Roadtrip Noorwegen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Roadtrip Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 11:18

Hallo reizigers!

Mijn man en ik willen in oktober een roadtrip plannen naar/door Noorwegen/Zweden. We huren dan in NL een camper en gaan dan rijden. Van te voren maken we wel een planning wat we allemaal willen zien en waar we iig heen willen gaan.

We hebben het al 1x eerder gedaan naar Oost-Europa en dat beviel heel goed!

Nu dus Noorwegen. We zijn al een beetje aan het plannen en het is nu ongeveer als volgt;
In 1 dag rijden naar Billund, Denemarken. Dan dag 2 naar Legoland. Dag 3 via Kopenhagen over de brug naar Malmö en dan doorrijden naar Gotenburg (we zijn al eens in Kopenhagen en Malmö geweest, dus daar maken we geen echte stop, hooguit een tussenstop). Hiervandaan willen we de dag erna naar Oslo rijden, en als we wat moois tegenkomen, daar gewoon stoppen en kijken. We hebben daar 2 dagen voor uit getrokken. Dan 1 dagje in Oslo verblijven en door naar Hardangervidda National Park, waar we dan de dag erna een wandeltocht willen gaan maken. Van hieruit doorrijden richting Bergen en/of Stavanger, OF naar Flam en dan daar een aantal fjorden gaan bekijken.
We hebben voor bovenstaande ongeveer 10 dagen uitgetrokken. (Dat is voor ons echt genoeg, we hebben Oost-Europa ook binnen 2 weken gedaan)

Nu loop ik even vast... We zouden dolgraag ook naar de Lofoten en Tromso willen, maar dat is gewoon 2.000km/ 24u rijden (dus verdelen over 3 dagen). Is dat de moeite waard? Of kunnen we daar beter een andere keer heen gaan en dan bv gewoon een vlucht pakken? Aan de andere kant, we gaan juist met een camper om lekker vele te zien, dus waarom ook niet... En als we daar dan geweest zijn, ook weer dat hele eind terugrijden...? De optie is ook om via Zweden te rijden of desnoods via Finland (terug). Wat vinden jullie? We willen er sowieso naartoe, maar de vraag is even, gewoon met de camper, of een andere keer met het vliegtuig?

Ik hoor graag jullie ideeën/bevindingen erover!


Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:26

Hou er rekening mee dat je in Noorwegen ongeveer 60km per uur af zal leggen. Finland vind ik van deze drie landen het saaist wat natuur betreft, als je echt mooie routes wil rijden moet je in Noorwegen zijn. Zweden is ook mooi maar minder spectaculair. Je zou je route helemaal om kunnen gooien en bij Malmö via Jönköping en Stockholm naar de Hoge Kusten bij Härnosand kunnen rijden, dan richting Östersund en van daar doorsteken naar Noorwegen en via de kust terug. Dat is al een flinke reis.

Wij houden ook van dit soort vakanties met veel kilometers, maar of de route die ik voorstel in 10 dagen te doen is vraag ik me al af. Laat staan dat je helemaal naar de Lofoten rijdt.

Een andere optie is in Hirtshals (Denemarken) de nachtboot naar Bergen nemen en vanaf daar gaan plannen.

*Edit*
Je eigen route zonder de Lofoten iz in 10 dagen wel te doen. Van Malmö naar Göteborg is niet zo ver en naar Oslo op zich ook niet.
Laatst bijgewerkt door Imre op 25-01-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 11:30

Imre schreef:
Hou er rekening mee dat je in Noorwegen ongeveer 60km per uur af zal leggen. Finland vind ik van deze drie landen het saaist wat natuur betreft, als je echt mooie routes wil rijden moet je in Noorwegen zijn. Zweden is ook mooi maar minder spectaculair. Je zou je route helemaal om kunnen gooien en bij Malmö via Jönköping en Stockholm naar de Hoge Kusten bij Härnosand kunnen rijden, dan richting Östersund en van daar doorsteken naar Noorwegen en via de kust terug. Dat is al een flinke reis.

Wij houden ook van dit soort vakanties met veel kilometers, maar of de route die ik voorstel in 10 dagen te doen is vraag ik me al af. Laat staan dat je helemaal naar de Lofoten rijdt.

Een andere optie is in Hirtshals (Denemarken) de nachtboot naar Bergen nemen en vanaf daar gaan plannen.



Bedankt voor je tips alvast! Mijn broertje is ooit in Zweden geweest en gaf inderdaad al aan dat je niet hard kon rijden. Vandaar dat we ook flinke tijd hebben uitgetrokken voor wat we al gepland hadden. Maar jij zou dus zeggen, Tromso lekker overslaan? Want ik dacht eerst dat het wel te doen was, maar we zijn erachter dat het echt wel heel erg ver is....

Ik zie dat je het bericht hebt aangepast hihi.

We pakken liever niet de boot, we willen niet afhankelijk zijn van om een bepaalde tijd ergens te zijn, als het niet nodig is. :o

De 10 dagen is niet voor de volledige reis he, de 10 dagen is voor t/m flam in principe. Daarna pas richting de Lofoten en Tromso.

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Roadtrip Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:33

Zweden vind ik nog wel goed te doen wat km per uur betreft, in Noorwegen doe je vanwege de bergen echt langer over je routes.

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:48

Wij zijn in de Lofoten en Vesterålen geweest maar wij zijn naar Tromsø gevlogen, en vanaf Tromsø met een huur auto gereden. Tromsø kan je met 1 dag wel gezien hebben, de Lofoten en Vesterålen daar hadden wij eigenlijk aan 15 dagen niet genoeg :o , hou inderdaad in de gaten dat je gewoon niet harder dan 60 kan rijden en al helemaal niet met een camper wij hebben regelmatig maar 40 km p/u kunnen rijden als wij achter een camper aan hobbelde. Omdat de wegen soms best smal zijn of onoverzichtelijk om in te halen, de tunnels vond ik ook echt wel op sommige momenten een uitdaging.


Ik zou adviseren om Tromsø ,en de Lofoten een andere keer te doen en er naar toe vliegen.

Nog een toevoeging; je kan niet altijd via een brug of omrijden naar een ander eiland en dan moet je goed opletten of de ferry gaat, zeker in de periode wanneer jullie willen gaan, wij hebben 1x bijna 4 uur moeten wachten op een ferry voor een oversteek van 15 min. Gelukkig was het toen super weer en was er een strandje dichtbij waar we even hebben liggen zonnen en eten.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono


Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:24

Het plan in zuid Noorwegen is prima, maar Tromsø en de Lofoten er even bijpakken is echt niet te doen. Het is veel verder dan je denkt, en oktober is echt naseizoen wat betekend dat een aantal van de (bijna noodzakelijke) bootjes op deze route niet meer varen. Dit betekent dat je nog meer moet rijden.

Wil je dit wel echt doen tijdens deze vakantie, zou ik de camper in Bergen/Stavanger/Oslo neerzetten en naar het Noorden vliegen.

Na Flåm zou ik liever doorrijden naar Bergen, en vanuit daar richting Geiranger. Onderweg stoppen bij de Briksdalsglacier.
Alternatief, vanuit Flåm naar Sognefjord en dan Balestrand, dan over een 'scenic route' naar Førde (weg Fv 13) en dan richting Geiranger.

Vanuit Geiranger kun je bijvoorbeeld naar Ålesund, en vanuit Ålesund via de Trollstigen naar Åndalsnes.
Na Åndalsnes via Molde naar Kristiansund (Atlanterhavsvegen).
Mocht Trollstigen al gesloten zijn ivm met sneeuw kun je ook makkelijk rechtstreeks van Ålesund naar Molde en Kristiansund.

Vanuit Kristiansund kun je naar Trondheim of meteen naar Oppdal, mocht je Trondheim willen overslaan.

Vanuit Trondheim of Oppdal terug richting het zuiden. Dit kan via Dombås en Otta richting naar Oslo. Je komt van over de Dovrefjell en langs Rondane nationaal park. je kunt er ook voor kiezen om via het leuke stadje Røros te rijden, dit is een wat langere route.

Kies je voor Røros, dan is het mogelijk over te steken naar Zweden, en door Zweden terug te rijden naar Malmö. Je kunt vanuit Røros er ook voor kiezen in Noorwegen te blijven, je komt dan op een gegeven moment weer op de E6 naar Oslo terecht.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:59

Lofoten, daar hebben wij toch lang over gedaan met de camper voor we daar waren. Sowieso zou ik globaal plannen en niet per dag, want dan valt het altijd tegen. Wij zijn na 10 uur rijden op de heenweg nog voor Hamburg gestrand bijvoorbeeld, verkeer zat gigantisch tegen. 2de dag zijn we tot Nyborg gekomen, en pas de 3de dag in Zweden (ook via de brug gereden).
Zodra we de E6 hadden hebben we die 60 km/uur echt niet gehaald, zaten maximaal op 50 km/uur. Tot aan Hamar ging het redelijk vlot, daarna was het echt lange dagen toeren.
Wij stellen meestal een doel naar waar we willen gaan als maximaal ver weg, en plannen dan per dag waar we naar toe gaan en waar we dingen bezichtigen. Doel van die reis was ook de Noordkaap, we wisten toen dat we sowieso veel kilometers gingen maken, maar het viel toch vies tegen wat we per dag aan afstand konden overbruggen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Corneeltje
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Roadtrip Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 00:24

Mijn broer heeft dat twee weken terug gedaan. Vanuit Nederland naar Tromso en weer terug via Finland-boot-Duitsland-Nederland in 10 dagen. Nu hadden zij geen camper maar een oud barreltje van een auto én was hij met een groep jongens die graag risico's nemen (en dus redelijk hard over de besneeuwde wegen jaagden). Ze maakten daarnaast redelijk lange dagen en wat m'n broer ervan zei: 'Het was een enorm gave ervaring, blij dat ik het gedaan heb, maar zou het niet snel weer zo doen'. Hij had er liever wat meer tijd voor genomen.

- People only accept the love they think they deserve -

Ballard_L
Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Roadtrip Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:16

Als je naar Lofoten wilt, kan je ook naar Denemarken gaan en daar de boot pakken naar Bergen. Vanuit daar is het wel te doen als je in twee weken op en neer gaat en weer terug gaat met de boot vanaf Bergen. Alles helemaal rijdend doen zou ik niet doen. Houd er ook rekening mee dat het zeker in het noorden al sneller donker wordt, dus je daglicht beperkter is. Opzich niet erg, maar wel als je nog wat wilt zien van de omgeving en je niet in het donker wilt rijden :)
Wij zaten vorig jaar rond deze tijd op Lofoten met de camper (jep, kou, sneeuw en ijs, maar supertof!). We zijn in één week van Oslo naar Lofoten gereden en reden echt hele dagen. Onderschat dus niet de afstand, want je kunt niet snel ;) het is overigens wel een prachtige route! Al is het zuiden van Noorwegen ook heel erg mooi. Ik zou denken: niet te snel overal heen racen, maar neem de tijd. Het is er zo mooi! (Wij vinden het mooier dan Zweden en Finland, veel ruiger)

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Sanco
Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:58

Kiezen tussen Stavanger of Flam... ik vond Flam qua natuur een stuk indrukwekkender. Ik ben er niet heen gereden maar was er met de (cruise)boot. Vanaf de haven met de Flåmsbana de bergen in geweest. Was erg mooi en ik heb ervan genoten _/-\o_ Verder is het er wel heel erg toeristisch maar als je voor de uitzichten gaat is het zeker een aanrader! Het is de hoogste fjord die ik gezien heb tijdens de reis, maar het was met onze trip ook de meest noordelijke stop in Noorwegen en de grote boot kan maar een beperkt aantal fjorden invaren.

Verder ben ik afgelopen zomer naar Ister-Solen geweest, een meerdaagse wildkampeer kanotocht vanuit Fermunden ongeveer 3 uur rijden vanaf Oslo. Ons basecamp (die de kano's verhuurde) is ook een camping en verhuurt kano's voor een dag of meeredere dagen. Misschien heb je daar wat aan? Het wildkamperen aan de voet van de berg langs het water was een hele toffe ervaring.
https://www.femundcanoecamp.com/

Overigens is het ook vlakbij de Solen berg (https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8len) welke je kan beklimmen met een hike van een dag (is mij verteld). Bij het kano centrum hebben ze daar heel veel informatie over :j

Wie respect van zijn paard verwacht, moet eerst zijn paard respecteren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers