[FOTO]Möllerbunker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[FOTO]Möllerbunker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-20 21:01

Afgelopen zaterdag had ik toestemming om te duiken in de zgn. 'Möllerbunker'. Deze 'bunkers' bevinden zich op het terrein van het Landschaftspark Duisburg-Nord waar ook de Tauchrevier Gasometer zich bevindt. Maar daar waar iedereen in de Gasometer mag duiken, mogen slechts een paar duikers per jaar in deze 'Möllerbunker'. Het zijn geen bunkers zoals in de oorlog gebruikt worden, maar het zijn een soort kelders. In deze kelders werd het ijzererts opgeslagen voordat het de hoogovens in ging.
Er zijn 3 van deze bunkers te vinden, en ze zijn alle 3 vrijwel identiek. Alle kabels, machines, enz. zijn blijven liggen. Veel perculatie (ijzerrommel van het plafond en ander stof van het plafond door bellen), veel stof op de bodem en behoorlijk krap. De bunkers zijn klein, 10 bij 10m met een diepte van 6.3m. En bestaan uit 1.5 laag per bunker, oftewel 1 keer de bodem en 1 keer een brug op ongeveer 2.5m diepte wat de helft van de bunker beslaat. Het is geen grotduiken, het is geen wrakduiken, maar het is wel een vorm van penetratieduiken. Om bij de bunkers te komen moet je over een hek klimmen en dit mag je doen als je toestemming hebt om er te duiken.

Het landschaftspark is verder een mooi park om te wandelen, je kunt de grote hooghoven in de zomer ook beklimmen (was nu dicht), en alles samen geeft een goed plaatje van de staalindustrie in Duisburg. Ook leuk voor kinderen, want er zijn ook speeltuinen en glijbanen op het park.
[QUOTE=Germie;n1861858]Afgelopen zaterdag had ik toestemming om te duiken in de zgn. 'Möllerbunker'. Deze 'bunkers' bevinden zich op het terrein van het Landschaftspark Duisburg-Nord waar ook de Tauchrevier Gasometer zich bevindt. Maar daar waar iedereen in de Gasometer mag duiken, mogen slechts een paar duikers per jaar in deze 'Möllerbunker'. Het zijn geen bunkers zoals in de oorlog gebruikt worden, maar het zijn een soort kelders. In deze kelders werd het ijzererts opgeslagen voordat het de hoogovens in ging.
Er zijn 3 van deze bunkers te vinden, en ze zijn alle 3 vrijwel identiek. Alle kabels, machines, enz. zijn blijven liggen. Veel perculatie (ijzerrommel van het plafond en ander stof van het plafond door bellen), veel stof op de bodem en behoorlijk krap. De bunkers zijn klein, 10 bij 10m met een diepte van 6.3m. En bestaan uit 1.5 laag per bunker, oftewel 1 keer de bodem en 1 keer een brug op ongeveer 2.5m diepte wat de helft van de bunker beslaat. Het is geen grotduiken, het is geen wrakduiken, maar het is wel een vorm van penetratieduiken. Om bij de bunkers te komen moet je over een hek klimmen en dit mag je doen als je toestemming hebt om er te duiken.

Het landschaftspark is verder een mooi park om te wandelen, je kunt de grote hooghoven in de zomer ook beklimmen (was nu dicht), en alles samen geeft een goed plaatje van de staalindustrie in Duisburg. Ook leuk voor kinderen, want er zijn ook speeltuinen en glijbanen op het park.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En natuurlijk ik zelf ook nog even :D Tja, als fotograaf sta je zelf nooit op foto's.

[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: [FOTO]Möllerbunker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 04:48

Super gaaf! Ik ken het park wel, ben er afgelopen zomer op een festival geweest. Maar ik had geen idee dat je er ook kunt duiken. Gaat dat gewoon op aanmelding of moet je aan speciale eisen voldoen?

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-20 08:12

prulletje schreef:
Super gaaf! Ik ken het park wel, ben er afgelopen zomer op een festival geweest. Maar ik had geen idee dat je er ook kunt duiken. Gaat dat gewoon op aanmelding of moet je aan speciale eisen voldoen?

In de Gasometer mag je gewoon duiken, google maar op tauchrevier Gasometer. Dat is niet hier, deze stek is niet zomaar toegankelijk, en zonder grotduikbrevet sowieso niet. Maar de Gasometer wel. En als je nog even geduld hebt, dan komen daar ook nog foto's van in een nieuw topic. Want ook dat wordt met een bezoek vereerd. (en voor de mod: nee, dat was niet 1 trip, ik kom een paar keer per jaar in Duisburg).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Winged
Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [FOTO]Möllerbunker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:57

Ik ben er een paar jaar geleden ook geweest, in het park dan. Onwijs gaaf en een echte aanrader. HOe kan het dat deze bunkers onder water staan? Heb ik dat ergens gemist?

germie
Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-20 12:25

Winged schreef:
Ik ben er een paar jaar geleden ook geweest, in het park dan. Onwijs gaaf en een echte aanrader. HOe kan het dat deze bunkers onder water staan? Heb ik dat ergens gemist?

Grondwater

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Supervixen
Berichten: 12817
Geregistreerd: 28-04-11

Re: [FOTO]Möllerbunker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:39

Dat landschaftspark bij Duisburg ben ik een paar keer geweest, echt de moeite waard om te bezoeken. Heb er mooie foto's gemaakt toen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kysia, ontherun en 166 bezoekers