[FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:41

germie schreef:
Whale schreef:
Gaaf die foto's van de Church of the Holy Sepulchre! Zat er vorige week nog een documentaire over te kijken waar ze de Edicule gingen restaureren.

Het is een prachtige kerk, maar het voelt niet als een kerk, allemaal ruimtes, kamertjes, weer een heilige der heiligen. Net een doolhof.


Het is inderdaad niet een typische kerk zoals je die normaal kent. In de documentaire zag ik ook dat ze een gedeelte van de overblijfselen van de originele grot hadden gevonden. Kon je dat ook nog zien? Weet niet of ze dat weer hadden bedekt of niet.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:44

En dit was het hoogtepunt van Jeruzalem: DE KLAAGMUUR:
Afbeelding

Ik ben niet te groot, haha. Ik voelde me wel wat lang tussen al die kleine vrouwtjes.

Afbeelding

Natuurlijk heb ik ook zelf een briefje in de muur gestopt. En wat er op staat, dat weet alleen God :D

Maar toen werd het mensen kijken en foto's maken. Helaas begon het ook snel donker te worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 27-02-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:47

Whale schreef:
germie schreef:
Het is een prachtige kerk, maar het voelt niet als een kerk, allemaal ruimtes, kamertjes, weer een heilige der heiligen. Net een doolhof.


Het is inderdaad niet een typische kerk zoals je die normaal kent. In de documentaire zag ik ook dat ze een gedeelte van de overblijfselen van de originele grot hadden gevonden. Kon je dat ook nog zien? Weet niet of ze dat weer hadden bedekt of niet.

Al die kerken hebben een grot onder de kerk, er is namelijk gebouwd op een oudere laag, laag op laag. Kijk maar naar deze foto's, maar of het in deze kerk zo was weet ik niet, ik ben niet in het graf van Jezus geweest, te druk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:49

Dit meisje stond naast mij bij de muur. Ik vind het een hele mooie foto geworden. Afbeelding


De wasrituelen:

Afbeelding
Afbeelding

Verder zijn het ook gewoon mensen:
Afbeelding
Afbeelding

En nog wat mensen die naar de muur gaan, elke stam heeft zijn eigen kleding, sokken, hoofddeksels. Daarom zie je ook zo veel verschillen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:20

Wat een prachtige foto’s

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:34

Wat een hoop foto's. Ze geven een mooi inkijkje in het huidige Israël. Ik moest wel een beetje grinniken om sommige foto's bij de Klaagmuur om die verschillende outfits: op je paasbest, op je crocs. Kan allemaal.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 21:35

Maflinger_S schreef:
Wat een hoop foto's. Ze geven een mooi inkijkje in het huidige Israël. Ik moest wel een beetje grinniken om sommige foto's bij de Klaagmuur om die verschillende outfits: op je paasbest, op je crocs. Kan allemaal.

Precies en neuspeuteren en de broek optrekken.
Maar was interessant om te zien. En ze groeten netjes en ik groet terug.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:37

En ook de orthodoxe Joden vinden het OK dat je zichtbaar foto's van ze maakt of was dit met de teletoeter?

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 21:41

Maflinger_S schreef:
En ook de orthodoxe Joden vinden het OK dat je zichtbaar foto's van ze maakt of was dit met de teletoeter?

Beiden. Ik stond voor de ingang van de herenkant van de klaagmuur. Ze groeten gewoon.
De zittende man heb ik met teletoeter vanaf de vrouwenkant gemaakt. Dat gezin bleef even staan. Dus ja, geen problemen. Gewoon vriendelijk zijn.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:47

Leuk om je foto’s te zien, ik ben vorig jaar in oktober met een vriendengroep naar Israël/Palestina geweest. Wij zijn niet met een georganiseerde reis meegegaan, maar hebben het zelf allemaal geboekt. We waren er korter dus enkel Tel Aviv, Jeruzalem, Bethlehem en de dode zee inclusief natuurpark/oase in de woestijn gezien. Het was zeker een reis die me lang gaat bijbleven, ook erg politiek beladen omdat overal waar we kwamen mensen hun situatie uit de doeken wilden doen over het conflict dat er speelt. Dat was wel het voordeel van in een kleine, niet georganiseerde groep te reizen. In Bethlehem keken mensen ook ons aan alsof we ontzettend de weg kwijt waren. :D

Terug naar Nederland vliegen was ook wel een dingetje aangezien we anderhalfuur ondervraagd werden op het vliegveld in Tel Aviv. Het lijkt erop dat ze graag willen weten welke informatie weer in het Westen komt. Desondanks was het een heel boeiende reis in een land met veel intelligente, goed Engels sprekende en gastvrije mensen. Was wel failliet na die prijzen daar voor eten en drinken!

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:20

En we zijn er nog niet. Een dag later gingen we naar de Olijfberg. De Tempelberg is op zaterdag gesloten, maar met mijn camera kan ik die gewoon vanaf de Olijfberg bekijken, dus ik heb niet het idee dat ik ook maar iets gemist heb.
We hebben ook een kerkhof op de Olijfberg bezocht. De eerste bedelaar gezien (later nog een paar), maar gemiddeld genomen kom je hier eigenlijk geen bedelaars tegen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:23

Na de Olijfberg zijn we verder gewandeld naar de hof van Gestemane. Met de 2000 jaar oude olijfbomen. Onderweg eerst nog een Russisch orthodoxe kerk bezocht en daarna de hof van Getsemane. Uiteraard stond ook hier weer een kerk.
Op dit punt begon ik toch echt wel een beetje kerkenmoe te worden hoor. In Azie word ik op een gegeven moment tempelmoe, hier dus hetzelfde. Maar goed, ik heb overal foto's van gemaakt en er mooie herinneringen aan.

Eerst de Orthodoxe kerk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen de hof van Getsemane met de kerk en een paar foto's van binnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:28

Hierna gingen we naar het graf van koning David. Omdat je vroeger geen afgodsbeelden mocht maken, en men dat van David wel gedaan heeft, heeft men het beeld 'besneden'. Dus de neus is beschadigd. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En omdat het Sabbath is zie je soms opeens iemand op straat staan bidden en lezen.
Afbeelding

Helaas mochten we geen foto's maken van het graf van koning David. Er was een vrouweningang en manneningang en de mannen kregen weer een gratis toeristenkeppeltje. Leuk voor de verzameling soevenirs. Of ik nu aan het hoofdeinde of het voeteneinde gestaan heb weet ik niet, want het was een dichte graftombe. ;)

Vlakbij het graf van David is nog een ander kerkhof, en hier ligt een bekend persoon begraven: Oskar Schindler. Een mooi kerkhof en als je niet weet waar je zijn graf kunt vinden is het flink zoeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard werd ook de kerk vlakbij het graf van David bezocht en zijn we in de ruimte van het laatste Avondmaal geweest. Daar was het druk, absurd druk. Ik heb geen mooie foto's kunnen maken, want men liet je de ruimte zelfs niet uit, er wilden alleen maar mensen naar binnen.
Maar goed, voor mij zegt de herinnering genoeg, ik heb tenminste een paar foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:33

De dag was uiteraard nog niet om en 's middags hebben we de geboortekerk van Jezus in Bethlehem bezocht. Ik heb zijn geboorteplaats aangeraakt. Niet gekust zoals velen deden.

Er zijn toch veel rondreizen die Bethlehem overslaan omdat het achter de grens ligt. Erg jammer, ik ben enorm blij dat wij gewoon 3 nachten in Bethlehem gezeten hebben, de sfeer is compleet anders. Maar niet gevaarlijk.

Bij de ster is Jezus geboren volgens de overlevering. Let vooral ook op de kerstballen. Als er nu iemand durft te beweren dat het een heidens gebruik is, dan moet deze vooral niet naar Bethlehem gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:35

En 's avonds gingen we weer de grens over naar Jeruzalem voor een nachttour. Was dat leuk? Nou eigenlijk niet echt. Het was vooral veel in de bus zitten en aan het einde kreeg je een uur om even een kroeg in te gaan in het moderne centrum van Jeruzalem.
We hebben specifiek gevraagd of we nog even langs de Klaagmuur konden, want dan zouden we er direct na de Sabbath zijn. Nou, dat was echt heel erg leuk. Geen toeristen en nog wel veel Joden in hun zwarte kledij.
Ik heb nu ook een foto gemaakt van de ingang van de Klaagmuur, wederom mannen en vrouwen gescheiden en direct daarna mag iedereen weer samen lopen, maar alleen bij de muur zelf is het weer gescheiden. De vrouwenkant is veel drukker. Zijn vrouwen nu vromer?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Molens hebben ze er ook:

Afbeelding


We zijn ook nog bij 'The first Station' geweest. Dit is een bekend uitgangsgebied. 1 dag na ons vertrek is hier een auto op 12 mensen ingereden als protest tegen het 'vredesplan van Trump'. Ook is er toen in de oude stad iemand neergeschoten.
Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:42

De volgende dag was de grensovergang die wij de andere dagen namen vanuit Palestina naar Israel gesloten. We moesten dus omrijden. Er waren rellen geweest in Bethlehem zagen we op internet, maar we hebben er niets van gemerkt.
Nu kwamen we wederom de borden tegen die aangeven dat je op Palestijns grondgebied komt. Dit keer is het gelukt om ze te fotograferen vanuit de bus.
Afbeelding
Afbeelding

Hierna gingen we naar Jaffa, je weet wel van de Jaffa sinaasappel.
Afbeelding

Wat deze ooievaar brengt is me niet duidelijk geworden ;)

Afbeelding

Maar hier nog wat foto's van Jaffa en kennelijk kunnen er tsunami's voor komen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:43

Wat een bijzondere foto’s weer

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:44

En het vervolg van Jaffa.
Het weer is heerlijk, zo'n 19 graden. Dit betekent dat ik straks ook een duik in zee ga nemen, de zee moet een warme 16 graden zijn.
Tijdens het rondje door Jaffa zien we ook een bunker voor noodgevallen, een 'vredesduif' ;) en uiteraard, hoe kan het ook anders, een kerk. Met een mooi uitzicht op Tel Aviv.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:45

Gave foto's weer!

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:49

En dan gaan we onze laatste middag doorbrengen in Tel Aviv. Aangezien ik markten leuk vind beginnen we met de Karmel markt. En hierna gaan we lekker naar zee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk de duik in zee. Er waren geen andere zwemmers. Wel surfers en die golven waren gaaf. Er stonden wat borden dat je niet mocht zwemmen wegens geen strandwacht, maar aangezien Germie zelf strandwacht geweest is, is de strandwacht altijd aanwezig en mag je dus vlaggen negeren ;) Duikbril mee en gopro mee en genieten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Neem vooral ook je asbakje mee, lol
Afbeelding

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:52

En toen zat eigenlijk de reis er weer op. Maar we hoefden niet erg vroeg naar het vliegveld. Achteraf had ik nog even in zee moeten gaan zwemmen, maar ik had alles al ingepakt toen ik aan mijn ochtendwandeling begon. Ik had nu mooi de kans om wat vogels te fotograferen, iets wat ik nooit eerder gedaan heb, dus even zoeken naar instellingen. Natuurlijk heb ik ook nog de duinen van Netanya op de foto gezet.

Witte zilverreiger:

Afbeelding

Sporenkievit:
Afbeelding

Bonte kraai:
Afbeelding

Palestine Sunbird, een ieniminivogeltje:
Afbeelding

en een hop:
Afbeelding

En het landschap rond Netanya inclusief de wolkenkrabbers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen zat de reis er echt op. Een prachtig land, met name de stad Tel Aviv vond ik geweldig. Lekker modern. Jeruzalem was mooi wegens de cultuur, maar ik denk niet dat ik er zou kunnen wonen. De hoogtepunten waren voor mij de Jordaan, de Klaagmuur en de Dode Zee. De herders in de Westbank kwamen exact overeen met de plaatjes uit de kinderbijbel.