Roadtrip Italië met beste vriendin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:06

Hoihoi,

Mijn beste vriendin en ik willen graag samen op reis! We willen er echt graag zo'n reisreis van maken zoals je in van die films ziet. :+ Als plek hebben we al Italië uitgezocht, alleen weten we er allemaal nog vrij weinig van.

We willen graag een autootje huren en dan van plek naar plek rijden. Het liefst van die piepkleine dorpjes met kleine terrasjes en binnenplaatsjes, onderweg prachtige natuur en wijngaarden enzo, overnachten in kleine AirBNB kamertjes... Ook zou een wat grotere stad bij bijvoorbeeld het gardameer ons gaaf vinden om een keertje langs te rijden en daar dan ook weer op een mooie plek te slapen enzo.

Ja, we zijn enorm romantisch allebei. :+ Maar nu komt de vraag: hoe gaan we dit regelen en waar moeten we allemaal naartoe? :) Zijn er hier wat bokkers met meer Italië kennis dan wij?

Een klein lijstje van vragen:

-wat voor budget moeten we hiervoor uittrekken?
-is twee weken te weinig voor zo'n reis/hoeveel tijd adviseren jullie?
-wat moeten we écht zien of doen als we zo'n reis maken? In standaard toeristische dingen hebben we geen interesse.
-zijn er dingen die jullie echt afraden of juist erg aanraden?


En verder mogen alle tips natuurlijk worden gegeven die er maar zijn! :) Vriendin en ik hebben absoluut geen probleem om voor langere tijd bovenop elkaars lip te zitten; die vriendschap kan echt niet kapot. We kunnen ook heel goed allebei ons eigen ding doen en bijvoorbeeld een dagje onze eigen weg gaan.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:09

De beste vraag is, welke omgeving? Willen jullie naar het noorden, of het midden? Of het zuiden, wat volgensmij (wat ik heb gezien) een stuk goedkoper is. In mei ga ik een roadtrip Toscane doen voor 2 weken, maar heel Italië is wat overdreven voor 2 weken.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:15

Wij hebben 2 weken Toscane en een stukje Noord Italië gedaan in 2018. Qua kosten durf ik niet te zeggen, maar Italië is niet goedkoop :P Ik vond zelf rijden in Italië niet prettig, Italianen rijden best gevaarlijk en de wegen zijn soms echt idioot. In een bocht ineens een keuze maken tussen linker of rechter rijstrook om de juiste snelweg op te gaan. Of in een tunnel in de bocht ineens 3 kanten op kunnen _O-

Anoniem

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:23

Op het eerste gezicht lijkt Toscane ons echt ontzettend prachtig, dus dat is een beetje de regio/het landschap wat we zoeken. :j Heel italië lijkt ons inderdaad ook niet te doen haha, we willen ook een beetje de kans om wat dieper in een plek te duiken enzo.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:04

Wat ik je zeker zou aanraden om naar toe te gaan is de cinque terre! Vijf hele kleine maar ontzettend mooie dorpjes waar je met de trein naar toe gaat (wandelend kun je ze ook langs). Volgens mij pak je dan de trein vanuit la spezia.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:11

Ik schreef ooit dit bericht:

Toscane   
Het is daar zo waanzinnig mooi, echt genieten. 
Ik zou niet in de zomervakantie gaan, te druk, overal Nederlanders, file-lopen in de bekende steden. 
Er zijn al wat mooie plaatsen genoemd. Ik vind Firenze echt fantastisch. 
Siena en Lucca zijn zeker de moeite waard, evenals Arezzo.
Vergeet vooral ook de kleine eeuwenoude plaatsjes niet; Montalcino, Montepulciano, Monteriggioni, San Gimignano, San Miniato, Volterra. 
DE tip om Toscane te ontdekken is echt; ga touren met de auto, en neem vooral overal de kleinst mogelijke weggetjes. Dan kom je op waanzinnige plekken, miniscule dorpjes, verlaten gebouwen en boerderijen, ruïnes, wijnboerderijen/-proeverijen etc. 
Ik heb trouwens een geweldige mooie rit op ijslanders gemaakt door de heuvels en wijnvelden in de omgeving van Sienna. Ook een aanrader!

Anoniem

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:17

Geweldig jongens, bedankt voor de tips alvast! :D De enorme grote steden trekken ons inderdaad niet echt, wellicht is één stad voor één dagje leuk maar voor de rest zijn we inderdaad opzoek naar die piepkleine steegjes en plaatsjes en boerderijen enzo, zoals Goof al zegt. :j

Die tip van de Ijslanders is ook een goeie! We rijden ook allebei paard, dus zo'n rit zouden we ook graag willen doen.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:21

Resistance schreef:
Die tip van de Ijslanders is ook een goeie! We rijden ook allebei paard, dus zo'n rit zouden we ook graag willen doen.


Agriturismo fattoria Voltrona heet het.

Je moet vooraf even bellen/mailen en boeken, want ze rijden niet iedere dag om de pony's te sparen.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:25

Ik ben al meerdere keren naar Italië geweest en ik vind het helemaal niet zo duur. Wij pakken meestal een appartement/airbnb op een wat meer afgelegen plaats in het mooie binnenland en dan een huurauto om de verschillende steden te bezoeken. Sunnycars is wel een aanrader voor een huurauto, iets duurder maar dan ben je wel helemaal in orde met verzekeringen. Toscane/Chianti streek vind ik het mooiste, dan kun je Firenze, Siena, San Gimigiano en bijvoorbeeld Lucca bezoeken. Ook leuk is een vespatrip in de Chianti streek. Ik wil graag dit een keer doen, maar is wel wat prijziger: https://thevespatrip.com/vt20

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:39

Goof schreef:
Vergeet vooral ook de kleine eeuwenoude plaatsjes niet; Montalcino, Montepulciano, Monteriggioni, San Gimignano, San Miniato, Volterra.


Deze plaatsjes schrijf ik ook even op. Monteriggioni en San Gimignano stonden al wel op ons lijstje. San Gimignano kunnen we bij 1 appartement vanuit ons raam zien liggen :D

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:45

Een heel andere kant, maar vorig jaar zijn wij naar Puglia geweest: https://www.kras.nl/vakantie/italie/rei ... iek-puglia
Dit is ons ontzettend goed bevallen: nog niet enorm toeristisch, maar wel heel mooi!
Toscane zou ik zelf minder snel doen, vooral Firenze is echt super toeristisch (ook heel mooi, maar dat enorm toeristische, ook buiten het seizoen, drukt de pret nogal).
Sicilie is trouwens ook een aanrader!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:45

Wat betreft de natuur heeft Noord-Italië ons aangenaam verrast, bijvoorbeeld het plaatsje Tirolo. Leuk plaatsje, toeristisch op een kneuterige manier (geen massa toerisme), schitterende natuur, vanuit daar zijn leuke watervallen te bezoeken.
Val di Rabbi, waar je een mooie wiebelende ijzeren hangbrug kunt bezoeken (hangbrug Ragaiolo).

Gardameer heeft meerdere leuke plekken, Bardolino en Salo vond ik erg sfeervol, evenals Desenzano, maar dat is een wat grotere plaats. Maar ik vind het Gardameer op zich zeker niet het mooiste meer om aan te verblijven. En het verkeer rondom het gardameer gaat errirrrrrg langzaam.


We zijn 16 dagen weg geweest voor een rondje Gardameer en Noord-Italie, op 4 verschillende locaties. Elke locatie hebben we last minute geboekt via booking.com. Voordeel; soms leuke last-minute aanbiedingen, nadeel; soms weinig keuze, maar als je snel tevreden bent, is er altijd iets te vinden.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:22

Toscane! En je moet echt naar Cinque Terre <3 zo idyllisch daar! Tijdens het hoogseizoen schijnt het wel heel erg druk te zijn. Je kan heel mooi van dorpje naar dorpje wandelen, prachtige route langs de kust.
En we zijn ooit een paar dagen bij een airbnb in de bergen geweest, ze hadden daar paarden en honden en weet ik veel wat nog meer, superleuk adresje met uitzicht over hele groene heuvels. Ik ga even heeeeeel hard nadenken hoe het ook weer heette, superleuk plekje!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:27

Oh het was via booking! Agriturismo fattoria dei legi heette het!

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:31

Ik volg, zou ooit ook nog zo iets willen doen in Italië.

Ik ben zelf naar Rome en Napels geweest (en Florence voor 1 dag) en vond het mooie steden! Qua prijzen zit er wel een groot verschil in, Napels was een stuk goedkoper dan Rome. Heb ook naar Milaan gekeken, maar dat was qua hotel/airbnb etc. toch echt te duur voor nu.

Van wat ik gezien heb rijden Italianen inderdaad niet heel netjes.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:33

Ik heb alleen ervaring met de rijkunsten van Italianen in Rome en dat was ehm... vrij chaotisch. Er stonden wel stoplichten maar niemand hield zich eraan := Oversteken? Gewoon lopen, iedereen stopt wel voor je.

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:09

Whale schreef:
Ik heb alleen ervaring met de rijkunsten van Italianen in Rome en dat was ehm... vrij chaotisch. Er stonden wel stoplichten maar niemand hield zich eraan := Oversteken? Gewoon lopen, iedereen stopt wel voor je.


In Rome is me dat niet zoveel opgevallen, in Napels wel. Wachten op het stoplicht daar was niet echt zinvol. Vond het daar ook nog chaotischer dan in Rome. En overal scooters die zich aan geen enkele verkeersregel hielden :')

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:17

Wij zijn helemaal weg van de meren in Noord Italië. Gardameer, Luganomeer, Comomeer, Lago Maggiore. Stuk voor stuk prachtig en heel mooi om met de auto langs te rijden. Kleine dorpjes en schilderachtige pleintjes en ook wel grote steden om te bezoeken in de buurt (Milaan, Como).

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:27

Joy_Mennings schreef:
Whale schreef:
Ik heb alleen ervaring met de rijkunsten van Italianen in Rome en dat was ehm... vrij chaotisch. Er stonden wel stoplichten maar niemand hield zich eraan := Oversteken? Gewoon lopen, iedereen stopt wel voor je.


In Rome is me dat niet zoveel opgevallen, in Napels wel. Wachten op het stoplicht daar was niet echt zinvol. Vond het daar ook nog chaotischer dan in Rome. En overal scooters die zich aan geen enkele verkeersregel hielden :')


Wij zijn met de auto Rome in geweest, mijn vader kreeg wel zweethandjes :') De enige tactiek is doen alsof je zelf ook Italiaans bent en hetzelfde rijden als de rest. En als voetganger inderdaad gewoon je voet op de weg zetten en iedereen vliegt in de ankers :))

Sam Gimignano en Monteriggioni zijn wij ook geweest, super leuk! Firenze is overigens mijn favoriete stad. Wij zijn ook nog in Siena, Lucca, Pisa, Aosta, Genua (niet aan te raden, bruggen storten achter je in daar :+ ), Montecatini Terme, Arezzo, Perugia, Bettona, Assisi en op de terugweg in Venetië geweest.

Anoniem

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:08

Ik ben inderdaad één keer met schoolreisje naar Rome geweest, en dan stonden we op dag één wat verloren voor het zebrapad omdat niemand stopte. :') Op den duur raak je gewend en gooi je jezelf maar gewoon de straat op.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:13

Ik stem zeker voor Puglia! Heb de ‘fout’ gemaakt dit deel als eerste keer Italië te doen maar daarna valt echt alles tegen. Een jaar later naar de Cinque Terre geweest omdat dit zo’n aanrader was volgens iedereen maar dat viel dus vies tegen!

Google maar eens op Alberobello, Ostuni, Martina Franca, Puglinano a mare en ga zo maar door.. Mooier en romantischer wordt het niet!

Je kunt makkelijk vliegen op Brindisi en vanuit daar BnB’s boeken. Eten vind ik erg goedkoop en verder viel het qua kosten ook reuze mee, je moet alleen niet in het hoogseizoen/augustus gaan.

Wat je ook kiest, alvast een hele fijne vakantie!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:48

Wij zijn in het najaar van 2018 op huwelijksreis geweest naar Italië en hebben 19 dagen wat rondgezworven :D als jullie een auto willen huren: zorg dat je een creditcard hebt. Zonder creditcard kun je daar echt weinig..

Wij zijn begonnen in Napels: complete chaos. Was blij dat we geen auto hadden. Daarna met de trein naar cinque terre maar alles (strand tentjes en andere bezienswaardigheden) was al opgeruimd en gesloten :+ eind september he.. toen door gegaan met de trein naar Reggio di Calibria, daarna naar Rome, Florence, puglia en terug naar Napels. Kan t echt iedereen aanraden en t was geweldig <3
Kosten vond ik enorm meevallen. Wij waren daar voor een kleine 3 weken ongeveer 3.000-3.500 euro kwijt met z’n tweetjes. We hebben niet echt opgelet en gedaan waar we zin in hadden. In mooie hotels en appartementen geslapen, elke dag uit eten geweest en een taxi genomen als we daar zin in hadden. Dus voor die reis “stijl” vind ik het enorm meevallen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:00

Ik vond de Dolomieten echt prachtig, de Alpen van Italië sowieso de regio Trentino.
Misschien kun je daar onderweg verblijven. Voor Cinque terre verbleef ik in Levanto vanaf daar kun je de trein nemen naar de andere stadjes, heerlijk strand, en je kunt er een mooie hike maken.

Wij gingen kamperen dus qua kosten durf ik het niet te zeggen, maar als je geld overhoud blijf even in Zwitserland, persoonlijk vindt ik dat een van de mooiste landen van Europa zelfs al als je erdoorheen rijdt.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:06

Noord Italië is ook prachtig ja!
TS als je tips zoekt in Noord Italië tussen Reschen en Bolzano mag je me een pb sturen. Ik heb 4 jaar in die regio gewoond :)

Shanna7836Jarig
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Roadtrip Italië met beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:49

Novara is ook een leuk dorpje in Italië :)