IJsland 2020

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Susanne
Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 17:44

Dag allemaal :)

Ik kon nog geen recent en specifiek IJsland topic vinden dus bij deze. Tips en tricks zijn welkom!

Wij (vriend en ik) hebben dit jaar IJsland op de planning staan en daar zijn we nog nooit geweest. Eind september is de bedoeling. Hoe is het weer daar dan over het algemeen? Snap dat het altijd anders kan zijn uiteraard. Wat wij erg mooi vinden zijn ‘herfst tinten’ in het landschap met besneeuwde bergtoppen, dus niet de ‘groene/bloemige’ landschappen. Is het daar te vroeg voor in september?

Walvissen spotten, heb je daar later in het jaar nog kans op?

Het Noorderlicht zien zou fantastisch zijn, maar hebben we elders ook al meerdere keren mogen zien. Is dat te vroeg in deze periode?

Brand los :D


bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:23

Gaan jullie een auto huren?

Ik ben in 2019 in september geweest, bereid je in ieder geval wel voor op veel regen :D
Ik heb ook droge momenten gehad, maar in de 11 dagen dat ik er was heb ik geen een helemaal droge dag gehad. Iedere dag heeft het wel een moment geregend.

Noorderlicht heb ik niet gezien door het slechte weer die periode, er waren teveel wolken (ook waren de kansen niet heel groot, het is nog best wel lang licht die periode).

Herfstkleuren zijn er dan wel, maar voor de meeste herfstkleuren moet je net een maandje later gaan. Dit stuk was mooi, maar verder was het meeste echt nog wel groenig of net aan het verkleuren. (maar geen enkele bloem gezien :') )
[ img ]
[ img ]

Betreft walvissen spotten geen idee, ik had daar geen interesse in dus niet naar gekeken.

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:48

Ijsland is fantastisch! Wij zijn er geweest in Juni, dus ik weet niet hoe het in September is. Gaan jullie ook paardrijden?

Susanne
Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 18:51

Gave foto’s!

Paardrijden staat niet op ons lijstje, mijn vriend vind het doodeng. Wellicht ergens een stap ritje oid maar geen wilde of lange ritten in elk geval :P

Ja we huren sowieso een 4x4 :j

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:57

Ik vond paardrijden echt belachelijk duur voor een stapritje, ik ben gaan quadrijden :D

Leuk met eigen auto, heb ik ook gedaan! Willen jullie het hele eiland doen of een deel?

Neverland
Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:01

Wij zijn naar zo'n IJslander farm geweest om lekker met de pony's daar te knuffelen! We kregen ook veel uitleg over wat ze doen en zo en kregen ook zelf gemaakt brood en alles. Vond ik veel leuker dan het rijden zelf. :D

Maar IJsland is fantastisch! Wij waren in januari gegaan en ik vond dat echt een prachtige periode. Sneeuw, ijskoud... <3

Eigen auto is sowieso een must. Alhoewel een 4x4 niet echt nodig is.

IJsland in de winter:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

<3

Second to the right, and straight on till morning

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:04

Wij zijn eind augustus/begin september geweest en zoals hierboven ook al genoemd werd, bereid je voor op veel regen, wij hebben ontzettend geluk gehad dat wij met onze excursies telkens net de zon hadden of droog maar elke ochtend werden we wakker met regen, wij zijn overigens het hele eiland rond gegaan. Hebben gletsjer gewandeld, paardgereden, 3uur durende tocht met veel tölten en door rivieren gewaad( ik alleen, manlief is 3uur iets anders gaan doen :+ ),met een prive gids in een superjeep,1 dag door het landmannaulaugar gebied gereden incl gezwommen in een hete rivier, myvatn warmte baden gedaan, lavatunnel bezocht. Askjavulkaan in de sneeuw gedaan( geweldig gebied om doorheen te rijden net een maanlandschap).
Blue Lagoon over geslagen omdat myvatn een stuk goedkoper én minder druk was, het noorderlicht net gemist, wij waren net aan de verkeerde kant van de fjord.
Uren gereden en niemand tegen gekomen. Wij zijn met een normale personen auto gereden, de volgende keer gaan we ookmet een 4x4. Wij vonden het gewéldig!

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:26

Neverland schreef:
Eigen auto is sowieso een must. Alhoewel een 4x4 niet echt nodig is.


Daar wil ik toch even op inhaken, want zeker in de winter in IJsland wordt er overal aangeraden een 4x4 te nemen, zeker als je wat andere wegen wilt nemen dan alleen maar de ringroad rijden.

Sowieso zijn er een aantal wegen waar je alleen met een 4x4 op/in mag, dat waren er voor mij 2. En één daarvan was nou net ook echt een van de plekken die bovenaan m'n lijstje staan van mooiste plekken die ik daar heb gezien <3

Neverland
Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:30

Ik heb in IJsland gereden hartje winter. Wij hebben geen 4x4 nodig gehad. De meeste wegen waarbij je alleen met een 4x4 doorheen mag zijn in de winter toch afgesloten.

Second to the right, and straight on till morning

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:49

Neverland schreef:
Ik heb in IJsland gereden hartje winter. Wij hebben geen 4x4 nodig gehad. De meeste wegen waarbij je alleen met een 4x4 doorheen mag zijn in de winter toch afgesloten.


Ik vind het toch nog al wat om dat zo te roepen, gezien het ontzettend onvoorspelbare weer en het feit dat er sowieso al sneeuw kan liggen/vallen.
Fijn dat jullie het niet nodig hadden, maar het wordt niet voor niets aangeraden in de winter, zeker als je niet gewend bent onder extreme weersomstandigheden te rijden.

Maar is off-topic :)

Neverland
Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:02

Ik zeg alleen dat ik vind dat je het niet nodig hebt. De auto's zijn in de winter ook voorzien van studs (tenminste bij diegene waar wij de auto van huurden). En de hoofdwegen zijn meestal netjes vrij van sneeuw. Van ijs niet. Maar heb me nooit onveilig gevoeld in de auto. Sterker nog, ik wil hem nu zelf ook hebben. :')

Het belangrijkste is goed kunnen rijden en niet als een idioot gaan scheuren. Ik heb ook 4x4's in de greppel zien liggen.

Ik vind het ook niet echt off-topic maar goed.

Second to the right, and straight on till morning

Susanne
Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 21:09

Wow Neverland, die foto’s <3 Hoe was het weer toen verder? Walvissen zien is dan zeker niet mogelijk hè?

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:33

Ik ga vrijdag voor een week. Heb nog niks geboekt, zie het daar wel, ook afhankelijk van het weer. Dus als het goed is kan ik je over 2 weken voorzien van wat tips and tricks.

Paardenverstand is dat wat een paard weerhoudt op mensen te wedden

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:40

Neverland schreef:
Eigen auto is sowieso een must.


Nee hoor. Openbaar vervoer in IJsland is heel erg betaalbaar en heel goed geregeld. Ik ben een paar jaar geleden 10 dagen in IJsland geweest, zonder eigen auto. Openbaar vervoer, rugzak, tentje en goeie wandelschoenen :Y).
Dat, en niet proberen om het ganse land op 10 dagen te zien, want dan ga je (mijn inziens) heel veel van de charmes van het land missen. Maar ik ben dan ook wel een grote fan van het concept van "slow travel"...

Happinez
Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:51

Leuk Topic , ik volg.
Wij hebben toevallig vanmiddag onze roadtrip helemaal gepland en geboekt :D
Dus over een tijdje kan ik je ook tips geven.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

black_kelpie
Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:57

In IJsland zeggen ze, "if you don't like the weather, just wait five minutes". Het is in elk jaargetijde ontzettend veranderlijk. Verwacht eind zomer/begin herfst veel regen. Wij waren er in het voorjaar en hebben stralend weer gehad, regen en potdichte mist binnen een half uur. Maar vooral veel miezerige regen. En wind kunnen ze daar ook heel goed :j

In september zou je nog wel walvissen moeten kunnen zien. Met name in het noorden moet dat echt fantastisch zijn, maar wij hebben er ook aardig wat gezien bij Reykjavik.

Trapped is een leuke IJslandse serie op Netflix trouwens, mooie beelden van het land en best vermakelijk.

[ img ]

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:01

Leuk topic! Ik volg. Ik ga in april en mei naar IJsland.

Susanne
Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 08:05

Ik lees hier dus wel meerdere keren veel regen in september/oktober. Misschien is dan toch een andere periode beter. Wat regen vind ik niet erg maar als er andere periodes zijn waarbij de kans toch wel een stuk minder is heeft dat denk ik wel de voorkeur.

Zomer willen we liever niet. Hoe is het weer en het landschap zo rond maart? En echt later in het jaar, november?

Lynn_Noname
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:18

Susanne schreef:
Ik lees hier dus wel meerdere keren veel regen in september/oktober. Misschien is dan toch een andere periode beter. Wat regen vind ik niet erg maar als er andere periodes zijn waarbij de kans toch wel een stuk minder is heeft dat denk ik wel de voorkeur.

Zomer willen we liever niet. Hoe is het weer en het landschap zo rond maart? En echt later in het jaar, november?



Ik ben 2 jaar na elkaar in november geweest, dag op dag hetzelfde weekend. Het eerste jaar zag het helemaal wit, maar wij hebben stralend weer gehad, geen druppel regen gezien, gewoonweg prachtig. En het noorderlicht kunnen zien.

Het jaar daarop, regen, wind (en niet de wind zoals wij die kennen), mist, of zoals de IJslanders het verwoorden "typisch IJslands weer".

Ik wil de volgende keer graag in september gaan. Dan is er alweer kans op het noorderlicht en het weer zou ook iets beter moeten zijn werd me verteld door de uitbaatster van onze fantastische cabin (ideaal voor paardenliefhebbers, doen ook buitenritten, wie een linkje wil mag altijd pb'en). Maar in IJsland weet je het nooit helemaal zeker denk ik :+

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:21

Ik vrees dat je gewoon geluk moet hebben, een collega van manlief was vorig jaar in juli en heeft 2 weken in korte broek kunnen lopen, geen druppel regen gehad. Het weer is daar gewoon niet te voorspellen.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Susanne
Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 08:30

Schotland is een van m’n lievelingslanden dus een beetje regen ben ik wel gewend. Ik heb alleen liever sneeuw als regen, dus wellicht toch een maandje (of twee) later? Of helemaal in de winter? Maar dan heb heb je toch erg weinig uren daglicht of valt dat mee?

Ben in ieder geval onwijs blij met alle reacties! Thanks daarvoor :)

Fleur_Laura
Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:14

Wij zijn 7-22 september 2017 naar IJsland geweest. Wel regen gehad, maar volgens mij maar 1 dag echt de hele dag. We hebben ook zon gehad en tijdens wandelen heb ik ook in een T-shirt gelopen. Ik heb een foto dat de auto aangaf dat het 21 graden buiten was. Dus zeer divers weer, maar neem je regenjas zeker mee.
We hebben meerdere keren het noorderlicht mogen bewonderen.
Walvistour hebben we niet gedaan ivm op andere plekken ooit al eens gedaan.

♥ ♥ღ

Alja
Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:16

Wij gaan week 21
Dus lees graag mee :)

ONDERSCHRIFTLOOS

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:59

Florenc schreef:
Neverland schreef:
Eigen auto is sowieso een must.


Nee hoor. Openbaar vervoer in IJsland is heel erg betaalbaar en heel goed geregeld. Ik ben een paar jaar geleden 10 dagen in IJsland geweest, zonder eigen auto. Openbaar vervoer, rugzak, tentje en goeie wandelschoenen :Y).
Dat, en niet proberen om het ganse land op 10 dagen te zien, want dan ga je (mijn inziens) heel veel van de charmes van het land missen. Maar ik ben dan ook wel een grote fan van het concept van "slow travel"...


Totdat je wat verder van reykjavik af zit := Ik heb tot 2x toe mensen meegenomen die "vast zaten" omdat hun bus daar helemaal niet meer kwam :')
Ik raad toch ook echt een eigen auto aan, het scheelt je enorm veel tijd en je kan lekker doen/zien/stoppen wanneer je wilt :)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:00

Lynn_Noname schreef:
Susanne schreef:
Ik lees hier dus wel meerdere keren veel regen in september/oktober. Misschien is dan toch een andere periode beter. Wat regen vind ik niet erg maar als er andere periodes zijn waarbij de kans toch wel een stuk minder is heeft dat denk ik wel de voorkeur.

Zomer willen we liever niet. Hoe is het weer en het landschap zo rond maart? En echt later in het jaar, november?



Ik ben 2 jaar na elkaar in november geweest, dag op dag hetzelfde weekend. Het eerste jaar zag het helemaal wit, maar wij hebben stralend weer gehad, geen druppel regen gezien, gewoonweg prachtig. En het noorderlicht kunnen zien.

Het jaar daarop, regen, wind (en niet de wind zoals wij die kennen), mist, of zoals de IJslanders het verwoorden "typisch IJslands weer".

Ik wil de volgende keer graag in september gaan. Dan is er alweer kans op het noorderlicht en het weer zou ook iets beter moeten zijn werd me verteld door de uitbaatster van onze fantastische cabin (ideaal voor paardenliefhebbers, doen ook buitenritten, wie een linkje wil mag altijd pb'en). Maar in IJsland weet je het nooit helemaal zeker denk ik :+


Het weer in september was bij mij juist te slecht en bijna geen kans op het noorderlicht zien omdat er nog veelte veel wolken in de lucht zitten... Mij werd juist verteld dat als je dat wil zien je later moet gaan of heel vroeg in het jaar op de momenten dat er weinig daglicht is :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bora, Room_Soesje, Witje2 en 89 bezoekers