IJsland in april/mei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

IJsland in april/mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 23:11

Ik ga vanaf eind april 2 weken naar IJsland. We willen het liefst het hele eiland rondtrekken. Nu de vraag: zijn de wegen eind april/begin mei goed begaanbaar in het Noorden? Of zijn deze vaak nog dicht i.v.m. mogelijke sneeuw? Dit i.v.m. met het boeken van locaties in het Noorden.

En.. natuurlijk staat ook een rit op IJslanders op de planning. Waar kun je mooie ritten maken in afwisselende natuur in niet te massale groepen?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: IJsland in april/mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:31

Gaaf hoor! Ik ben in Juni geweest, toen was er geen sneeuw maar ik weet niet hoe het is als je eerder gaat. Ik kan qua paardrijden Ishestar aanraden, wij zijn met hen op een 4 daagse tocht gegaan en dat was fantastisch.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:34

Korte tochten zijn vaak helaas wel echt gericht op touristen die niet perse kunnen rijden, als je echt een gave toch wil maken moet je eigenlijk meerdere dagen gaan rijden. Ik weet dat er in het zuiden wel éentje zit (volgens mij inderdaad degene die de bokker boven mij noemt) die ook dagtochten maakt, maar ik vond ze echt vreselijk duur dus heb overgeslagen := (Al is alles in IJsland duur maar toch :') Andere stallen waar ik geweest ben vroegen overigens dezelfde prijs)

Ben zelf net terug (september), maar volgens mij is het eind april prima te doen op de weg, zeker als je voor de zekerheid gewoon een 4x4 neemt!
Veel plezier! Ik ben echt m'n hart verloren in IJsland <3

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: IJsland in april/mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 22:39

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik heb wel goede hoop dat de weg dan weer goed bereikbaar is. Al is er nu wel extreem veel sneeuw gevallen volgens mij.

Een meerdaagse tocht met paarden lijkt me fantastisch, maar zit er niet in aangezien mijn reisgenoot niet kan paardrijden en ook niet op een paard te krijgen is. Als ik dan een paar dagen weg ben is dat ook een beetje ongezellig :+ Een rit van bijv. 2 uur is dan een betere optie. Ishestar ben ik ook tegen gekomen, dat is denk ik wel de grootste/bekendste op het eiland. Maar wel met massale ritten volgens mij?

Ik ben benieuwd of er ook kleinschalige stallen zijn. Als je dan met een paar man op pad gaat heb je ook wat meer kans op minder beginners-achtige taferelen.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:57

Op dit moment ligt er in het noorden idd veel sneeuw, sommige dagen icm extreme wind (no fun :( ). Maar het voornaamste dat je moet doen als je er bent is http://www.road.is checken :) Sneeuw wil niet altijd direct zeggen dat alle wegen dicht zijn, maar ze zijn wel voorzichtiger ivm toeristen. Ze hebben wel eens sneeuw in juni, dus er is soms echt geen pijl op te trekken.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: IJsland in april/mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:00

Ik volg even. Ik ben van plan 2e week februari een weekje die kant op te gaan.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 14:45

RobinSputnik schreef:
Op dit moment ligt er in het noorden idd veel sneeuw, sommige dagen icm extreme wind (no fun :( ). Maar het voornaamste dat je moet doen als je er bent is http://www.road.is checken :) Sneeuw wil niet altijd direct zeggen dat alle wegen dicht zijn, maar ze zijn wel voorzichtiger ivm toeristen. Ze hebben wel eens sneeuw in juni, dus er is soms echt geen pijl op te trekken.


Die website had ik idd al gevonden. Het probleem is wel dat het nu lastig is met boeken. Je weet niet of je in het Noorden een accomodatie kan boeken, omdat je nu niet weet of het bereikbaar gaat zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:55

Ingrid_92 schreef:
RobinSputnik schreef:
Op dit moment ligt er in het noorden idd veel sneeuw, sommige dagen icm extreme wind (no fun :( ). Maar het voornaamste dat je moet doen als je er bent is http://www.road.is checken :) Sneeuw wil niet altijd direct zeggen dat alle wegen dicht zijn, maar ze zijn wel voorzichtiger ivm toeristen. Ze hebben wel eens sneeuw in juni, dus er is soms echt geen pijl op te trekken.


Die website had ik idd al gevonden. Het probleem is wel dat het nu lastig is met boeken. Je weet niet of je in het Noorden een accomodatie kan boeken, omdat je nu niet weet of het bereikbaar gaat zijn.

Je probleem is dat je niet in de toekomst kan kijken.
Ik heb hier een paar jaar geleden in april buiten in een t-shirtje gezweet tijdens het maken van een nieuw hek, we hebben óók eens eind mei alle schapen en hun lammeren naar binnen moeten halen vanwege waanzinnige sneeuwstorm.
Twee weken geleden zijn er paarden ingesneeuwd met dodelijke afloop, nu is het windstil, en kwakkelt het om het vriespunt, net een aantal dagen dooi gehad.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, het is onuitrekenbaar. Zoals een ijslandse vriend van me eens zei, "het is in IJsland heel ongewoon om normaal weer voor de tijd van het jaar te hebben".... _O-

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: IJsland in april/mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 15:18

Haha ja dat is inderdaad het probleem Kuggur. En het is zo onvoorspelbaar. Jeetje! Een sneeuwstorm nog eind mei.
Van de sneeuwstorm een paar weken geleden zag ik idd beelden. Vreselijk om je paarden te moeten uitgraven.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:57

Zo lastig te zeggen in IJsland... wij gingen in mei 2017 een rondreis maken, en de dagen voordat we gingen was de weg voorbij Vik dicht ivm harde wind.. dus leek het even in het water te vallen. Maar zie mijn foto een paar dagen later richting het noorden, jep in een hemdje met zon! Onze vakantie was er uiteindelijk niks dicht en nergens sneeuw! Veel geluk gehad.
Afbeelding
Inderdaad paar jaar eerder nog een sneeuwstorm gehad eind april toen ik daar was.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:03

Ingrid_92 schreef:
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik heb wel goede hoop dat de weg dan weer goed bereikbaar is. Al is er nu wel extreem veel sneeuw gevallen volgens mij.

Een meerdaagse tocht met paarden lijkt me fantastisch, maar zit er niet in aangezien mijn reisgenoot niet kan paardrijden en ook niet op een paard te krijgen is. Als ik dan een paar dagen weg ben is dat ook een beetje ongezellig :+ Een rit van bijv. 2 uur is dan een betere optie. Ishestar ben ik ook tegen gekomen, dat is denk ik wel de grootste/bekendste op het eiland. Maar wel met massale ritten volgens mij?

Ik ben benieuwd of er ook kleinschalige stallen zijn. Als je dan met een paar man op pad gaat heb je ook wat meer kans op minder beginners-achtige taferelen.


Met de korte ritten zal je geen ritten vinden die voor de gevorderde ruiter zijn. Het paardrijden is gewoon heel erg gericht op touristen daar die niet kunnen rijden, daar liep ik ook tegenaan namelijk... Alleen de meerdaagse ritten waren wat meer actie, de rest was echt alleen maar stappen en met een beetje geluk een stukje tolten als je een goede groep hebt...

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:53

Wij zijn eind augustus/begin september geweest en zijn in 15 dagen het hele eiland rond gegaan. En ik vond het geweldig! We gaan zeker een keer terug.
Ik heb bij Hestasport gereden, een 3 uur durende tocht waarbij we heel veel getölt en stukken hebben gegaloppeert, zijn door kniehoge riviertjes heen de gegaan,hebben een paar kleine maar flinke klimmetjes gedaan en hebben dus absoluut geen"gezapige" rit, wij waren overigens toen met 2 in de groep(vriendlief is lekker iets anders gaan doen die 3 uur). Ik heb 8jr geleden voor het laatst op een paard gezeten en andere persoon had 10jr geleden voor het laatst gereden.
Waarschijnlijk moet je wel een beetje geluk hebben, zeker in het hoogseizoen maar dat korte ritten geen actie hebben, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: IJsland in april/mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:31

Wij hebben in februari een rit gemaakt bij Eldhestar. Zij maken wel onderscheid in niveau. Manlief had ook nog nooit op een paard gezeten, dus ik moest me een beetje aanpassen. Maar uiteindelijk waren we met 3 mensen: ik, manlief en een vrouw uit Duitsland die 5 jaar geleden voor het laatst op een paard gezeten had. We hadden 2 begeleiders mee en hebben echt een heerlijke rit gehad!