.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-16 13:20

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:52

Wel in Taiwan geweest, maar dat was voor werk.
Merk wel dat het steeds meer aangeboden wordt, vakanties in Taiwan. Mijn ervaring is dat het land goed individueel te behappen is, op eigen houtje rondreizen gaat goed.
Ook veel van mijn collega's reizen daar rond, er zitten er vanuit het bedrijf waar ik werk altijd een hoop (ook nu, en ook in Tainan waar de aarbeving was -O- ). Ook zij ervaren het rondreizen als makkelijk te doen daar, ook met een huurauto is daar prima te rijden (in tegenstelling tot veel andere landen in Azie).

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-16 13:13

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:42

Ben ook wel benieuwd of er nog meer bokkers in Taiwan zijn geweest.

WendyBZ
Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:27

Mijn man is een aantal jaar geleden op bezoek geweest bij een vriend die daar woonde.

Vriend woonde in Taipei, daar zijn ze begonnen. Eerst naar Jiufen gegaan, oud mijnstadje. In Taipei naar de Shi lin night market.

Hij is daarna met de trein naar Hualilien gereisd, daar hebben ze een auto gehuurd (bij Pony?). Vanuit Hualilien klein stukje terug naar Taroko gorge (national park), hele mooie omgeving zegt hij. In Hualilien naar Lintien Shan geweest (log mill), iets met houtbewerking uit tijd van de Japanse bezetting.

Lintien Shan
[ img ]

Hualien
[ img ]

Taipei, Chiang kai shek memorial
[ img ]

Er zijn maar twee wegen die over de breedte van het eiland gaan. Ze zijn toen overgestoken, en blijven overnachten in Nantou county, in de buurt van Ren'ai township (hotelletje tegen de berg aagebouwd). Ze zijn ook bij Sun Moon Lake geweest, was erg mooi. Hotels zitten wel aan de noordkant van het meer. Zij zaten in Apollo resort hotel.
Hij was er in december, het werd toen wel heel snel donker.
Het plan was toen om vanaf Tainan weer over te steken naar de oostkant, maar de weg was te slecht (rotsblokken), waarna ze naar Haohsiung zijn gegaan en daar de bullet train terug naar Taipei genomen. In Tainan zaten ze in het Shangri -La Far Eastern Plaza hotel, wel 5 sterren en niet goedkoop maar fantastisch ontbijt.

Daarna zijn ze nog naar Baolai geweest, met allemaal hot springs. Ze zaten in het No. 26 Corner Villa oid. De badkuip werd daar rechtstreeks gevuld met water uit de springs.

Van noord naar zuid werd het wel echt anders. Hij is nooit helemaal in het zuiden geweest, maar daar is het echt tropisch. Tainan was 15-25 graden en heel erg vochtig. Alleen boven in de bergen op 3000 meter was het wat fris :+ Traditioneel ontbijt hebben ze niet echt. Iets met rijst en vrij smakeloos.
De wegen waren toen wel af en toe vreselijk slecht...
[ img ]

Nog tip: aflevering van Tony Bourdain The Layover van Taipei. Hij komt dan ook wel in de omgeving namelijk.



Hij heeft nog véééééél meer foto's, geef maar een gil als je iets wilt zien.

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-16 21:38

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-16 10:52

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Vavane
Berichten: 153
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:01

Ik heb in Taiwan gewoond en ben daar in 2013 voor het laatst op vakantie geweest. Taipei is een super leuke stad (ben dus ook een beetje jaloers dat jij gaat :o ). Het leven gaat daar 24/7 door waardoor er altijd wat te doen is en je niet snel onveilig voelt, er lopen altijd mensen over straat. Het eten is heerlijk, de natuur is prachtig en de mensen zijn aardig.
Een goede accommodatie vind ik lastig. Wij hebben tijdens onze laatste vakantie daar in een nogal luxe hotel gezeten vanwege mijn vaders werk.. vind het dus lastig om wat aan te raden. Als je nog andere vragen hebt mag je altijd berichtje sturen :D 4 dagen Taipei lijkt me prima. Vergeet niet een bezoekje te brengen aan Taipei 101, een grote shopping mall (gebouw heeft de vorm van bamboe).

Sun moon lake & Kenting mag je zeker niet overslaan!! Zwemmen in een hotspring, avond eten op een night market en een bezoekje aan het strand (het zand is daar zwart) is zeker de moeite waard.

[Edit: nog wat toegevoegd]

february
Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:44

Ik ben eind maart twee weken backpackend door Taiwan getrokken en heb wat plaatsen aangedaan die jij noemt: begonnen in Taipei (4 nachten dagen), Jiufen (2 nachten), Hualien (2 nachten), Kaoshiung (1 nacht), Kenting (2 nachten), Tainan (2 nachten), Sun Moon Lake (2 nachten) en tot slot nog 1 nacht Taipei.

Ik ben ervan overtuigd dat het een prachtig land is, maar toch heeft het mij niet enorm gegrepen en zou ik er geen tweede keer heen gaan. Ik had gewoon pech met het weer: de eerste dagen plensde het van de regen, daarna was het constant enorm bewolkt en heiig. Zelfs in Kenting heb ik maar mondjesmaat een zonnetje gehad. Dat was ook wel beetje de tijd van het jaar en het weer heb je nu eenmaal niet in de hand :-)

Ik heb geen huurauto gehad en heb alleen gereisd. Wat ik soms lastig vond was het communiceren, mijn Chinees is nihil en ik vond dat er buiten Taipei weinig/beperkt Engels gesproken werd, onvoldoende om echt contact te maken. Ik heb in twee weken tijd misschien 5 andere Westerse toeristen gezien, op zich heel leuk om in een land rond te reizen waar je nog weinig andere toeristen ziet (de busladingen Chinezen buiten beschouwing gelaten hier :D ), maar door de taalbarrière was het soms ook wel wat eenzaam.

Ik vond Taipei en Tainan wel heel leuk, fijne, veilige steden en vooral in Tainan veel historie. Sun Moon Lake is prachtig (maar again: bewolkt toen ik er was en retedruk met Chinese toeristen) en de Taroko Gorge ook. Zoals ik al zei: het is een mooi land waar je ongetwijfeld van gaat genieten! Voor evt. foto's en mijn indrukken kun je op mijn blog kijken http://www.backpack-kelly.blogspot.nl

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-16 15:01

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

february
Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:46

Oh als het jouw geboorteland is, snap ik dat die binding er is en zal het hoe dan ook een bijzondere reis worden! Sowieso reis je samen, ik denk dat dat voor mij al gescheeld had. Ik kon soms echt even alleen de energie niet opbrengen om wéér uit te moeten gaan zoeken waar ik heen moest, samen is dat toch anders en heb je er vaak nog wel lol in.

Het OV is echt ontzettend makkelijk, dat is namelijk gewoon grotendeels in het Engels. Ik heb zowel met de bus, de gewone trein als met de High Speed Train gereisd en dat gaat echt prima! En ook taxi's zullen ongetwijfeld goed te doen zijn, als je maar op papier in het Chinees hebt waar je heen gaat. En als je hotelpersoneel treft dat goed Engels spreekt, vraag dan hun contactgegevens (naam & telefoonnummer van hotel) zodat je evt. kunt bellen mocht je er niet uitkomen met een taxichauffeur. OV is prima, maar voordeel van een taxi lijkt mij dat je wat flexibeler bent en niet de grote massa hoeft te volgen.

Jiufen zelf is in één dag voldoende, maar je kunt er evt 2 dagen van maken als je ook de Pinxi Railway Line wilt bezoeken. Op zich de moeite waard, je koopt een dagticket en kunt op elk station uitstappen. Ieder dorpje is weer anders (er is zelfs een kattendorp!), overal vind je wel een eetgelegenheid en vanaf één dorp kun je naar mooie watervallen wandelen. Als het niet zo hard geregend zou hebben, zou ik het zeker heel leuk gevonden hebben :D

Ik heb het toen zo gedaan: trein van Taipei naar Ruifang (ong. een uurtje), daar m'n backpack opgeslagen, toen op de Pinxi Railway Line gestapt (is op hetzelfde station, even dagkaart halen bij de ticketcounter en je kunt zo naar andere perron lopen). Hele dag vermaakt op de Pinxi Line en eind van de middag rugzak opgepikt en een bus genomen naar Jiufen (ca. 30 minuten). Om de bus naar Jiufen te pakken moet je bij het verlaten van het treinstation naar links,5 min straat doorlopen totdat je bij het politiebureau bent en daar is het busstation. Overigens kunnen ze je dat daar ook vertellen.

Als het enigszins mogelijk is, zou ik treintickets altijd één of twee dagen van tevoren al ophalen, ik heb bijv. in Hualien gehad dat de trein op mijn gewenste tijdstip voor de volgende ochtend al uitverkocht was. Er staan soms ook enorme rijen, dus van tevoren de tickets al op zak hebben is dan fijn :j

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 20:53

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:11

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ
Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Taiwan-> Taipei en rondreis eiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:29

Met auto op zich wel te doen, maar mijn man had het probleem dat de wegen soms onbegaanbaar waren door stenen (en dan geen kleine..) Met de trein is wel ver, maar gaat wel snel.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:51

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 12:18

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

droomy
Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:00

We zijn in september 2013 geweest.
Eerst 2 dagen in Taipei zelf geweest en dan met een huurauto rondje eiland gedaan en 10 dagen later de auto weer ingeleverd in Taipei zelf :)

Af en toe was er een behoorlijke taalbarrière (offline woordenboek op je telefoon doet wonderen!), maar verder wel een heeeel leuke vakantie om op terug te kijken :)

1. Taipei (101 bezocht - restaurant in de kelder is een aanrader!)
2. Taipei
3. Beitou (hotspring bezocht)
4. oliebol (Lion Head mountain bezocht, ik meen dat we daar bij de monnikken geslapen hebben, erg gaaf!)
5. Jiji (Railroad)
6. Pingtung (Couchsurfer bezocht)
7. Checheng (overnacht in Walami B&B, eigenaren waren té aardig)
8. Kenting (National Museum of Marine Biology & Auqamarine :wow: )
9. Kaohsiung (Love Pier + Dream Mall :D )
10. Hualien (die dag alleen maar terug naar het noorden gereden)
11. Jioufen (Old Street en Gold Museum)

SunMoon lake vond ik erg tegenvallen, net als Tarokko (ok, is vast erg leuk, maar zover we begrepen mag je als buitenlander zonder Taiwanese begeleiding maar een klein deel van het park zien + het was die dag snikheet)

Boekje van Lonely Planet vond ik wel echt een toegevoegde waarde hebben, zó ontzettend veel informatie uitgehaald! :):)

"I'd rather regret the things I've done than regret the things I haven't done."
Volg me op Facebook! :D

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 12:30

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 13:27

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

droomy
Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:23

merel_gomez schreef:
Ding tai fung restaurant in de 101 tower zijn er mensen die er zijn geweest?


Jup, was erg lekker.. al moet ik zeggen dat ik sommige dingen er als westerse echt raar uit vond zien :P


[ img ]

[ img ]

We hadden gelukkig een local bij die daar wel vaker ging eten en die dus voor ons alle lekkere dingen bestelde :o

"I'd rather regret the things I've done than regret the things I haven't done."
Volg me op Facebook! :D

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:35

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lizy29 en 133 bezoekers