Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 20:41

Hallo!

Ik ben druk bezig een vakantie uit te stippelen (2 personen), maar er is zóveel keuze.. te beginnen bij welk land :+ misschien heeft bokt de ultieme tip die past bij mijn wensenlijstje :D We willen graag met de auto langs verschillende plekken om veel te kunnen zien, maar willen ook tijd hebben om mooie wandelingen door de natuur te maken.

Wat ik momenteel open heb staan:
Kroatië (vooral vanwege het Nationale Park Plitvice Meren)
Frankrijk (knusse stadjes, kanoën, mooie natuur)
Noorwegen (natuur)
....?

- Vakantie staat vast voor half juli
- We willen ongeveer 7-10 dagen weg, mag met vliegtuig + huurauto, mag ook met eigen auto vanuit NL
- Wandelen in mooie gebieden/parken doen we heel graag
- Een echte stedentrip vinden we niets, maar leuke knusse stadjes/dorpjes zijn dan wel weer erg leuk, 1 dag naar een grote stad is ook nog prima, maar niet de hele week allerlei steden langs zeg maar
- Geen 35+ graden, wil graag overdag wel wat kunnen ondernemen
- Engeland valt af, daar heeft mijn partner al een uitgebreide rondreis gemaakt :)

Wat zijn nog meer leuke landen/mooie plekken om heen te gaan die passen bij mijn verhaal?

Bedankt alvast voor het meedenken! :D

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!


loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:49

Kroatië is heel mooi.
Slovenië ook echt een aanrader.

Wij gaan dit jaar Albanië uitproberen :)

gaucho
Berichten: 9493
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:58

Dolomieten :j <3

Net terug uit Schotland, past ook zeker in jouw wensenlijstje maar vind ik 'druk' half juli.

Andere optie is via Eifel of Moezel naar Zwarte Woud en via Jura - Vogezen - Ardennen terug. Mooie diverse natuurgebieden met uitstekende wandel infrastructuur, ook hele goede kano mogelijkheden en leuke knusse dorpjes / stadjes met prachtige vakwerkhuizen. En lekkere wijn en eten :D

Life begins at the end of your comfortzone.

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:52

Plitvice midden zomer is drúk. En in Plitivice mag je niet zwemmen. in Krka wel. Maar Krka is stukken kleiner dan Plitvice. Als je wel Kroatië wilt: vlieg op Split, doe dan het rondje naar het noorden naar krka, Paklenica en Plitvice. En mocht je tijd hebben: ga dan via de oostkant (Dinara) terug en pak een klein stukje Bosnié mee. (Mostar en Kravice watervallen). Eventueel terugvliegen vanaf Dubrovnik als dat autotechnisch kan.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:53

Wat je wil kan écht in ieder land in Europa, en daarbuiten.

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:57

Winged schreef:
Plitvice midden zomer is drúk. En in Plitivice mag je niet zwemmen. in Krka wel. Maar Krka is stukken kleiner dan Plitvice. Als je wel Kroatië wilt: vlieg op Split, doe dan het rondje naar het noorden naar krka, Paklenica en Plitvice. En mocht je tijd hebben: ga dan via de oostkant (Dinara) terug en pak een klein stukje Bosnié mee. (Mostar en Kravice watervallen). Eventueel terugvliegen vanaf Dubrovnik als dat autotechnisch kan.


Dit :j Wij gaan om deze reden dus ook verder naar het zuiden en slaan Plitvice over.
Mocht je met de auto die kant op gaan: Rij dan via Slovenië, zo kun je onder andere Bled mee pakken. Ook erg mooi, maar ook hier zal het druk zijn midden zomer.
Oostenrijk heeft ook erg mooie plekken, daar zou je ook 1 of 2 dagen kunnen verblijven. Zo is de reis wat te overzien qua afstanden.
Edit; zie nu dat jullie 7-10 dagen gaan, dan zou ik ervoor kiezen om rechtstreeks te vliegen naar Split.


Zelf hebben wij vorig jaar Denemarken-Zweden-Noorwegen gedaan en dat was echt fantastisch <3 Je hoeft niet persé te gaan voor het mooie weer, maar het is er immens mooi. Noorwegen steekt er wel met kop en schouders bovenuit dus dat is zeker een aanrader.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 09-06-22 09:03, in het totaal 2 keer bewerkt

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:59

Ierland. Ring of Kerry is prachtig.
Denemarken. Store Klint bv.
Sicilië - maar dat is misschien te warm in juli.

Roihi
Berichten: 2868
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:12

Zweden

Wiro 06/06/1999 - 07/04/2022
Dankjewel liefste merrie van me, voor alles wat je voor mij betekende.

Ballard_L
Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:39

Wij hebben in 2019 een rondreis door Europa gemaakt en 34 landen bezocht. Noorwegen staat op nummer 1, gewoon een supermooi land en elke bocht weer een ander prachtig uitzicht. En op 2 staat Albanië.

In Noorwegen kan het in de zomer overigens ook heel goed weer zijn. Het is maar net of je het treft, net als in NL :P

Als je naar Kroatië gaat, zou ik ook een stuk Bosnië meenemen. Daar heb je de Kravica watervallen, mag je ook in zwemmen (wel ijskoud). En dan via Montenegro (Durmitor national park is geweldig mooi) weer terug richting Kroatië. Maar ik hou zelf heel erg van de Balkan en zou zelfs nog verder rijden naar Albanië

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

leeslampje
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:07

Frankrijk heeft idd veel prachtige plekken.

En omdat je Kroatië overweegt: als je daarheen rijdt passer je Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië. Ook stuk voor stuk landen die bieden wat jullie zoeken. Zuid-Duitsland zelfs ook (zwarte woud, de Alpen). De Algau is daar ook erg mooi.

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:13

Frankrijk, ik ken vooral Normandië en Bretagne. Wordt niet te warm en dus lekker weer om te wandelen. Prachtige stranden, maar t water is wel heel frisjes. Overal prachtige natuur en je kan wandelen tot je een ons weegt. Maar het Zwarte woud in Duitsland vind ik ook een aanrader, prachtig landschap, schattige dorpjes, vriendelijke mensen. Allebei ook niet zover weg, zo’n gedoe om voor een week in het vliegtuig te stappen of 2 dagen in de auto te zitten.

Sheran
Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:17

Bretagne is ook erg mooi en geschikt!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:18

Winged schreef:
Plitvice midden zomer is drúk. En in Plitivice mag je niet zwemmen. in Krka wel. Maar Krka is stukken kleiner dan Plitvice. Als je wel Kroatië wilt: vlieg op Split, doe dan het rondje naar het noorden naar krka, Paklenica en Plitvice. En mocht je tijd hebben: ga dan via de oostkant (Dinara) terug en pak een klein stukje Bosnié mee. (Mostar en Kravice watervallen). Eventueel terugvliegen vanaf Dubrovnik als dat autotechnisch kan.



Krk mag je ook niet meer zwemmen sinds vorig jaar.


Scandinavie is ook leuk met prachtige natuur!

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:20

Femke_Tweety schreef:
Wat je wil kan écht in ieder land in Europa, en daarbuiten.


Ja, dat.
Gooi een dartpijltje op de kaart van Europa en ga!
Eigenlijk is alles mooi; Polen, Slowakije, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Italië, Spanje, Frankrijk etc etc.
Ik zou overigens met max 10 dagen een gebied kiezen en niet een heel land willen doen. Toscane of de Pyreneeën ofzo.
Tip: sla juist die grote toeristentrekkers zoals die Plitvicemeren over. Je vindt juiat de echte pareltjes door over de kleinste weggetjes te gaan touren, minidorpjes aan te doen en echt de natuur in te duiken.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:24

Alles wat al genoemd is, maar ik was ook erg onder de indruk van Roemenië :j Ik houd sowieso van het oosten, maar Roemenie is qua natuur echt prachtig, maar ook qua cultuur en historie die goed bewaard is gebleven. De vestingkerken zijn bijvoorbeeld echt bijzonder, en transsylvanie is nog écht wild.

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:27

De Plitvice meren zijn echt prachtig! Ik zou dat ook zeker aanraden aan mensen die naar Kroatië gaan. Ik ben er geweest in april en toen was de drukte te overzien. Houd er wel rekening mee dat het in de zomer mega druk kan zijn en dat je soms in een rijtje achter elkaar loopt. Ik denk dat dat de ervaring wel minder maakt ten opzichte van niet-hoogseizoen.

Krka nationaal park vond ik ook mooi, maar hier vond ik het zelfs in april al erg druk, omdat bijna iedereen naar hetzelfde kleine stukje van het park gaat. Zwemmen mag daar sinds dit jaar ook niet meer, als ik het me goed herinner.

Mocht je naar Kroatië gaan, dan zou ik op basis van mijn ervaring de Plitvice meren aanraden, al vond ik Krka ook mooi! Bij beide moet je er wel rekening mee houden dat het heel warm kan worden in de zomer en dat je vooral bij de Plitvice meren op sommige plekken onbeschut loopt.

Succes met het plannen van de vakantie!

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:39

Ik ga er mooi iets ingooien dat volgens mij de moeite waard is, maar dat minder bekend is.


Prima te doen vanaf Nederland, waanzinnig mooie natuur naar mijn mening, en beslist leuke dorpjes en stadjes.

Alleen dus niet de 'grote ultiem bekende hotspots'.


Kijk eens of de Vogezen bij jullie wensen passen.
Ik denk het wel, eigenlijk :j

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:00

Ik vind 7 tot 10 dagen wel heel kort voor een roadtrip :o met 7 dagen heb je 1 reisdag heen en terug en dan heb je nog maar 5 hele dagen over. Ik zou dan ook met 10 dagen kijken voor 2 max 3 bestemmingen. Misschien is Zwitserland /noord Italië wat. Ik vind beide echt prachtig, de bergen <3

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:03

1 van de redenen dat ik de Vogezen als optie geef ;)

Aaneengesloten rijden ben je daar in ongeveer 6,5 uur vanaf midden Nederland.


Het is onverwacht mooi (ik ben er geweest een paar jaar terug) en heeft beslist de combinatie van leuke steden en dorpjes/ musea en nog redelijk ongerepte natuur ook.

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:11

Wij zijn 5 jaar geleden naar Corsica gegaan, prachtige kleine dorpjes, kleinere landweggetjes (met varkens, koeien of geiten langs/op de weg) mooie wandelingen, prachtige stranden en nog mooiere bergstroompjes waar je in kunt zwemmen.
Qua warmte was het voor mij te doen terwijl ik heel slecht tegen warmte kan.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:14

Voor 1 week wat te kort, maar wij hebben een roadtrip door (een dele van) Oost-Europa gemaakt in 2 weken in september. Hierbij zijn we geweest naar; Praag en Tsjechië, Hoge en Lage Tatra in Slowakije Krakau, Auschwitz, Budapest, Kroatië Krka en Plitvicemeren en Slovenië. Dit was wel echt elke dag rijden en door naar het volgende zo'n beetje. Maar alles was prachtig en zeer de moeite waard!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:11

iirrssjjee schreef:
Voor 1 week wat te kort, maar wij hebben een roadtrip door (een dele van) Oost-Europa gemaakt in 2 weken in september. Hierbij zijn we geweest naar; Praag en Tsjechië, Hoge en Lage Tatra in Slowakije Krakau, Auschwitz, Budapest, Kroatië Krka en Plitvicemeren en Slovenië. Dit was wel echt elke dag rijden en door naar het volgende zo'n beetje. Maar alles was prachtig en zeer de moeite waard!

Zeker de moeite waard, maar zonde om in zo'n hoog tempo doorheen te racen...

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:18

Ik ben net terug uit Oostenrijk. We hebben een dagje Salzburg gedaan en daarna een week aan de Wörthersee waar vandaan we ook een dagje naar Slovenië zijn gereden naar t meer van Bled en Kransjka Gora.Daarna via de Hochalpe Strasse naar Tirol voor nog een paar dagen. Veel bergen en mooie natuur. Het ruikt overal heerlijk kruidig en naar dennenhars. Pittoreske dorpjes met houten huizen. Lekker eten, vriendelijke mensen. Vermijd Zell am See!

EvaC
Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:55

Ik zou direct voor Schotland of Zweden gaan.

De North Coast 500 in Schotland heeft eigenlijk alles wat je zoekt en zou met een auto prima te doen zijn in 7-10 dagen, hoewel ik er zeker meer tijd voor zou uittrekken. En Zweden, och Zweden :+: Je kan er fantastische roadtrips maken. Ik kan je de Vildmarksvagen echt aanraden, maar dat ligt redelijk hoog en het kan er nog behoorlijk fris zijn.

Beide landen zijn wel uitermate geschikt voor een roadtrip met een camper en in beide gevallen zou ik met de boot de overtocht maken.

Apacheshadow
Berichten: 886
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:30

Ijsland :D. Ben er nu (vlieg morgen terug) Je heb er alles van je lijstje en ook nog unieke flora en fauna. En je gaat letterlijk het eiland rond over de ringweg

Puc kleine hengst met een groot ego


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, History_, maaikemuis en 71 bezoekers