OV-tips vakantie binnen Europa

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sheran
Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 15:04

Dag allemaal,

Ik hou ontzettend van op vakantie gaan en wil graag wat bewuster met vliegen omgaan. Ik loop er alleen tegenaan dat ik toch niet te juiste bestemmingen weet te vinden voor trein en bus. Of het is enorm duur, of het kost extreem veel tijd. Er zijn vast nog veel dingen waar ik geen weet van heb, dus lijkt het me leuk om hier goede verbindingen te delen, leuke aanbiedingen, handige bestemmingen of andere OV-tips.

Ik ga niet vaak met het OV op vakantie, eigenlijk alleen naar Parijs. Dan neem ik Eurolines of Flixbus voor zo'n 20 euro retour, of, als ik heel vroeg kan boeken, de Thalys voor 70 euro retour. Beide prima opties.

Zijn jullie wel eens met het OV op vakantie geweest, en zo ja, waarheen? Nog leuke tips voor bestemmingen, verbindingen?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:08


Foaly
Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:19

Londen is heel goed te doen met de trein :j Ook zijn er op zich goede trein-/busverbindingen in het VK zelf (alhoewel de trein daar schreeuwend duur is :o ). Of ga met de boot naar Edinburgh of Newcastle, ben je ook wel een tijdje onderweg maar het varen is al vakantie op zich :D

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Sheran
Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 15:22

Klinkt goed, heb je specifiekere tips en prijzen? Routes? Ik ken die nieuwe lijn naar Londen maar kijk qua prijzen steeds niet op het goede moment denk ik. Of ga je via de tunnel? Boot had ik gekeken, maar kost ook 180 enkele reis voorzover ik kon zien. Vandaar dit topic :P

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:25

Komt een nieuwe trein verbinding met Oostenrijk! En die zou ook goedkoop zijn blijkbaar. Linkje is hierboven al gedeeld!

Foaly
Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:30

De Eurostar kost 60-70 euro voor een enkele reis ongeveer als je op tijd boekt, je kunt opstappen vanaf elk station in Nederland en stapt dan in Brussel Zuid over op de rechtstreekse trein naar King's Cross/St. Pancras. Voor de bus verder het land in moet je even kijken op de website van de National Express, die tickets kosten geen drol (7 pond voor een enkeltje London - York, bv).

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:42

Er gaat een bus een paar keer in de week van Amsterdam naar Lissabon vanaf 77 €.

Binnen Portugal is met de trein reizen erg goedkoop, zeker als je onder de 25 bent, want korting.
Metro binnen Lissabon is iets van 2 euro op elk traject en je kunt ook passen krijgen. Er zijn ook openbaarvervoers passen voor trein, metro, bus en ferries.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-01-20 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:43

Als je van rondreizen en natuur houdt, dan zou je Oostenrijk of Zwitserland kunnen doen. Ze hebben daar buiten de normale treinen ook toeristentreintjes die naar de mooiste gebieden gaan. Maar daar moet je dan natuurlijk wel net van houden. Als je spanning en spektakel zoekt of een turbulent uitgaansleven dan moet je daar niet zijn.
Tip: kijk eens naar Rail Away, dat wordt bij de publieke omroep uitgezonden. Is denk ik een mooie bron om inspiratie op te doen :)

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Sheran
Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 15:48

Haha, dat programma keken we vroeger altijd! Inderdaad ook vaak die treintjes gedaan. Het punt is echter meer: hoe kom ik van hier naar daar? Ik wist niet dat er een verbinding met Oostenrijk kwam. Dat is super!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:12

Ik woon in Duitsland, en als ik redelijk op tijd boek en flexibel ben mbt de treinen die ik neem kan ik voor 30 euro een ticket naar huis krijgen :j

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:22

Ik ga graag op reis met een Interrailpas. Daarmee kan je een x aantal dagen binnen een x periode (bijvoorbeeld 7 dagen binnen 1 maand) met de trein (en ander OV) in Europa. Je hebt ze ook voor kortere periodes :)

Als je alleen op de eerste en laatste dag van je vakantie met de trein wilt, is zo'n pas niet echt nuttig. Maar als je tussendoor ook met OV wilt, is het misschien wel een handige optie :)

Ik ben zelf afgelopen oktober naar Praag, Krakau, Budapest, Bratislava, Wenen, Innsbruck en Frankfurt geweest met een Interrailpas. Wil je ook echt meerdere plekken bezoeken, of ben je liever op één plek?

*pum*

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:23


Blacky94
Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:24

Wij zijn een paar jaar terug vanuit Italië met de trein naar Zürich gegaan om daar nog zo'n 5 dagen vakantie te vieren. En daarna verder met de trein naar huis. Was beide zo'n 8uurtjes en prima te doen. Maar Zwitserland zelf is niet bepaald goedkoop dus wellicht is Oostenrijk dan een betere optie :)
Qua treinkaartjes verder prima te doen vond ik.

Sheran
Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 10:04

Super tips allemaal, zo heb ik heel lang gedacht dat interrail alleen voor de jeugd was. Via treinreiswinkel kwam ik op een site met aanbiedingen voor London en heb toen via een aantal klikken voor eind volgende maand, in de schoolvakantie, 4 dagen London geboekt voor 123 euro met de trein (ex verblijf). :D Is voor schoolvakantie echt heel prima.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:44

Dat dacht ik dus ook, dat het voor de jeugd was.Maar ik ben er nu achter dat je 10% korting krijgt bij Interrail als je 60 of ouder bent en ik wordt volgend jaar zestig en ga er dan ook zeker gebruik van maken!

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:42

Volgens mij is Interrail tot en met 27 jaar en vanaf 60 jaar goedkoper dan er tussenin, maar het is wel voor alle leeftijden :) En kinderen mogen geloof ik (als ik het goed heb) zelfs gratis :P

*pum*

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: OV-tips vakantie binnen Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:58

Dat is mooi, ik ken nog wel wat kinderen die ik best een paar weken mee zou willen geven :))

Ik ga ook eens kijken. Dacht ook dat het een soort van Tienertoer was, maar dit klinkt wel goed.

Leuke bestemming trouwens, Sheran!

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Sheran
Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 13:33

Gelukkig, ik was dus niet de enige :')

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Babsiej, Blijgeestig, Desireeeee, Ekeif96, Elitedeux, Hanneke137, K_nolan, Larissa123, moOby, Muggebeet, purny, Xhiske en 83 bezoekers