[VOLG] Avontuur in Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 20:49

casperzazoe schreef:
Hahaha de enige foto die hij heeft zijn van zichzelf dan :') :+

Zit je nu in het dorp / stad waar je al eerder bent geweest? Of is de omgeving voor jou helemaal nieuw?
Ben ook wel benieuwd of het 'makkelijk' is om een werkvisum aan te vragen of moet je dan ook zo iets als een Special skill hebben?


Hahaha hij heeft inderdaad niet, zoals de meeste westerlingen hebben, een fotoboek met kinderfoto's.

Ik ben nu in Kampala, de hoofdstad. Eerder zat ik doordeweeks in een dorpje, maar de weekenden bracht ik hier door.
Maar Kampala heeft 2miljoen inwoners en is dus 3x Amsterdam. Ik woon nu op een heel andere plek dan waar ik altijd geweest ben.

Het aanvragen van een werkvisum is een kwestie van betalen, want met geld krijg je hier alles geregeld :')
De uitdaging zit meer in het mezelf registreren als verpleegkundige in het Oegandese "BIG" register.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:38

Wat fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen! En het appartement ziet er echt keurig uit. Beetje een vrouwelijke touch toevoegen en het is al heel wat.
Nu kan je avontuur dus echt gaan beginnen!
Bijzonder hè dat in vele Afrikaanse landen geld toegang geeft tot heel veel zaken.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 08:37

Fijn te lezen dat je goed aangekomen bent en dat je de tip over Wereldvrouwen waardeerde. Zijn er behoorlijk wat die in Afrika wonen.
Appartement ziet er netjes uit, gaat vast lukken om er een persoonlijke touch aan te geven.
Hopelijk kan je gauw lekker aan het werk. Ik ben direct de dag na aankomst in Lapland begonnen met werken en dat vond ik erg prettig. Geen vakantiegevoel, gewoon ritme (en na werktijd praktische zaken regelen).

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 09:22

Phylos schreef:
Wat fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen! En het appartement ziet er echt keurig uit. Beetje een vrouwelijke touch toevoegen en het is al heel wat.
Nu kan je avontuur dus echt gaan beginnen!
Bijzonder hè dat in vele Afrikaanse landen geld toegang geeft tot heel veel zaken.


Ja heel gek, corruptie is de normaalste zaak van de wereld hier.
Maar heeft ook voordelen, als je een beetje onderhandelings skills hebt krijg je gewoon 50% korting op je boete haha


gabyfedde schreef:
Fijn te lezen dat je goed aangekomen bent en dat je de tip over Wereldvrouwen waardeerde. Zijn er behoorlijk wat die in Afrika wonen.
Appartement ziet er netjes uit, gaat vast lukken om er een persoonlijke touch aan te geven.
Hopelijk kan je gauw lekker aan het werk. Ik ben direct de dag na aankomst in Lapland begonnen met werken en dat vond ik erg prettig. Geen vakantiegevoel, gewoon ritme (en na werktijd praktische zaken regelen).


Het lastige is dat ik zonder de praktische zaken niks kan, ik kon voor vertrek en vanuit huis niks regelen. En helaas staat de Afrikaanse cultuur niet bekend om hun tijdsgebondenheid.
Maar ik sta smorgens om 7 uur op, dus mn ritme zit wel snor. Vanmorgen alle was gedaan en ga straks even de stad in.
Er is geen waterdruk op het moment, dus mn huishoudelijke klusjes staan even op pauze :+

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:58

Is dat vaker dat je geen waterdruk hebt? Heb je wel een huisaansluiting of heb je een yard tap?
Ik dacht dat NWSC het wel goed voor elkaar had daar maar Kampala is groot natuurlijk.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 11:12

Suzanne F. schreef:
Is dat vaker dat je geen waterdruk hebt? Heb je wel een huisaansluiting of heb je een yard tap?
Ik dacht dat NWSC het wel goed voor elkaar had daar maar Kampala is groot natuurlijk.


Ja, sinds ik er ben is het wisselend. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb of we huisaansluiting hebben, ik denk t wel. Er staat in de tuin een soort meter.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:27

Berriepi schreef:
Suzanne F. schreef:
Is dat vaker dat je geen waterdruk hebt? Heb je wel een huisaansluiting of heb je een yard tap?
Ik dacht dat NWSC het wel goed voor elkaar had daar maar Kampala is groot natuurlijk.


Ja, sinds ik er ben is het wisselend. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb of we huisaansluiting hebben, ik denk t wel. Er staat in de tuin een soort meter.


Komt er water uit de kraan of moet je het halen in de tuin? :D

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:32

Bijgelezen en ik volg ook!

Heel erg gaaf om zulke verhalen/info over Afrika te lezen! Mijn vader heeft vroeger als arts in opleiding ook in Afrika gewerkt, en vond laatst dozen met foto's ed terug. Bijzonder, en érg tof.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:58

Wat een leuk topic! Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat in Oeganda. Ik heb je ook toegevoegd op insta. Huisje ziet er goed uit!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 14:20

Berriepi schreef:
Suzanne F. schreef:
Is dat vaker dat je geen waterdruk hebt? Heb je wel een huisaansluiting of heb je een yard tap?
Ik dacht dat NWSC het wel goed voor elkaar had daar maar Kampala is groot natuurlijk.


Ja, sinds ik er ben is het wisselend. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb of we huisaansluiting hebben, ik denk t wel. Er staat in de tuin een soort meter.


Komt er water uit de kraan of moet je het halen in de tuin? :D[/quote]


Komt uit de kraan!

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:06

Sorry, zag dat je mijn gestelde vragen uitgebreid had beantwoord in je OP. Het klinkt voor mij onbekend dat je eerst een aantal weken op een andere locatie "jezelf moet bewijzen" maar het lijkt me wel een fijne manier om te wennen aan hun manier van werken. Super stoer dat je het allemaal geflikt hebt en het ook aan durft te gaan op een korte termijn!
Huisje ziet er netjes uit zeg. Valt ook wel in een hoger segment denk ik, in Oeganda? (Sorry als dat brutaal is om te vragen.)

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:15

Ik volg je ook. Wij zijn afgelopen juni 3 weken in Oeganda geweest. Prachtig land! :)

Succes de komende tijd!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:26

Dan heb je een huisaansluiting! Ons bedrijf heeft een project met NWSC in Kampala en Jinja. Ik zal daar volgend jaar waarschijnlijk ook een keer naar toe moeten om een evenement voor te bereiden. Nog niet zeker of die in Kampala of Entebbe gaat plaatsvinden.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 16:15

casperzazoe schreef:
Sorry, zag dat je mijn gestelde vragen uitgebreid had beantwoord in je OP. Het klinkt voor mij onbekend dat je eerst een aantal weken op een andere locatie "jezelf moet bewijzen" maar het lijkt me wel een fijne manier om te wennen aan hun manier van werken. Super stoer dat je het allemaal geflikt hebt en het ook aan durft te gaan op een korte termijn!
Huisje ziet er netjes uit zeg. Valt ook wel in een hoger segment denk ik, in Oeganda? (Sorry als dat brutaal is om te vragen.)


The surgery, waar ik ga werken is een privé kliniek. De overheid wil dat ik alvorens ik daar begin 2 maanden in een staatsziekenhuis ga werken.

Dit valt inderdaad in het iets meer dan gemiddelde segment. Mensen met lopende bedrijven of goed werk kunnen dit betalen. Wel een beetje dubbel natuurlijk. Maar het voordeel is wel dat de buren dan opgeleid zijn en goed Engels spreken.


Suzanne F. schreef:
Dan heb je een huisaansluiting! Ons bedrijf heeft een project met NWSC in Kampala en Jinja. Ik zal daar volgend jaar waarschijnlijk ook een keer naar toe moeten om een evenement voor te bereiden. Nog niet zeker of die in Kampala of Entebbe gaat plaatsvinden.


Leuk! Als je er tijd voor hebt ben je van harte welkom!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 17:49

**update**

Ik merk echt dat mn lijf weer moet wennen aan de warmte, bij het minste geringste staat het zweet op mn voorhoofd haha.
Maarja, wat wil je, toen ik wegging uit NL was het nog geen 10 graden.

Ik ben vandaag naar een sportschool in de buurt geweest, mn fitte leven weer oppakken. De sportschool heeft veel apparaten die naar behoren werken :D

Afbeelding

Als diner staan vanavond, zoals t echte Hollander betaamd, pannekoeken op het menu!
Het pannetje heb ik hier gekocht en werkt verassend goed, voor de nog euro die ik ervoor betaald heb.

Afbeelding

Morgen ga ik achter allerlei administratieve zaken aan, hopelijk lukt het beetje!

Ik ga van mn pannekoeken genieten!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:13

Zo leuk om te lezen. Echt grenzeloos verliefd maar dan live

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 09:46

**update**

Vandaag is de tweede dag dat ik bij de nursing and midwives council zit, met een stapel papieren natuurlijk. Maar zoals het er nu uitzit gaat het redelijk voorspoedig, de mensen zijn erg bereid mee te denken en te helpen! Nu hopen dat er niet nog ergens een addertje schuilt... Maar het schijnt dat ik het met 3 dagen op kan halen!
Zo ziet zo'n kantoor er ongeveer uit, veel mensen buiten en binnen een enorme papierwinkel.

Afbeelding

Ik ga vanaf volgende week ook een 10-weekse cursus Luganda beginnen. Ik heb er zin in!

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 11:33

**Update**

Ik heb gisteren mijn tijdelijke licentie opgehaald! Dat betekent dat ik nu 5 maanden legaal mag werken! Het proces voor de permanente licentie wordt doorgezet, maar dat is nu even niet zo belangrijk.

Ik ben vanmorgen bij de Surgery geweest en die waren positief verrast dat het zo snel geregeld is. Ik begin volgende week maandag aan een 2-weekse orientatie, om te kijken hoe het bevalt van beide kanten.
Ondertussen wordt ook het proces voor de workpermit in gang gezet.
Het verloopt allemaal redelijk gestaag!

Nu nog even mn medisch engels bijspijkeren, als iemand daar nog tips voor heeft, graag!

Morgen even langs interpol om een VOG aan te vragen en langs de bank om een rekening te openen.

Vanavond als het goed is mn eerste les Luganda! Zin in!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:35

Mooie update. Gefeliciteerd!

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:50

Lekker bezig TS, succes!

Anoniem

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:20

Mooi, fijn dat alles loopt! Spannend allemaal lijkt me.

Ben je al een beetje thuis in je buurt?

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:39

Ik zet even een stipje om later alles terug te lezen!

Ik woon zelf ook in Afrika, maar dan in Ghana. Komende weekend en volgende week ben ik in Oeganda en Rwanda voor werk, en heb zelf wat gereisd in Oeganda toen ik twee jaar terug werkte in Rwanda. Heb een minor gedaan in Public Health dus lees graag jouw ervaring met werken in de zorg :)

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:59

Wat fijn dat je je voorlopige licentie al hebt geregeld. Dat is toch, voor Afrikaanse begrippen, heel vlot gegaan.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:58

Wat heerlijk zeg dat het allemaal al geregeld is, snel!
Spannende 2 weken dus maar ook leuk.
Veel plezier en succes vanavond

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: [VOLG] Avontuur in Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:40

Waauw wat super goed Ts. Super spannend allemaal. Vind nog steeds knap dat je dit allemaal zo doet