeite. Reageren mag uiteraard, en vragen staat vrij. Dus hebben jullie vragen? Stel ze gerust!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:26

Ik neem aan dat het vrij eenvoudig moet zijn om van de bunker te achterhalen wanneer deze gebouwd is.

Dit soort zaken zijn vaak goed gedocumenteerd zeker als het om grote bekende complexen gaat.

Wel ben ik benieuwd wat dan het doel van het spel was?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:39

Welk spel is dat? Ik wil ook meedoen. Ziet er heel gaaf uit, maar lijkt me inderdaad ook wel tragisch als je bedenkt waarom het er was en hoelang zouden mensen daar in hebben gezeten?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 14:51

Het doel was om een bepaald object binnen de bunker te vinden. Welk spel het exact is heb ik bewust buiten beschouwing gelaten. Omdat dit absoluut geen object is om als beginner te betreden. Dus om te voorkomen dat mensen er te simpel over denken en op een gevaarlijke manier naar binnen gaan heb ik diverse info zoals in de OP vermeld weggelaten.

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:32

Interessante foto's!
Je hebt het over goed voorbereid, wat heb je dan zoal bij je?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:38

Goh, dit is wel wat anders dan de twee waterlinie bunkers die bij mijn buren in de wei staan :')

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:06

Wat gaaf zeg! Enig idee hoe groot die bunker uberbaupt is? Hadden jullie ook soort plattegrond of was het op de gok?

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:17

Gaaf! Ook een gps of plattegrond van het stelsel bij je? Ik kan mij voorstellen dat je bij pech niet meer weet welke zijgang je had genomen. Bij het duiken gebruiken ze een lijn, maar om nou 5km touw mee te nemen in de bunker... ;)

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 21:24

Een goede voorbereiding is meer dan alleen maar de spullen die we mee hebben. Dat begint al met de voorbereidingen thuis voor we weg gaan. We doen research naar de locatie, kijken waar het exact is en eigenlijk alles kijken wat we over de huidige staat kunnen vinden. En idd eventueel zoeken naar plattegronden. We hadden een deel van de bunker op plattegrond, maar geen gedetailleerde en geen volledige. Dus we weten ook niet exact hoe groot hij is. Maar groter als dat we gezien hebben.

Ik gok dat hij que lengte van alle gangen die we gezien hebben etc. Toch denk ik wel richting een afstand van 5-10 km gaat aan gangenstelsel.

En goed voorbereid verder, even de basis. Ik vergeet zo denk ik nog wel even het een en ander zonder checklists. Maar dat is zorgen dat je lampen bij je hebt. En ook genoeg lampen, het is beneden aardedonker. Dus je wilt niet zonder licht komen te zitten. Verder is het belangrijk dat je met meerdere mensen gaat voor het geval er iets gebeurd. En we lichten altijd iemand in die niet mee naar binnen gaat. Dat kan iemand zijn die op de locatie buiten blijft. Of elders, in de buurt of in uiterste nood verder weg. Maar daarbij melden we dan vaak dat we naar binnen gaan, het exacte coordinaat waar we naar binnen gaan. Hoe lang we verwachten binnen te zijn. En we melden het zodra we buiten komen. Mocht het veel langer duren dan dat we aangegeven hebben dan kan er alarm geslagen worden. En zijn we langer zoet binnen dan aangegeven. Dan gaan we vroegtijdig naar buiten om onnodige ongerustheid of zoekacties te voorkomen. En dan bepalen we of we alleen naar buiten gaan om contact te leggen, een update te geven en opnieuw naar binnen gaan. Of dat we het voor gezien houden. Dit zijn eigenlijk toch wel je belangrijkste voorbereidingen.

Ook gaat er standaard eten en drinken mee. Zeker genoeg drinken, das het belangrijkste. En voor mij is het zeker belangrijk om genoeg koolhydraaten mee te nemen naar binnen, omdat ik diabetes heb en hypo's op moet kunnen vangen als die voorkomen.

En uiteraard niet te vergeten een degelijke EHBO set voor als er onverhoopt iets gebeurd.

Dit is eigenlijk sowieso de basis voorbereiding. Afhankelijk van het doel en object kan je kiezen meer mee te nemen. Denk dan bijvoorbeeld aan helmen, valbeveiliging, klim materiaal en weet ik het wat allemaal. Momenteel zelf nog niet in het stadium dat ik met klim materiaal etc werk. Dus datsoort objecten vermijd ik nog, maar dat zou zeker nog in de planning kunnen komen.

Weet niet wat er op de GPS markt allemaal is. Maar 50 meter onder de grond doet mijn GPS niet zo heel veel meer. Zeker niet met de constructie van een bunker.

Een kaart proberen we wel, als dat er niet is, zit trouwens ook standaard in de tas. Hebben we zilvere ductape mee en een rode of groene watervaste stift. Dit om de hoeken die we om gegaan zijn te markeren mochten we onverhoopt verdwalen. Kunnen we aan de hand van de tape, en eventuele gezette pijlen op de tape de weg naar buiten weer vinden.

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:25

LadyMadonna schreef:
Goh, dit is wel wat anders dan de twee waterlinie bunkers die bij mijn buren in de wei staan :')


Precies mijn gedachte ja :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:27

Kookaburra schreef:
Gaaf! Ook een gps of plattegrond van het stelsel bij je? Ik kan mij voorstellen dat je bij pech niet meer weet welke zijgang je had genomen. Bij het duiken gebruiken ze een lijn, maar om nou 5km touw mee te nemen in de bunker... ;)

Ik zou idd bang zijn om te verdwalen, maar misschien valt dat wel mee en zijn er weinig zijgangen?

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:28

Heb ik het nou gemist? Heb je het voorwerp gevonden? Superleuk om te doen zeg! Geef je ons nog meer verhalen en voorbeelden?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:14

Heb het voorwerp inderdaad gevonden. Dit was mijn eerste grote Lost Place die ik gedaan heb. Hier in Nederland is er niet zo heel veel bijzonders/spannends over het algemeen. Althans niet in vergelijking met het buitenland. Als jullie het leuk vinden en als dat blijkt uit dit topic. Dan wil ik als ik vaker ga zeker wel vaker een topic aanmaken.

Wel zal het denk ik hooguit een paar keer per jaar zijn. Aangezien het vaak tripjes zullen zijn naar het buitenland. We zijn al voorzichtig aan het kijken naar een volgende. Dat zou gaan om een bunker uit de zelfde serie in dit spel. En in de zelfde verdedegings linie uit de oorlog. Als we het gaan doen gaat het nog wel even duren. Want die is nog dieper Frankrijk in. Dus is even afwachten hoe het met de corona maatregelen etc gaat. Zoals we nu zelf verwachten zal het op zijn vroegst pas einde zomer worden dat we die gaan doen, wellicht zelfs later.

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:42

Ik zou dat wel leuk vinden, ook om er iets meer van te weten. Soelregels bijvoorbeeld en of er een competitie element is.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:17

Persoonlijk zou ik dat niet doen. Juist omdat je mensen niet aan wilt sporen om naar LP's te gaan ;) In NL is het naar mijn weten ook grotendeels illegaal. Je mooie verhalen maken bokkers nieuwsgierig... En wat doen nieuwsgierige mensen? Juist!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:33

Wat gaaf! En ook fijn dat je niet verteld waar het om gaat en welk spel. Niet alleen om de veiligheid, maar helaas zijn er heel wat hufters die dit soort plekken als een uitgelezen kans zien om in bezit te komen van WWII spullen.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:49

TS
Als je echt niet wilt dat anderen er heen gaan kun je beter vragen om dit topic te laten verwijderen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:24

Ik vind het maar eng, zo’n bunker in gaan. Zou er nooit aan beginnen brrr

Ik vraag mij af hoe het met het zuurstofgehalte zit diep in zo’n bunker? Misschien een gekke vraag hoor maar is het lastiger adem te halen als je diep en ver erin zit?

Het spelnaam is overigens binnen 10 seconde gevonden op het internet.. ik zelf heb geen interesse maar aangezien het geheim moest blijven....

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:01

sanso schreef:
Het spelnaam is overigens binnen 10 seconde gevonden op het internet.. ik zelf heb geen interesse maar aangezien het geheim moest blijven....

En de locatie dus ook...

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:09

Brainless schreef:
sanso schreef:
Het spelnaam is overigens binnen 10 seconde gevonden op het internet.. ik zelf heb geen interesse maar aangezien het geheim moest blijven....

En de locatie dus ook...


Ik ben vast niet goed in Googlen, ik kom niet verder dan golf :Y)

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 10:44

Tsjaaa, je zal wellicht mensen aansporen. Maar ook zat mensen zal je niet aansporen. Ik heb duidelijke waarschuwingen gezet in de OP. Verder blijft het uiteraard eigen risico.

Ja precies, ik vertel bewust niet te veel details. Ik zeg niet dat ik niet wil dat mensen het niet bezoeken, dus het topic verwijderen. Nee. Maar op deze manier het iets proberen te beperken, ja. Het is nogal een verschil of ik het aan de grote klok hang of niet (de details). Maar het doel van dit topic was niet deze discussies. Maar om mensen die willen mee te laten genieten.

Hoe het exact zit met zuurstof gehalte etc. Geen idee. Wellicht zal het verschil er zijn. Maar op dit soort dieptes, wat relatief gezien best ondiep is nog. Merk je er zonder apparatuur waarmee je het meet niks van. Dus nee, je kan er niet met meer moeite ademhalen of iets. Dat gaat gewoon prima ;)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het bunker avontuur....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:48

Ik heb een beetje moeite met dit topic. Over downloaden mag niet gesproken worden want dat is illegaal maar dit soort dingen mogen wel? Lijkt me niet correct.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:54

MarcoBorsato schreef:
Ik heb een beetje moeite met dit topic. Over downloaden mag niet gesproken worden want dat is illegaal maar dit soort dingen mogen wel? Lijkt me niet correct.

Dit spel is gewoon legaal, er is al een langlopend topic over. Ik snap de geheimzinnigheid niet zo om heel eerlijk te zijn.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:59

Anoeska27 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik heb een beetje moeite met dit topic. Over downloaden mag niet gesproken worden want dat is illegaal maar dit soort dingen mogen wel? Lijkt me niet correct.

Dit spel is gewoon legaal, er is al een langlopend topic over. Ik snap de geheimzinnigheid niet zo om heel eerlijk te zijn.


Ahhh dan heb ik niks gezegd. Misschien om het extra spannend te maken?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:07

MarcoBorsato schreef:
Ahhh dan heb ik niks gezegd. Misschien om het extra spannend te maken?

Misschien wel, maar er wordt ook gewoon over gesproken op de FB pagina's van het spel en ik denk dat er daar veel meer mensen zitten die er wel naartoe willen reizen dan hier op Bokt.