[FOTO] Rondreis door Europa 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

[FOTO] Rondreis door Europa 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 10:03

Mijn man en ik zijn vorig jaar een jaar op reis geweest. We zijn nu alweer twee maanden in Nederland en nu leek het me nog wel leuk om een fototopic te maken :) Dus hierbij: onze rondreis door 34 landen!

Begin januari vertrokken we met Heinz, onze oude Mercedes brandweerauto. Veel mensen keken ons raar aan, want in plaats van gelijk naar Spanje of Portugal te rijden, reden wij richting het noorden. Ons eerste doel was: de Noordkaap! Duitsland en Denemarken zijn we snel doorgereden en in Zweden kregen we onze eerste sneeuw. Daarna hebben we tot aan Estland alleen maar winter gehad. In Zweden werd het op een gegeven moment zo koud (-20) dat de auto het moeilijk kreeg om te starten. Daarom zijn we naar Noorwegen gegaan (daar was het warmer) en hebben we op onze eerste werkplek een motorverwarming ingebouwd.

Afbeelding

Na twee weken werken in the middle of nowhere, op een prachtige selfsustainable boerderij, reden we in één week van Oslo naar Lofoten. Een prachtige route, maar niet zonder gevaar. Noorwegen had een slechte winter en alles was spekglad doordat het steeds dooide. Op het eiland Andoya hebben we walvissen gespot en ons eerste noorderlicht gezien.

Afbeelding

Daarna reden we verder door naar de Noordkaap. Daar aangekomen was ons eerste doel bereikt! Op naar doel nummer twee: Griekenland. Vanaf de Noordkaap reden we door Finland naar beneden. We crashten in de sneeuw, we hadden onze koudste nacht (-30) en zagen prachtige noorderlichten :)

Afbeelding

In Helsinki namen we de boot naar Talinn en begon onze tocht door de Baltische staten. Wij vonden het niet heel erg bijzonder, mede dankzij het modderseizoen en de regen. Volgens mij is het in de zomer veel mooier! Na de Baltische staten reden we door Polen naar Slowakije, waar we weer wat langzamer gingen. Het was lente geworden en het was beter weer. We hebben een rondje Budapest - Wenen gedaan en hebben daarna een week gewerkt op een camping in Slowakije. Daarna reden we door Hongarije naar Roemenië. Dat was wel even schakelen, aangezien we in een heel erg arm gedeelte binnen kwamen. Toch heeft dit land ons ook weer verbaasd. Wat een mooie natuur!

Afbeelding

Afbeelding

Na Roemenië reden we door naar Bulgarije. Het was toen het perfecte seizoen. Alles was groen en bloeide. We hebben veel grotten bezocht en hebben aan de Zwarte zee gestaan. Na twee weken reden we Griekenland binnen. Hier hebben we een maand lang genoten van de cultuur, geschiedenis en de natuur. We hebben in deze maand 4 keer NIET aan het strand gestaan, het was heerlijk zomerweer!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In juni moest ik een weekje naar Nederland en is mijn man naar Macedonië gereden, waar hij mij weer oppikte en waar we gelijk twee weken gingen werken op een ranch. Tjonge, toch wel een verschil met hier! Mensen werken er van 5:00 tot 22:00 en hebben geen weekend of vrije dagen. Dan hebben wij het in Nederland toch wel heel erg goed! Wij hebben geholpen met de paarden, begeleiden van toeristen en met het hooi binnen halen.

Afbeelding

Na onze werkavonturen kwam mijn schoonfamilie 11 dagen met ons meereizen door Albanië. Dit land heeft ons heel erg verrast! Het is echt zo mooi! Nadat we ze hebben gedropt in de hoofdstad, zijn wij naar Kosovo gereden en daarna door naar Montenegro. De Balkan is zo mooi, hier willen we echt nog wel eens terug! Na Montenegro reden we door naar Bosnië, waar we bij de grens voor het eerst te maken kregen met corrupte politie.

Afbeelding

Ook Bosnië was mooi, de natuur is zo ruig. We hebben hier een weekje met mijn zwager gereisd en zijn naast de prachtige natuur ook nog in Srebrenica geweest. Heftig om de basis te zien waar de Nederlanders gestationeerd waren.

Afbeelding

Afbeelding

Na Bosnië zijn we redelijk snel door Kroatië en Slovenië gegaan (mede omdat je daar niet mag wildkamperen), want we wilden op onze trouwdag naar Venetië. Dat is gelukt. We hadden een perfecte dag en gelukkig mooi weer, want daarna begon het te regenen. In Italië hebben we veel regen gehad, maar hebben we ook genoten van de cultuur, het eten en de steden. Rome was ons laagste punt. Daarna zijn we weer naar boven gegaan en hebben we in Genua de boot gepakt naar Marokko.

Na 53 uur varen en een tussenstop in Barcelona kwamen we aan in Afrika. We hebben een maand door Marokko gereisd en zoveel mooie dingen gezien. Van watervallen, naar wilde apen, van de woestijn tot de bergen: Marokko is ongelofelijk veelzijdig en de mensen ontzettend gastvrij.

Afbeelding

Afbeelding

Na Cassablanca hadden we wel weer zin om naar Spanje te gaan, dus zijn we in één dag naar de boot gereden en waren we weer in Europa. In Spanje moesten we vooral wennen aan de drukte, er waren zoveel campers! We maakten een planning en reden naar Portugal. Ik had namelijk gezien dat er in Golega een paardenfestival zou zijn en daar wilde ik natuurlijk wel even kijken. Na een week veel rijden kwamen we er aan, parkeerden we de bus en gingen even kijken. Nadat we anderhalf uur later terug kwamen, was alles van waarde uit de bus gestolen. We baalden heel erg. Veel foto's en filmpjes van onze reis waren weg en nieuwe kon ik niet meer maken, want mijn camera was ook weg. Het heeft nog een maand geduurd voordat we eindelijk alle papieren hadden voor de verzekering. De Portugese politie is enorm sloom...

Afbeelding

Na deze domper kwamen nog wel mijn ouders op visite. We hebben het zuiden van Portugal met hun verkend en daarna zijn wij weer naar Spanje gegaan. Hier hebben we heel veel medereizigers ontmoet, superleuk! Daarna zijn we via Andorra naar Frankrijk gereden, kregen we nog een lading sneeuw en moesten we toen doorrijden om op tijd weer in Nederland te zijn voor kerst.

Dit is maar een hele korte samenvatting van dit jaar. We hebben echt enorm veel beleefd en hebben ook zoooo veel meer foto's dan 15! Heel onze reis is te lezen op http://www.goingthisway.nl. Het is echt bizar dat het nu voorbij is, het voelt als een droom. Toch zijn we heel blij dat we dit gedaan hebben. Het heeft ons leven verrijkt :) Als jullie nog vragen hebben ofzo, brand los! Ik vind het echt heel leuk om er over te vertellen en om foto's te laten zien!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: [FOTO] Rondreis door Europa 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:13

Super gave reis. Ben zelf met de camper in bijna alle landen geweest waar jij ook bent geweest (exclusief Marokko, inclusief diefstal in Athene) en was echt genieten. Maar het allemaal in 1 jaar? WOW respect hoor.

gerlindie

Berichten: 4638
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:25

Hé, wat leuk jullie weer tegen te komen!
Ik ben geloof ik een paar maanden geleden begonnen jullie blog te lezen, alleen ik ben het compleet vergeten :+
Ik was nog ergens in het noorden geloof ik *D

Jullie hebben overal echt prachtige foto's staan <3
Zijn jullie blij weer terug te zijn in Nederland, of zouden jullie liever meteen weer gaan?

Oh, en hadden jullie er geen last van om een jaar lang zo dicht op elkaar te leven?
Ik kan me voorstellen dat het af en toe wat interne spanningen oplevert :')

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [FOTO] Rondreis door Europa 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:50

Wow, wát een gaaf topic en wat een bijzondere belevenis die reis. Prachtig vastgelegd en wat een prachtige plaatsen. Stil van!

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 15:01

@ chamion : Ja we waren wel ambitieus met onze 34.000km. Maar we hadden ook allebei wel na een tijdje: oké, laten we weer naar een ander land gaan. Marokko is trouwens nog wel aan te raden met de camper. Heel mooi en je kunt of heel goedkoop op campings staan (€5,- per nacht) of veel wildkamperen. Wij hebben alleen in Marrakesh op een camping gestaan.

@ Gerlindie : wat leuk! Het waren ook wel heel veel blogs hoor, dus schaam je vooral niet. We zijn wel weer blij dat we in Nederland zijn. We konden al snel weer wennen aan het ritme hier. Wel moest ik echt wel wennen aan de mentaliteit van Nederlanders. In mijn hoofd moest alles even landen, maar dat gaat nu prima. We vonden het reizen heerlijk, maar zouden niet voor altijd rond willen reizen. Thuiskomen is ook heel fijn!

Aan het begin is het natuurlijk wel wennen om op zo'n kleine ruimte te leven, vooral als je niet naar buiten kunt, omdat het superkoud is! Ik moet zeggen dat dit de beste beslissing is geweest voor onze relatie. We zijn heel dicht naar elkaar toe gegroeid en juist doordat je op een kleine ruimte leeft, moet je alle dingen ook gelijk uitpraten. Daar hebben we heel veel van geleerd!

@ Leo: ja wat een belevenis hè! En we hebben nog zoveel meer foto's en zoveel meer dingen beleefd, je kunt het niet in een topic krijgen haha


Misschien nog wel leuk (ik kan het topic niet meer aanpassen): de filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=j1WhLsXpeJ0 Scandinavië in de winter
https://www.youtube.com/watch?v=C7G1SoOKjQc Oost Europa in de lente
https://www.youtube.com/watch?v=2F1-ZOXwKMA Bulgarije en Griekenland
https://www.youtube.com/watch?v=nTOAu2ub2nk de Balkan
https://www.youtube.com/watch?v=3oLEazuYaMM Marokko

Die van Spanje en Portugal ben ik nog aan het maken :)

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:06

Wauw, geweldig zeg! Wat een avontuur :wow:

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik een roadtrip gemaakt met de auto door centraal/zuid-Europa en dat was ook al geweldig (hoewel ik van tevoren wel alles had uitgestippeld hoor :o ) Het lijkt me zo gaaf om inderdaad eens met een camper gewoon rond te trekken zonder vaste planning!

Ik ben wel benieuwd naar jullie blog, waar kan ik die vinden (of lees ik daar nu overheen)? EDIT: Sorry ik ben heel erg blind ja hahaha

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 16:24

Balenciaga schreef:
Wauw, geweldig zeg! Wat een avontuur :wow:

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik een roadtrip gemaakt met de auto door centraal/zuid-Europa en dat was ook al geweldig (hoewel ik van tevoren wel alles had uitgestippeld hoor :o ) Het lijkt me zo gaaf om inderdaad eens met een camper gewoon rond te trekken zonder vaste planning!

Ik ben wel benieuwd naar jullie blog, waar kan ik die vinden (of lees ik daar nu overheen)? EDIT: Sorry ik ben heel erg blind ja hahaha


Dat was voornamelijk heerlijk: geen planning, we zien wel waar we heen gaan. Echt aan te raden! Wel keken we van tevoren naar dingen die we wilden zien per land. Anders rijd je soms ook voorbij leuke en interessante dingen :)

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [FOTO] Rondreis door Europa 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:19

Wauw wauw wauw wat is Europa toch prachtig! Wel vreselijk dat jullie alle waardevolle spullen kwijt zjnj

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 08:56

HouVanUtopia schreef:
Wauw wauw wauw wat is Europa toch prachtig! Wel vreselijk dat jullie alle waardevolle spullen kwijt zjnj


Eén van de redenen waarom we in Europa wilden blijven: het is zo mooi en we hadden heel veel landen nog niet bezocht :)