Deels in ander land, deels in Nederland wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Deels in ander land, deels in Nederland wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-20 09:00

Hoi bokkers,

Zijn hier ook mensen met ervaring met wonen in verschillende landen? Het zou dan gaan om hoofdverblijf in Nederland, maar regelmatig ook een paar weken in een ander land doorbrengen. Er zijn wettelijk geen belemmeringen, maar is het te doen? Het gaat wel om een langere vlucht iedere keer, ongeveer 8 a 9 uur.

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.


pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Deels in ander land, deels in Nederland wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:04

Een 'rijke' bekende van mij heeft in 3 landen huizen, waarvan ze in 2 ook echt afwisselend wonen en een sociaal leven hebben enzo. Het bevalt hun echt heel prima. Wel echter allemaal in de EU dus dat is wel een verschil qua reistijd.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:11

Ik denk dat ik het dan ook dichterbij zou zoeken zodat het ook te doen is als je even een weekje wilt. Tenzij je echt een paar maanden gaat om bijvoorbeeld te overwinteren, dat lijkt me dan weer ideaal :') maar dat zou maar net moeten kunnen met werk. Ik ken trouwens ook Fransen die in Nederland werken, die blijven dan zo'n 3 weken, werken dan wel zo'n 15 uur op een dag, en dan zijn ze weer een paar weken in hun thuisland Frankrijk.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-20 09:18

pumpina schreef:
Een 'rijke' bekende van mij heeft in 3 landen huizen, waarvan ze in 2 ook echt afwisselend wonen en een sociaal leven hebben enzo. Het bevalt hun echt heel prima. Wel echter allemaal in de EU dus dat is wel een verschil qua reistijd.


Werken zij ook of niet? En hebben ze kinderen?

Er is niet veel keuze in het land waar het om gaat. En het zou dan gaan om een aantal weken hier, een aantal weken daar.

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

_Deco_
Berichten: 848
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:21

Wij wonen in NL maar gaan geregeld een paar weken of maanden naar het buitenland. Werken dan (online) gewoon daar door. Voor ons een mooie manier om de wereld verder te ontdekken. Waar twijfel je over? Zolang je minimaal 4 maanden per jaar in NL zit behoud je je rechten op Aow ed.

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Deels in ander land, deels in Nederland wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:42

Hier wonen wij in NL en Duitsland, bij ons is het een tijdelijke situatie maar ik vind het niet ideaal.

Door kinderen zit je gebonden aan school in een bepaald land, vriendschappen verminderen snel en het heen en weer reizen en het onderhouden van twee huizen valt mij soms wel tegen. Ook is het een stuk moeilijker afspreken met vrienden en familie en zitten wij met best veel dubbele kosten waardoor het best prijzig is.

Wij zijn in de weekenden vaak in NL en doordeweeks in Duitsland. Gelukkig is het een tijdelijke situatie maar ik zou er anders niet gelukkig van worden.

Dit komt natuurlijk ook omdat wij twee huizen hebben en veel heen en weer reizen, zou je bijvoorbeeld 2 week NL doen en 2 week dld is het ook al een stuk relaxter.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:09

Kiwi_ schreef:
Hoi bokkers,

Zijn hier ook mensen met ervaring met wonen in verschillende landen? Het zou dan gaan om hoofdverblijf in Nederland, maar regelmatig ook een paar weken in een ander land doorbrengen. Er zijn wettelijk geen belemmeringen, maar is het te doen? Het gaat wel om een langere vlucht iedere keer, ongeveer 8 a 9 uur.

Ik moet zeggen, ik zou dit een absurde levensstijl vinden. Wat is je reden dit te overwegen? Werk?

Brainless
Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:30

Kuggur schreef:
Kiwi_ schreef:
Hoi bokkers,

Zijn hier ook mensen met ervaring met wonen in verschillende landen? Het zou dan gaan om hoofdverblijf in Nederland, maar regelmatig ook een paar weken in een ander land doorbrengen. Er zijn wettelijk geen belemmeringen, maar is het te doen? Het gaat wel om een langere vlucht iedere keer, ongeveer 8 a 9 uur.

Ik moet zeggen, ik zou dit een absurde levensstijl vinden. Wat is je reden dit te overwegen? Werk?

Hoezo absurd?
Mijn zus woont in Gambia en komt ook regelmatig enkele weken naar haar huis in Nederland.
Net zoals haar man.. maar die komt dan ook voor handel hier.

Voor die tijd woonde ze hier en gingen ze juist regelmatig enkele weken naar Gambia.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

BillyJ
Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:35

Het is zeker niet absurd om zoiets te doen.

Wel moet je rekening houden met;
- Hoe duur is je vlucht, betaal je die zelf of betaald je werk dit en is dit haalbaar voor je?

-Vliegen ze qua frequentie op de tijden die jij dat zou willen.
(Bij sommige maatschappijen is het bvb moeilijk om weekendvluchts of last minutes te boeken)
Mss kan je door een vast schema op voorhand alles al vastleggen oid.

- komt het uit qua rusttijd?
Als je bvb plant om maar voor korte periode terug te komen, red je het dan wel om voldoende rust te nemen?
Zodat je daar ook weer fris terug aan het werk kan.

Vergeet bvb ook niet dat je verzekeringen blijven doorlopen in NL, maar als je plant om in het buitenland te werken, je daar ook verzekerd moet zijn.
Regel ook vooral je belastingen goed!! Ik heb járen als grensarbeider gewerkt (als Belg in Luxemburg, Nl, Zwitserland en Duitsland). Zelfs al heb je alles op een rijtje, ze durven je wel eens onterecht belasten!
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 11-07-20 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Frensie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Deels in ander land, deels in Nederland wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:37

Iemand die ik ken heeft 2 huizen in Amerika waar ze 2x 3 maanden per jaar is. Wel 3 aaneengesloten maanden.

http://www.paardenhondinbalans.nl
Osteopathie voor dieren
Sunny (Far Ute Rising Sun, 2013)
Zoey (LC Tecum Zodiac Sign, 2019)

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:41

Zoek ook uit hoe lang je officieel weg mag zijn uit Nederland, zonder dat je daar last mee krijgt.
Mijn zoon is net 5 maanden in Vietnam geweest, door de Corona bleef hij langer weg dan gepland. Toevallig zijn ze daar achter gek gekomen van de gemeente, er volgde een adresonderzoek en ik heb moeten praten als brugman om hem bij ons ingeschreven te houden. Hij had nog 14 dagen om zich te melden, daarna zouden ze hem uitschrijven met alle gevolgen van dien (ziektekostenverzekering bijv).

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:42

Zolang je geen schoolgaande kinderen hebt denk ik dat het prima kan. Zodra je kinderen hebt die naar school moeten zou ik een vaar land kiezen waar de kinderen naar school gaan.
Voor kinderen lijkt het mij heel ingewikkeld om verschillende school systemen te moeten volgen en ook met vrienden

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:42

Het is ook maar hoe je zelf bent.
Sommige mensen zijn bv dagen half van de kaart na een grote vliegreis en de uur verschillen, anderen doen gewoon door alsof er niets anders is. De eerste categorie zie ik niet onmiddellijk om de haverklap over en weer vliegen.

Persoonlijk denk ik dat zoiets realistischer is als je jong en kindloos bent dan bv wat ouder of kinderen. Met jonge kinderen lijkt me dit een hel eerlijk gezegd, want jonge kinderen weten wel altijd van dat gestoord slaappatroon door te vliegen, en zolang op een vliegtuig met jonge kindjes doe je ook niet voor je plezier.

Ik veronderstel als je zoiets overweegt, je ook in beide landen een huis of woning bezit dan, telkens eentje achterlaten voor een hele tijd is ook een ding, want dan kom je aan en mag je beginnen klussen en poetsen, winterproof maken, gras maaien of noem maar op. (Of als je heel rijk bent wordt dat mooi voor je gedaan, dan zwijg ik)

Persoonlijk denk ik dat zoiets heel vlug gaat opwegen....

Ook ik ben benieuwd waarom je zoiets overweegt?

paddington
Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:07

Wijsje schreef:
Zoek ook uit hoe lang je officieel weg mag zijn uit Nederland, zonder dat je daar last mee krijgt.
Mijn zoon is net 5 maanden in Vietnam geweest, door de Corona bleef hij langer weg dan gepland. Toevallig zijn ze daar achter gek gekomen van de gemeente, er volgde een adresonderzoek en ik heb moeten praten als brugman om hem bij ons ingeschreven te houden. Hij had nog 14 dagen om zich te melden, daarna zouden ze hem uitschrijven met alle gevolgen van dien (ziektekostenverzekering bijv).


Wat betreft de zorgverzekering gooien ze je idd er erg snel eruit als je in het buitenland verblijft voor
een aantal maanden.

Ik heb dit namelijk ook met mijn zoon gehad al stond hij niet meer in Nederland ingeschreven.
Mede omdat hij een student was en dus terug zou komen had ik zijn zorgverzekering in Nederland gewoon kunnen aanhouden maar ook hem gooide ze uit de zorgverzekering.

Ik heb toen een claim ingediend bij Sociale verzekeringsbank omdat ik daar niet mee eens was en deze stelde mij in het gelijk.

Maar hij was in de UK gratis verzekerd en voor de tijd dat hij in Nederland verbleef had ik een speciale
studenten verzekering afgesloten bij OOM verzekeringen voor 2 tientjes in de maand.
Deze verzekering heeft ook keurig alles betaalt wat hij in Nederland heeft geclaimd.

flooooo
Berichten: 2562
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:46

Ja wij doen dit, ga geen details geven over waar precies maar we hebben nog 3 huizen in het buitenland. Gaat om verschillende landen binnen Europa. Gezien schoolgaande kinderen is het nu vakantie afhankelijk en verhuren doen wij niet aan. Vliegen doe ik niet dus het gaat meestal om een paar weken. Wat wil je er verder over weten? Wij delen deze huizen wel met ouders en zusje trouwens. Dat gaat prima gezien daarvan niemand vakantie afhankelijk is. Reden hiertoe is de voorkeur voor warmte/land/natuur/cultuur/mensen daar.

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3


pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:37

Kiwi_ schreef:
pumpina schreef:
Een 'rijke' bekende van mij heeft in 3 landen huizen, waarvan ze in 2 ook echt afwisselend wonen en een sociaal leven hebben enzo. Het bevalt hun echt heel prima. Wel echter allemaal in de EU dus dat is wel een verschil qua reistijd.


Werken zij ook of niet? En hebben ze kinderen?

Er is niet veel keuze in het land waar het om gaat. En het zou dan gaan om een aantal weken hier, een aantal weken daar.


Geen kinderen. De man is directeur van zijn eigen bedrijf, vliegt daarvoor overigens ook de hele wereld over, en zij werkt niet. Ze zit wel in allerlei sport en kunstclubjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roihi en 152 bezoekers