Alleen op reis, waar te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Alleen op reis, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 19:05

Hallo Bokkers!

Omdat ik weet dat bokt vol reizigers zit, leek het me een goed idee om mijn 'vraag' hier te stellen. Reizen in tegenwoordig helemaal hip en ook ik maak me er schuldig aan dat ik heel graag meer van de wereld wil zien :D Twee jaar geleden heb mijn hbo afgerond, daarna heb ik een tussenjaar gewerkt om te sparen en doe nu nog een éénjarige master. Dus dat betekend dat ik (als ik alles haal) volgend jaar in juli klaar ben met school. Dan kan ik natuurlijk gelijk aan het werk gaan, maar het kriebelt toch wel heel erg om te gaan reizen. Maar er is één 'probleempje': ik zou dan alleen op reis gaan. Ik heb geen vriend en mijn vriend(inn)en hebben niet dezelfde reislust of kunnen niet (bijv ivm werk, studie, financieel etc.) Plus in mijn omgeving is het best wel ongewoon om alleen op reis te gaan, dus het voelt eigenlijk heel gek om zoiets te plannen.

Alleen op reis betekend voor mij echt compleet uit mijn comfortzone gaan, en ik heb geen idee of ik dat durf. Ik heb een semester in Helsinki gestudeerd, dus ik weet wat het is om voor een langere tijd naar het buitenland te gaan, maar toen ging er een klasgenootje mee.

Nu zit ik met heel veel vragen. Als ik alleen op reis zou gaan, waar moet ik beginnen? Ik heb alleen nog binnen Europa gereisd. Ik weet dus niet of ik gelijk al buiten Europa durf te gaan, puur omdat ik dat nog nooit gedaan heb en ik weet niet of ik dat aan kan om dat alleen te doen :o Ondertussen wil ik ook heel graag nieuwe mensen ontmoeten om (deels) mee op te kunnen reizen/trekken, maar zitten anderen daarop te wachten? En wat is uberhaupt een handige reismethode binnen een land (trein, huurauto, oid?) Ik heb dankzij mijn semester in Helsinki contacten in het buitenland (Finland, Zweden, Chili, Duitsland, Zwitserland). Misschien ligt daar ergens een goed start punt? Mijn doel is vooral ook om foto’s te maken, dus ik zou graag ook naar wat minder toeristische landen/plekken willen, maar ik wil wel graag dat het veilig is.

Oftewel, ik sta echt nog aan het begin en zou niet weten hoe ik het aan moet pakken. Het is meer een wild idee dan al een echte beslissing, want ik wil er eerst goed over nadenken. Ik heb nog geen plannen over de lengte van de reis of hoeveel landen ik wil bezoeken. Ik sta voor veel open, dus ik hoor dus graag alle tips :D Hoe hebben andere solo-reizigers het aangepakt? Wat was jouw doel en hoe was je ervaring? Details zijn welkom! Let me know :D


Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:10

Ik ben naar Bangkok gevlogen met een globale route in gedachten, een reisbudget (6000 euro) en een backpack met veel te veel spullen. Ik heb me twee maanden ontzettend vermaakt, geen dag alleen gereisd en me op geen enkele manier aan mijn route gehouden.
Ik was ook nooit in mijn up buiten Europa geweest, maar wel al vaak in mijn eentje op stap geweest binnen Europa, dus had er voldoende vertrouwen in mij in mijn eentje te vermaken / onderweg reisgenoten op te duikelen.
Een onvergetelijke ervaring, een hoop kennissen en (inmiddels) twee super goede vrienden rijker keerde ik weer terug.

Char_elle
Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:13

Wat een goed idee! Perfecte tijd om te gaan tussen studie en werk in. Ik ben zelf meerdere keren alleen gaan reizen naar Maleisië, Borneo, Singapore, Indonesië en ben net terug uit Thailand. Deze landen zijn heel goed voor solo reizigers. Heel veel backpackers en de landen zijn daar helemaal op ingedeeld. Iedereen die alleen is staat juist open voor contact. Ik ben op mijn solo reizen eigenlijk heel weinig alleen geweest.

Ik weet niet of het reizen binnen Europa net zo leuk is alleen, omdat ik het idee heb dat minder mensen hier alleen reizen. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben. Heb ik zelf geen ervaring mee.

Mocht je specifieke vragen hebben, brand los!

...Dus ik zweer het bij de goden,
liever dood dan uit de mode...
Weet,je kleding is gewoon
mijn pakkie-an!!!!!!!! :)ddd

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:14

Ik reis minimaal de helft van de tijd alleen, heerlijk! Ik ben gemakkelijk begonnen, een reis in een land waar ik al gestudeerd had en waar ik de taal sprak (Schotland) en toen dat allemaal goed ging ben ik steeds wildere dingen gaan doen. Zo ben ik de afgelopen tijd al alleen naar Iran en Libanon geweest, en staat voor de komende reis Oezbekistan op het programma.

Wat ik zou doen in jouw plaats: doe eens wild en maak een lijstje van plekken waar je graag naar toe zou willen gaan. En ga daarna kijken wat het makkelijkst in je eentje te doen is. Sommige plekken zijn makkelijker te bereizen dan anderen, bijvoorbeeld omdat je de taal spreekt, er goed openbaar vervoer is, er veel solo travellers rondhangen, of omdat je de cultuur goed kent. En lees dan eens over de ervaringen van anderen, hoe zij zo'n land ervaren hebben. Er zijn nou eenmaal landen die makkelijker of beter zijn als vrouw alleen, en daar kies ik mijn bestemmingen ook op uit.

Als je graag mensen wilt ontmoeten, kijk dan eens naar hostels. De meeste mensen overnachten in een hostel omdat ze het leuk vinden om aanspraak te hebben, en vanuit daar komen vaak wel afspraken om dingen samen te doen als je daar interesse in hebt. Vaak organiseren hostels ook goedkope tours, zodat je moeilijk bereikbare plekken toch kunt bezoeken. En anders zijn er nog heel veel social media groepen.. een van mijn favorieten is bijvoorbeeld The Solo Female Traveler Network, daar zitten heel veel dames zoals jij en ik.

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Alleen op reis, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:23

Goede keuze, na je studie is de perfecte tijd om lekker te gaan reizen, heb ik ook gedaan. :)

Ik zou inderdaad beginnen om eerst alleen te reizen in Europa, dan kan je lekker rustig wennen aan het backpackers leven en waarschijnlijk merk je dan al snel dat je zo nieuwe mensen ontmoet! Wil je erna buiten Europa is Azie natuurlijk vrij veilig en populair onder backpackers.

Als je in bepaalde landen mensen kent is hen opzoeken natuurlijk ook een mooi startpunt voor die landen, dan kunnen zij je al wegwijs maken voordat je alleen verder reist. En anders misschien ergens heen met een doel? Bijv. een conferentie bezoeken, een taalcursus, een tijdje vrijwilligerswerk via WorkAway oid. Als je eenmaal ergens een paar dagen bent vindt je vast snel nieuwe plannen of ontmoet je al nieuwe mensen.

Het belangrijkste is denk ik dat je je mag beseffen dat je alle vrijheid hebt, dus als het niet gaat of je terugwint kan je altijd zo weer een ticket terug boeken. ;)

Ps: voor de 'uitdagendere' landen zou ik altijd even een Lonely Planet kopen, wel zo handig, zeker als je dan geen mobiele data hebt.

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:50

Art_ofLiving schreef:
Het belangrijkste is denk ik dat je je mag beseffen dat je alle vrijheid hebt, dus als het niet gaat of je terugwint kan je altijd zo weer een ticket terug boeken. ;)


Dat is inderdaad het belangrijkste! Als je alleen gaat reizen, moet je helemaal niks. Je doet waar je zin in hebt en waar je je goed bij voelt, en al het andere laat je aan je voorbij gaan. En als er zat van bent, boek je gewoon een ticket terug naar huis.

Je moet vooral niet teveel nadenken over alle problemen die je misschien tegen gaat komen. Waarom je zorgen maken over dingen die waarschijnlijk helemaal niet gaan gebeuren? Het is net zo makkelijk als het klinkt: gewoon gaan. Je krijgt pas spijt als je het niet doet.

Ik reis veel omdat ik voor werk vaak op pad moet, ben daarom minimaal 1x per maand in het buitenland. Ik reis vaak alleen, zowel privé als voor werk. Ik denk er helemaal niet over na dat ik alleen op pad ben, maar merk wel een verschil tussen de privé en werk reizen - namelijk hoeveel mensen ik onderweg ontmoet.
Privé ga ik op de bonnefooi, reis ik met openbaar vervoer en slaap ik in hostels (wel vaak in eigen kamer) omdat je daar veel mensen ontmoet. Dit vind ik een heel leuke manier van de wereld ontdekken.
Voor werk zit ik in taxi's, transfers, lounges en goede hotels. Dat is een heel andere (saaiere) manier van alleen reizen.

Ik was 18 toen ik voor het eerst alleen op pad ging, dit was naar Canada waar ik een paar maanden op een stoeterij heb meegeholpen.

De lastigste plek om alleen te reizen vond ik centraal Amerika. Niet omdat het bijzonder gevaarlijk is, maar omdat ik echt geen woord Spaans sprak en de mensen daar vaak echt geen Engels. Ik had het allemaal zeer last minute bedacht en er nooit bij stil gestaan, dat een woordje Spaans kunnen spreken toch wel handig was geweest :D Dat was vooral in Panama even lastig. Maar ook daar prima rond kunnen reizen met openbaar vervoer. Mensen zijn behulpzaam en je komt er samen wel uit met een kaart en gebaren (Lonely planet is erg handig!!). Je komt dan in ieder geval met een hoop ervaringen en verhalen weer thuis.
Azië is daar in tegen makkelijk, goedkoop en de meeste plekken relatief veilig.

Zaterdag vertrek ik voor 3 weken naar Vietnam, in mijn uppie en alleen de eerste 2 nachten zijn geboekt. De rest zie ik daar wel :D

MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 21:12

Wat een leuke reacties allemaal, bedankt voor de tips en voorbeelden! Ik vind het echt heel stoer als je zomaar je spullen kan pakken en vertrekken :D

Ik heb er nog eens over na zitten denken, maar mijn eigen gevoel zegt dat ik beter eerst in Europa kan beginnen. Ik wil zelf nog heel graag naar Ierland, Schotland en IJsland. Dus daar ben ik me eerst op aan het oriënteren. Maar eventueel liggen andere opties ook nog open. Bijvoorbeeld richting Zwitserland, Oostenrijk en/of Italië. Of meer richting Hongarije, Roemenië, of Bulgarije. Ik ben er nog niet over uit :')

Ik heb ook nog even gekeken naar interrailen. Zijn er ook bokkers die daar gebruik van hebben gemaakt? En wat zijn jullie ervaringen daarmee? Als ik bijvoorbeeld naar Ierland zou gaan, dan kan ik binnen Ierland met een interrail pas reizen. Ik ben wel benieuwd of dat handig is of niet.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Alleen op reis, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:16

Ik zou beginnen met Thailand. Dat is echt een beginnersland waar heel veel backpackers rondreizen en waar het ook veilig is om als vrouw alleen rond te reizen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:17

Wat is je budget, wat zijn je interesses, wil je ook werken?

Als je alleen reist zou ik, couchsurfing doen, er staan reviews, dus je kunt op zoek gaan naar goede reviews.
Ook heb je stichting servas, eigenlijk de ouderwetse voorloper van couchsurfing, en iedereen is gecheckt.

In ieder geval, veel contact met de lokale bevolking!

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:17

Zou zolang je nog geen auto kunt huren (wegens te jong, te dure verzekering) gewoon naar Azie gaan. In westerse landen is een huurauto toch wel 'n must.

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:19

elnienjo schreef:
Zou zolang je nog geen auto kunt huren (wegens te jong, te dure verzekering) gewoon naar Azie gaan. In westerse landen is een huurauto toch wel 'n must.


Hoe kom je daar nou bij? Het openbaar vervoer is juist in Europa supergoed geregeld. Tenzij je echt extreem landelijke bestemmingen in gedachten hebt kun je juist in Europa met het OV bijna overal wel komen :D

Ik ben nog nergens in Azië geweest waar er fatsoenlijk OV was..

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Dropneus95
Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:23

Ik lees even mee!
Inmiddels al weer een jaar afgestudeerd en altijd gezegd "na mijn studie ga ik reizen!". Ik ben net 5 weken in Amerika geweest, maar dat meisje is terug naar school gegaan. Aangezien ik nog veel meer van de wereld wil zien komt het er op neer dat ik alleen moet gaan. Ik vind het dood eng. De reden dat ik verder nog nergens geweest ben ondanks dat ik dus super graag wil...

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:41

Narya schreef:
elnienjo schreef:
Zou zolang je nog geen auto kunt huren (wegens te jong, te dure verzekering) gewoon naar Azie gaan. In westerse landen is een huurauto toch wel 'n must.


Hoe kom je daar nou bij? Het openbaar vervoer is juist in Europa supergoed geregeld. Tenzij je echt extreem landelijke bestemmingen in gedachten hebt kun je juist in Europa met het OV bijna overal wel komen :D

Ik ben nog nergens in Azië geweest waar er fatsoenlijk OV was..

Ik ben van de landelijke bestemmingen, roadtrippen door uitgestrekte gebieden in Amerika staat voor mij op kop.
In Azie kun je weer heel makkelijk en goedkoop vliegtuighoppen, de trein nemen of een (mini)bus of zelfs een privéchauffeur.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:23

elnienjo schreef:
Zou zolang je nog geen auto kunt huren (wegens te jong, te dure verzekering) gewoon naar Azie gaan. In westerse landen is een huurauto toch wel 'n must.


Absoluut niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:28

elnienjo schreef:
Ik ben van de landelijke bestemmingen, roadtrippen door uitgestrekte gebieden in Amerika staat voor mij op kop.
In Azie kun je weer heel makkelijk en goedkoop vliegtuighoppen, de trein nemen of een (mini)bus of zelfs een privéchauffeur.

Wellicht zou het dan schelen als je je eigen wensen en voorkeuren niet presenteert als vaststaande feiten en als de Enige Ware Weg naar Reizen. :=

MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 22:35

Ik snap dat er voor- en nadelen zitten aan het openbaar vervoer, en dat verschilt ook per land. Een huurauto lijkt mee heel handig (gaan en staan waar je zelf wilt), maar ik ben nog onder de 25 en dan moet je vaak extra betalen. Dus dan kies ik toch liever voor een voordeligere reisoptie.

Rakki123: couchsurfing heb ik ook al eens naar gekeken, lijkt me echt heel tof ivm het contact met de lokale bevolking. Maar daardoor is het juist ook weer spannend, omdat het onbekend is. En ik weet niet zo goed of ik dat aandurf :') Een hostel is dan toegankelijker. Plus daar kan je weer andere reizigers tegenkomen, wat me heel leuk lijkt.

Qerty schreef:
elnienjo schreef:
Zou zolang je nog geen auto kunt huren (wegens te jong, te dure verzekering) gewoon naar Azie gaan. In westerse landen is een huurauto toch wel 'n must.


Absoluut niet mee eens.

Kan je dit uitleggen? Ik ben juist opzoek naar ervaringen :D

Dropneus95 schreef:
Ik lees even mee!
Inmiddels al weer een jaar afgestudeerd en altijd gezegd "na mijn studie ga ik reizen!". Ik ben net 5 weken in Amerika geweest, maar dat meisje is terug naar school gegaan. Aangezien ik nog veel meer van de wereld wil zien komt het er op neer dat ik alleen moet gaan. Ik vind het dood eng. De reden dat ik verder nog nergens geweest ben ondanks dat ik dus super graag wil...

Ik herken het helemaal! Ik wil heel graag reizen, maar alleen gaan is super spannend. Vandaar dit topic! Leuk dat je mee komt lezen en praat vooral ook gezellig mee :)

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 06:57

Mkango schreef:
Wellicht zou het dan schelen als je je eigen wensen en voorkeuren niet presenteert als vaststaande feiten en als de Enige Ware Weg naar Reizen. :=

TO is op zoek naar persoonlijke ervaringen. Dan kan zij daaruit pikken wat op haar van toepassing is qua smaak en mogelijkheden.

Ik vind de OV mogelijkheden in Europa juist erg slecht. In Azie kun je voor een appel en een ei via verschillende soorten vervoer overal komen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:12

TS, je hoeft couchsurfing niet te gebruiken als slaapplaats, vaak vinden mensen het ook leuk om samen wat te gaan drinken, een activiteit te doen.

Die voorstellen kun je ook zelf doen.

Wij hebben veel mensen zo leren kennen op reis.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:34

Als je kiest voor bv Australie/NZ of iets in Azie (Thailand). Reis je praktisch nooit alleen.
Meestal overnacht je in Hostels en daar barst het van de alleen reizigers van jou leeftijd.

Ik weet niet hoelang je wilt maar met een working holiday visum kun je een jaar reizen (dacht zelfs langer nu) door Australie en mag je ook nog eens werken.
Je kunt hier reizen met het OV of je reist met anderen in een auto. Prikborden hangen vol met aanbiedingen van mensen die de auto willen delen op bv een reisje van Sydney naar Brisbane.

Veel boeken een ticket Australie/NZ en op de terugweg een stop in Azie.


Mijn allereerste alleen reis was naar Ijsland. Daar heb ik een paardrijtocht gemaakt. Toen had ik de smaak te pakken en ben ik 2 jaar laer naar Australie/NZ geweest. Vervolgens nog Toronto, en 3 weken thailand. De laatste 3 jaar heb ik vrijwilligers werk gedaan op Skiathos.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:01

Mkango schreef:
elnienjo schreef:
Ik ben van de landelijke bestemmingen, roadtrippen door uitgestrekte gebieden in Amerika staat voor mij op kop.
In Azie kun je weer heel makkelijk en goedkoop vliegtuighoppen, de trein nemen of een (mini)bus of zelfs een privéchauffeur.

Wellicht zou het dan schelen als je je eigen wensen en voorkeuren niet presenteert als vaststaande feiten en als de Enige Ware Weg naar Reizen. :=


Dat is haar standaard reactie op elk reistopic. Geen nuances.
Dat is wel jammer want EN heeft een oliebol aan reiskennis.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Alleen op reis, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:36

Wat in ieder geval ook erg leuk is zijn de boeken: solo reizen en backpack bestemmingen, lezen :)). Vooral in het boek solo reizen staan handige tips!

Ik ben afgelopen maanden alleen naar Canada geweest. Dit was voor mij de eerste keer dat ik echt alleen ging reizen. Voorheen wel alleen op vakantie naar Spanje en Marokko, maar dat was maar een weekje.

Ik heb in Canada het werken op een ranch gecombineerd met een korte reis (door de Rockey mountains). Canada is naar mijn mening ook een fijn land om te beginnen, vooral ook omdat iedereen er natuurlijk gewoon Engels spreekt en alles ook in het Engels wordt aangegeven. Daarnaast is de natuur prachtig! Wat ik opving in hostels is dat er altijd wel wat mensen zijn die een auto hebben gehuurd en waar andere (onbekende) backpackers met elkaar mee rijden. Je zou er dus voor kunnen kiezen een auto te huren, maar ook om te kijken of je bij iemand aan kan haken. Wat anders een fijne tour organisatie is, is Moose travel. Maar binnen Canada kan je ook veel met de trein doen en bussen die rijden tussen bijvoorbeeld Calgary en Vancouver of binnenlandse (vrij goedkope) vluchten.

Canada is natuurlijk onwijs groot en ook goed te combineren met Zuid-Amerika als je de reis wilt uitbreiden :)

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Oeska
Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:20

MariaMaaike schreef:
Ik heb ook nog even gekeken naar interrailen. Zijn er ook bokkers die daar gebruik van hebben gemaakt? En wat zijn jullie ervaringen daarmee? Als ik bijvoorbeeld naar Ierland zou gaan, dan kan ik binnen Ierland met een interrail pas reizen. Ik ben wel benieuwd of dat handig is of niet.


Mijn broer heeft dit jarenlang gedaan in zijn jongere jaren. Heeft via interrail zo'n beetje alle Europese landen bezocht.
Hem beviel het altijd goed, ook alleen. Via interrail zit je gebonden aan treinstations, wat in sommige landen veelal de steden inhoudt. Daar zijn ook altijd hostels en dus aanspraak.
Als je liever naar super afgelegen gebieden reist, check of dat wel kan. Ik heb in Ierland in de situatie gezeten dat de bus naar het station maar 1x per week ging, maar dat was dan ook vanaf een hele lege uithoek van het land. En 1x per week is dan ook nog prima; vergt wat planning (of flexibiliteit en creativiteit), maar je komt er wel.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:15

Hier ervaring met soloreizen in Europa en in Thailand. Met de trein heb ik door de Balkan gereisd en een keer door Zweden/Noorwegen.

Het hostelleven kan echt fantastisch leuk zijn en ik kan het iedereen aanraden. in Europa in steden als Berlijn, Budapest, Praag etc. heb je zoveel leuke hostels met een hele sociale sfeer.

Toen ik voor het eerst solo op pad ging was dat naar Thailand, in mijn hoofd had ik globaal een route gemaakt en daar heb ik me ook wel redelijk aan gehouden. Je moet vooral doen wat voor jou goed voelt. Ik vond het superleuk om mensen te ontmoeten, samen dingen te ondernemen en soms ook een of meerdere dagen samen op te trekken maar vond het vervolgens ook weer fijn om mijn eigen plan en idee te volgen. Heb ook mensen ontmoet die compleet blanco op pad waren gegaan of hun plan helemaal omgooiden om met onderweg ontmoette mensen verder te reizen. Thailand en ik denk een groot deel van Zuid-Oost Azië stikt van de backpackers, leuke hostels en plekken waar je andere reizigers tegenkomt en is daarmee heel laagdrempelig :)

Het is even wennen als je nooit alleen hebt gereisd. Er zijn plekken waar je gelijk een ultiem leuke sfeer en leuke mensen treft waarbij je goed aansluit en waarmee je mooie plannen maakt. Goed om wel in je achterhoofd te houden is dat je ook een hostel of een omgeving kunt treffen waar de sociale vibe wat minder hangt of dat de plek waar je heen bent gereisd je niet zo ligt. Die momenten maken de meeste solo reizigers mee. Het wordt vaak ontzettend rooskleurig verteld. Ik vind reizen ook absoluut heerlijk en fantastisch maar ik denk wel dat bijna iedere backpacker ook momenten tegenkomt waarop je moe, verreisd, wat ziek etc. bent en waarin je je ook wel eenzaam en alleen kan voelen. Op zo'n punt kan ik je alleen maar aanraden te doen wat op dat moment goed volgt, naar een verdere plek reizen, een ander hostel zoeken, op een andere manier leuke contacten opdoen, zelfstandig op pad, even rust(dag(en)) pakken. Je hebt alle vrijheid daarin en dat is heel fijn en dat maakt alleen reizen ook wel mooi en leerzaam vind ik :) Je staat er alleen voor en je leert daardoor vaak ook wat beter vertrouwen op je eigen keuzes.

Ik heb twee gave reizen gemaakt met de trein, de eerste keer door de Balkan met de trein, dat niet via Interrail gedaan omdat daar zelfstandig kaartjes kopen goedkoper bleek. In Zweden/Noorwegen wel via Interrail mijn reis gemaakt. :) Ik heb soms ook de bus gepakt en heb ook weleens gelift omdat je met treinreizen soms inderdaad wat meer gebonden bent aan specifieke plekken i.v.m. treinstations. Ik heb bij beide reizen ook gevlogen. Bij de eerste reis ben ik heen en teruggevlogen vanaf Budapest en vanaf daar gaan treinen, je kan ook prima met de flixbus naar Budapest, kost wat meer tijd maar zou ik achteraf gezien misschien wel hebben gedaan. Bij mijn tweede reis ben ik via Duitsland en Kopenhagen naar Zweden steeds hoger naar het Noorden getreind tot in Noordelijk Noorwegen en heb ik vanuit daar de nachttrein terug naar Stockholm genomen en ben ik via Stockholm teruggevlogen naar Nederland.
Ik ben op deze plekken wel meer alleen en alleen op pad geweest dan in Thailand doordat ik op veel plekken was waar geen hostels en weinig backpackers waren. Ik heb daar bijvoorbeeld een keer gecouchsurft wat erg gezellig was en heb mijn reis een beetje afgewisseld tussen een wat grotere stad aan te doen en vervolgens een natuurlijker gebied op te zoeken. Je moet het in bepaalde gebieden wat meer treffen leuke mensen te ontmoeten maar als je ervoor openstaat en je het niet erg vindt momenten op jezelf aangewezen te zijn moet dat geen probleem zijn. :D Als je vragen oid hebt mag je altijd een berichtje sturen.

You can catch a lot of flies with honey, but you can catch more honeys being fly

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:14

Elodie schreef:
*knip*

Het is even wennen als je nooit alleen hebt gereisd. Er zijn plekken waar je gelijk een ultiem leuke sfeer en leuke mensen treft waarbij je goed aansluit en waarmee je mooie plannen maakt. Goed om wel in je achterhoofd te houden is dat je ook een hostel of een omgeving kunt treffen waar de sociale vibe wat minder hangt of dat de plek waar je heen bent gereisd je niet zo ligt. Die momenten maken de meeste solo reizigers mee. Het wordt vaak ontzettend rooskleurig verteld. Ik vind reizen ook absoluut heerlijk en fantastisch maar ik denk wel dat bijna iedere backpacker ook momenten tegenkomt waarop je moe, verreisd, wat ziek etc. bent en waarin je je ook wel eenzaam en alleen kan voelen. Op zo'n punt kan ik je alleen maar aanraden te doen wat op dat moment goed volgt, naar een verdere plek reizen, een ander hostel zoeken, op een andere manier leuke contacten opdoen, zelfstandig op pad, even rust(dag(en)) pakken. Je hebt alle vrijheid daarin en dat is heel fijn en dat maakt alleen reizen ook wel mooi en leerzaam vind ik :) Je staat er alleen voor en je leert daardoor vaak ook wat beter vertrouwen op je eigen keuzes.

*knip*


Goed advies :j Ik heb in het alleen reizen ook regelmatig gehad dat ik bijv. incheckte in een nieuw hostel en iedereen die dag weg was, of buiten het hoogseizoen een hostel bijna geen gasten had, een hostel heel erg tegenviel etc. Sommige dagen moet je ook jezelf kunnen vermaken, het is dan handig als je een idee hebt wat je graag zelf wilt doen. Bijv. dat je nog een bepaald boek wilt lezen, of juist met je Lonely Planet naar een koffietentje om een plan van de dag uit te stippelen.. :D

Ik zou bij een nieuw hostel niet langer dan 2 nachten boeken, als je bijv. ergens al 4-5 dagen boekt en het bevalt helemaal niet zit je er aan vast (of kost het geld). Tenzij het een hele populaire bestemming is en anders alles vol zit..

Ook vond ik het alleen reizen als vrouw in bepaalde landen (bijv. sommige Zuid-Amerikaanse landen) toch best intens omdat je steeds op jezelf aangewezen bent, ook qua veiligheid. Dat je toch steeds je omgeving wel in de gaten moet houden of alert moet zijn als iemand je wilt aanspreken of dingen zomaar wil aanbieden (dubbele agenda..). Hangt natuurlijk ook wel van het land af en of je de taal spreekt. :)

Ik heb eens in zo'n land ook andersom gehad dat ze dachten dat ik een dubbele agenda had. Ik was in m'n eentje uit eten in een restaurant, en de serveerster (zelfde leeftijd) was erg aardig. We raakten aan de praat en hadden Facebook uitgewisseld voor het geval ze ooit een slaapplaats in Nederland nodig zou hebben. Toen ik afrekende had ik haar ook best wat fooi gegeven omdat ze zo leuk een praatje had gemaakt. Toen ik op weg naar de uitgang naar de WC ging hoorde ik haar moeder (familiebedrijf blijkbaar) vanuit de keuken ruziemaken met haar, dat ze contactgegevens met mij had uitgewisseld. Dat ik vast andere intenties moest hebben omdat ik haar 'zoveel geld' had gegeven etc. (terwijl dat best meeviel). :')

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Art_ofLiving
Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:16

Rakkie123 schreef:
TS, je hoeft couchsurfing niet te gebruiken als slaapplaats, vaak vinden mensen het ook leuk om samen wat te gaan drinken, een activiteit te doen.

Die voorstellen kun je ook zelf doen.

Wij hebben veel mensen zo leren kennen op reis.


Ja, heb ik ook goede ervaringen mee! Of je hebt ook van die 'meet-up' apps, waar mensen op kunnen aangeven dat ze graag iets leuks met anderen willen doen.

TS: ik heb geen ervaring met interrail, maar je zou ook naar FlixBus kunnen kijken (of een soortgelijke aanbieder). Vaak kun je met de bus al heel goedkoop naar Europese landen reizen. Ik heb er tot nu toe goede ervaringen mee (naar Frankrijk en Engeland).

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk94, iphyn, Kayleigh__, Riviera87 en 94 bezoekers