[FOTO]Frankrijk en Zwitserland, grotduiken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[FOTO]Frankrijk en Zwitserland, grotduiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 07:00

Hier alvast dag 1 van mijn welverdiende grotduiktripje. De grenzen zijn weer open en we hadden in februari al toestemming geregeld voor een grot in Chatillon-sur-Seine. Het zou een multicultureel tripje worden. Belgen, een Fransoos, een Duitser en een Nederlander. Dus vele talen zijn vertegenwoordigd.

La grotte de Douix de Chatillon is een grot waarvoor je toestemming moet vragen bij de burgemeester. En dit gaat zoals wel vaker in Frankrijk dus typisch Frans: Je moet van te voren bellen met het gemeentehuis, niet mailen, maar bellen. En ze spreken er uiteraard geen Engels. Dit keer had een Belg de toestemming geregeld, als ik dat zelf moet doen is altijd het eerste wat ik vraag of ze langzaam kunnen spreken. En at doen ze dan ook wel. En of de antwoorden kort kunnen zijn, eerst alleen een oui of non en pas daarna een eventuele uitleg. Maar ze zijn vriendelijk, dus het bellen komt ook bij mij dan goed.

Met de groep van in totaal 11 personen (inclusief niet duikende aanhang) hadden we wederom ons favoriete hotelletje geboekt. Het is helemaal geen goed hotel, het is een soort bikerhotel met doorgezakte bedden en een vrij hoge prijs (60 euro voor een 1 persoonskamer per nacht, ontbijt is 8.50 euro), maar ze hebben een binnenplaats en daar kunnen we gezellig met elkaar 's avonds nog wat drinken. Daarnaast is alles gelijkvloers en vorig jaar was er een rolstoeler mee, die kon zich hier dus prima redden. Ook voor duikers is het handig dat je geen zware spullen een trap op moet sjouwen. En de eigenaren zijn vriendelijk.

Omdat de vrijdag de aanrijdag was hebben we afgesproken tussen 12 en 2 bij de grot. Dan eerst 1-2 duiken te maken en dan pas naar het hotel te gaan.
Bij aankomst vinden gewoon de normale begroetingsrituelen plaats. Sommigen ken ik al langer, anderen zijn voor het eerst mee, maar het belooft een gezellig weekend te worden.

Afgesproken wordt dat ik de eerste 2 duiken met de Duitser zal duiken. Ik heb hem tenslotte uitgenodigd en hij kent deze grot nog niet. Omdat de grot her en der wat krap is maken we goede afspraken met welk team wanneer er in gaat zodat we elkaar niet net bij een te krap stuk moeten passeren.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Ik duik dus deze week met mijn sidemount rebreather. Die is de afgelopen maanden te weinig gebruikt. In Nederland heb je er weinig aan behalve een pronkduik er mee te maken. Maar ik heb dat apparaat specifiek gekocht voor grotduiken waar geen vullogistiek is en waar de grotten wat krapper zijn. Dus nu komt de unit weer van pas.

Na 2 duiken gaan we naar het hotel. Het motto van de hele groep is gewoon naar binnen wandelen en kijken of er iets gezegd wordt over mondkapjes of niet. Wat de regels zijn weten we niet, dus we gaan het gewoon proefondervindelijk uitproberen. Nee, er wordt niets van gezegd. Mooi. Er wordt wel vermeld dat we de 2e avond niet tot middernacht op de binnenplaats kunnen zitten omdat er ook nog een ander echtpaar in het hotel zal verblijven. Prima. Het is dus ondanks dat het hoogseizoen is EXTREEM rustig. Zonde voor de uitbaters.

's Avonds gaan we naar een restaurant op loopafstand. De Chouffe bier is natuurlijk al aangebroken, dus autorijden gaat niet meer. Nee, dronken wordt niemand, maar na een biertje wordt er niet meer in de auto gestapt. We gaan uiteindelijk met 9 personen uit 8 huishoudens uit eten. Ook hier weer zonder reservering, zonder mondkapjes, zitten we met de hele groep aan 1 tafel. Zo hoort het leven te zijn.

De volgende morgen nemen we het ontbijt in het hotel. Dit is een buffet, maar deze keer zonder kaas. Wel ligt er 1 soort vlees, maar dat is mij te vet. Ook geen eitjes of fruit. We vermoeden dat het wat karig is omdat er gewoon niet ingekocht kan worden nu, want fruit, kaas,vlees e.d. zijn produkten met een beperkte houdbaarheid. Uiteraard is er wel vers stokbrood met verse croissants.

De duikindeling wordt vandaag iets anders. We spreken wederom af hoe we duiken en ook dat we de stoftunnel aan het einde pas als laatste duik zullen pakken. Als daar een duiker in gaat, dan heb je de hele dag last van stof in de rest van de grot. En tja, ik wil wel fotograferen. Dus op de laatste duik van vandaag wordt er gestoft.

Er worden vandaag 3 duiken gemaakt.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

's Avonds besluiten we eten van hetzelfde restaurant als gisteren te laten bezorgen. Helaas is de kwaliteit van het bezorgeten flink slechter dan dat je zelf er gaat zitten eten. Jammer, maar het eten komt toch allemaal wel op.

Na het ontbijt (wederom zonder vlees en kaas) rekenen we af. Mijn pinpas wordt ontsmet met een doekje met alcohol. Dat is dan ook voor het eerst sinds ik de pas in bezit heb. En aangezien ik binnenkort een nieuwe van de bank verwacht zegt dat ook genoeg over de ouderdom van mijn pas. Ach ja, 1 keer laten schoonmaken tijdens de levensduur van de pas is ook niet zo erg zullen we maar denken. In Frankrijk stop je veelal zelf je pas dus niet in het apparaat, maar doet iemand anders dat voor je (wat in Nederland dus niet mag). We zeggen tot een volgende keer tegen de mensen in het hotel (een echtpaar runt het hotel en ze herkennen ons inmiddels).

In de ochtend maken we nog 2 duiken. Ik neem daarna de tijd om nog even te gaan zwemmen in de bron. Het water is 11 graden en ik probeer dus altijd even in bronnen te gaan zwemmen. Afgelopen winter heb ik ook in Nederland tot een watertemperatuur van 5 graden gezwommen. Ja, het is koud en ja, het voelt kouder aan dan dat je zoiets probeert aan het einde van het jaar als de watertemperatuur elke week 1 graad daalt. Daarna scheiden de wegen. Een deel gaat terug en een deel gaat door naar de Doubs en de Jura.
Ik behoor tot de mensen die nog verder gaat.

Wordt vervolgd.


[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


x_Jeanine_x
Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [FOTO]Frankrijk en Zwitserland, grotduiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:06

Wauw wat een gave foto's :D
Dit zijn toch echt wel weer foto's dat ik het normale duiken weer op moet gaan pakken :o Maar eerst ff andere prioriteiten, dus wie weet eind volgend jaar :D

Piuni
Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: [FOTO]Frankrijk en Zwitserland, grotduiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:10

Wauw wat gaaf <3
Lijkt me wel heel erg eng := prachtig helder water ook!

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 07:19

Onze trip gaat verder richting de Doubs en de Jura. We hebben een F1-hotel (het goedkoopste van het goedkoopste, kamperen onder een dak noem ik het altijd, gedeelde toiletten en douches, geen handdoeken, enz) geboekt.

We gaan via de Source de Lison. We staan zowaar in een korte file als we de peage op willen. Hoogseizoen? Ja, dat is het, en normaal ga ik dus nooit in juli of augustus Frankrijk in wegens files. Maar we hadden al gehoord dat er zondags 1000km file had gestaan, dus een goede zaak.

Bij de Lison zien we geparkeerde auto's op enige kilometers van de bron. WAT? Het zal toch niet waar zijn dat om 4 uur 's middags de parkeerplaats vol is en dat we niet kunnen parkeren op de hoofdparkeerplaats? Het begint er echt op te lijken, hoe dichter we bij de bron komen, hoe meer auto's. Maar gelukkig, op de parkeerplaats is 1 plekje vrij van een vertrekkende auto.

We wandelen naar de watervallen. DRUK. Niet normaal. Ik heb het nog nooit zo druk gezien.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Als je boven achter de waterval wilt staan, daar waar de laatste foto is genomen, dan moet je via een heel smal donker paadje door een stukje grot naar het uitzichtspunt. Er hangt een ketting om je aan vast te houden. Het is er druk, zo druk dat je gewoon moet wachten op je beurt om daar langs te kunnen. Maar het is de moeite waard.

Daarna wandelen we naar de Creux Billiard. Dat is een andere bron die nu droog ligt, zelfde park. Daar is het meteen rustiger, want tja, dan moet je 5 minuten omhoog wandelen.

[ img ]

[ img ]

En als laatste gaan we nog naar de Grotte de Sarrazine. Deze grot ligt ook in hetzelfde park, maar een stukje verder wandelen. Uiteraard ligt deze nu ook droog.
[ img ]

[ img ]

Je mag overigens gewoon duiken in de Source de Lison, dus bovenaan de watervallen te water en dan moet je zelf een lijn leggen. Je kunt dan ongeveer 400m duiken. Wij besluiten dat het voor vandaag genoeg geweest is en gaan nog even langs de Pont de Diable.

Dit is een brug met een legende:
De brug zou steeds instorten en de bouwer werd zenuwachtig. De duivels sprak hem aan van zal ik je helpen bouwen? Daarop heeft de bouwer gezegd ja. En een dag later stond er een brug. Met een portret van de duivel, en de bouwer werd ernstig ziek. Sommigen zeggen dat zijn ziel genomen is door de duivel.
Het is niet heel bijzonder. Met de telefoon lukt het niet om het duivelsportret te fotograferen, maar ik moet de foto's van mijn andere camera nog bekijken. Het is vooral de legende die er bij hoort. En als je hier toch bent, dan ga je gewoon even kijken. Het is wel een mooi uitzicht.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hierna checken we in in ons hotel. Wederom geen mondkapjes en de hygiene is verslechterd sinds ik voor het laatst in dit hotel overnacht heb. Er zijn amper gasten (dat komt eigenlijk nooit voor in dit hotel), maar de wc's zijn echt vies. De bedden zijn schoon gelukkig.

Ook de volgende morgen is er niets gereinigd en het is zelfs zo erg dat na de 2 nachten dat we hier geslapen hebben dezelfde strontvegen nog in de wc zaten. Dus eh, bij minder gasten wordt er duidelijk ook minder schoongemaakt.

En nu moet ik eerst nog wat foto's uitzoeken voor het vervolg. Wordt vervolgd dus.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 07:20

Piuni schreef:
Wauw wat gaaf <3
Lijkt me wel heel erg eng := prachtig helder water ook!

Het water is inderdaad enorm helder.
Eng? Nee, leuk :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 07:21

x_Jeanine_x schreef:
Wauw wat een gave foto's :D
Dit zijn toch echt wel weer foto's dat ik het normale duiken weer op moet gaan pakken :o Maar eerst ff andere prioriteiten, dus wie weet eind volgend jaar :D

Gewoon echt weer oppakken. Duiken is gewoon erg leuk. Ook als je niet in grotten gaat duiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 07:41

Ok, vrij gemakkelijk even de foto's van m'n andere camera gedownload.

De duivel:
[ img ]


De volgende dag zijn we begonnen met de Source d'Ain.
[ img ]

Dit is een bron waar je echt moet gaan kijken als je ooit in de buurt bent. Het waterpeil kan enorm snel stijgen bij regen. Soms staat het water dus over de hekjes, en soms is er geen water te vinden. Nu was er water, stilstaand water met een vreselijke stank. De grot is nu duikbaar, maar alleen met kleine flesjes. Zeker geen beginnersgrot. Maar voor als je niet duikt is het gewoon een leuke wandeling en bijzonder om eens te zien. Op Google zie e wel foto's van een overstroomde Ain en een volledig droge ain en alles er tussenin. Bijzonder interessant hoe het waterpeil hier enorm kan varieren.

Een soortgelijke grot is de Source de Groin. Ook zo'n gat in de grond met enorm wisselend waterpeil.

Maar wij gaan door naar Vallorbe. Naar de Source d'Orbe. We moeten hiervoor de grens oversteken en er wordt in Nederland geschreven over strengere grenscontroles en soms een gezondheidscheck. Nou, we zijn niet eens aangehouden. We mochten zo doorrijden.

Hierna gaan we terug naar Frankrijk en besluiten we te duiken in Montperreux/Malbuisson.
Dit is 1 van de vele 'source bleue' bronnen. Ja, de grot is inderdaad erg blauw.
Je moet hier een paar 100m lopen om bij de grot te komen en dat betekent dus spullen in een speleo-zak dragen. Inspannend, maar straks is het de moeite waard.


[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 07:43

Nu natuurlijk ook wat duikfoto's. De Source Bleue de Malbuisson is een vrij korte grot wat duikbaar is, maar enorm lang als je van speleologie houdt.
Direct linksaf kun je ongeveer 70 zwemmen en dan kom je bij een ondergrondse waterval uit. Rechtsaf is het duikbare gedeelte langer en uiteindelijk kom je ook hier bij een droge tunnel en dan zou je de grot nog een kilometer verder in kunnen. De grot is krap. Je hebt slecht zicht terug omdat je gewoon overal tegenaan botst om door de tunnels te komen.

Ook nu stond er weer een uitzwaaicommite klaar. Ik denk dat we in heel veel plakboeken op vakantiekiekjes staan. Die rare duikers die in zo'n poeltje gaan duiken. :D }:0
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En ook hier wilde ik even zwemmen. Het water is echter hier slechts 8 graden. Dat is flink BRRRRRR.

[ img ]


Maar ik was een voorbeeld. Diverse kinderen gingen hierna ook het water in. Ouders konden wel zeggen niet doen, het is koud, maar als een vrouw het doet, dan nodigt dat uit om het ook te doen. Het was uiteindelijk gewoon leuk. En niemand werd boos. Wel een ouder die z'n zoontje aanmoedigde om door te gaan toen die het water te koud vond, zo van maar die vrouw kan het ook, dus jij zeker. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

mvdende
Berichten: 5641
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: [FOTO]Frankrijk en Zwitserland, grotduiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:14

Leuk Germie!

En ontzettend fijn dat je nu lekker op vakantie bent geweest ondanks de corona!

Misschien niet helemaal zoals andere jaren, maar je foto's en verhaal laten wel zien dat het leuk is geweest.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 08:15

We zijn laat terug in ons F1-hotel en nog steeds is er niets schoongemaakt.

We besluiten simpelweg bij de mc Donalds te gaan eten. Duur, snel weer honger, maar geen zin om ergens nog naartoe te gaan.
Hierna zitten we nog even met een wijntje voor ons hotel. En in de stad Pontarlier is een grote vuurwerkshow. Mooi om dit van een afstandje te zien.
Morgen is het 14 juli, dus kennelijk doen ze het hier een dag eerder.

Wij rijden de volgende dag richting 'le Gouron'. Dit is een hele mooie grot, de ingang ligt in een rivier.
Het water is er 10 graden, dus wederom een mooie temperatuur om na de duik even te gaan zwemmen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Helaas is het zicht in de Gouron minder dan ik gewend ben.

Hierna gaan we door naar Cusance. Bij deze bron moet je wat verder wandelen. Dus dat wordt werken. Maar omdat het water in de rivier vrij hoog staat besluiten we tot het watervalletje terug te zwemmen. Scheelt weer een 100m wandelen.
Ook hier weer een hoop bekijkers. Stomme grotduikers :D

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

De lijn in de grot is op meerdere plaatsen gebroken. We blijven maar aan het repareren en eigenlijk is de lijn zo slecht dat als je er echt zonder zicht uit zou moeten dat je de uitgang niet zult vinden omdat de lijn direct weer breekt. Maar we knopen wat aan elkaar en de grot is nu zodanig dat 0 zicht niet zal gebeuren, dus we kunnen duiken.

De rivier is helder, maar helaas zien we geen forellen. Die zitten vaak in zulke riviertjes.

Hierna rijden we door naar Lure. Daar hebben we een hotelletje geboekt. We blijken hier de enige gasten te zijn en zien met inchecken niemand, we moeten bellen en krijgen een toegangscode. Ok.

We gaan in het dorpje eten en vinden een pizzeria. DRUK. TJa, het is immers een nationale feestdag, dus we moeten 40 minuten wachten wordt er gezegd. Maar LEKKER. Echt, ik denk de lekkerste pizza die ik in tijden gegeten heb. En groot. En dat voor 10 euro. Heerlijk. Het is zelfs te veel, dus we hebben morgen ook nog pizza als lunch.

Goede bedden, handdoeken, alles is schoon. En dat voor een prijs van 57 euro voor een 2-persoonskamer. Normaal is het iets duurder, dus we vermoeden dat ze blij zijn dat er überhaupt een gast komt.

Het ontbijt is hier 9.50 euro, dus ik hoop nu toch echt eens ham en kaas te vinden. In het F1 hotel krijg je nooit ham en kaas, daar was het ontbijt zoals altijd, maar nu?
En ja hoor, ook nu voor ons geen ham en kaas. Voor het geld dus karig. Ik begrijp best dat je niet veel wilt inkopen, maar toen we incheckten hadden ze kunnen vragen of we graag toch wat vlees of kaas gewild hadden. Al was het maar 1 plakje. Ook geen fruit en geen eitje.
Jammer.

Het regent inmiddels, jammer. Dat wordt vandaag glibberen, want de Source du Planey staat op het lijstje.
Je moet hier of 600 meter lopen, of je belt persoonlijk de burgemeester. Nu heb ik het privenummer van deze beste man, dus die bellen we om 9.15 uur op: we staan bij de slagboom en willen graag duiken. Prima, ik kom over een half uurtje. En ja, een half uur later komt de beste man de slagboom open maken. We moeten nog even officieel onze namen doorgeven aan de politie en ook na afloop van de duik melden dat we weer klaar zijn. Omdat we de hele dag willen duiken vermelden we alvast dat we niet voor 5 uur klaar zijn. Je wilt niet dat ze zich zorgen maken.
De burgemeester maakt nog een gezellig praatje en wenst ons een fijne dag toe in de stromende regen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [FOTO]Frankrijk en Zwitserland, grotduiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 08:16

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Maar wat ligt de Planey er mooi bij. Ja, dit is in Europa en ja, zo blauw is het echt, de foto's zijn gemaakt met mijn telefoon en dus niet nabewerkt.

Een leuk detail is nog even dat ze een stukje geschiedenis op een bord gezet hebben en dat de Duitse vertaling een ongeval en een uitleg over de blauwe kleur van het water achterwege laat.
[ img ]
[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:17

brrrrr doodeng lijkt me dit... wel prachtige foto s

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Marije112
Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:24

Wat een gave en heldere foto's!

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 08:25

Natuurlijk wordt er gedoken, maar het is goed glad door de regen. We brengen alles weer rustig naar beneden.
Tijdens duik 2 begeeft mijn kabellamp het, een kabelbreuk. Gelukkig heb ik meer dan genoeg lampen bij me. Normaal is het 3 lampen per persoon en bij een kapotte lamp de duik afbreken. Maar omdat ik fotografeer heb ik zelfs 6 lampen bij me en dus is de duik afbreken niet nodig gelukkig.

We maken weer 2 fijne duiken. In deze grot staat wat stroming. Maar de grot is ook stoffig, dus het is erg lastig om te fotograferen. Je kunt je moeilijk omdraaien en als je dat doet, dan neem je altijd wat stof mee helaas.


[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Na de duiken melden we ons snel af bij de politie. We zijn nog niet klaar met opruimen, maar je weet nooit of zo'n bureau sluit en het nadert al 5 uur.

We gaan door naar de Dhuit. Deze grot is krap, enorm krap. Je komt er alleen in zonder flessen. Daarna is de grot ietsjes ruimer.
Maar door het lage waterpeil (geen water te zien) gaan we er niet in. De grot is grotendeels maar 2m diep, en als je geen water bij de ingang ziet, dan is de kans groot dat je dus geen water vindt totdat je dieper komt dan die normale 2m. En tja, zonder water er weer uit komen gaat dan niet lukken.
De duikweek zit er dus op
Vermoeiend, maar leuk.

Hier nog even de Dhuit:
[ img ]

We moeten zeker nog eens terug en lang niet alle grotten die in deze regio zitten hebben we gedaan.

Nu wordt het mijn woning bekijken. We hebben helaas 2 zware aardbevingen gehad de afgelopen week en iedereen heeft die gevoeld. Oudere schades zijn afgewezen en daar heb ik volgende week nog een hoorzitting voor omdat ik het hier uiteraard niet mee eens ben. Dus de stress is direct weer terug helaas.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:26

Prachtige foto's maar ik neem aan dat je niet claustrobisch bent :=
Ik krijg het acuut benauwd van die krappe ruimtes.
En het helpt niet mee dat ik de film The Descent heb gezien :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

germie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 08:44

Cayenne schreef:
Prachtige foto's maar ik neem aan dat je niet claustrobisch bent :=
Ik krijg het acuut benauwd van die krappe ruimtes.
En het helpt niet mee dat ik de film The Descent heb gezien :+

Nee, bang in kleine ruimtes ben ik niet. Maar er zijn ook voor mij grenzen hoor. Sommige mensen gaan nog extremer. Deze grotten waren te doen met een grote camera, dus dan valt het mee zeg maar. Ja, soms kun je niet keren en soms moet 1 fles even af, maar er zijn grotten waar ik mijn camera niet mee durf te nemen of waar ik helemaal niet inga.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Getup
Berichten: 8217
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:37

Zou t zelf niet durven ( duiken wel- grotten niet), en vind het superleuk om te zien. Mooie foto's

Enne...ook in Frankrijk worden mondkapjes verplicht, las ik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, friezenfan2, janneke584, Jorex, K_nolan, Karla, MiVita, NadjaNadja, Nanu, Roosch, secricible, ynskek en 85 bezoekers